Skylake - tankar kring 3000mhz DDR4 samt GPU

Permalänk
Medlem

Skylake - tankar kring 3000mhz DDR4 samt GPU

Hej, jag funderar på att pensionera min gammla i7 930. I mina tankar så funderar jag på att bygga ett nytt system givetvis. då är skylake det som är mest intressant just nu känns det som. Jag spelar flitigt och använde rmin burk som mediacenter hub även för plex etc.

Jag är ganska så inne på att jag vill ha 6700k prollen då den verkar rulla på fint, dock så efter dom recensionen utav broadwell som kom kort efter blev jag lite skeptisk. Jag läste då vidare att intel gick ut och sade det att vid Dx12 så kommer skylake verkligen att skina igen.

Då kommer ju även den klassiska fråga Geforce eller radeon? Tidiga Dx12 tester ser ju verkligen ut som att radeon ochså skiner där.

Sen är min sista tanke denna. när jag byggde mit nuvarande system så ville jag ha snabba minnen, är det overkill eller är det värt att skaffa 3000mhz minnen nu när man bygger nytt? Läst runt lite och många hänvisar att det blir ingen direkt prestanda skillnad på 1600 - 3000 minnen. tankar kring detta?

ska man bunkra med 3000 minnen samt ett 980 TI broadwell eller ska man köra fury X, skylake och 1800 mhz minnen?

Permalänk
Medlem

Minst 2133 ddr4 till skylake då detta är "stock" för plattformen. Och snabbare är bättre, dock liten skillnad i spel.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha snabba DDR4 minnen över 2400Mhz ska man tänka på att man bara köper och använder 2 stickor, tex 2x4GB eller 2x8GB

Försöker man köra 4 st DDR4 med höga spec så kan man få problem med att dom inte vill lira i den höga hastigheten.

Dock ser ingen direkt andledning till att skaffa 3000Mhz stickor, 2133 eller 2400 är vad jag skulle ta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ja prissättningen på DDR4 verkar vara lite lustig, när jag kollade kostade 2666MHz 100kr mindre än 2400MHz, därför köpte jag just 2666MHz. Läste en artikel att det egentligen inte gör så stor skillnad, dom märkte lite skillnad upp till 2666MHz men sen ingen skillnad alls egentligen.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genostra:

Hej, jag funderar på att pensionera min gammla i7 930. I mina tankar så funderar jag på att bygga ett nytt system givetvis. då är skylake det som är mest intressant just nu känns det som. Jag spelar flitigt och använde rmin burk som mediacenter hub även för plex etc.

Jag är ganska så inne på att jag vill ha 6700k prollen då den verkar rulla på fint, dock så efter dom recensionen utav broadwell som kom kort efter blev jag lite skeptisk. Jag läste då vidare att intel gick ut och sade det att vid Dx12 så kommer skylake verkligen att skina igen.

Då kommer ju även den klassiska fråga Geforce eller radeon? Tidiga Dx12 tester ser ju verkligen ut som att radeon ochså skiner där.

Sen är min sista tanke denna. när jag byggde mit nuvarande system så ville jag ha snabba minnen, är det overkill eller är det värt att skaffa 3000mhz minnen nu när man bygger nytt? Läst runt lite och många hänvisar att det blir ingen direkt prestanda skillnad på 1600 - 3000 minnen. tankar kring detta?

ska man bunkra med 3000 minnen samt ett 980 TI broadwell eller ska man köra fury X, skylake och 1800 mhz minnen?

ddr4 2133mhz är minsta skylake tar tyvärr, och ja 3000mhz ddr4 är overkill själv skulle jag satsa på 2400mhz minst

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@Genostra:
Verkar vara en del äldre minnen som har problem med Skylake, minnen överklockade specifikt för X99. Välj ett moderkort och ta en titt på dess QVL lista över testade minnen, välj ett kit som är testat.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 3000 MHz i all hast, står att mitt moderkort ska palla med upp till 3200. Men visade sig att systemet inte pallar mer än 2666 Mhz. Nu kör jag de i 2400 för att det verkar stabilast tillsammans med processorn. Finns det någon nackdel att köra minnen långsammare än de är till för? förutom priset då.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | ASUS X99-A/USB 3.1 | Intel Core i7-5960X Extreme |Gigabyte Geforce GTX 760 rev2 | HyperX Predator DDR4 3000MHz 16GB |Samsung SSD 850PRO 512GB | WD Desktop Green 3TB | Dell U2713H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av samulll:

Jag köpte 3000 MHz i all hast, står att mitt moderkort ska palla med upp till 3200. Men visade sig att systemet inte pallar mer än 2666 Mhz. Nu kör jag de i 2400 för att det verkar stabilast tillsammans med processorn. Finns det någon nackdel att köra minnen långsammare än de är till för? förutom priset då.

Nej, bara en möjlig prestandaförlust. Men det är inte på något vis sämre än om du kört minnen märkta 2400 på 2400.

Permalänk
Medlem

@lorgix:
Gött. jag har aldrig riktigt förstått varför de är märkta med en specifik frekvens när man ändå kan köra de som man vill typ...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | ASUS X99-A/USB 3.1 | Intel Core i7-5960X Extreme |Gigabyte Geforce GTX 760 rev2 | HyperX Predator DDR4 3000MHz 16GB |Samsung SSD 850PRO 512GB | WD Desktop Green 3TB | Dell U2713H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av samulll:

@lorgix:
Gött. jag har aldrig riktigt förstått varför de är märkta med en specifik frekvens när man ändå kan köra de som man vill typ...

Tillverkaren lovar att dom går att köra i den hastigheten, vid angiven spänning. Det ställer förstås krav på CPU och moderkort också.

Det är knappast alla minnen som går att köra i exempelvis 3000 MHz. Vill vara säker på att kunna köra 3000 MHz så får man välja minnen märkta med den hastigheten eller högre, tillsammans med ett moderkort som ska funka med dom minnena.