Det här pysslade jag med igår (16 år gammal dator)
Hade lite tråkigt och började rota lite i retro-lådan.
Hittade detta:
Bild 1:
Ett ASUS TX-97X i den för tiden opopulära ATX varianten (klockade sämre) men något jag idag är tacksam för
2 st 32MB PC66 minnen, TX chipsetet kan ju bara cacha 64mb.
En 200MMX processor som utan vidare fixade 250mhz då det begav sig.
Och "The mother of all socket 7 coolers" Alpha PAL 6035 med tillhörande hårtork från Y.S.Tech (runt 5000rpm).
Bild 2:
Bättre bild på CPU'n.
Bild 3:
Ett 4MB Matrox Mystique, näst efter Matrox Millenium (som jag också har ett nånstans) det bästa man kunde ha för 2D och bra bildkvalitet.
Ett 3com 3c905B-TX 100Mbit full duplex (!), ochså bland de bättre nätverkskorten man kunde köpa då (Intels ansågs vara bättre men hade sämre Linux stöd).
Och tillslut ett Sound Blaster AWE32 med 1MB (wow!) extraminne (30 pins), minnena är f.ö märkta 9234, alltså år 92 vecka 34 =).
Dock så hittade jag ingen IDE hårddisk hemma =( så installationen fick ske m.h.a fusk och ett Promise SATA kort som överraskande nog fungerade perfekt.
Gav dock snabbt upp iden med att få in Windows 98 på den då en installation på ett "SCSI" kort var krångligt redan då, och nu är mina kunskaper om det obefintliga.
Däremot så fungerade såklart varenda Linuxdist (som inte krävde PAE) direkt, och all hårdvara hittades bums.
Puppy Linux, Damn Small Linux och Tiny Core Linux testades och avnjöts (nåja).
Så någon som har en ATA33 disk över ? storlek spelar mindre roll men hellst större än 5gb och mindre än 128gb (ATA begränsningar).