EK Water Blocks gör modulärt vattenkylningspaket för entusiaster

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy:

Ser ut som att om man öppnar den grå anslutningen på slangen så kan man förlänga loopen med fler block.

Verkligen intressant Idé till vattenkylning må jag säga. Köpte en NH-D15 för ett litet tag sedan men finns det kompatibel GPU kloss till 980Ti (eller titan x) i referens så kan det verkligen vara intressant att hålla ögonen på. Inte för jag utmanar graffe-kortet så värst men ändå så låter det ju en del.

Permalänk

@asconakille: Okej, tack! Måste ha missat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ser ut som att om man öppnar den grå anslutningen på slangen så kan man förlänga loopen med fler block.

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Verkligen intressant Idé till vattenkylning må jag säga. Köpte en NH-D15 för ett litet tag sedan men finns det kompatibel GPU kloss till 980Ti (eller titan x) i referens så kan det verkligen vara intressant att hålla ögonen på. Inte för jag utmanar graffe-kortet så värst men ändå så låter det ju en del.

Den "Grå anslutningen på slangen" /Hona/hane)
Är väl en vanlig backventil ?

Rätta mig gärna om jag har fel!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Den "Grå anslutningen på slangen" /Hona/hane)
Är väl en vanlig backventil ?

Rätta mig gärna om jag har fel!!

Det kan vara som du säger, men jag tyckte det såg ut som en snabbkoppling med en stor vit knapp. Hade ju varit smidigt om inte annat.

Permalänk

Intressant! På tiden att EK går in på denna marknaden. Det behövs mer nytänk och konkurrans bland slutna system istället för samma skit med nya fläktar och klistermärken.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Trodde entusiaster hade kunskap om att sätta ihop slangarna själva och inte behövde halvdana lösningar.

Detta kanske är ett litet steg upp från resten av de billiga lösningarna som finns men ett stort steg i pris med antar jag

Instämmer ser ut som en halvdan lösning knappast något för entusiaster.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Protopia:

Jag vet inte riktigt vad det är vi diskuterar just nu. Det enda jag skrev var att jag tycker att priset är lite högt för ett slutet vattenkylningssystem. Jag är medveten om att det är skillnad på ett som är monterat i fabrik och ett som du måste montera ihop själv, men en annan person hävdade att ett liknande system går på minst 2500 kr, vilket inte stämmer. Sedan vad du kan tänka dig att köpa har inte riktigt med saken att göra. Hoppas att detta inte lät otrevligt.

Fast det gör det. Tänk på att det sitter en DDC och ett EK EVO-block i det här systemet vilket gör att det har avsevärt mycket högre kvalitet än det du länkade.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast det gör det. Tänk på att det sitter en DDC och ett EK EVO-block i det här systemet vilket gör att det har avsevärt mycket högre kvalitet än det du länkade.

Du har rätt, jag glömde den detaljen. Nåväl, det verkar vara riktigt schyssta produkter.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zxhosting:

Om man ska bygga om den hur gör man då med vattnet vart ska man ha det under tiden?

Man får väl tappa ut det i lämpligt kärl. Precis som i vilket annat vattenkylningssystem som helst. Eller så kan man ju även använda sådana där "klämmor" man sätter på slangen för att det inte ska rinna ut... minns inte vad det verktyget heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Den "Grå anslutningen på slangen" /Hona/hane)
Är väl en vanlig backventil ?

Rätta mig gärna om jag har fel!!

Skrivet av Tommy:

Det kan vara som du säger, men jag tyckte det såg ut som en snabbkoppling med en stor vit knapp. Hade ju varit smidigt om inte annat.

Det ser ut som denna koppling, av "Non-spill"-typ. Lite som trädgårdsslangen som stänger när munstycket tas ut, men här stänger båda sidor för att undvika spill.

Permalänk
Medlem

EK's block med pump på sidan kan nog vara väldigt intressant för mindre byggen. Väldigt mycket plats man sparar jämfört med separat pum och res.
Jag undrar hur pass stark och tyst pumpen är. Edit: OK, jag såg nu att det är en DDC-pump. Nice! Men man vill nog ha den upphängd i skumgummipackningar eller något för att hålla ljudet nere.

Värt att nämna kan också vara att Aquacomputer's liknande radiatorer med inbyggd pump som funnits ute ett tag egentligen är breda som 140mm-radiatorer. De har samma grunddesign för 120mm och 140mm-fläktar och varierar mest bara längd och skruvhål för de olika modellerna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ser riktigt bra ut, trevligt att de flyttat pumpen från CPU sockeln.

Idiotisk i min mening. Oftast är det trångt i chassin, då är det bättre med en pump placerad på cpublocket, iställetför att bygga längre alternativt minska radiatorarean.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1*

Tagit bort påhopp och andra otrevligheter. Anmäl gärna olämpliga inlägg, men vänligen låt bli att "ge igen med samma mynt".
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av zxhosting:

Om man ska bygga om den hur gör man då med vattnet vart ska man ha det under tiden?

Du häller ut det och fyller på med helt ny vätska, precis som i vanliga system. Vattnet ska ändå bytas regelbundet.

Skrivet av Flamso:

Fast det gör det. Tänk på att det sitter en DDC och ett EK EVO-block i det här systemet vilket gör att det har avsevärt mycket högre kvalitet än det du länkade.

Det är ett MX-block, inte ett EVO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

Det ser ut som denna koppling, av "Non-spill"-typ. Lite som trädgårdsslangen som stänger när munstycket tas ut, men här stänger båda sidor för att undvika spill.

Tackar. Ja det var precis så jag tänkte mig att den skulle fungerat, och när man köper till ett extra block så får man samma koppling på dess slangar vilket gör att ett utökande av loopen tar typ mindre än en minut

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Laine:

Det är ett MX-block, inte ett EVO.

Ahhh. Tack för rättningen! Bör inte var så stor skillnad i prestanda i alla fall och det går trots allt att uppgradera.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Få se om detta är tystare än FD´s kyllösning då.

Pumpen var ju inte så tyst på grund av den är av kraftigare typ.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Blir intressant att se om detta kan konkurrera med swiftechs h220x/h240x i termer av temperatur och ljudnivå.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Jubileumsmästare

Bättre att köpa en Aquacomputer AMS och köpa block, slang och vätska själv isåfall.

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/radiatorer/radiatorer/...

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Du häller ut det och fyller på med helt ny vätska, precis som i vanliga system. Vattnet ska ändå bytas regelbundet.

PET-flaska eller dunk brukar funka...måste man byta vatten regelbundet? Jag tror jag bytt vatten en gång sedan 2003 i mitt system men fyllt på det lite då och då eftersom lite dunstar från radiatorn (finns ett litet ventilationshål som är boven i dramat).

Det är dock bra om man kan undvika algtillväxt, trådalger (vet inte vad de heter på "riktigt") är något jag lyckades få i mitt ena system, det var ett helvete att få bort och det satte igen radiatorn. Glykol och dest. vatten är en bra början, gift, eh loop-skydds-medel är säkert också bra att använda.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Ser riktigt trevligt ut, både för och nackdelar med att pumpen sitter på radiatorn men det är nog ett måste med tanke på att den är av den kraftiga typen för att just kunna driva en hel loop. iofs så finns det väl redan tillverkare som har pumpen på CPU och dcet systemet går att utöka.. men vad vet jag..

Om man köper till ett block för kanske GPU, levereras det blocket då med slangar som redan är förfyllda och bara att koppla i? vad händer med luften som blir kvar i systemet då efter "utrymmet" från nipplarna?

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Ser riktigt trevligt ut, både för och nackdelar med att pumpen sitter på radiatorn men det är nog ett måste med tanke på att den är av den kraftiga typen för att just kunna driva en hel loop. iofs så finns det väl redan tillverkare som har pumpen på CPU och dcet systemet går att utöka.. men vad vet jag..

Om man köper till ett block för kanske GPU, levereras det blocket då med slangar som redan är förfyllda och bara att koppla i? vad händer med luften som blir kvar i systemet då efter "utrymmet" från nipplarna?

Hmmm, du är faktiskt något på spåren där. Jag skulle också vilja veta hur man avluftar det där systemet...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

hmm...kommer 240-varianten få plats i ett Corsair 250D tro?

Permalänk
Medlem

Fick hem det här systemet idag; riktigt fläskigt får man väl säga. Jag har stora förväntningar på det, EK gör bra grejer och Vardar-fläktarna som sitter på ska vara sjukt effektiva och även tystgående. Tyvärr har jag inget att montera det i för tillfället eftersom alla övriga komponenter i bygget antingen är restade eller fått returneras pga skador.

Får väl hänga på det på laptopen så länge.

Permalänk
Skrivet av ponutz:

Fick hem det här systemet idag; riktigt fläskigt får man väl säga. Jag har stora förväntningar på det, EK gör bra grejer och Vardar-fläktarna som sitter på ska vara sjukt effektiva och även tystgående. Tyvärr har jag inget att montera det i för tillfället eftersom alla övriga komponenter i bygget antingen är restade eller fått returneras pga skador.

Får väl hänga på det på laptopen så länge.

Haha, tejpa den på toalampan tillsvidare

Ska bli kul att höra hur det funkar sen med att ansluta flera block med avluftningen osv

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@Lineri:

Jo, det ska bli riktigt intressant! Planen är väl att i första hand koppla in ett gpu-block i loopen men det blir lite längre fram. Men givet ska jag återkomma med temperaturer etc så fort jag fått skruvat ihop bygget.