Permalänk

Manuell överklockning av i7-4790K

Tjena, någon här som har bra settings för en i7-4790K? Just nu körs den på 4.4Ghz 1.273 volt. kyls av en Corsair H105

under stresstest 61 grader som högst.

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk
Medlem

Varje processor är unik. Finns ingen inställning som passar alla 4790k:er

Permalänk
Medlem

Sorry har ingen 4790 själv här hemma men Google ger dig svaret om du inte får det här, garanterat!

Lycka till med klocken hoppas du når dit du vill vad än målet må vara?

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

Varje processor är unik. Finns ingen inställning som passar alla 4790k:er

Ja, men någon gräns för hur mycket det skiljer sig måste det finnas. Om jag hittar något som nästan fungerar som det ska får jag väl mixtra lite själv, inget mer med det.

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispyCustoms:

Ja, men någon gräns för hur mycket det skiljer sig måste det finnas. Om jag hittar något som nästan fungerar som det ska får jag väl mixtra lite själv, inget mer med det.

Om du "validatar" din CPU i CPU-Z så kan du klicka på SS'n då får du upp en massa olika 4790k:er som körs i en mängd olika inställningar.

Kolla min signatur: "Min burk" Klicka där. Fast då får du upp 4690k:er.

Permalänk
Skrivet av CrispyCustoms:

Tjena, någon här som har bra settings för en i7-4790K? Just nu körs den på 4.4Ghz 1.273 volt. kyls av en Corsair H105

under stresstest 61 grader som högst.

Omöjligt att svara på, men under 1.35 volt är väl rekommenderat i alla fall utan custom loop. Bara att testa hur högt du kommer (med den volten du är bekväm med) , du verkar dock inte ha fått något lysande exemplar så förvänta dig inte allt för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispyCustoms:

Tjena, någon här som har bra settings för en i7-4790K? Just nu körs den på 4.4Ghz 1.273 volt. kyls av en Corsair H105

under stresstest 61 grader som högst.

du har redan bra settings? om den är stabil och nöjd med prestandan så kan du va nöjd med den som den är nu.

Permalänk
Skrivet av criscros:

du har redan bra settings? om den är stabil och nöjd med prestandan så kan du va nöjd med den som den är nu.

Har en polare som kör med en h80i gt, han fick max på 51 grader. Antingen har han extremt kallt i rummet eller så kan han ha fått ett så pass bra ex?

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispyCustoms:

Har en polare som kör med en h80i gt, han fick max på 51 grader. Antingen har han extremt kallt i rummet eller så kan han ha fått ett så pass bra ex?

nu vet jag inte hur pass bra era kylare är men han kanske har lägre volt?

Men alltså det finns så många faktorer som spelar roll och du behöver verkligen inte bry dig ang tempen.. 61grader är typ inget för en intel..

Permalänk
Skrivet av criscros:

nu vet jag inte hur pass bra era kylare är men han kanske har lägre volt?

Men alltså det finns så många faktorer som spelar roll och du behöver verkligen inte bry dig ang tempen.. 61grader är typ inget för en intel..

Vet att tempen är helt ok men har att autoklockningen som görs från BIOS inte är att rekommendera, att för mycket volt försämrar livstid osv. Dessutom kanske man får några grader lägre som ett plus i kanten.

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240