Hur laga trasig chromad ram på OnePlus One?

Permalänk

Hur laga trasig chromad ram på OnePlus One?

Min OPO har nu på kort tid fått åka på en del stryk under senaste månaderna.

En gång har jag i ett inslag av tidig och temporär demens, lagt telefonen på biltaket och kört iväg, efter någon kilometer kom jag på det och vända tillbaka. Hittade turligt nog telefonen som var hel och fin, sånär som på ett lite intryckt hörn i högre övre delen. Gissningsvis landade telefonen på det hörnet då den åkte från taket. Otroligt att det inte blev mer skador egentligen men...

Nu idag så fick min 9 månaders dotter tag på telefonen då den låg på köksbordet och drog den rakt ner i det hårda golvet. Den landade på samma hörn som redan fått en liten skada enligt ovan. Det hela resulterade i att en bit av chrome-listen sprack och lossnade, se bild.
Bild på skadan

Har någon en vettig metod att laga detta? Chrome-biten är försvunnen, men jag skulle vilja täcka för hörnet med något för att skadan inte ska vidgas eller fukt tränga in.

Jag har själv lekt med tanken på rut-lim (som används till bilar) eller liquisole. Att då bara klicka dit en liten dutt i hörnet.
Har någon en annan bättre idé så tispa gärna!

Tillägg: Det komiska är att några timmar efter detta inträffat, så damp det ned en OnePlus Two-invite i min mailbox. Men ändå, jag vill fortsatt laga telefonen även om jag köper en "tvåa".

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Min OPO har nu på kort tid fått åka på en del stryk under senaste månaderna.

En gång har jag i ett inslag av tidig och temporär demens, lagt telefonen på biltaket och kört iväg, efter någon kilometer kom jag på det och vända tillbaka. Hittade turligt nog telefonen som var hel och fin, sånär som på ett lite intryckt hörn i högre övre delen. Gissningsvis landade telefonen på det hörnet då den åkte från taket. Otroligt att det inte blev mer skador egentligen men...

Nu idag så fick min 9 månaders dotter tag på telefonen då den låg på köksbordet och drog den rakt ner i det hårda golvet. Den landade på samma hörn som redan fått en liten skada enligt ovan. Det hela resulterade i att en bit av chrome-listen sprack och lossnade, se bild.
Bild på skadan

Har någon en vettig metod att laga detta? Chrome-biten är försvunnen, men jag skulle vilja täcka för hörnet med något för att skadan inte ska vidgas eller fukt tränga in.

Jag har själv lekt med tanken på rut-lim (som används till bilar) eller liquisole. Att då bara klicka dit en liten dutt i hörnet.
Har någon en annan bättre idé så tispa gärna!

Tillägg: Det komiska är att några timmar efter detta inträffat, så damp det ned en OnePlus Two-invite i min mailbox. Men ändå, jag vill fortsatt laga telefonen även om jag köper en "tvåa".

liquisole fastnar troligen inte och om det gör det så skavs det nog bort.. tror du har bättre chans lyckas med nånting hårdare ex dom där tuberna med ett 2-komponets massa

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Gissningsvis så är det en plast-ram, och då tror jag bauhaus har det du behöver. Såg för något år sedan att de hade som ett lim med medföljande ultraljus som man lyste med på limmet efteråt som gjorde att limmet stelnade så det blev som tex plast. Fast även olika "material" att köpa till om jag inte minns fel.
Grejen är iaf att får du tag på det så löser det nog halva biten, sen om du vill ha det kromat igen så får du nog köpa kromfärg med
Lycka till!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om 2-komponets massa fungerar. Nice om det gör det eller om du hittar annat.
När du hittat något att fixa hörnet med så skaffa dig ett skyddande skal.

Här är ett som jag tror är bra. Snygg får du avgöra, men det är iaf billigt.
Skal 1

Här är ett som är extremt slimmat.
Skal 2

Här är ett snyggt i metall.
Skal 3

Ebay har en hel del delar med om du vill fixa den på det viset.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

liquisole fastnar troligen inte och om det gör det så skavs det nog bort.. tror du har bättre chans lyckas med nånting hårdare ex dom där tuberna med ett 2-komponets massa

https://www.maskinisten.net/userpix/7806_loctite_1_1.jpg

Nog tror jag att liquisole borde hålla alltid. Minns ju att back in the days på högstadiet så körde ju "skejtarna" liquisole på sina skor som sedan slets emot sandpapper på brädan osv. Rikigt den påfrestningen har jag inte på min OnePlus. Däremot kankse det inte skulle bli så snyggt.

Jag tackar för tipset om tvåkomponents-massan oavsett, ska kolla upp det.

Skrivet av vompen:

Gissningsvis så är det en plast-ram, och då tror jag bauhaus har det du behöver. Såg för något år sedan att de hade som ett lim med medföljande ultraljus som man lyste med på limmet efteråt som gjorde att limmet stelnade så det blev som tex plast. Fast även olika "material" att köpa till om jag inte minns fel.
Grejen är iaf att får du tag på det så löser det nog halva biten, sen om du vill ha det kromat igen så får du nog köpa kromfärg med
Lycka till!

Jepp! Det stämmer att det är en plastram.
Jag tror jag hittade det du menade, "Bondic" verkar det heta och efter att ha kollat lite youtube-klipp och annat så verkar det MYCKET intressant. Det verkar ju gå att laga det mesta i plastväg, perfekt att ha hemma till att laga diverse plastsaker.
Bamsetack för detta tips!
Blir att åka och köpa mig ett set i dagarna.

Skrivet av SCORPIUS:

Jag vet inte om 2-komponets massa fungerar. Nice om det gör det eller om du hittar annat.
När du hittat något att fixa hörnet med så skaffa dig ett skyddande skal.

Här är ett som jag tror är bra. Snygg får du avgöra, men det är iaf billigt.
Skal 1
http://i.ebayimg.com/00/s/NzUwWDc1MA==/z/YosAAOSwNSxVAB1e/$_12.JPG

Här är ett som är extremt slimmat.
Skal 2
http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDYwMA==/z/1~oAAOSwg3FUl9Un/$_12.JPG

Här är ett snyggt i metall.
Skal 3
http://i.ebayimg.com/00/s/NTUzWDc5MA==/z/DRYAAOSwBahVFTht/$_12.JPG

Ebay har en hel del delar med om du vill fixa den på det viset.

Det lite pinsamma är att jag faktiskt har några skal hemma redan från ebay, varav några riktigt slimmade. Men jag tycker ändå inte om hur de "bygger på" telefonen, även om det bara handlar om någon millimeter, så jag har slutat använda dem helt. Så har det blivit till alla telefoner jag haft. Man köper några skal och testar, slutar med att jag ratar alla. Brukar ta riktigt väl hand om mina prylar, men just denna telefon har haft oturen att åka på en del stryk tråkigt nog.

Men ska iaf testa beställa en sån där slimmad metall-ram, ogillar att man tappar baksidan dock då jag gillar den grova ytan på OnePlus.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

@marmeladov: dom gånger ja fixat helt spruckna bärbara dator chassin så har ja använt glasfiberspackel den är dock lite kletig innan den stelnat och måste slipas ner efteråt plus att den från Biltema är rosa när den härdat.
sen får man måla på med nagellack eller bättringsfärg för billackering.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa med Sugru. Funkar där man minst anar det.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@marmeladov: dom gånger ja fixat helt spruckna bärbara dator chassin så har ja använt glasfiberspackel den är dock lite kletig innan den stelnat och måste slipas ner efteråt plus att den från Biltema är rosa när den härdat.
sen får man måla på med nagellack eller bättringsfärg för billackering.

Har testat det jag på en laptop med sprucket hörn med lyckat resultat. Kanske skulle fungera här med, tänkte inte på det faktiskt. Enda som känns lite "läskigt" är ju att slipa ned det hela till önskvärd form då det stelnat eftersom glaset och baksidan kommer ligga emot. Lätt att slinta lite då man polerar, iaf med mina korvfingrar

Skrivet av beh:

Jag skulle testa med Sugru. Funkar där man minst anar det.

Oh, en till, precis som produkten "Bondic" här ovan, en riktigt fräsig och häftig lösning! Jag ska faktiskt köpa mig ett set av Sugru också. Känns som en bra sak att ha hemma och absolut värt att testa även i detta fall. Tack!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

@marmeladov: nålfilar, nagelfilar, diamantbryne. ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Nog tror jag att liquisole borde hålla alltid. Minns ju att back in the days på högstadiet så körde ju "skejtarna" liquisole på sina skor som sedan slets emot sandpapper på brädan osv. Rikigt den påfrestningen har jag inte på min OnePlus. Däremot kankse det inte skulle bli så snyggt.

Jag tackar för tipset om tvåkomponents-massan oavsett, ska kolla upp det.

Jepp! Det stämmer att det är en plastram.
Jag tror jag hittade det du menade, "Bondic" verkar det heta och efter att ha kollat lite youtube-klipp och annat så verkar det MYCKET intressant. Det verkar ju gå att laga det mesta i plastväg, perfekt att ha hemma till att laga diverse plastsaker.
Bamsetack för detta tips!
Blir att åka och köpa mig ett set i dagarna.

Det lite pinsamma är att jag faktiskt har några skal hemma redan från ebay, varav några riktigt slimmade. Men jag tycker ändå inte om hur de "bygger på" telefonen, även om det bara handlar om någon millimeter, så jag har slutat använda dem helt. Så har det blivit till alla telefoner jag haft. Man köper några skal och testar, slutar med att jag ratar alla. Brukar ta riktigt väl hand om mina prylar, men just denna telefon har haft oturen att åka på en del stryk tråkigt nog.

Men ska iaf testa beställa en sån där slimmad metall-ram, ogillar att man tappar baksidan dock då jag gillar den grova ytan på OnePlus.

Lycka till! Uppdatera gärna tråden när du har testat, så vet man ifall det är värt att köpa framöver för liknande ändamål

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@marmeladov: nålfilar, nagelfilar, diamantbryne. ?

Äger ingetdera, men jag ska gräva lite i sambons necessär, torde finnas iaf en nagelfil där

Skrivet av vompen:

Lycka till! Uppdatera gärna tråden när du har testat, så vet man ifall det är värt att köpa framöver för liknande ändamål

Absolut! Det ska jag göra. Det kan ta några dagar dock, tid är för tillfället en enorm bristfara hos mig. Men så fort det lugnat ned sig lite så ska jag återkomma

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

@vompen:

Jag är lyrisk!
Plötsligt fick jag en liten stund över och tog mig tid att testa leka lite med det Bondic-kit jag tidigare under dagen inhandlade på Baushaus.

Produkten är helt sanslöst smidig och lättarbetad! Det hörn av plastramen som tidigare saknades på min telefon är nu åter, överväger till och med att skaffa lite kromfärg eftersom det var så pass lätt att forma plasten.

Appliceringen är busenkel och "limmet" är lagom trögflytande att kunna forma det innan man stelnar det med lampan. Man lägger ett lager och sedan kör man lite med IR-lampan så lagret stelar. Lägg på ett nytt lager och så lite lampa igen. Kommer det lite fel är det bara att torka bort/forma innan man stelnar det med lampan. Det går även att finpolera efteråt det stelnat om man ska vara riktigt noga.

Har testat laga ett par hörlurar med sprickor i fästet till kuddarna, samt en vas som sambon stack till mig då hon såg vad jag pysslade med. Allt blev helt ok.

Bondic har numera förtjänat en permanent plats i mitt hem, känns som det finns otaligt med användningsområden. Ett bamsetack till dig vompen som tipsade om det!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

@marmeladov:
Åhfan se där ja! Får nästan införskaffa det själv känns det som ^^ Tacket ska väl gå till min far som visade mig det på en av Bauhaus tv-apparater (han jobbar på bauhaus), men grymt att höra iaf!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

@vompen:
Det tycker jag helt klart du ska göra! Be farsgubben ta hem ett kit vetja, du kommer inte ångra dig.
Hälsa honom så mycket då också och tacka hjärtligt för tipset

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM