Det här pysslade jag med igår (16 år gammal dator)

Permalänk
Medlem

Det här pysslade jag med igår (16 år gammal dator)

Hade lite tråkigt och började rota lite i retro-lådan.
Hittade detta:

Bild 1:
Ett ASUS TX-97X i den för tiden opopulära ATX varianten (klockade sämre) men något jag idag är tacksam för
2 st 32MB PC66 minnen, TX chipsetet kan ju bara cacha 64mb.
En 200MMX processor som utan vidare fixade 250mhz då det begav sig.
Och "The mother of all socket 7 coolers" Alpha PAL 6035 med tillhörande hårtork från Y.S.Tech (runt 5000rpm).

Bild 2:
Bättre bild på CPU'n.

Bild 3:
Ett 4MB Matrox Mystique, näst efter Matrox Millenium (som jag också har ett nånstans) det bästa man kunde ha för 2D och bra bildkvalitet.
Ett 3com 3c905B-TX 100Mbit full duplex (!), ochså bland de bättre nätverkskorten man kunde köpa då (Intels ansågs vara bättre men hade sämre Linux stöd).
Och tillslut ett Sound Blaster AWE32 med 1MB (wow!) extraminne (30 pins), minnena är f.ö märkta 9234, alltså år 92 vecka 34 =).

Dock så hittade jag ingen IDE hårddisk hemma =( så installationen fick ske m.h.a fusk och ett Promise SATA kort som överraskande nog fungerade perfekt.
Gav dock snabbt upp iden med att få in Windows 98 på den då en installation på ett "SCSI" kort var krångligt redan då, och nu är mina kunskaper om det obefintliga.
Däremot så fungerade såklart varenda Linuxdist (som inte krävde PAE) direkt, och all hårdvara hittades bums.
Puppy Linux, Damn Small Linux och Tiny Core Linux testades och avnjöts (nåja).

Så någon som har en ATA33 disk över ? storlek spelar mindre roll men hellst större än 5gb och mindre än 128gb (ATA begränsningar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hade lite tråkigt och började rota lite i retro-lådan.
Hittade detta:

http://forumbilder.se/CDD6A/img-0007.JPG?width=150
http://forumbilder.se/CDD6A/img-0009.JPG?width=150
http://forumbilder.se/CDD6A/img-0011.JPG?width=150

Bild 1:
Ett ASUS TX-97X i den för tiden opopulära ATX varianten (klockade sämre) men något jag idag är tacksam för
2 st 32MB PC66 minnen, TX chipsetet kan ju bara cacha 64mb.
En 200MMX processor som utan vidare fixade 250mhz då det begav sig.
Och "The mother of all socket 7 coolers" Alpha PAL 6035 med tillhörande hårtork från Y.S.Tech (runt 5000rpm).

Bild 2:
Bättre bild på CPU'n.

Bild 3:
Ett 4MB Matrox Mystique, näst efter Matrox Millenium (som jag också har ett nånstans) det bästa man kunde ha för 2D och bra bildkvalitet.
Ett 3com 3c905B-TX 100Mbit full duplex (!), ochså bland de bättre nätverkskorten man kunde köpa då (Intels ansågs vara bättre men hade sämre Linux stöd).
Och tillslut ett Sound Blaster AWE32 med 1MB (wow!) extraminne (30 pins), minnena är f.ö märkta 9234, alltså år 92 vecka 34 =).

Dock så hittade jag ingen IDE hårddisk hemma =( så installationen fick ske m.h.a fusk och ett Promise SATA kort som överraskande nog fungerade perfekt.
Gav dock snabbt upp iden med att få in Windows 98 på den då en installation på ett "SCSI" kort var krångligt redan då, och nu är mina kunskaper om det obefintliga.
Däremot så fungerade såklart varenda Linuxdist (som inte krävde PAE) direkt, och all hårdvara hittades bums.
Puppy Linux, Damn Small Linux och Tiny Core Linux testades och avnjöts (nåja).

Så någon som har en ATA33 disk över ? storlek spelar mindre roll men hellst större än 5gb och mindre än 128gb (ATA begränsningar).

Kul projekt! Har en liknande burk som går nån gång ibland.

SCSI bör inte vara något problem för Win9X, har kört LSI Logic och Adaptec SCSI förr, hårddiskar kan hanteras utan problem direkt från DOS också. Men man måste tänka på att ladda SCSI-driver för CDROM, annars blir det svårt att installera förstås.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Kul projekt! Har en liknande burk som går nån gång ibland.

SCSI bör inte vara något problem för Win9X, har kört LSI Logic och Adaptec SCSI förr, hårddiskar kan hanteras utan problem direkt från DOS också. Men man måste tänka på att ladda SCSI-driver för CDROM, annars blir det svårt att installera förstås.

Ja visst kan man det.
Men det betyder ju att man måste snickra ihop en startdisk först.
Då var det betydligt enklare att bara boota på CD
För övrigt en funktion som knappast var standard när det begav sig.

Permalänk
Medlem

Ligger en skänkes annons uppe med PATA hdds

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Windows 2000 är riktigt lättdrivet (min 200mhz Pentium mmx drar runt det utan problem) och det funkar bra ihop med sata och scsi. Med nLite kan du modda in rätt drivrutiner direkt in på installationsskivan också, funkar perfekt. Jag har däremot inte lyckats lika bra med Win 9x eller ME, men det kan vara för att jag kör 512mb ram... Den som lever får se!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

När du fått ihop burken måste du ju bara testa att spela quake på den

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Jag använde en dator med en Pentium 133MHz ända fram till 2003 (yepp med ett Matrox Milennium). Skrev mina papers och hemtentor i Word 97 och Windows 98SE.
Kommer aldrig kunna njuta av en sådan dator i retrosammanhang.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ungefär som min första nyköpta PC det där, kommer ihåg att jag plågade upp den i 233 MHz (från 200), tryckte i totalt 128 MB RAM (EDO, inte SD) och satt nätterna i ända och spelade The Sims.
XP utan Service Pack också, och 1,6 GB HDD. Och ja, så klart 3C905 fast första revisionen tror jag (utan B).
Och KnasterBlaster 16 ISA, som vi skämtsamt skrev här förr ^^
Helt otroligt så mycket otåligare man har blivit med åren, det tog ju ett antal minuter att boota och laddningstiderna var sanslösa. Jag var ju van vid Amigan som faktiskt kändes snabbare då.

Tyvärr brände jag moderkortet genom att flytta det till ett fulltower utan att montera distanser och den magiska blå röken uppenbarade sig för första gången för mig. Då som nu lär man sig den hårda vägen

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Dammade av gamla "bettan" igen.
Förra testet slutade ju abrupt när CPU'n dog !
Det visade sig att jag troligen kanibaliserat moderkortet på jumprar någon gång och vilken spänning CPU'n fick i sig vill jag helst inte veta !
Skarpögda kan ju faktiskt se att spänningsjumprarna saknas på bilden längst upp -.-
Lyckligtvis så har jag såklart flera P55c och med en manual så sattes allt på rätt plats igen
Moderkortet var ju såklart satt på 83MHz buss, men det skippar jag just nu.
Vill ju inte trixa med ett halvstabilt system

Hittade även denna lilla godsaken när jag rotade runt:

Min gamla bootdisk som stöder "alla" CDROM som fanns via en bootmeny med olika drivrutiner.
Gisses vad jag pysslade innan jag hittade den perfekta kombinationen av drivrutiner
Och ett floppycase från Honeywell minsann !
Inte nog med det så fann jag en W98SE skiva bränd på en Kodak GOLD skiva (helt makalös kvalitet har det visat sig!).

Det enda jag saknar just nu är egentligen den lilla korta skärmkabeln som skall sitta mellan 2D kortet och Voodoo kortet.
Det går visserligen med vilken kabel som helst men bilden blir betydligt sämre om den är för lång.

Har även sen sist fått tag på några PATA diskar.
Visserligen är dom mellan 80 och 160GB och är inkompatibla med mitt moderkort.
Men tillverkarna var förutseende och har en "limit to 32GB" jumper som fixar saken
En av diskarna kan möjligtvis vara den enda kvarvarande fungerande ST380021A i världen ! (en 7200RPM värstingdisk när det begav sig).

Så nu är W98 installerat och den inofficiella servicepacken är pålagd.
Vad gör man nu med den ?
Surfning funkar ju såklart perfekt via IE5, IE7 skall tydligen gå att installera men att hitta installationsfiler verkar vara näst intill omöjligt.
Samma sak med andra browsers, Netscape är ju det självklara valet i en retro dator.
Men att hitta installationsfiler -.-
Det roligaste vore ju såklart att köra W2K på den, men jag har inte det liggande nånstans tyvärr =/

Permalänk
Medlem

Varsågod, både IE7 och Win2k (plus massa annat): https://winworldpc.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En av diskarna kan möjligtvis vara den enda kvarvarande fungerande ST380021A i världen ! (en 7200RPM värstingdisk när det begav sig).

Får göra dig besviken då jag har fortfarande en hel del gamla 20-40 (och nån 80GB) liggande hemma från just Seagate, WD och Maxtor. Har tom FW uppdaterat några Baracude IV diskar, så de ökar prestandan (Länk1 Länk2)
Tror jag har en sådan som är 40GB med 60k timmar på nacken, fullt frisk. Hade även gamla 8-10GB, men de åkte i förra rensningen.

Men det är härligt att se alla dessa goa saker, då de väcker en hel del minnen.
Jag ska leta hemma o se om jag har kvar Windows 2k skiva nånstans.