Intel godkänner externa grafikkort via Thunderbolt 3

Permalänk

Man kan ju på allvar inte tro på att en 5gb/s bandbredd räcker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Men kostnad är inte allt alla gånger. Exempelvis har jag begränsat utrymme, och har helt enkelt inte plats för en stationär dator. Jag behöver min laptop, då jag är på språng en hel del. När jag är ute behöver jag inte bra prestanda, utan en smidig enhet med bra batteritid. Att då kunna koppla in den till ett externt grafikkort när jag kommer hem och har nytta av prestandan vore klockrent. Det bästa av två världar, även om det kanske inte är most bang for the buck i slutändan.
Jag tror inte det är någon som menar att man ska sitta med laptop + externt grafikkort på tåget exempelvis. Utan kanske ha en sådan enhet på kontoret, och en hemma.

Jo, som sagt, i första posten:
"Där finns alltid någon nytta med valfrihet."
"...jag dock se en fördel med det som komplement till en laptop man redan har (som har just thunderbolt)"

Så jag ser det som bra att denna enhet utvecklas, men man får räkna med att det kanske inte blir just den mest prisvärda lösningen för vad man får. Självklart finns det dock folk som har behov för det för andra anledningar...

Var mer jag undra varför man skulle plötsligt ha nästan en hel desktop kopplad till en bärbar... en skärm och mus förstår jag väl, men efter det så kan det ju lika väl stå en litet ITX system, precis som denna. Laptopen tar inte mer plats i väskan för det... men jag förstår hur ni tänker, har själv tänkt så för många år sedan, men nyttan övervägde inte priset, samt gav inte de fördelar jag hoppades på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Nja, verkar inte vara hela sanningen. Titta på senaste DX 12 testet, där vinner en stark i3 mot fx-8320.

Sen är laptops med duglig spelprestanda riktigt dyra (ligger på 9.000kr minst för en plastig och halvkass dator förövrigt som dålig kylning t.ex). En extra gpu på detta blir inte billigt.

Jag är rätt ljudkänsligt och flesta laptops låter mer än min i fulladdad.

Samtidigt är det ju också bara ett första test. Fler tester behövs innan man vi vet hur viktig CPU verkligen kommer vara. Jag skulle tro att CPUn blir mindre viktig i de flesta andra titlar, RTS är ju lite speciella.

Det räcker ju med en kompatibel laptop för någon tusenlapp med en hyffsat presterande processor om allt fungerar som det borde. IGP bör räcka gott då man ändå kör med extern grafik.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Samtidigt är det ju också bara ett första test. Fler tester behövs innan man vi vet hur viktig CPU verkligen kommer vara. Jag skulle tro att CPUn blir mindre viktig i de flesta andra titlar, RTS är ju lite speciella.

Det räcker ju med en kompatibel laptop för någon tusenlapp med en hyffsat presterande processor om allt fungerar som det borde. IGP bör räcka gott då man ändå kör med extern grafik.

Men ja man få se helt enkelt hur det hela slutar, fps spel har ju inte lika stor nytta av snabb cpu.

Sista blev lite fel, det jag menade var att min dator är tystare än laptop även när båda kör fulload. Även om det finns tysta laptops så finns dom inte med kraftigare cpu:er/hög last.

Blir dom även tysta då, kan det ju börja funderas på laptop och finns dessa så är dom inte billiga, rätt stora och klumpiga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, som sagt, i första posten:
"Där finns alltid någon nytta med valfrihet."
"...jag dock se en fördel med det som komplement till en laptop man redan har (som har just thunderbolt)"
[...]
Var mer jag undra varför man skulle plötsligt ha nästan en hel desktop kopplad till en bärbar... en skärm och mus förstår jag väl, men efter det så kan det ju lika väl stå en litet ITX system, precis som denna. Laptopen tar inte mer plats i väskan för det... men jag förstår hur ni tänker, har själv tänkt så för många år sedan, men nyttan övervägde inte priset, samt gav inte de fördelar jag hoppades på.

Förlåt, missade det!

För min del så är det framförallt att ha ett helt synkat system, oavsett var jag är. Visst att det finns relativt bra möjligheter att synka filer et.c. i dagsläget, men det är något grymt frustrerande dom gånger man inser att "Fan, det där har jag ligger på andra datorn" just när man behöver det som mest. Dessutom är laptops extremt tysta jämfört med många stationära. Visserligen lär en sån här enhet generera en del ljud den med, men håller tummarna för att det kommer tysta varianter med tillräcklig kräm för det jag behöver.

Vi får se vad framtiden visar, förhoppningsvis finns det här på marknaden när min nuvarande laptop börjar gå på knäna(1-2år)!

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av spelgubbe:

Man kan ju på allvar inte tro på att en 5gb/s bandbredd räcker

Skickades från m.sweclockers.com

40gb/s eller 5GB/s.

Lär garanterat räcka för det mesta, visserligen vissa limitationer men bara när det är bandbreddskrävande grejer. Inte allt som kräver mycket bandbredd.

Kolla bara på hur sämre ett grafikkort går på 8xPCIe 2.0 vilket innebär ca 8GB/s. Knappast som att jorden går under.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Har inte påstått billigare, men snarlik kostnad för bättre resultat.
Smidigare beror på hur du ser det. Om du ändå måste konka med dig detta externa chassi, kan du inte då lika väl konka med dig tyngre laptop eller ITX system?

Om du jämför en i5a desktop modell så är den snabbare än i5a på laptop, precis som grafikkort, så du behöver inte värsting desktop för att få samma prestanda med laptop och extern GPU.

Så det du behöver lägga kan vara av betydligt äldre gen/klenare (billigare) och ändå matcha laptopens prestanda, om du sätter i samma grafikkort i riktigt chassi, vs detta externa.

Om det är "bygg själv" låda så får du komma ihåg detta:

Du måste ha PSU i båda fallen, och du tror väl inte dessa externa lådor kommer vara gratis heller, utan lådan i sig kommer kosta.
Du kommer få betala för special chassi, kompakt PSU, Thunderbolt styrkretsar (med dess licens kostnad till Intel), "kretskort" för PCI-E och kablage till detta, med ett premium pris på då de är mer sällsynta än "vanligt" ATX chassi/PSU. Om du dessutom ska betala för ett komplett system, med färdigt GPU, så lär de lägga på ännu mer på priset än detta GPUt kostar löst.

Och i slutändan får du ändå inte ut fulla prestandan, men med 40GB/s lär det räcka till mid-end kort iaf.

Detta kommer kosta en slant det med andra ord.
Och tills vi verkligen vet dessa priser, så kan vi båda bara spekulera.

Vem har sagt något om att konka med sig ett externt chassi? Man ställer skärm, GPU, tangentbord och mus hemma och kopplar in laptopen när man vill spela. Sedan när man är ute på vift eller inte vill spela tar man med sig laptopen. Alternativet är ju samma laptop fast en hel extra dator. Det kan ju inte bli billigare eller ens samma pris om inte de där chassina blir helt hysteriskt svindyra.

Thunderbolt är och har alltid varit licensfritt. Det som kostat är det extra chippet. Får se var priserna landar på Alpine Ridge eftersom de åker snålskjuts på USB 3.1 den här gången istället för att köra något eget från grunden. Thunderbolt 3 är en Alternate Mode på USB 3.1 där de boostar bandbredden med hjälp av aktiva kablar som tillåter signalhastigheter som vanliga passiva kablar inte kan hantera. Det betyder att Alpine Ridge både är Thunderbolt 3 och USB 3.1. Beroende på pris finns det faktiskt en chans att Thunderbolt blir vanligare nu eftersom många ändå kommer slänga in en lös krets för USB 3.1. Har inte sett några prisuppgifter på Alpine Ridge än mer än att någon nämnde ett prispåslag på $10 på ett moderkort. Låter som en relativt rimlig uppskattning baserat på kostnaden på de tidigare kretsarna.

Men visst, om man utgår från att man vill ha en superkraftig speldator och en snorbillig laptop så kanske det går att konstruera fall där det blir dyrare med den här lösningen. Fast då utgår du från att man tittar på en snorbillig laptop från början och kommer köpa en snordyr med dockan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Men ja man få se helt enkelt hur det hela slutar, fps spel har ju inte lika stor nytta av snabb cpu.

Sista blev lite fel, det jag menade var att min dator är tystare än laptop även när båda kör fulload. Även om det finns tysta laptops så finns dom inte med kraftigare cpu:er/hög last.

Blir dom även tysta då, kan det ju börja funderas på laptop och finns dessa så är dom inte billiga, rätt stora och klumpiga.

Precis. Nu hoppas jag personligen på att lösningen blir lyckad och ett seriöst alternativ till en fullt stationär speldator. Inte lika säker att jag skulle övergå och köra min primära dator så. Men att ändå ha möjlighet att koppla in (fler) grafikkort ser jag ändå som en intressant möjlighet även här. Samtidigt finns det väl också en del risker, stationära datorer kan krympa ännu mer vilket kanske skulle göra att såväl utbud men speciellt priser kan börja vandra uppåt. Nu är jag inte världens mest optimistiska människa dock, så länge det finns en betalande marknad bör det nog inte hända alltför mycket.

Förstår hur du menar med ljudnivåerna, störs själv väldigt lätt på oljud. Nu har jag inte petat så mycket på moderna laptops men nog borde datortillverkarna kunna bygga bättre kylda modeller. Personligen intresserar jag mig inte så mycket om tjocklek på datorn, betydligt viktigare är kylning och batteritid men också kvalitet och upplösning på skärmen men också vilka portar och, i de fall det är aktuellt, expansionsmöjligheter i form av lagringsenheter och liknande. Men så är jag inte direkt någon laptop-människa heller iofs.

Permalänk
Medlem

Hoppas man får se några tunna nätta 13-tummare med så fläskig quad-core som möjligt i den formfaktorn.

Och hoppas Apple är på tåget att implementera det nödvändiga mjukvarustöd som behövs i OSX. Via Windows i bootcamp måste jag anta att det kommer fungera rätt så snabbt.

Sen vill jag nog se mer behändiga externa grafikkort, men det kommer nog

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Ett annat välkommet användningsområde för företag är universaldockor som fungerar med alla datormodeller på marknaden (med TB 3). Vi har typ 8-10 000 datorer, de flesta bärbara, och det är ett helvete med alla olika tillverkarspecifika modeller som ofta dessutom har olika generationer av hårdvara. Dyra är de också.

Nu har vi börjat köra med USB 3-baserade dockor med DisplayLink-chip som kan leverera 1080P på dubbla skärmar, Ethernet etc men de funkar sådär och USB 3 har egentligen inte tillräcklig bandbredd.

The sooner the better!

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Vem har sagt något om att konka med sig ett externt chassi? Man ställer skärm, GPU, tangentbord och mus hemma och kopplar in laptopen när man vill spela. Sedan när man är ute på vift eller inte vill spela tar man med sig laptopen. Alternativet är ju samma laptop fast en hel extra dator. Det kan ju inte bli billigare eller ens samma pris om inte de där chassina blir helt hysteriskt svindyra.

Thunderbolt är och har alltid varit licensfritt. Det som kostat är det extra chippet. Får se var priserna landar på Alpine Ridge eftersom de åker snålskjuts på USB 3.1 den här gången istället för att köra något eget från grunden. Thunderbolt 3 är en Alternate Mode på USB 3.1 där de boostar bandbredden med hjälp av aktiva kablar som tillåter signalhastigheter som vanliga passiva kablar inte kan hantera. Det betyder att Alpine Ridge både är Thunderbolt 3 och USB 3.1. Beroende på pris finns det faktiskt en chans att Thunderbolt blir vanligare nu eftersom många ändå kommer slänga in en lös krets för USB 3.1. Har inte sett några prisuppgifter på Alpine Ridge än mer än att någon nämnde ett prispåslag på $10 på ett moderkort. Låter som en relativt rimlig uppskattning baserat på kostnaden på de tidigare kretsarna.

Men visst, om man utgår från att man vill ha en superkraftig speldator och en snorbillig laptop så kanske det går att konstruera fall där det blir dyrare med den här lösningen. Fast då utgår du från att man tittar på en snorbillig laptop från början och kommer köpa en snordyr med dockan.

Dock vet jag att man behöver betala till Intel för att använda Thunderbolt eller är det ändrat (licensavgift)?

Skrivet av anon5930:

Precis. Nu hoppas jag personligen på att lösningen blir lyckad och ett seriöst alternativ till en fullt stationär speldator. Inte lika säker att jag skulle övergå och köra min primära dator så. Men att ändå ha möjlighet att koppla in (fler) grafikkort ser jag ändå som en intressant möjlighet även här. Samtidigt finns det väl också en del risker, stationära datorer kan krympa ännu mer vilket kanske skulle göra att såväl utbud men speciellt priser kan börja vandra uppåt. Nu är jag inte världens mest optimistiska människa dock, så länge det finns en betalande marknad bör det nog inte hända alltför mycket.

Förstår hur du menar med ljudnivåerna, störs själv väldigt lätt på oljud. Nu har jag inte petat så mycket på moderna laptops men nog borde datortillverkarna kunna bygga bättre kylda modeller. Personligen intresserar jag mig inte så mycket om tjocklek på datorn, betydligt viktigare är kylning och batteritid men också kvalitet och upplösning på skärmen men också vilka portar och, i de fall det är aktuellt, expansionsmöjligheter i form av lagringsenheter och liknande. Men så är jag inte direkt någon laptop-människa heller iofs.

Som jag skrev, så snålas det på laptops, kylning på datorer runt 5000kr t.ex är rätt underdimensionerade kylning. Sen när många tillverkare sen försöker göra dom tunnare, så blir ju kylningen sämre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så eftar att ha vägrat att låta det godkännas på certifirenings nivå så har de nu vänt. Indrar vad de tar för tunderbolt3 licensen samt cert för en extern produkt med grafikkort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hur man någon vara kritisk mot detta? Kraftfulla grafikkort är de komponenter som drar mest ström i ett modern system, att kunna flytta det utanför själva datorn innebär givetvis stora fördelar.

Och hur ofta sitter man och spelar när man är på jobbet, skolan, tåget etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är lite här jag funderar.
Notera att jag inte är emot denna lösning, och tycker det är positivt att detta öppnas. Där finns alltid någon nytta med valfrihet. Även om lösningarna inte är perfekta från dag 1.

Men om man ska koppla in extra skärm, extra mus, tangentbord och allt... varför då ha en laptop?! Du bygger mer eller mindre en stationära dator, med på bärbar CPU och moderkort (som ju är klenare grund).

En lösning som Windows ToGo på en portabel SSD, mellan en bättre stationär med äkta 16X PCI-E, highend GPUn och en riktigt smidig strömsnål laptop ger så mycket bättre av båda världarna och behöver inte kosta mer. Alt synka systemen...
Samtidigt får du bästa desktop prestandan, och bästa portabla enheten, istället för att behöva ha ett system där CPUn snabbt riskerar bli flaskhalsen och GPUn flaskas av PCI-E.
Alt ett bra ITX system, som inte kommer vara så mycket större än det externa grafikkortet ändå, men som har betydligt mer kraft. Du får dock en CPU och PCI-E port som inte flaskar i highend segment.

Om detta dock görs prisvärt, och lika enkelt som dagens diskreta GPU lösningar på laptops, så kan jag dock se en fördel med det som komplement till en laptop man redan har (som har just thunderbolt) eller i mellan segmentet där spel-laptops har svårt att hävda sig, men deras i5a troligen kan lite mer. Det blir en lösning att göra konkurrens för mid-end gaming laptops, med hyfsade CPUer, som verkligen behöver GPU, men inte kan eller har haft det innan.

Men räkna inte med high-end prestanda precis. En bra high-end gaming laptop lär fortfarande spöa detta, pga flaskhalsarna, men de kostar också där efter. Inte många laptops som sitter på high-end i7a av icke "U/Y" modell som har CPU kraft, men saknar diskret GPU. Utan är du uppe i de prestanda segmenten så är ofta diskret GPU med redan från början.

Och du kan ju glömma att bara sätta in och dra ut "kortet" utan problem när program jobbar mot det, utan att stänga av programmet eller i bästa fall och tvinga över den på intels iGPU, med risk för kompatibilitet problem och instabilitet. Frågan är om du inte tom måste stänga av datorn för att den ska detektera PCI-E enhet rätt, eller inte få panik i kärnan när PCI-E enheter "försvinner".

Blir oavsett intressant att följa

Mig veteligen borde det vara lika änkelt att köra det över vilken dockninsktation som hälst. så slppa kablar med mera. Det är klart billigar att få en ok inte laptoem med i7 med dålig grafik än en med i7 samt bra grafik. Kolla hela företagsvärdet t.ex

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

För os som inte kan Linux utan och innan skulle det inte skada om ms fixade sin drv system lite så man t.ex kan sitta med ett extrnt firegl kort på kontoret och då man kommer till kund och ska vissa hur alt är tänkt kan koppla in sin bärbara xeon med ecc till projen samt ett externt nvidia kort utan en massa drv krånge. Som ett exempel. Och samtidigt hemma sitta med en windows to go på datorn som inte mountr lokala krypterade diskarna och få spela lite med sitt nya nano.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Externt grafikkort drivs med fördel med eget separat nätaggregat, så strömförbrukningsproblemet är lätt att lösa. Bandbreddsbegränsningen däremot...

Tror dock folk glömmer hur lätt/kostnadseffektivt de är att uppgradera en statonär dator vs laptop. Köper du en hyfsad laptop så måste du troligtvis byta ut den inom 3-5år så prismässigt är de fortfarande en klar fördel för stationär.

Är ju inte många som ger sig på att byta ut moderkort/cpu i en laptop;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| FD Meshify C | RM750x 750W | Asus X470-F | AMD Ryzen 7 2700x | 32GB 3000Mhz | Asus RTX3080 TUF | 2x NVMe 500GB | Win10 Pro 64-Bit | ASUS VG259QM+Samsung S24D390H | Deathadder Chroma och Logitech G533 ||

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Undain:

Det här kommer bli coolt att vittna. Jag tror att fler kommer göra sin bärbara enhet till sitt huvudsystem och helt enkelt bara koppla på grafikkort om man vill ha mer kraft.

Personligen är jag sugen på att se om Microsoft kan utnyttja detta med en framtida Surface modell.

Skrivet av jaqob:

En surfacedocka med ett rejält grafikkort, då är vi ganska nära den ultimata datorn...

Skrivet av Archaea:

Det här är ju hur coolt som helst. Sitter redan nu och drömmer att köra med ultrabook för maximal batteritid och minimal vikt. Sen när man kommer hem så bara dockar man datorn och får mus, tangentbord, skärm och desktop-class grafikkort.

Skrivet av WIRN:

Och där dog den sista vittsen med en stationär dator. Så trevligt!

Man får komma ihåg att dagens Ultrabooks ändå är näst intill värdelösa för spel pga tvåkärniga, lågt klockade, ofta TDP-begränsade processorer. Så man blir istället tvungen att köpa en stor och tung laptop, vilket för min del innebär att jag inte vill bära med mig den dagarna i ända. Jag skulle då ha en Ultrabook som jag har med mig och en tung laptop som jag bara använder hemma, och nej, då föredrar jag en liten stationär.

Men konceptet som helhet verkar mycket lovande. Det är just bara problemet med begränsad CPU-prestanda i laptops som sätter käppar i hjulet i dagsläget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Känns tyvärr som att detta kom försent faktiskt.

Dagens mobila gpu'er (framförallt Nvidia's) är så pass snabba att ett extern egentligen inte behövs.
De som seriöst spelar använder inte heller en bärbar med liten skärm och dåligt tangentbord utan kör med stor skärm med hög Hz och mekaniskt tangentbord och riktig mus.

Jag håller inte riktigt med. Dels så är det många normala bärbara (inte stora, asfula, klumpiga släpbara) som inte har vettig prestanda på grafiken, och dels så vill man kunna uppgradera grafiken allt eftersom. Det är ju på grafikfronten det intressanta händer (på CPU-fronten är det stilla, eller väldigt makligt tempo).

Den andra poängen förstår jag inte alls. Redan idag så använder jag hemma och på kontoret externa skärmar (två stora högupplösta, samt den i den bärbara för att få minst tre stycken), mekaniskt tangentbord och mus till alla mina bärbara. Varför skulle inte det gå i fortsättningen menar du?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

GRYMT. Skulle kunna tänka mig detta någon gång längre fram. Vore skönt att spara pengar på att slippa ha en speldator och en laptop (kan inte tänka mig stora, feta fula gaminglaptops, någonsin)

Håller med helt!

Skrivet av Paddanx:

Det är lite här jag funderar.
Notera att jag inte är emot denna lösning, och tycker det är positivt att detta öppnas. Där finns alltid någon nytta med valfrihet. Även om lösningarna inte är perfekta från dag 1.

Men om man ska koppla in extra skärm, extra mus, tangentbord och allt... varför då ha en laptop?! Du bygger mer eller mindre en stationära dator, med på bärbar CPU och moderkort (som ju är klenare grund).

Därför att man inte orkar underhålla allt för många system. Har redan 5 bärbara datorer (2 privat, 2 via min arbetsgivare och 1 via min kund/konsultuppdrag), 3 surfplattor, och 3 mobiltelefoner. Därtill kommer frugans och dotterns datorer, plattor och telefoner. Det är mer än tillräckligt för mig.

Har visst funderat länge på att bygga ihop ett kompakt extremt litet ITX-bygge med kraftfullt grafikkort, men dragit mig för att det är ytterligare en dator jag måste hålla reda på. Ytterligare en att ta backup på, ytterligare en att uppdatera, ytterligare ett ställe jag har data och filer på. Framförallt ytterligare ett ställe som jag måste potentiellt ha en licens för alla mina applikationer och spel.

Blir det inget av denna lösning som Intel annonserat så bygger jag nog så småningom ihop en kompakt stationär, men allra helst så undviker jag det. Gillar också mobila lösningar som jag kan flytta runt - även om jag inte får full prestanda, eller alla tillbehör med mig.

Kan jag erstätta en av mina bärbara med en ny som har möjlighet till externt grafikkort så tvekar jag inte en sekund. Spelar nästan ingen roll vad det kostar inom rimlighetens gränser (i princip är jag beredd att lägga 20-40 ksek totalt på en sådan komplett lösning om den fungerar stabilt och presterar någorlunda väl).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med helt!

Därför att man inte orkar underhålla allt för många system. Har redan 5 bärbara datorer (2 privat, 2 via min arbetsgivare och 1 via min kund/konsultuppdrag), 3 surfplattor, och 3 mobiltelefoner. Därtill kommer frugans och dotterns datorer, plattor och telefoner. Det är mer än tillräckligt för mig.

Har visst funderat länge på att bygga ihop ett kompakt extremt litet ITX-bygge med kraftfullt grafikkort, men dragit mig för att det är ytterligare en dator jag måste hålla reda på. Ytterligare en att ta backup på, ytterligare en att uppdatera, ytterligare ett ställe jag har data och filer på. Framförallt ytterligare ett ställe som jag måste potentiellt ha en licens för alla mina applikationer och spel.

Blir det inget av denna lösning som Intel annonserat så bygger jag nog så småningom ihop en kompakt stationär, men allra helst så undviker jag det. Gillar också mobila lösningar som jag kan flytta runt - även om jag inte får full prestanda, eller alla tillbehör med mig.

Kan jag erstätta en av mina bärbara med en ny som har möjlighet till externt grafikkort så tvekar jag inte en sekund. Spelar nästan ingen roll vad det kostar inom rimlighetens gränser (i princip är jag beredd att lägga 20-40 ksek totalt på en sådan komplett lösning om den fungerar stabilt och presterar någorlunda väl).

Hade själv nog skaffat en Ultrabook/Macbook med bra cpu som main dator för att sedan koppla in ett kraftigt externt grafikkort. Väldigt mycket att underhålla annars. Uppdateringar, rengöring, fysisk plats...

Permalänk
Medlem

Vad ska man alt tillköpa och varför????

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med helt!

Därför att man inte orkar underhålla allt för många system. Har redan 5 bärbara datorer (2 privat, 2 via min arbetsgivare och 1 via min kund/konsultuppdrag), 3 surfplattor, och 3 mobiltelefoner. Därtill kommer frugans och dotterns datorer, plattor och telefoner. Det är mer än tillräckligt för mig.

Har visst funderat länge på att bygga ihop ett kompakt extremt litet ITX-bygge med kraftfullt grafikkort, men dragit mig för att det är ytterligare en dator jag måste hålla reda på. Ytterligare en att ta backup på, ytterligare en att uppdatera, ytterligare ett ställe jag har data och filer på. Framförallt ytterligare ett ställe som jag måste potentiellt ha en licens för alla mina applikationer och spel.

Blir det inget av denna lösning som Intel annonserat så bygger jag nog så småningom ihop en kompakt stationär, men allra helst så undviker jag det. Gillar också mobila lösningar som jag kan flytta runt - även om jag inte får full prestanda, eller alla tillbehör med mig.

Kan jag erstätta en av mina bärbara med en ny som har möjlighet till externt grafikkort så tvekar jag inte en sekund. Spelar nästan ingen roll vad det kostar inom rimlighetens gränser (i princip är jag beredd att lägga 20-40 ksek totalt på en sådan komplett lösning om den fungerar stabilt och presterar någorlunda väl).

Heh, kan förstå dig faktiskt.

Satt själv igår och funderade på om inte jag behöver bygga klart och göra av med en del där hemma... har typ 6 stationära(+ mer delar), 4 laptops och ingen aning vf jag ska med allt. (2 gamla telefoner, och 2 gamla surfplattor också, men de används lite då och då på div ställen.)

Jag hade dock inte lagt 20kkr på det, när jag redan har en spellaptop för 20kkr
Lite gammal nu, ja.. men 4700MQ, 16GB RAM och 8970m, 256GB+480GB SSD. Räcker och blir över mina "portabla spelbehov"

Men en bra poäng med licenser... vissa kostar en hel del. Andra saker som tex köps via Steam kan du ju använda oavsett maskin dock.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Tycker detta är väldigt spännande.

Inte nog med att det öppnar upp för hybridlösningar i hem/kontor men det öppnar också upp för konkurrens!
Vad jag vet är det bara två företag som hittills tagit denna idé på allvar: Dell och MSI med respektives Graphics Amplifier och Gaming Dock. Båda använder egna ingångar/kablar.

Detta godkännande från Intel kommer skapa möjligheter för fler företag att släppa nya lösningar och nya idéer.
Kanske kommer SLI-lösningar och/eller stöd för dubbla (eller fler) Thunderbolt 3-kablar för 80 Gb/s eller ännu mer bandbredd! Plus att man säkert kan ordna billigare hemmalösningar i standard desktopkabinett med modifikationer.

Jag har personligen letat länge efter bra lösningar på externt GPU som ett sätt att förlänga livslängden på min laptop, vilket är en av de största fördelarna med desktops.
Detta behöver heller inte innebära stora dockningar eller kabinett. Har man en laptop med dedikerat GPU så kanska man kan koppla in en liknande dosa som i filmen i artikeln med ytterliggare ett mobilt GPU att köra i SLI med det interna, för en mer mobil version av ett externt GPU.

Jag hoppas verkligen fler kommer upptäcka möjligheterna detta innebär och att fler blir intresserade.
Om detta slår igenom kommer det också skapa vidareutveckling och kanske konkurrerande/bättre tekniker!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro