Fru Foliehatt vill ut på nya äventyr! (Val av Linux-distro för nybörjare)

Permalänk
Medlem

@Snövit: Fru foliehatt kanske skulle komplettera linux med denna https://integrity.st/
Om hon är en äkta foliehatt så uppskattar hon nog att det är en stiftelse, dom behöver inte logga. Övriga VPN'er vet man inte vad man får.

Gällande Dist så gillar jag grupperingen per pakethanterings system

Debian-baserade
Gentoo-baserade
RPM-baserade
Slackware-baserade
From scratch

Du vill antagligen gå på Debian eller RPM-baserade, debian baserade verkar vara mer populära.

Ubuntu-baserade distros är baserat på debian och utgör en väldigt stor del om man räknar med alla. Dom största är nog Ubuntu eller Kubuntu ena har Gnome andra har KDE, jag tycker att KDE känns mer som Windows.

Oavsett vilken distro du väljer så kan du lägga in vad som passar dig exvis KDE, och behöver inte stirra dig blind på annat.

Med pakethanteringsystem menar jag, det finns en "repository" ungefär som windows update men med alla program/kärnan med mera och det hanteras på olika sätt. Gentoo är källkodsbaserat och inte helt lätt, From scratch har inget pakethanteringssystem allt kompileras själv från grunden, slackware har färdig paketerade men brukar vara lite mer komplext, övriga har också färdigpaketerade och har ofta bra gränssnitt för att hantera alllting.

Även om en distro är baserad på debian så kan dom levereras på olika sätt, men generellt tar du en stor debian baserad distro så får du ofta en GUI ett bra pakethanteringssystem med en kärna som har det mesta "typ drivrutiner" redo. Ur ett foliehatts perspektiv så kan man säga att det inte är bra, en riktig foliehatt går på from scratch men dom flästa foliehattarna är bara foliehatt till 50% och inser att man inte kan granska varenda liten bit källkod. Alltså välj en stor distro men massa färdigt good to go.

Förövrigt linux är skit "typ" , du har hundratusentals människor som sitter och paketerar om program till sin favorit distro, helt sjukt.
Det finns en sjuk mängd distros
Det finns en sjuk mängd paket/program
Varje paket ska paketeras till varje distro (alla har inte allt men generellt)
Det genererar extrema mängder onödigt jobb, som egentligen inte tillför något. Ingen utveckling, och detta ska underhållas, uppdateras i oändlighet.

Permalänk

Jag gillar peppermint os 6 och linux lite, båda är baserade på ubuntu så alla ubuntu och mint guider funkar om man kör fast. Dock till en surfdator så hittar den allt från början precis som ubuntu eller mint gör,det är när man vill börja spela eller få in Bank-id osv det kan bli pilligt,men det finns guider till det åxå.

Permalänk
Medlem

Ubuntu eller Mint, du kan ju välja vilken skrivbordsmiljö du vill ha själv, för att sedan anpassa enkelt efter tycke och smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Elementary är snuggt men saknar community av värde och trots att den bygger på Debian så är det väldigt olikt. Ubuntu har en väldigt bra community där man kan få svar på nästan allt. Linux Mint är Ubuntu med annan skrivbordsmiljö så det mesta som finns i Ubuntus community gäller Mint också.

Elementary är också ubuntu även om den baseras på en äldre LTS-version.

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Iofs kanske inte, jag hoppade på det efter att jag testat någon annan dist ett tag, och med deras riktigt grymma wiki så anser jag nog att den kanske är bättre, men det bygger på att man är intresserad att lära sig hur det funkar i bakgrunden, det är ju sjukt bra att veta

Permalänk
Medlem

Jag vill avråda från Kubuntu eller Ubuntu med KDE. Jag har provat det och upplever det som väldigt segt jämfört men Gnome. Jag har provat Manjaro med KDE och upplerer inte det som lika segt som Kubuntu.

Permalänk
Medlem

Det var värst vad många visningar tråden har. Tydligen kommer man långt med en bra rubrik haha.

Jag testade att göra en live usb av både mint, Ubuntu (unity?) och elementaryOS. På den gamla eeepc var det bara Mint som gick igång som den skulle. De andra blackscreenade i ca 20 min innan jag gav upp

På våra stationära med ett 750ti så var det elementaryOS som gick igång bäst. Enda grafikbekymret där var upplösningen. Ubuntu fick något felmeddelande och kunde inte ladda drivers till grafikkortet, medan Mint totalvägrade jag ska testa med interna grafiken oxå o så så att det verkligen är drivers som krånglar och inte usbminnena som felar. Det verkar iaf stå mellan Ubuntu eller Mint som det ser ut nu. Lutar lite mer åt Ubuntu tack vare den mycket svenskar i forum etc. Men jag kanske bara har missat Mints forum?
Mint känns dock ett snäpp rappare än Ubuntu. Vi får kolla vidare lite annars blir det en rollback till win7.

Men vi är oerhört tacksamma för eran hjälp och kommentarer! Fru Foliehatt har även sagt att jag inte blir av med henne i första taget

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

@Snövit: Drivrutiner för grafik är inget du skall pyssla med om du kör från Live-USB. det är eventuellt intressant efter installation, men valigtvis inte om du du inte skall ha 3D-effekter eller bra spelprestanda.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kan rekommendera Gnome på Ubuntu, finns även en färdig distro.

Sedan kan man ju köra en distro och köra individuella desktop miljöer relativt simpelt utan att installera om datorn på nytt.
Då får man samma grund men ett nytt interface om man inte gillar utseendet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vill du testa med Live-USB så kör på den integrerade grafiken. Ska du installera en distribution på burken med 750Ti så får du lov att välja att installera "restricted drivers" i princip, distributionerna kör (i många fall) med öppna drivrutiner som standard.

Permalänk
Skrivet av The Door:

@Grönahunden:

Iofs kanske inte, jag hoppade på det efter att jag testat någon annan dist ett tag, och med deras riktigt grymma wiki så anser jag nog att den kanske är bättre, men det bygger på att man är intresserad att lära sig hur det funkar i bakgrunden, det är ju sjukt bra att veta

Jo tanken är okej men Arch kommer alltid att vara för mer avancerade användare, som redan kan "språket".
Det är det ju som att försöka förstå Ryska utan nån som helst utbildning lycka till spelar nog ingen roll att det finns 100miljon som kan hjälpa dig på olika forum ska man fråga om varje enskild sak så blir det nog en massa RTFM.
Steget från att inte kunna nånting till Arch är helt enkelt för stort.

om användare kommer från ett annat OS så ska man kunna installera, uppdatera, starta. boom klart.
ska ja skapa mitt helt egna OS hur länge tror du det tar för en nybörjare ? 1, 10, 20timmar ?
glöm inte att nån form av kunskap om linux kod är Noll..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

----
På våra stationära med ett 750ti så var det elementaryOS som gick igång bäst. Enda grafikbekymret där var upplösningen. Ubuntu fick något felmeddelande och kunde inte ladda drivers till grafikkortet, medan Mint totalvägrade jag ska testa med interna grafiken oxå o
----

Kör med ett 750ti på mint funkar bara fint med båda nvidia och nouveau, men kan ju vara som någon skrev funkar inte optimalt med live usb.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Vad är det för specifikationer på hennes dator?

Jag rekommenderar Linux Mint XFCE. Det kräver inte mycket av datorn, det är rent och enkelt att använda. En Windowsanvändare känner igen sig. Jag har installerat det på 10 år gamla bärbara dator med Pentium-processorer på 1.8 GHz, 2GB ram och 60GB 5400rpm-disk och det fungerade bra. Det tog en liten stund att starta program som Firefox och ordbehandlare men när programen ligger i ramminnet så flyter det på bra och att hoppa mellan programen och scrolla på webbsidorna i webbläsaren fungerar bra.

Det extra ögongodiset tyngre fönsterhanterare erbjuder är jag inte intresserad av. Alltså inte KDE som är den mest resurskrävande fönsterhanterare. Men inte heller minimalistiskt som fönsterhanteraren LXDE. XFCE är nerbantat, det går att ändra på en hel del men saknar inte vanliga funktioner. Koppla in en extern skärm till datorn så kan du enkelt välja via grafiskt gränssnitt hur skärmarna skall användas.

Skrivet av Snövit:

Hur är det med drivrutiner till de olika Linux? Kör alla från samma källor? Tänkte mest nVidia Marvell grafikkort, inbyggda portar som LAN/USB etc.

Sedan vet jag att C:disken ska vara ext4, men hur fungerar det med de sekundära diskarna? De är just nu NTFS och jag har precis suttit och kopierat över all 9TB skit från "kassa" diskar till nya. Är det bara att formatera dessa igen och göra om allt fast i ext4? Eller fungerar NTFS bra i Linux numera?

Jag vet hur man gör en Live-CD på USB så hon kan testa sig fram lite, men hon vill även se hur allt fungerar i det långa loppet.
Något som kan komma med input?

Stycke 1: Drivrutiner... Alla "Linux"-distar fungerar med i stort sett all hårdvara direkt på installationsskivan, om skivan är ny och uppdaterad för senaste hårdvaran. Vilka källor pratar du om? Repos? Det finns GNU/Linux-distar som är fokuserade på frihet och då medvetet plockat bort proprietär mjukvara. En sådan dist är Trisquel men den är inte för nybörjare som vill ha Flash och stöd för all hårdvara samt rent och enkelt utseende.

Stycke 2: Läsa och skriva på NTFS idag är inga problem men det är rekommenderat att undvika detta filsystem. Enkel uppdelning av partitionerna som fungerat för mig i många år. Om mekansik hårddisk så skapa swap först (Mekaniska hårddiskar är snabbast längst in) på minst lika mycket ramminnet är (Bra för Hibernate där ramminnet sparas i ramminnet). Sedan en / på 50GB (Om hårddisken är stor och mycket ledigt utrymme finns) och resten för /home.

Stycke 3: Testa lite olika Live-CD. Testa olika alternativ från DVD eller USB-sticka. Eller kanske under VirtualBox? Hur det fungerar i långa loppet är att testa. Vilken sorts program måste hon ha? Webbläsare (Firefox), ordbehandlare (Libreoffice), mail (Thunderbird), bildbehandling (GIMP), Bildhantering (Shotwell?), Musik (Rhythmbox?), RSS feed rearer (QuickRSS)........ Testa ut program i VirtualBox och sök på internet efter alternativ och kolla efter tester på programen på exempel YouTube för att höra vad användare tycker om programen.

Permalänk

@Snövit:

Kör på Ubuntu, mycket bra lösningar online om ni stöter på något problem, förövrigt ett väldigt användarvänligt gränssnitt. Angående lagringsdiskarna med NTFS, det går enkelt att mounta dem i systemet och använda till deras tänkta syfte, bara kolla någon guide.

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:
Jag ger mig
Satt nog ganska många timmar för att få upp första rundan med Arch
Men sen gillar jag ju sådant

Permalänk
Inaktiv

Kan tipsa om Chalet OS som är baserad på Xubuntu och väldigt lik Windows av olika slag (finns förinlagda teman som ser ut som Win 7,8 eller 10 förutom alla olika Linux varianter).

Väldigt resurssnålt och lättdrivet.

Finns program som ersätter 95% av allt jag använt på Windows tidigare, och för de program som inte är ersatta så finns Wine redo i denna distribution. Tillochmed Openvpn var lättare att konfigurera än i Windows...helt otroligt att jag väntat så här länge med att gå över till Linux

Kolla länkarna: https://sites.google.com/site/chaletoslinux/home

http://distrowatch.com/table.php?distribution=chaletos.

Permalänk

ElementaryOS är i princip Ubuntu med ett annat grafiskt skal. Senaste ElementaryOS baseras på Ubuntu 14.04 LTS (Long Term Support). Detta är bra då LTS-versionerna är vad jag skulle rekommendera till alla nykomlingar i Linux-världen att använda. De använder stabila versioner av programvarorna och stöds med säkerhetsuppdateringar i minst 5 år.

Gällande guider på nätet: 99,5% av allt som fungerar för Ubuntu fungerar även på ElementaryOS (och Mint).

Gillar man gränssnittet på ElementaryOS bättre än Ubuntu, finns det i princip ingen anledning att köra en ren Ubuntu-installation. Funkar dessutom hårdvaran bättre på ElementaryOS, kör då ElementaryOS. Dessutom slipper man Unitys scopes som bland annat skickar data fram och tillbaka till Amazon.

Gällande support på svenska finns forum både på http://ubuntu-se.org/forum samt http://ubuntu.se/forum
Förutom det så finns det en bra IRC-kanal på freenode vid namn #ubuntu-se

Vill man köra bleeding edge-versioner av allt finns det alltid PPAer (Personal Package Archives) som man kan lägga till i paketförråden så att du kan köra senaste versionen av Linux-kärnan, senaste versionen av nvidia-drivers etc.

Och som sagt, alla grejer du hittar om Ubuntu på nätet funkar även för ElementaryOS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har också drabbats av foliehatten, och har numera Linux som enda alternativ. Har i princip inte använt Linux tidigare.

Dessutom har jag testat en mängd distros, de allra flesta har krävt massa sudo:ande i terminalen och nano:ande i filer under /etc/amazeballs. Här är några exempel.

• Fedora. SELinux bruteforcar bort diverse program jag vill starta, krävde hackande i terminal. Asknepigt att få in Nvidia-drivrutiner, eftersom de inte är open source (bryter mot Fedoras policy). Har problem med dubbla grafikkort och jag måste starta i Wayland (buggigt)

• ElementaryOS. Vägrade starta. Fick hacka in nomodeset i Grub. Det gillar nog inte frugan.

• Manjaro. Hängde sig oavbrutet när den skulle läsa in uppdateringarna. Testar nog igen när dom har en stable version.

• Mint. Krävde samma behandling som ElementaryOS.

• Ubuntu. Det enda som faktiskt fungerat out-of-the-box. Jag skulle nog välja något annat än Unity, typ Xfce?.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Ja...
Låt oss säga såhär att Fru Foliehatt här hemma har nu läst alla "hemskheter" med Win 10 och har bestämt sig för att bojkotta Microsoft...
Så det jag är ute efter är en enkel Linux Distro som jag kan smälla in på hennes burk (Och kanske även min egna) så att hon känner sig säker. Eftersom mina kunskaper inom området är på ungefär 0 och hennes på -50 så tänkte jag kolla lite med er.

Jag vill att så mycket som möjligt ska fungera out-of-the-box. Fru Foliehatt gillar UI:et från ElementaryOS, och jag har läst att det är en bra nybörjardistro?
Hur är det med drivrutiner till de olika Linux? Kör alla från samma källor? Tänkte mest nVidia Marvell grafikkort, inbyggda portar som LAN/USB etc.

Sedan vet jag att C:disken ska vara ext4, men hur fungerar det med de sekundära diskarna? De är just nu NTFS och jag har precis suttit och kopierat över all 9TB skit från "kassa" diskar till nya. Är det bara att formatera dessa igen och göra om allt fast i ext4? Eller fungerar NTFS bra i Linux numera?

Ska man kanske köra med Linux Mint? (Fru Foliehatt spydde på UI). Eller Ubuntu?
Jag kan som sagt inte ett smack om detta. Så därför vädjar jag till er.

Jag vet hur man gör en Live-CD på USB så hon kan testa sig fram lite, men hon vill även se hur allt fungerar i det långa loppet.
Något som kan komma med input?

Man har ju blivit trött på mindre här i livet.

Spelar Fru Foliehatt? Det kan ju vara bra att tänka på att DX är microsoft stuff. Vad jag förstått det som så går det att få in fulversioner på linux distar med, men som allt annat som är fulhackat, det fungerar inte riktigt 100%. Det är ju istället openGL och nu snart Vulkan (openGL 2.0) som gäller.
Med det sagt så hade jag rekommenderat en dual boot, kör på den disten du väljer och även w7. Kör ni W7 ska ni ju då inte köra automatiska uppdateringar av alla windows updates, vissa är bra, men vissa inför i stort sett samma övervakning som på W10.
Spelar man inte så är det bara o köra.
uBuntu är rätt bra att börja med om man köra gui vad jag förstått.
Kör själv bara linux på servrar atm och då har det varit mest centOS.
Kör tyvärr mycket mindre Linux än jag velat då mitt huvud intresse är gaming.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Spelar Fru Foliehatt? Det kan ju vara bra att tänka på att DX är microsoft stuff.

Det ska dock sägas att när jag installerade Linuxversionen av Steam så gick jag från 80 spel till 40 spel. Ändå hälften av mina spel stöds natively i Linux, och det är klart mer än vad jag förväntade mig! Starcraft och Diablo rullar nära native i Wine.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det ska dock sägas att när jag installerade Linuxversionen av Steam så gick jag från 80 spel till 40 spel. Ändå hälften av mina spel stöds natively i Linux, och det är klart mer än vad jag förväntade mig! Starcraft och Diablo rullar nära native i Wine.

Jo de flesta indie spelen kör ju openGL eller båda. Du kan inte köra nya helltooth med wd i så fall?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

Klart att Fru Foliehatt ska ha en Mac (OS X). Den skulle ju komplementera hennes Louis Vitton-väska och Burberry-sjal från Thailand, Michael Kors-skor och svarta HM-klänning och kappa nu så här i början av hösten.

Tänk vad chic hon skulle vara, särskilt med en espresso house-kaffe i handen när hon springer runt på stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Klart att Fru Foliehatt ska ha en Mac (OS X). Den skulle ju komplementera hennes Louis Vitton-väska och Burberry-sjal från Thailand, Michael Kors-skor och svarta HM-klänning och kappa nu så här i början av hösten.

Tänk vad chic hon skulle vara, särskilt med en espresso house-kaffe i handen när hon springer runt på stan.

Bara klistra på apple logga Gör man det snyggt, blir alla avundsjuka för då tror alla att hon har den senaste

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har också drabbats av foliehatten, och har numera Linux som enda alternativ. Har i princip inte använt Linux tidigare.

Dessutom har jag testat en mängd distros, de allra flesta har krävt massa sudo:ande i terminalen och nano:ande i filer under /etc/amazeballs. Här är några exempel.

• Fedora. SELinux bruteforcar bort diverse program jag vill starta, krävde hackande i terminal. Asknepigt att få in Nvidia-drivrutiner, eftersom de inte är open source (bryter mot Fedoras policy). Har problem med dubbla grafikkort och jag måste starta i Wayland (buggigt)

• ElementaryOS. Vägrade starta. Fick hacka in nomodeset i Grub. Det gillar nog inte frugan.

• Manjaro. Hängde sig oavbrutet när den skulle läsa in uppdateringarna. Testar nog igen när dom har en stable version.

• Mint. Krävde samma behandling som ElementaryOS.

• Ubuntu. Det enda som faktiskt fungerat out-of-the-box. Jag skulle nog välja något annat än Unity, typ Xfce?.

XFCE gör jobbet men är inte så snyggt, imo, jag kör helst gnome-fallback

Permalänk
Medlem

Zorin är väl rätt ok om man vill ha nåt som påminner om WinXP

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Linux lite släppte en ny 2.6 nyligen, ännu mera saker finns "framme" än innan.
Kolla in deras sida om du är nyfiken.

Permalänk
Avstängd

Dom stora kräver oftast mindre mek som mint/ubuntu som är ganska sameshit egentligen men personligt så slår jag ett slag för lubuntu typ sameshit med annat skal än vanliga mint/ubuntu och ser lite mer basic ut

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

XFCE är trevligt. Framför allt med lite modifikation.
http://xubuntu.org/

Mate är trevligt också.
https://ubuntu-mate.org/

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också ubuntu mate. Väldigt lätt att använda och det slår inte hårt på datorn om den är lite äldre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Kan tipsa om Chalet OS som är baserad på Xubuntu och väldigt lik Windows av olika slag (finns förinlagda teman som ser ut som Win 7,8 eller 10 förutom alla olika Linux varianter).

Väldigt resurssnålt och lättdrivet.

Finns program som ersätter 95% av allt jag använt på Windows tidigare, och för de program som inte är ersatta så finns Wine redo i denna distribution. Tillochmed Openvpn var lättare att konfigurera än i Windows...helt otroligt att jag väntat så här länge med att gå över till Linux

Kolla länkarna: https://sites.google.com/site/chaletoslinux/home

http://distrowatch.com/table.php?distribution=chaletos.

Testade Chalet OS lite snabbt igår, men jag skulle nog rekommendera Xubuntu eller Mint Xfce före det faktiskt. Finns en hel del buggar och framför allt kändes översättningen till svenska dålig/ofärdigt.

Att wine kommer förinstallerat vill jag nog inte se som en fördel direkt, det är ju inte direkt svårt att lägga till själv om man känner att man behöver det. Och är man ny till linux lär man inte veta hur man använder det i vilket fall

Det enda "bra" var väl att en del ikoner var tagna från Windows så att det på så sätt kan kännas lite mer bekant, men annars hade jag svårt att hitta några fördelar tyvärr.

Men tack för tipset iaf, alltid kul att testa nya distros

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA