@Snövit: Fru foliehatt kanske skulle komplettera linux med denna https://integrity.st/
Om hon är en äkta foliehatt så uppskattar hon nog att det är en stiftelse, dom behöver inte logga. Övriga VPN'er vet man inte vad man får.
Gällande Dist så gillar jag grupperingen per pakethanterings system
Debian-baserade
Gentoo-baserade
RPM-baserade
Slackware-baserade
From scratch
Du vill antagligen gå på Debian eller RPM-baserade, debian baserade verkar vara mer populära.
Ubuntu-baserade distros är baserat på debian och utgör en väldigt stor del om man räknar med alla. Dom största är nog Ubuntu eller Kubuntu ena har Gnome andra har KDE, jag tycker att KDE känns mer som Windows.
Oavsett vilken distro du väljer så kan du lägga in vad som passar dig exvis KDE, och behöver inte stirra dig blind på annat.
Med pakethanteringsystem menar jag, det finns en "repository" ungefär som windows update men med alla program/kärnan med mera och det hanteras på olika sätt. Gentoo är källkodsbaserat och inte helt lätt, From scratch har inget pakethanteringssystem allt kompileras själv från grunden, slackware har färdig paketerade men brukar vara lite mer komplext, övriga har också färdigpaketerade och har ofta bra gränssnitt för att hantera alllting.
Även om en distro är baserad på debian så kan dom levereras på olika sätt, men generellt tar du en stor debian baserad distro så får du ofta en GUI ett bra pakethanteringssystem med en kärna som har det mesta "typ drivrutiner" redo. Ur ett foliehatts perspektiv så kan man säga att det inte är bra, en riktig foliehatt går på from scratch men dom flästa foliehattarna är bara foliehatt till 50% och inser att man inte kan granska varenda liten bit källkod. Alltså välj en stor distro men massa färdigt good to go.
Förövrigt linux är skit "typ" , du har hundratusentals människor som sitter och paketerar om program till sin favorit distro, helt sjukt.
Det finns en sjuk mängd distros
Det finns en sjuk mängd paket/program
Varje paket ska paketeras till varje distro (alla har inte allt men generellt)
Det genererar extrema mängder onödigt jobb, som egentligen inte tillför något. Ingen utveckling, och detta ska underhållas, uppdateras i oändlighet.