Linux kan inte hitta mitt nätverkskort?

Permalänk

Linux kan inte hitta mitt nätverkskort?

Så skulle installera MineOS på datorn för att testa köra en minecraft server men den hittar inte mitt nätverkskort Har inte jätte koll på linux men tänkte att det borde väl inte vara så svårt. Fick detta problem nu och vet inte hur jag ska gå till väga. Ladda ner några drivrutiner på ett usb minne och få över dem på något vis kanske? Mitt moderkort står i där nere.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Så skulle installera MineOS på datorn för att testa köra en minecraft server men den hittar inte mitt nätverkskort Har inte jätte koll på linux men tänkte att det borde väl inte vara så svårt. Fick detta problem nu och vet inte hur jag ska gå till väga. Ladda ner några drivrutiner på ett usb minne och få över dem på något vis kanske? Mitt moderkort står i där nere.

Hur vet du att den inte har hittat ditt nätverkskort?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Hur vet du att den inte har hittat ditt nätverkskort?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Vem är tillverkaren av ditt nätverkskort?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Vem är tillverkaren av ditt nätverkskort?

ASUS är moderkortet och det är på det som nätverkskortet sitter. Men tror det är Intel som står för själva nätverkskort delen på moderkortet.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

ASUS är moderkortet och det är på det som nätverkskortet sitter. Men tror det är Intel som står för själva nätverkskort delen på moderkortet.

Vad heter moderkortet?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Vad heter moderkortet?

Asus z97-A

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk

Testar med ubuntu server istället får fixa minecraft servern manuellt. Ubuntu hittade i alla fall nätverkskortet

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Testar med ubuntu server istället får fixa minecraft servern manuellt. Ubuntu hittade i alla fall nätverkskortet

Laddade du ned MineOS Turnkey ?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Testar med ubuntu server istället får fixa minecraft servern manuellt. Ubuntu hittade i alla fall nätverkskortet

Det är inte så svårt att sätta upp en minecraft server på Ubuntu.

Jag använder denna kontrollpanel

https://www.mcmyadmin.com/#/download

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort har ett Intel I218V som nätverkskort, vilket är för nytt för att lite äldre Linux-distar ska ha inbyggt stöd för det.

Du kan manuellt ladda ner och kompilera rätt drivrutin från denna länk:
https://downloadcenter.intel.com/download/15817/

Packa upp filen, och öppna en terminal och via cd byt till src-mappen från den uppackade filen, och kör följande:

make sudo make install sudo rmmod -f e1000e sudo modprobe e1000e sudo ifconfig eth0 up

Men det kräver att du har mjukvara för att kompilera egen kod installerad på datorn, och har du inte redan det (vilket jag misstänker att den färdiga ISOn för MineOS saknar då den verkar ganska slimmad och inte har så mycket som inte är strikt sett nödvändigt) och inte heller har ett nätverkskort så kommer det innebära en del jobb, med att ladda ner en massa paket till ett USB-minne och sedan installera de alla manuellt en i taget. Det är inte så farligt, men är du nybörjare på Linux så kan det bli mycket jobb för dig.

Det är antagligen enklare att installera en nyare Linux-dist som har inbyggt stöd för all din hårdvara, och sedan lägga till vad du behöver för Minecraft.