Intel godkänner externa grafikkort via Thunderbolt 3

Permalänk
Snusfri

Känns tyvärr som att detta kom försent faktiskt.

Dagens mobila gpu'er (framförallt Nvidia's) är så pass snabba att ett extern egentligen inte behövs.
De som seriöst spelar använder inte heller en bärbar med liten skärm och dåligt tangentbord utan kör med stor skärm med hög Hz och mekaniskt tangentbord och riktig mus.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

ja det är det man också säger varje gång

För att den inte varit mogen sen kommer den ju ha ett ganska smalt användningsområde så om det blir en succe återstår ju att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Känns tyvärr som att detta kom försent faktiskt.

Dagens mobila gpu'er (framförallt Nvidia's) är så pass snabba att ett extern egentligen inte behövs.
De som seriöst spelar använder inte heller en bärbar med liten skärm och dåligt tangentbord utan kör med stor skärm med hög Hz och mekaniskt tangentbord och riktig mus.

Köper man en docka för grafikkortet antar jag också att man kopplar in extern skärm, mus och tangentbord när man tänkt spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Känns tyvärr som att detta kom försent faktiskt.

Dagens mobila gpu'er (framförallt Nvidia's) är så pass snabba att ett extern egentligen inte behövs.
De som seriöst spelar använder inte heller en bärbar med liten skärm och dåligt tangentbord utan kör med stor skärm med hög Hz och mekaniskt tangentbord och riktig mus.

Håller verkligen inte med. Att ha ett ordentligt grafikkort I (ordet är i) en bärbar dator förändrar förutsättningarna en hel del för vilka proportioner den kan ha. Vi pratar helt andra tjocklekar och vikter. Detta är en fantastiskt nyhet, den är sen, men inte för sen.

Permalänk
Medlem

@THB: Det här är fantastiskt.

Jag har idag en Asus G75 med ett GTX980M för att jag inte behöver ha två maskiner och är i väldans behov av mobilitet.
Nästa dator jag köper så kan den ha formfaktorn av en Macbook pro retina eller liknande(Kanske till och med en surface-liknande modell)

När jag vill spela så jackar jag in den med en kabel och där får jag tillgång till grafikkort, skärm, mitt mekaniska tangentbord och mus.

Det här har jag längtat efter sen MSI eller vilka det nu var visade upp en modell till Thunderbolt 1(som aldrig blev verklighet)

Permalänk
Medlem

GRYMT. Skulle kunna tänka mig detta någon gång längre fram. Vore skönt att spara pengar på att slippa ha en speldator och en laptop (kan inte tänka mig stora, feta fula gaminglaptops, någonsin)

Permalänk
Medlem

Snacket har gått i nästan 10 år. Först nu får någon tummen ur. Har svårt att tycka om den kontrollerade marknaden som hämmar uppenbar användbarhet för konsumenten.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Avstängd

Nej tack. Jag behåller gärna mitt USB istället.

Tills Intel öppnar upp Thunderbolt och släpper fullständiga specifikationer och gör det tillgängligt för alla royalty-fritt så förblir det ointressant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Nej tack. Jag behåller gärna mitt USB istället.

Tills Intel öppnar upp Thunderbolt och släpper fullständiga specifikationer och gör det tillgängligt för alla royalty-fritt så förblir det ointressant.

Man måste inte välja det ena eller det andra, eftersom alla datorer med Thunderbolt även har USB.
Det går inte heller att köra t ex ett GTX 980 via USB, så det handlar väl mer om att vara helt utan än att köra USB "istället"?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Köper man en docka för grafikkortet antar jag också att man kopplar in extern skärm, mus och tangentbord när man tänkt spela.

Det är lite här jag funderar.
Notera att jag inte är emot denna lösning, och tycker det är positivt att detta öppnas. Där finns alltid någon nytta med valfrihet. Även om lösningarna inte är perfekta från dag 1.

Men om man ska koppla in extra skärm, extra mus, tangentbord och allt... varför då ha en laptop?! Du bygger mer eller mindre en stationära dator, med på bärbar CPU och moderkort (som ju är klenare grund).

En lösning som Windows ToGo på en portabel SSD, mellan en bättre stationär med äkta 16X PCI-E, highend GPUn och en riktigt smidig strömsnål laptop ger så mycket bättre av båda världarna och behöver inte kosta mer. Alt synka systemen...
Samtidigt får du bästa desktop prestandan, och bästa portabla enheten, istället för att behöva ha ett system där CPUn snabbt riskerar bli flaskhalsen och GPUn flaskas av PCI-E.
Alt ett bra ITX system, som inte kommer vara så mycket större än det externa grafikkortet ändå, men som har betydligt mer kraft. Du får dock en CPU och PCI-E port som inte flaskar i highend segment.

Om detta dock görs prisvärt, och lika enkelt som dagens diskreta GPU lösningar på laptops, så kan jag dock se en fördel med det som komplement till en laptop man redan har (som har just thunderbolt) eller i mellan segmentet där spel-laptops har svårt att hävda sig, men deras i5a troligen kan lite mer. Det blir en lösning att göra konkurrens för mid-end gaming laptops, med hyfsade CPUer, som verkligen behöver GPU, men inte kan eller har haft det innan.

Men räkna inte med high-end prestanda precis. En bra high-end gaming laptop lär fortfarande spöa detta, pga flaskhalsarna, men de kostar också där efter. Inte många laptops som sitter på high-end i7a av icke "U/Y" modell som har CPU kraft, men saknar diskret GPU. Utan är du uppe i de prestanda segmenten så är ofta diskret GPU med redan från början.

Och du kan ju glömma att bara sätta in och dra ut "kortet" utan problem när program jobbar mot det, utan att stänga av programmet eller i bästa fall och tvinga över den på intels iGPU, med risk för kompatibilitet problem och instabilitet. Frågan är om du inte tom måste stänga av datorn för att den ska detektera PCI-E enhet rätt, eller inte få panik i kärnan när PCI-E enheter "försvinner".

Blir oavsett intressant att följa

Permalänk
Entusiast

Bör kanske nämnas att Thunderbolt 3 körs som en USB 3.1 alternate mode. Då är frågan hur länge det kommer vara relevant då man redan kan köra Displayport över Alternate mode och PCIe verkar vara på gång. Det är inte officiellt än men USB-IF använde det som ett exempel på tillämpning av Alternate mode i specifikationerna för USB 3.1. Krävs för övrigt aktiva kablar för att nå 40 Gb/s. Använder man en enklare passiv kabel trillar man ner på 20 Gb/s, alltså samma som USB 3.1.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Det är lite här jag funderar.
Notera att jag inte är emot denna lösning, och tycker det är positivt att detta öppnas. Där finns alltid någon nytta med valfrihet. Även om lösningarna inte är perfekta från dag 1.

Men om man ska koppla in extra skärm, extra mus, tangentbord och allt... varför då ha en laptop?! Du bygger mer eller mindre en stationära dator, med på bärbar CPU och moderkort (som ju är klenare grund).

En lösning som Windows ToGo på en portabel SSD, mellan en bättre stationär med äkta 16X PCI-E, highend GPUn och en riktigt smidig strömsnål laptop ger så mycket bättre av båda världarna och behöver inte kosta mer. Alt synka systemen...
Samtidigt får du bästa desktop prestandan, och bästa portabla enheten, istället för att behöva ha ett system där CPUn snabbt riskerar bli flaskhalsen och GPUn flaskas av PCI-E.
Alt ett bra ITX system, som inte kommer vara så mycket större än det externa grafikkortet ändå, men som har betydligt mer kraft. Du får dock en CPU och PCI-E port som inte flaskar i highend segment.

Om detta dock görs prisvärt, och lika enkelt som dagens diskreta GPU lösningar på laptops, så kan jag dock se en fördel med det som komplement till en laptop man redan har (som har just thunderbolt) eller i mellan segmentet där spel-laptops har svårt att hävda sig, men deras i5a troligen kan lite mer. Det blir en lösning att göra konkurrens för mid-end gaming laptops, med hyfsade CPUer, som verkligen behöver GPU, men inte kan eller har haft det innan.

Men räkna inte med high-end prestanda precis. En bra high-end gaming laptop lär fortfarande spöa detta, pga flaskhalsarna, men de kostar också där efter. Inte många laptops som sitter på high-end i7a av icke "U/Y" modell som har CPU kraft, men saknar diskret GPU. Utan är du uppe i de prestanda segmenten så är ofta diskret GPU med redan från början.

Och du kan ju glömma att bara sätta in och dra ut "kortet" utan problem när program jobbar mot det, utan att stänga av programmet eller i bästa fall och tvinga över den på intels iGPU, med risk för kompatibilitet problem och instabilitet. Frågan är om du inte tom måste stänga av datorn för att den ska detektera PCI-E enhet rätt, eller inte få panik i kärnan när PCI-E enheter "försvinner".

Blir oavsett intressant att följa

Hur blir det billigare och smidigare att köpa två datorer än en laptop och ett externt grafikkort? Du slipper en extra CPU, RAM, moderkort och lagring och du får ett betydligt mindre chassi att ta hand om.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Riktigt härligt, jag har likt flera andra här sett fram emot detta mycket. Nästa laptop samt moderkort till stationära bör ha stöd för antingen denna lösning eller nästa variant. Det enda negativa jag ser med denna är väl den begränsning Thunderbolt ger.

Permalänk

Så min 13cm långa gtx 970-kabinett till en mbpr15 kommer inte längre vara ett udda undantag? Tack, intel! Detta är f.ö möjligt med tb1 och 2, men officiell standard e alltid bra

Skrivet av anon5930:

Riktigt härligt, jag har likt flera andra här sett fram emot detta mycket. Nästa laptop samt moderkort till stationära bör ha stöd för antingen denna lösning eller nästa variant. Det enda negativa jag ser med denna är väl den begränsning Thunderbolt ger.

Jag får ca 90% effektivitet via tb2 med en mbpr15 kontra en rog extreme iv med en 3970x

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Adam West:

Hade helt ärligt glömt bort dess existens.

Precis. Detta har varit på tapeten i åratal och tekniken har funnits, men Intel verkar ju inte ha varit intresserade.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Så min 13cm långa gtx 970-kabinett till en mbpr15 kommer inte längre vara ett udda undantag? Tack, intel! Detta är f.ö möjligt med tb1 och 2, men officiell standard e alltid bra

Jag får ca 90% effektivitet via tb2 med en mbpr15 kontra en rog extreme iv med en 3970x

Googlade och hittade denna video, coolt!
Skulle det fungera om man körde in Windows må tro?
https://www.youtube.com/watch?v=WOPKd-YBX_s

Edit: Hittade en ny video där en person spelar BF4 på en windowsbootad MacBook med ett externt grafikkort

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Detta är en mycket trevlig funktion för "student datorer" då man kan vara på språng ofta och ekonomin inte riktigt räcker till en kraftigare stationär. Mitt svar vart dock nej till en övergång från stationär till bärbar. Tycker jag blir alldeles för låst i en obekväm position när jag spelar på en bärbar, däremot funkar det för mig om jag kopplar till extern skärm vilket höjer spelupplevelsen en aning. Tummen upp.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankus:

Men då kommer vissa användare bara behöva en Intel-processor? Hur tänkte de nu? Att folk kommer satsa alla sina pengar på en riktigt schysst processor i sin bärbara dator?

Detta undrar jag också.

Skrivet av Gerthoi:

Finns så vitt jag vet instickskort med TB.
Även billiga lågpresterande grafikkort för stationära datorer presterar grymt mycket bättre än t.ex. intels on chip lösningar för bärbart speciellt med nyare standarder som DX12. Blir nog bra detta.

Lankus syftar på att med denna lösning behöver man i pricnip bara en dator för att få både mobilitet och styrka, dvs bara en Intel-processor. Fram till nu har du ju varit tvungen att ha en bärbar för det bärbara, och en stationär för grafiktunga applikationer. Intel skjuter sig i foten som därmed minskar efterfrågan på sina egna processorer. Troligtvis är detta anledningen till att Intel hittills sagt nej till denna lösning.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Och där dog den sista vittsen med en stationär dator. Så trevligt!

Egentligen inte. En stationär är fortfarande billigare med samma prestanda och det är inte alla som bryr sig om att kunna flytta på datorn. Dock tror jag att om det blir bra så kommer många köra på detta istället. Kommer nog själv göra det om det visar sig fungera

Permalänk
Medlem

@WIRN: Långt ifrån, lär ju va tvungen att spendera mer pengar för att få en laptop med hyffsad processor som fortfarande tyvärr kommer att flaskhalsa.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Hah! Min första tanke blir genast: hur ska apple sätta käppar i hjulet för den här tekniken?
apple har hittils alltid sett till att grafikkortens vram i deras imac modeller, inte räcker för att kunna driva skärmarnas upplösning på et tillfredställande sätt vid spelande. Allt för att motivera köp av deras mac pro som kostar över 30k.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Testpilot

Sjukt härligt!

En MacBook Air (med i7.a) eller någon Windows-maskin så som Dell XPS 13 till skola/jobb, och sedan kunna docka upp mot ett grafikkort väl hemma för att spela - Låter mer än trevligt!

Ser fram emot utvecklingen som kommer, börjar äntligen hända lite saker i teknikvärlden igen, varit rätt stagnerat i mitt tycke senaste åren (4k standardisering tar hundra år, OLED är fortfarande över horizonten, mobiler har mer kraft än vad som behövs tio gånger om med väldigt lite nytt mellan generationerna på andra fronter, Xone och PS4 en besvikelse prestandamässigt o.s.v.).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur blir det billigare och smidigare att köpa två datorer än en laptop och ett externt grafikkort? Du slipper en extra CPU, RAM, moderkort och lagring och du får ett betydligt mindre chassi att ta hand om.

Har inte påstått billigare, men snarlik kostnad för bättre resultat.
Smidigare beror på hur du ser det. Om du ändå måste konka med dig detta externa chassi, kan du inte då lika väl konka med dig tyngre laptop eller ITX system?

Om du jämför en i5a desktop modell så är den snabbare än i5a på laptop, precis som grafikkort, så du behöver inte värsting desktop för att få samma prestanda med laptop och extern GPU.

Så det du behöver lägga kan vara av betydligt äldre gen/klenare (billigare) och ändå matcha laptopens prestanda, om du sätter i samma grafikkort i riktigt chassi, vs detta externa.

Om det är "bygg själv" låda så får du komma ihåg detta:

Du måste ha PSU i båda fallen, och du tror väl inte dessa externa lådor kommer vara gratis heller, utan lådan i sig kommer kosta.
Du kommer få betala för special chassi, kompakt PSU, Thunderbolt styrkretsar (med dess licens kostnad till Intel), "kretskort" för PCI-E och kablage till detta, med ett premium pris på då de är mer sällsynta än "vanligt" ATX chassi/PSU. Om du dessutom ska betala för ett komplett system, med färdigt GPU, så lär de lägga på ännu mer på priset än detta GPUt kostar löst.

Och i slutändan får du ändå inte ut fulla prestandan, men med 40GB/s lär det räcka till mid-end kort iaf.

Detta kommer kosta en slant det med andra ord.
Och tills vi verkligen vet dessa priser, så kan vi båda bara spekulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har inte påstått billigare, men snarlik kostnad för bättre resultat.
Smidigare beror på hur du ser det. Om du ändå måste konka med dig detta externa chassi, kan du inte då lika väl konka med dig tyngre laptop eller ITX system?

[...]

Men kostnad är inte allt alla gånger. Exempelvis har jag begränsat utrymme, och har helt enkelt inte plats för en stationär dator. Jag behöver min laptop, då jag är på språng en hel del. När jag är ute behöver jag inte bra prestanda, utan en smidig enhet med bra batteritid. Att då kunna koppla in den till ett externt grafikkort när jag kommer hem och har nytta av prestandan vore klockrent. Det bästa av två världar, även om det kanske inte är most bang for the buck i slutändan.
Jag tror inte det är någon som menar att man ska sitta med laptop + externt grafikkort på tåget exempelvis. Utan kanske ha en sådan enhet på kontoret, och en hemma.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk

Vi får väl se om det kommer vatten dockning för laptops

Laptop slår i taket Ca 80 % av en stationär, kylning otillräcklig!
Vi får väl se om det kommer vatten dockning för laptops där det går ned trimmade utan docka för att inte dra för mycket och klocka upp när de är dockade då skulle de gå att komma upp jämförbara prestanda!

Det skull naturligtvis kosta!

Broadwell senaste tester med grafikkort det är tekniskt möjligt att få ned effekten och hålla upp prestandan behövs det möjligen en andra Thunderbolt 3 a:40 koppling!

Permalänk

Thunderbolt 2 har två 20 Thunderbolt 3 har en 40 samma överföring max

Thunderbolt 2 har två 20 Thunderbolt 3 har en 40 samma överföring max får se om det är något som kommer att gå att utnyttja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Känns tyvärr som att detta kom försent faktiskt.

Dagens mobila gpu'er (framförallt Nvidia's) är så pass snabba att ett extern egentligen inte behövs.
De som seriöst spelar använder inte heller en bärbar med liten skärm och dåligt tangentbord utan kör med stor skärm med hög Hz och mekaniskt tangentbord och riktig mus.

Du har förmodligen inte förstått användningsområdet för en sådan här produkt. Ett externt grafikkort är inte till för de som faktiskt kan tänka sig att köpa en bärbar speldator, utan t.ex. för de som vill ha en lätt och smidig dator (ultrabook) att ha med sig till jobbet/skolan, som man sedan när man kommer hem koppla in ett externt grafikkort i och spela spel. Sen om man inte är nöjd med skärmstorlek, tangentbord och mus så kopplar man bara in den i sin stora skärm med hög HZ och sitt mekaniska tangentbort som väntar på skrivbordet, det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Det är möjligt att du inte har något behov eller sug för den här typen av produkt, men för t.ex. mig som för stunden både har en stationär speldator och en ultrabook är detta något som jag skulle i framtiden vilja ha. Visst, om man bara tittar på priset så kan det eventuellt tänkas kosta mer än att bara köpa en bra bärbar speldator, men eftersom jag vill att den ska vara så tunn och smidig som möjligt är det inte något jag är intresserad av. Så jag ser det som att jag slipper köpa två stycken datorer och istället kan lägga mer krut den enda datorn jag köper och dess eventuella kringutrustning.

Oavsett så är det här jättehärliga nyheter för mig!

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||

Permalänk
Medlem

Problemet att det inte är billigt med dessa lösningar och cpu:n i laptop inte är lika stark som stationär.

Dessutom har bärbara (haft i alla fall) dålig hållbarhet, går sönder efter par år och är inte gjorda för tyngre belastning under längre tid (inte ovanligt att fläktar ger upp och datorn behöver renblåsning av damm på annat vis än en stationär).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Problemet att det inte är billigt med dessa lösningar och cpu:n i laptop inte är lika stark som stationär.

Dessutom har bärbara (haft i alla fall) dålig hållbarhet, går sönder efter par år och är inte gjorda för tyngre belastning under längre tid (inte ovanligt att fläktar ger upp och datorn behöver renblåsning av damm på annat vis än en stationär).

Samtidigt bör kraven på CPU sjunka i och med DirectX 12 så de vekare processorerna i laptops bör inte påverka så mycket. Kostnaden för att hålla en laptop spelbar blir samtidigt väldigt hög och då sitter man ändå bara med en dyr krets som ändå håller lägre prestanda och behöver ersättas tidigare.

Sedan lär marknaden för stationära datorer idag vara försvinnande liten. Även om lösningen kostar mer så kan det ändå bli lyckat, om allt fungerar bra dvs. Men vi får väl se hur det blir om denna lösning nu verkligen hittar ut på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samtidigt bör kraven på CPU sjunka i och med DirectX 12 så de vekare processorerna i laptops bör inte påverka så mycket. Kostnaden för att hålla en laptop spelbar blir samtidigt väldigt hög och då sitter man ändå bara med en dyr krets som ändå håller lägre prestanda och behöver ersättas tidigare.

Sedan lär marknaden för stationära datorer idag vara försvinnande liten. Även om lösningen kostar mer så kan det ändå bli lyckat, om allt fungerar bra dvs. Men vi får väl se hur det blir om denna lösning nu verkligen hittar ut på marknaden.

Nja, verkar inte vara hela sanningen. Titta på senaste DX 12 testet, där vinner en stark i3 mot fx-8320.

Sen är laptops med duglig spelprestanda riktigt dyra (ligger på 9.000kr minst för en plastig och halvkass dator förövrigt som dålig kylning t.ex). En extra gpu på detta blir inte billigt.

Jag är rätt ljudkänsligt och flesta laptops låter mer än min i fulloadad.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar