Fru Foliehatt vill ut på nya äventyr! (Val av Linux-distro för nybörjare)

Permalänk
Medlem

Fru Foliehatt vill ut på nya äventyr! (Val av Linux-distro för nybörjare)

Ja...
Låt oss säga såhär att Fru Foliehatt här hemma har nu läst alla "hemskheter" med Win 10 och har bestämt sig för att bojkotta Microsoft...
Så det jag är ute efter är en enkel Linux Distro som jag kan smälla in på hennes burk (Och kanske även min egna) så att hon känner sig säker. Eftersom mina kunskaper inom området är på ungefär 0 och hennes på -50 så tänkte jag kolla lite med er.

Jag vill att så mycket som möjligt ska fungera out-of-the-box. Fru Foliehatt gillar UI:et från ElementaryOS, och jag har läst att det är en bra nybörjardistro?
Hur är det med drivrutiner till de olika Linux? Kör alla från samma källor? Tänkte mest nVidia Marvell grafikkort, inbyggda portar som LAN/USB etc.

Sedan vet jag att C:disken ska vara ext4, men hur fungerar det med de sekundära diskarna? De är just nu NTFS och jag har precis suttit och kopierat över all 9TB skit från "kassa" diskar till nya. Är det bara att formatera dessa igen och göra om allt fast i ext4? Eller fungerar NTFS bra i Linux numera?

Ska man kanske köra med Linux Mint? (Fru Foliehatt spydde på UI). Eller Ubuntu?
Jag kan som sagt inte ett smack om detta. Så därför vädjar jag till er.

Jag vet hur man gör en Live-CD på USB så hon kan testa sig fram lite, men hon vill även se hur allt fungerar i det långa loppet.
Något som kan komma med input?

Man har ju blivit trött på mindre här i livet.

§3.1 /moderator
Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är "störst först". Börja med de mest populära (Ubuntu och Mint) av den enkla anledningen att det är lättast att googla fram distrospecifika lösningar till dessa.
Drivrutiner brukar sällan vara några problem. Det mesta finns inbyggt i kärnan out-of-box på de större distarna, och i de fall det uppstår problem så hjälper det som sagt en del om man kör "störst först".

GUI går alltid att byta, så välj inte dist utifrån det allena.

NTFS stöds bra i dagens läge, så det bör inte vara akut att byta, utan pröva och se om Linux är något som passar alls innan du lägger ner en massa jobb på att konvertera en uppsjö TB lagring till något annat filsystem.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Elementary är snuggt men saknar community av värde och trots att den bygger på Debian så är det väldigt olikt. Ubuntu har en väldigt bra community där man kan få svar på nästan allt. Linux Mint är Ubuntu med annan skrivbordsmiljö så det mesta som finns i Ubuntus community gäller Mint också.

Permalänk
Medlem

Jag började för 10 år sen med Debian, bytte sedan till Ubuntu i bra många år för att sedan ha fastnat för Mint och kör det nu sen ett år tillbaka.

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du kan ju förklara att så fort datorn kopplas upp och börjar använda Internet så kommer ingen av "säkerhetsåtgärderna" att spela någon roll längre. Övervakningspunkterna finns redan hos ISPn.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Du kan ju förklara att så fort datorn kopplas upp och börjar använda Internet så kommer ingen av "säkerhetsåtgärderna" att spela någon roll längre. Övervakningspunkterna finns redan hos ISPn.

Fru Foliehatt vet troligen inte vad ISP står för och tar åtskilliga åratal att förklara såna teknikaliteter, har du inte erfarenhet av såna?
Linux är nog en bra ide, att få exe program att starta är lite mer komplicerat och något polis virus lär Fru Foliehatt knappast få i datorn.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

har du inte erfarenhet av såna?

Jo, men bara på nivån att hon vill defenestrera min dator.

Det kanske är vad TS hälft vill göra egentligen, men TS misstolkar det som att det är Linux som ska installeras?

Permalänk
Medlem

Tack allesammans för era inlägg!
Fru Foliehatt gillar dock inte den nuvarande ställningen i omröstningen

Jag tror jag sätter henne på Live-CD med både Mint och Ubuntu (Till att börja med) så hon får lite känsla för det hela och sedan kanske utgå därifrån.

Någon defenestration av hennes eller min dator kommer inte att ske så länge jag har något kvar att säga till om^^,

Jag tror dock även att hon har någon gammal rosa Eeepc eller vad dem heter som jag kan slänga in någon distro på så hon kan leka lite. ( Så hon inte råkar sabba något vitalt av misstag)

Hur svårt är det att få tag i alla drivers som behövs? (Tänker mest på grafik. Vi båda har var sitt 750Ti) Finns såna saker i pakethanteraren (namn?) Eller är det ut och jaga fatt på det någon stans?

Hur mycket terminalskrift är det som behövs igentligen?

Jag har inga problem med att sitta i 8 år för att försöka lära mig lite kod & grejer, även om inte lika mycket fastnar innanför pannbenet som det gjorde för 10 år sedan.
Men kvinnor är kvinnor.... Det skulle ju helst fungera i förrgår :/

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Ubuntu eller Fedora. Stora distributioner med gott om support online, samt att de är avsedda för någon som ska använda datorn, snarare än någon som vill pilla till förbannelse.

Börja enkelt så kan ni byta senare om utseendet eller någon annan detalj skulle vara fel.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Men kvinnor är kvinnor.... Det skulle ju helst fungera i förrgår :/

Köp en Mac?

Permalänk
Medlem

OSX/Hackintosh?

Permalänk
Skrivet av Snövit:

Tack allesammans för era inlägg!
Fru Foliehatt gillar dock inte den nuvarande ställningen i omröstningen

Jag tror jag sätter henne på Live-CD med både Mint och Ubuntu (Till att börja med) så hon får lite känsla för det hela och sedan kanske utgå därifrån.

Någon defenestration av hennes eller min dator kommer inte att ske så länge jag har något kvar att säga till om^^,

Jag tror dock även att hon har någon gammal rosa Eeepc eller vad dem heter som jag kan slänga in någon distro på så hon kan leka lite. ( Så hon inte råkar sabba något vitalt av misstag)

Hur svårt är det att få tag i alla drivers som behövs? (Tänker mest på grafik. Vi båda har var sitt 750Ti) Finns såna saker i pakethanteraren (namn?) Eller är det ut och jaga fatt på det någon stans?

Hur mycket terminalskrift är det som behövs igentligen?

Jag har inga problem med att sitta i 8 år för att försöka lära mig lite kod & grejer, även om inte lika mycket fastnar innanför pannbenet som det gjorde för 10 år sedan.
Men kvinnor är kvinnor.... Det skulle ju helst fungera i förrgår :/

Tror du inte heller ska ta den seriöst

Det där sista känns igen. Har nog hört det förut, kan du ha sagt det i annan tråd?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Snövit:

Tack allesammans för era inlägg!
Fru Foliehatt gillar dock inte den nuvarande ställningen i omröstningen

Men kvinnor är kvinnor.... Det skulle ju helst fungera i förrgår :/

Hänger med lite och lyssnar o följer tråden med glädje då jag själv är novis på linux, fronten, oh gjärna vill slänga in det på en av lapptopparna för att se o lära.

däremot ang ditt foliehatt till fru så postar jag en liten rolig youtube länk, och hoppas att den motages med öppet sinne. fru foliehatt kanske tom bör se den också

Nothing Box

bytte till bättre video länk
Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

La min röst på Ubuntu då det är min enda linux-erfarenhet. Allt var snyggt och enkelt med alla drivrutiner som behövdes till min gamla p4 dator som jag satt i timmar för att hitta rätt drivisar till windows..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Köp en Mac?

Skrivet av hultron:

OSX/Hackintosh?

Sponsring mottages gärna

Skrivet av Broken-arrow:

Det där sista känns igen. Har nog hört det förut, kan du ha sagt det i annan tråd?

Det är nog möjligt att det finns i någon annan tråd av ren frustration/trötthet

Skrivet av Blacksheep:

Hänger med lite och lyssnar o följer tråden med glädje då jag själv är novis på linux, fronten, oh gjärna vill slänga in det på en av lapptopparna för att se o lära.

däremot ang ditt foliehatt till fru så postar jag en liten rolig youtube länk, och hoppas att den motages med öppet sinne. fru foliehatt kanske tom bör se den också

nothing box

HAha! Aldrig sett förut! Tack för den!

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

Hänger med lite och lyssnar o följer tråden med glädje då jag själv är novis på linux, fronten, oh gjärna vill slänga in det på en av lapptopparna för att se o lära.

däremot ang ditt foliehatt till fru så postar jag en liten rolig youtube länk, och hoppas att den motages med öppet sinne. fru foliehatt kanske tom bör se den också

nothing box

Provat linux på skoj och är faktiskt jäkligt simpel att installera. Men är ju ovant när Os installationen ser olik windows, men vad snabbt linux är även på HDD.

Skrivet av Alligatorn:

La min röst på Ubuntu då det är min enda linux-erfarenhet. Allt var snyggt och enkelt med alla drivrutiner som behövdes till min gamla p4 dator som jag satt i timmar för att hitta rätt drivisar till windows..

Mint liknar win 7 rätt mycket faktiskt. Men Ubuntu har sina fördelar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är inte medicinering enklare? Möjligen terapi. Det handlar ju bara om ohälsosamma tankar. Windows antar jag att ni redan licensierat och betalat för. Det finns ingen GNU/Linux-distribution för hemanvändare med support från distributören och datortillverkaren/komponenttillverkarna, GNU/Linux på skrivbordet är förpassat till sk communitysupport där du får ta hjälp av användarskaran, där utvecklarna inte behöver se till att din hårdvara fungerar eller dina program fungerar. Dator och komponenttillverkare kommer inte hjälpa dig när de på sin höjd har semi-officiellt stöd, stöd som är beroende av vilken kernel och så vidare du kör. På serversidan ser istället både datortillverkare och distributionen till att hårdvaran lirar och erbjuder support. Det finns en anledning till att det brukar kallas alternativa operativsystem på skrivbordssidan. Att det är utvecklare och entusiaster som sitter på det.

Sen blir du såklart spårat på nätet om du sitter på Linux också, Ubuntu om du kör Unity skickar t.ex. sökdata som förinställt val. Ställ in ditt os av val på de integritetsinställningar du vill ha istället. Kör det som fungerar. Blockera tjänster/adresser dit saker kan läcka. Det går snabbt att fixa.

Permalänk

@Snövit: ja har testat peppermint three OS på en EeePC 900 funkar faktist riktigt bra, allt funka utan ladda ner extra drivrutiner.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Tack allesammans för era inlägg!
Fru Foliehatt gillar dock inte den nuvarande ställningen i omröstningen

Jag tror jag sätter henne på Live-CD med både Mint och Ubuntu (Till att börja med) så hon får lite känsla för det hela och sedan kanske utgå därifrån.

Någon defenestration av hennes eller min dator kommer inte att ske så länge jag har något kvar att säga till om^^,

Jag tror dock även att hon har någon gammal rosa Eeepc eller vad dem heter som jag kan slänga in någon distro på så hon kan leka lite. ( Så hon inte råkar sabba något vitalt av misstag)

Hur svårt är det att få tag i alla drivers som behövs? (Tänker mest på grafik. Vi båda har var sitt 750Ti) Finns såna saker i pakethanteraren (namn?) Eller är det ut och jaga fatt på det någon stans?

Hur mycket terminalskrift är det som behövs igentligen?

Jag har inga problem med att sitta i 8 år för att försöka lära mig lite kod & grejer, även om inte lika mycket fastnar innanför pannbenet som det gjorde för 10 år sedan.
Men kvinnor är kvinnor.... Det skulle ju helst fungera i förrgår :/

Drivrutiner är som sagt oftast inget du ens behöver fundera på utöver wifi (oftast inte) och grafikkort. Grafikkortsdrivare återfinns i pakethanteraren, oftast i olika varianter (proprietär, open-source och legacy-varianter). Inte helt bekant med mobila kretsar från nVidia dock, så jag tänker inte spekulera alltför mycket kring den specifika kretsen, men säkerligen behöver ni inte stå utan någon form av stöd för den. Att ge sig in i att försöka ladda ner drivrutiner och fixa in på egen hand är dömt att misslyckas som nybörjare (och ofta som van användare också ), så håll dig till pakethanteraren.

Terminalen behöver du krasst sett aldrig använda i de distar som har en pakethanterare med GUI. Däremot får man räkna med att den mesta support man får över nätet kommer att komma i form av textkommandon då det är betydligt lättare att skriva ett par kommandorader än att beskriva något i stil med "gå in där, klicka där och där, och sedan ...". Då det dessutom förekommer ett och annat troll där ute så kan det vara bra att vara bekant med de mest grundläggande kommandona och framför allt att inte köra kommandon man inte har en aning om vad de gör.

Kort och gott, du kan sannolikt inom en timme få igång en fullt fungerande Mint/Ubuntu-installation out-of-the-box och utan att röra terminalen bara du lägger bort windowstänket när det kommer till att installera mjukvara. Se till att göra backup på saker och ting på extern disk/annan burk först bara.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Min erfarenhet när man kör in Linux till andra är att till slut så saknar de något från Windows och då börjar helvetet. Men gillar man patienser är Linux Guld. Min röst hamnade på "Roll back to Windows 7"

Permalänk
Medlem

Är det vanligt Nvidia kort så är det bara installera rakt av via pakethanteraren den "senaste" drivrutinen. 346.5x är den senaste ubuntu ger om du inte enablar xorg edgers reposetory som då kommer ge absolut senaste för Nvidia.

Är det laptop med Nvidia Optimus har du två val här. (Har själv samma laptops så tänker kolla hur stort är tappet)
* Bumblebee, skapar ett genomskinligt Xorg fönster när det manuellt aktiveras och då enablar grafikkortet on demand. Något lägre prestanda då vissa funktioner saknas och hänger mycket på CPUn då det kopieras mycket för att visa något.
* Prime, enablar grafikkortet kräver att du loggar ut och in varje gång du skall skifta mellan Intel/Nvidia. Något bättre prestanda än Bumblebee.

Har processorn hårdvaru stöd för senaste komprimeringsteknikerna så är filesystem compression något att titta på. Har processorn stöd så kan man för bara något större CPU användning öka hastigheten för read/write på en SSD/HDD.

Plasma 2 är fortfarande i "BETA" stadiet, så ha det i åtanke om du skall använda KDE. Jag använder det dagligen men det händer att saker inte fungerar som de skall och att vissa program kan crasha då och då.

För support så har du följande:

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Arch
Har den helt klart bästa WiKi:n
Man lär sig massvis på installationen, helt klart en vinnare

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Ubuntu med unity. Inte min egen favorit men den är så enkel. Har installerat det på kanske 5-6 datorer senaste året(föräldrar, svärföräldrar samt kompisar). Min erfarenhet hittills är att det har fungerat mycket väl och min roll som kretsens datorsupport har nästintill varit obefintlig.
De burkar jag installerat på har fungerat out of the box så inget pill i terminalen har varit nödvändig.

Om du känner för att lära dig ett och annat så skulle jag säga Arch Linux. Installera KDE så får du också ett idiotsäkert GUI men mer likt windows till skillnad från unity vilket förmodligen gillas.

Permalänk
Medlem

@kskolle: Min erfarenhet är att det är lätt att få människor, som inte spelar på daotrn, att acceptera GNU/Linux. Exempelvis så bytte muna föräldrar, 80+, från XP till Windows 7 för några år sedan och jag fick hjälpa dem oerhört mycket med i stort sett allt från att hantera webläsaren till flytta filer och för att inte tala om uppdateringar och när printern slutat fungera.
Jag installerade Linux Mint på prov till dem och deras behov av support är nästan helt borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Min erfarenhet när man kör in Linux till andra är att till slut så saknar de något från Windows och då börjar helvetet. Men gillar man patienser är Linux Guld. Min röst hamnade på "Roll back to Windows 7"

Patienser? Det är väl windows som kommer med sådant förinstallerat?

Men till TS, testa definitivt Ubuntu med unity. Det kommer fungera med era grafikkort. Man kan med ett knapptryck välja att antingen köra med en open source reverse engineered drivrutin (nouveau), eller med nvidias egna.
Så länge man inte spelar, eller är beroende av en specifik programvara, säg photoshop, så finns det mesta till Linux. Sure, vissa features i vissa program kanske saknas från Windows, men det omvända kan likväl också gälla. Som GUI användare är skillnaderna ganska små, skulle jag tro. Lite annorlunda, men i grund och botten samma ide. Men som utvecklare och terminalanvändare är Linux en dröm!

Vad som är fint är Ubuntus 'repository', en samlad mjukvarubank (eller vad man ska kalla det) där du kan browsa program, stora och små, efter kategori, och installera genom ett enkelt musklick!

Permalänk
Medlem

Testa lite olika tills du vet vilket som passar bäst. Ubuntu/Mint/Elementary OS tillhör samma familj - Debian. Alternativen är bland annat OpenSUSE och Fedora (CentOS/Redhat).

Det jag gillar med Debian-systemen är att det finns mycket info på nätet och otroligt många paket att installera. Ren Debian-installation är stabilt och icke-kommersiellt, garanterat fritt från spionprogram och annat skräp.

Det är dessutom enkelt att installera.

Jag har hållit på i snart 20 år med det här, har ännu inte bestämt mig för vilken dist jag gillar bäst...

NTFS är inga problem att använda och montera, men du ska köra ext4-filsystem för själva systemet. För att undvika problem ska du ha en hårddisk (eller flera) för Linux-systemet och låta NTFS gå på sina egna diskar hårddisk. På så sätt kan du också t.ex. installera Windows 10 om du vill ha det som alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av The Door:

Arch
Har den helt klart bästa WiKi:n
Man lär sig massvis på installationen, helt klart en vinnare

fast Arch är väl inte för nån som knappt kan Linux, utan mer för avancerade användare som vill göra sitt OS specifikt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kubuntu eller Xubuntu är ytterligare ett par tips. Vad gäller support och funktion out-of-the-box är de i grunden samma OS som Ubuntu, endast skrivbordsmiljön skiljer sig. Både Kubuntu och Xubuntu är mer lika Windows 7(?), än Ubuntu är. Kolla lite Youtube-klipp med din dam så kan ni se lite hur de olika distarna ser ut, utan att installera eller skapa live-USB.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Min röst går på Elementary OS.

Min svärfar på 63 år använde det flitigt utan problem i drygt 6 månader, men sen blev det som någon ovan sa.. Han saknade något som bara fanns till Windows och då börja gnället om att byta tillbaka till Windows igen.

Passande nog så har IDG skrivit lite om Elementary nu också.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.635546/elementary-os--gjord-...