Ett informationsblad för svenssons om SSD

Permalänk

Ett informationsblad för svenssons om SSD

Vet inte om detta blir rätt tråd.
Jag har nu skrivit ett litet informationsblad som besvarar vanliga frågor som jag får i min butik angående generella uppgradering av prestanda på en dator och uppgradering specifikt ssd. Vad skulle era reaktioner vara om ni kom in i en butik där ni fick detta blad av mig eller vi hade en konversation med liknande frågor. Med tanke på att de flesta som kommer in till mig har medelsvensson kunskap och tycker allt med Intel i5/i7 låter bra. Jag nämner inga priser i tråden. Jag nämner inte vilka modeller av ssd jag arbetar med. Jag vill mestadels få lite respons på vad en allmän svensson skulle kunna fråga/vilja veta om SSD. Vad som borde berättas i mitt lilla blad.

Inlaminerade papper för att enkelt förklara specifik service eller varför en viss produkt är rätt för din kund. Detta kan uppfria tid för den som står i butiken att ta fler kunder. Altså minimera antalet kunder som lämnar butiken för att de inte har tid att vänta i kö. Butiksbiträdet behöver inte heller förklara samma sak 10 gånger om dagen eller om någon som tillfälligt ersätter butiksbiträdet inte har kunskapen/erfarenheten att förklara servicen. Kan även finnas på andra språk för att förenkla försäljning av vissa typer av produkter. Det kan hjälpa att ha sittplatser för kunden att kunna sätta sig ner för att läsa igenom pappret.

Exempel hdd till ssd
Kunden har köpt en dator eller har en dator som de tycker går långsamt.
Vad kan man göra för att den ska gå snabbare?

På bladet
Uppgradera till SSD
Vad är en ssd?
En alternativ typ av elektronisk lagringsenhet för din dator att spara filer på. Den är i jämförelse med traditionella mekaniska lagringsenheter mycket snabbare. Den innehåller inga rörliga delar. Detta gör då att den är klarar stötar bättre än den traditionella mekaniska enheten.

Är din dator kompatibel med en SSD-enhet?
De allra vanligaste ssd-enheterna använder av ett gränsnitt som kallas SATA.
Det kom i början av 2003 men byttes snabbt ut till uppdaterad version som kallas SATA 2 under våren 2004. SATA 2 fanns i nästan alla datorer som såldes från 2008 till 2010/2011. SATA 2 blev självklart utbytt av den nyare version SATA 3 som har varit standard i datorer sedan 2011 och framåt.

Vad betyder alla dessa SATA?
SATA är det gränsnitt som en SSD använder för att kommunicera med datorn.
En SSD kan utnyttja fulla hastigheten på SATA 3.

Den första versionen av SATA klarar 1,5 Gbit/s. 25% av fulla hastigheten.
Exempelvis datorer med Intel Pentium 4.

Den andra versionen SATA 2 klarar 3,0 Gbit/s. 50% av fulla hastigheten.
Exempelvis datorer med Intel Core 2 Duo/Quad eller Intel Core i3/i5/i7 med ett tresiffrigt nummer efter. Exempel i5 560M.

Den tredje versionen SATA 3 klarar 6,0 Gbit/s. 100% av fulla hastigheten.
Exempelvis datorer med Intel Core i3/i5/i7 som har ett fyrsiffrigt nummer. Exempel i3 2310M, 3XXX, 4XXX och 5XXX.

Hur snabb är en traditionell mekanisk?
De snabbaste mekaniska diskarna brukar ligga på ca 150MB/s = 1,5 Gbit/s.
Dock brukar de flesta ligga mellan 50-100MB/s = 0,5-1,0Gbit/s.

OBS! Kan du ej identifiera vilken version av gränssnittet SATA som din dator har? Fråga butiksbiträdet, så ska de enkelt kunna svara på detta.

Är det värt att uppgradera till en SSD?
Om din dator har gränssnittet SATA 3 men är i fysiskt dåligt skick kan det vara smart att inte spendera pengar på den datorn. Du skulle få en bättre användningsupplevelse av att skaffa en bättre begagnad dator med SSD eller en ny dator med SSD.
Om din dator har gränssnittet SATA 2 eller äldre skulle vi inte rekommendera detta.

Finns det några nackdelar med en SSD?
Då en SSD är elektronisk kan den förlora filer som sparats på den vid längre tillfällen utan ström. Då pratar vi om att ligga strömlös i flera år. Vid eventuellt datorbyte kan man ofta föra över ssd-enheten till den nya datorn och fortsätta använda den. Ssd-enheter av sämre kvalitet har inte alltid de bästa strömförlustskydden. Vi säljer dock bara SSD-enheter av bra kvalitet. Vi väljer ut de modeller som är de mest pålitliga och driftsäkra av alla. Vi skulle aldrig sälja en ssd-enhet som vi tvivlar på att använda i våra egna datorer.

Kan jag installera den själv?
Om du inte visste vad en ssd var innan du läste detta papper, bör du inte utföra detta själv utan mer kunskap. Du är dock alltid välkommen till att köpa en ssd här och låta någon mer kunnig vän/ släkting utföra installationen. Om du skulle vilja köpa en ssd på ett annat ställe och vilja att vi utför installationen går det också bra.

Hur går det till?
Om du köper en ssd med samband av ett datorköp är installationen simpel. Vi kopplar den extern via en usb-adapter. Vi startar sedan vårat kloningsprogram och gör en exakt kopia lagringsenheten som sitter i datorn. När kloningen är klar installerar vi ssd-enheten i datorn. Datorn kommer då starta som om den hade den originella lagringsenheten fast snabbbare.

Om du har en befintlig dator som ska uppgraderas med ssd. Kan det vara bäst att vi gör en snabb bedömning för hur din dator mår just nu. Ifall du har virus/fel i windows på datorn så kommer dessa föras över vid kloningen. Det vore bäst att säkerställa att allt är bra innan detta görs.

För er som lämnar feedback är jag tacksam. Oavsett hur kritisk den skulle vara. All feedback är bra.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem

jag föredrar det simpla: WIKI
https://sv.wikipedia.org/wiki/SSD-minne

Dom totalt okunniga/ointresserade kommer typ bara fråga:
- Funkar det i min dator?
- Hur mycket snabbare är det?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom all SSD-fakta, men om jag förstår dig rätt så är din idé i princip att minska kö/behandlingstiden för dig i butiken (eller snabba upp köpprocessen för kunden) genom att applicera mekanisk försäljningen istället för personlig försäljning. Jag misstänker att det är en mindre lyckad idé då majoritet av kunderna troligen besöker butiken för att få personlig service. Min feedback i all välmening.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av hakd:

jag föredrar det simpla: WIKI
https://sv.wikipedia.org/wiki/SSD-minne

Dom totalt okunniga/ointresserade kommer typ bara fråga:
- Funkar det i min dator?
- Hur mycket snabbare är det?

De flesta brukar bara lita på att man vill deras bästa. Så om jag tycker att en viss lösning kanske passar bättre än den som de originelt tänkt sig brukar de utan svårigheter gå med på vad som föreslås. Gör säkerligen något rätt då jag får fler stamkunder och nya för varje månad. Wiki är grymt bra, dock tror jag de flesta kommer förstå väldigt lite.

Skrivet av iFraja:

Jag har inte läst igenom all SSD-fakta, men om jag förstår dig rätt så är din idé i princip att minska kö/behandlingstiden för dig i butiken (eller snabba upp köpprocessen för kunden) genom att applicera mekanisk försäljningen istället för personlig försäljning. Jag misstänker att det är en mindre lyckad idé då majoritet av kunderna troligen besöker butiken för att få personlig service. Min feedback i all välmening.

Jag har tänkt mig mer som ett informationsblad som förklarar vad ssd är för något och varför det kan vara just intressant för dem. Vill verkligen inte ha opersonlig försäljning. Snarare något som kompletterar och ger nyttig information till kund som gör att dem förstår lite av vad det är dem köper. Nöjda kunder som förstår vad de köpt och varför det är bra ger mig mer kunder med goda ord. De brukar de göra även om de inte förstår helt, men känns bättre när de förstår.
Lite press att ha en kund i kön först som man ska stå och förklara något i 5-10 min medans de andra som står bakom ska ha bläckpatroner eller toner. Bland de tråkigaste sakerna när en kund går ut för att de inte orkar vänta, dock förstår jag dem. Är också en liten butik med noll yta för utökning av en andra kassa(inga planer på ny lokal heller). Brukar gå bra när den andre anställde kan ta de andra kunderna medans jag går in på kontoret och pratar med den första kunden. Dock har man alltid service att göra. Det är inte alltid snack om bara sälja en ssd utan även på mindre företag. Självklart NAS backup på det. Bokföringsmaskiner, kassamaskiner får inte stå stilla mer än 30 min.

Vore dock skönt om något liknande detta skulle fungera. Kanske bara behöver göra det budskapet med informationsbladet simplare för. För företagskunderna är det nog lättare med ett utebesök för att demo the power of SSD.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Avstängd

Jag tycker nog det är en bra idé med ett informationsblad. Det sagt så bör du nog ha mindre information där om syftet är att minimera frågor. Det är inte intressant för en kund att veta skillnaden mellan SATA/SATA2 osv. utan det skapar bara fler frågor till exempel. Sen skulle det nog vara bra att få fram att den stora vinsten ligger i random access på något sätt, dock inte tekniskt för då blir det fler frågor, men typ att den stora fördelen är när datorn laddar en massa småfiler som vid uppstart eller start av applikationer och att en SSD då kan vara bra mycket snabbare än vad siffrorna säger gentemot en mekanisk disk.

Sen är det ju bra marknadsföring att typ visa prestandavinsterna i flashiga diagram eller så, men det är förstås självklart.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gillar inte det du skriver om satainterfacen och där du dessutom blandar in cpuer, det är nog den typen av skriverier som är mest irriterande av alla "försäljningsfloskler" det är halvt irrelevant och 25, 50 och 100% av "fulla hastigheten" ?
Det är mest förvillande och dessutom är det mycket tveksamt rent tekniskt eftersom det främst är latensen som påverkar den verkliga prestandan och inte interfacens bandbredd, största förbättringen man kan få med en ssd är på en riktigt gammal dator med lite ram, på en modern dator med mycket ram är det mycket liten skillnad i prestanda förutom när man bootar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltför komplicerat för en vanlig Svensson enligt mig. Har Svensson koll på vad en "vanlig mekanisk lagringsenhet" är? Knappast. Säg därför hårddisk.
Vet Svensson vad "ett gränssnitt för att kommunicera med datorn" är? Knappast. Säg därför att det är typen av kabel som används.
Allt som allt tror jag att de flesta kunder bara skulle bli förvirrade av detta blad.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Gemene man utnyttjar knappast den maximala överföringshastigheten i en vanlig hårddisk ändå så hur den står sig mot en SSD spelar ingen roll för dem. Vad gemene man märker är hur responsivt systemet är vilket också är det man vill förbättra när man byter till SSD.

Saker som är det värt -> Ja självklart för den absoluta merparten som ändå bara använder webbläsaren, kollar bilder och inte lagrar hundratals Gigabyte med videor etc.

Dataförlust av åratal av avstängning -> Det är knappast relevant att nämna och gör nog kunden oroligt för ett ickeproblem.

Om allt misslyckas kan du alltid försöka med bil-jämförelser - acceleration & toppfart

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

150 MB/s = 1,2 Gbit/s och inte 1,5 Gbit/s.
50-100 MB/s = 0,4-0,8 Gbit/s och inte 0,5-1,0 Gbit/s.

Alltför teknisk.
De flesta vet nog inte vad en "traditionell mekanisk lagringsenhet" är. Det är helt enkelt en hårddisk för dem.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av Woods:

Gemene man utnyttjar knappast den maximala överföringshastigheten i en vanlig hårddisk ändå så hur den står sig mot en SSD spelar ingen roll för dem. Vad gemene man märker är hur responsivt systemet är vilket också är det man vill förbättra när man byter till SSD.

Saker som är det värt -> Ja självklart för den absoluta merparten som ändå bara använder webbläsaren, kollar bilder och inte lagrar hundratals Gigabyte med videor etc.

Dataförlust av åratal av avstängning -> Det är knappast relevant att nämna och gör nog kunden oroligt för ett ickeproblem.

Om allt misslyckas kan du alltid försöka med bil-jämförelser - acceleration & toppfart

Man kan bli förvånad om hur mycket bilsnack man måste ta till med för att förklara vissa saker. Tack för infon.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

150 MB/s = 1,2 Gbit/s och inte 1,5 Gbit/s.
50-100 MB/s = 0,4-0,8 Gbit/s och inte 0,5-1,0 Gbit/s.

Alltför teknisk.
De flesta vet nog inte vad en "traditionell mekanisk lagringsenhet" är. Det är helt enkelt en hårddisk för dem.

För de flesta svensson i mitt område är datorn en hårddisk och att skärmen är datorn. Tror det är enklarare att säga lagringsenhet. För det förklarar funktionen av komponenten i namnet. Detta är däremot något man får anpassa efter kundens kunskap när du är i en konversation.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem

Tycker dessutom du har fel i stycken angående ifall det är värt att uppgradera. En SSD ger stor skillnad även på en äldre dator med en äldre SATA-version.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera till en SSD?
Om din dator har gränssnittet SATA 3 men är i fysiskt dåligt skick kan det vara smart att inte spendera pengar på den datorn. Du skulle få en bättre användningsupplevelse av att skaffa en bättre begagnad dator med SSD eller en ny dator med SSD.
Om din dator har gränssnittet SATA 2 eller äldre skulle vi inte rekommendera detta.

Denna text tycker jag var väldigt märklig. Varför ska man inte uppgradera till SSD som man har SATA2?????
Tycker du kan stryka ALLT där du tjatar om olika SATA-hastigheter. Helt onödigt. Oavsett SATA så blir datorn snabbare av att byta till en SSD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Svennetony:

Är det värt att uppgradera till en SSD?
Om din dator har gränssnittet SATA 3 men är i fysiskt dåligt skick kan det vara smart att inte spendera pengar på den datorn. Du skulle få en bättre användningsupplevelse av att skaffa en bättre begagnad dator med SSD eller en ny dator med SSD.
Om din dator har gränssnittet SATA 2 eller äldre skulle vi inte rekommendera detta.

Detta kan du absolut inte ha med i ett sådant blad. En dator måste vara RIKTIGT gammal och dålig för att en SSD inte ska vara värd pengarna. De som har så gamla datorer använder dem ändå bara till sådant som inte kräver bra CPU eller GPU, men där SSD är storleksordningar snabbare. De behöver oftast ingenting annat än just en SSD.

Lägg allmänt mer fokus på accesstider och upplevd prestanda istället för sekventiell bandbredd. Den sistnämnda är ändå inte ens relevant för 1 % av de kunder som informationen riktar sig till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennetony:

Vad är en ssd?
En alternativ typ av elektronisk lagringsenhet för din dator att spara filer på. Den är i jämförelse med traditionella mekaniska lagringsenheter mycket snabbare. Den innehåller inga rörliga delar. Detta gör då att den är klarar stötar bättre än den traditionella mekaniska enheten.

Tycker det räcker med denna text för en vanlig svensson. Men kanske tillägga att om man är osäker på om datorn är kompitabel med ssd så kan man fråga säljaren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag gillar inte det du skriver om satainterfacen och där du dessutom blandar in cpuer, det är nog den typen av skriverier som är mest irriterande av alla "försäljningsfloskler" det är halvt irrelevant och 25, 50 och 100% av "fulla hastigheten" ?
Det är mest förvillande och dessutom är det mycket tveksamt rent tekniskt eftersom det främst är latensen som påverkar den verkliga prestandan och inte interfacens bandbredd, största förbättringen man kan få med en ssd är på en riktigt gammal dator med lite ram, på en modern dator med mycket ram är det mycket liten skillnad i prestanda förutom när man bootar.

Du har rätt om sata interfacen. Detta är snarare en 5 minuters kurs jag borde hålla för anställda så att de kan identifiera vad som har vad.
Bättre att säga det är som dag och natt att byta till ssd.

"största förbättringen man kan få med en ssd är på en riktigt gammal dator med lite ram, på en modern dator med mycket ram är det mycket liten skillnad i prestanda förutom när man bootar."
Är du verkligen säker på detta? Man kanske märker den största skillnaden på äldre datorer, dock om det är värt att spendera pengar på dem är en annan sak. Hårdvaruspec är inte den enda saken avgör om det är värt att uppgradera. Dock tackar jag för dina synpunkter.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennetony:

Du har rätt om sata interfacen. Detta är snarare en 5 minuters kurs jag borde hålla för anställda så att de kan identifiera vad som har vad.
Bättre att säga det är som dag och natt att byta till ssd.

"största förbättringen man kan få med en ssd är på en riktigt gammal dator med lite ram, på en modern dator med mycket ram är det mycket liten skillnad i prestanda förutom när man bootar."
Är du verkligen säker på detta? Man kanske märker den största skillnaden på äldre datorer, dock om det är värt att spendera pengar på dem är en annan sak. Hårdvaruspec är inte den enda saken avgör om det är värt att uppgradera. Dock tackar jag för dina synpunkter.

Det är stor skillnad på alla datorer. Vet inte var han fick att nyare bara ger "mycket lite skillnad i prestanda" med en SSD

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Tycker dessutom du har fel i stycken angående ifall det är värt att uppgradera. En SSD ger stor skillnad även på en äldre dator med en äldre SATA-version.

Om det är värt att uppgradera en dator eller inte, är upp till varje person. Alla tycker inte lika. Dock så är det vanligaste bland de som kommer in med slöa datorer, bärbara datorer som saknar tangenter, är spräckta i hörnen, batterier som håller 30 minuter, täckta i 50% avföring från djur, har windows XP/ Vista eller bara allmänt dåligt skick. Då rekommenderar jag hellre en annan dator då jag anser att kunden skulle ha mer glädje av det. Om de fortfarande vill uppgradera sin äldre bärbara så säger jag inte nej. Tjänar ju fortfarande pengar.

När det kommer till stationära så kan det vara värt att uppgradera en äldre core 2 duo om den inte är täckt i just koskit eller har ett för gammalt OS. Det är mer uppgraderingar på stationära än just bärbara. Kommer någon in med en stationär Intel core 2 duo som har 2gb ram och windows vista. Då tittar vi på en ssd och 2gb mer i ram plus windows 7. Det landar dem på ca 2000-2500kr för bara produkterna Ska jag göra arbeta som att installera windows 7 och föra över program/filer till den nya installationen kostar det ytterligare. Då erbjuder jag hellre en begagnad företagsdator med i5 2400, 8gb ram, 180gb ssd och windows 7 pro med överföring av program/filer för en kostnad som inte är mycket högre än det kompletta priset för jobbet + produkter på den gamla.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av niclasc:

Det är stor skillnad på alla datorer. Vet inte var han fick att nyare bara ger "mycket lite skillnad i prestanda" med en SSD

Det är för det mesta rätt liten skillnad i upplevelsen om man har mycket ram och sällan startar om maskinen, det mesta man använder ligger i ramcache, jag har plockat bort ssdn ur "bruksdatorn" eftersom det inte märks nån större skillnad alls efter några dygn, däremot är det tydlig skillnad på en gammal maskin med lite ram, där gör en ssd verkligen nytta, de ger också skillnad i datorer man ofta startar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Microapple:

Tycker det räcker med denna text för en vanlig svensson. Men kanske tillägga att om man är osäker på om datorn är kompitabel med ssd så kan man fråga säljaren.

Jag tror jag kommer göra exakt så. Bara att försöka göra den längre så den inte är färdigläst inom 20 sek.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem

Lite frågor som jag tror kommer uppstå och som borde vara besvarade i infobladet
Min film tar långt tid att rendera, hjälper en SSD?
-Nej, i stort sett aldrig bara i riktigt snabba prestanda datorer.

Jag har dålig FPS när jag spelar?
-Nej, en SSD hjälper inte. Däremot snabbas laddscener och start av spelet upp.

Jag hinner göra nummer 2 samt hämta en kopp kaffe innan datorn har startat, hjälper SSD?
-Ja, din dator startar snabbare med en SSD-disk

Mina program startar sakta?
-Ja, de vanligaste programmen kommer definitivt starta snabbare med SSD

På frågan om du kan installera den själv. Skriv att ni installerar den alternativt att det krävs viss vana av att skruva i datorer.
Gå inte in på detaljer i hur ni klonar. Bara skriv att disken klonas och alla program och filer finns kvar tillsammans med den nya snabba SSD-disken. Sedan att den gamla disken kan återfås som backupdisk i ett skal (köps separat). För även om SSD-disken tål stötar kan datan går förlorad. Virus, åska, tjuvar, måndags ex osv. Eller installeras som sekundär disk i stationära datorer

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Lite frågor som jag tror kommer uppstå och som borde vara besvarade i infobladet
Min film tar långt tid att rendera, hjälper en SSD?
-Nej, i stort sett aldrig bara i riktigt snabba prestanda datorer.

Jag har dålig FPS när jag spelar?
-Nej, en SSD hjälper inte. Däremot snabbas laddscener och start av spelet upp.

Jag hinner göra nummer 2 samt hämta en kopp kaffe innan datorn har startat, hjälper SSD?
-Ja, din dator startar snabbare med en SSD-disk

Mina program startar sakta?
-Ja, de vanligaste programmen kommer definitivt starta snabbare med SSD

På frågan om du kan installera den själv. Skriv att ni installerar den alternativt att det krävs viss vana av att skruva i datorer.
Gå inte in på detaljer i hur ni klonar. Bara skriv att disken klonas och alla program och filer finns kvar tillsammans med den nya snabba SSD-disken. Sedan att den gamla disken kan återfås som backupdisk i ett skal (köps separat). För även om SSD-disken tål stötar kan datan går förlorad. Virus, åska, tjuvar, måndags ex osv. Eller installeras som sekundär disk i stationära datorer

Om någon håller på med rendering av filmer lite på kul så brukar det vara en 5 min konversation med frågor och motfrågor om vilka program som används och hårdvaruspec och vad man kan göra för att det ska gå snabbare. Är det företag som dagligen gör detta så pratar vi snarare om en renderingsserver för att snabba upp arbetsflödet.

Är det gamers med dålig FPS är det en 5 min konversation om vilket spel som används och hårdvara. Fast ibland när man märker att det tar en längre tid med konversationen så säger vi oftast att det är nog bäst att de lämnar in datorn så att vi kan titta på det.

Om det är en bärbar erbjuder vi aldrig att lägga deras begagnade disk i ett skal i syfte för backup. Med tanke på just begagnad disk. Är det en ny dator kan det vara annorlunda. Vi pratar givetvis om att det är viktigt att ha backup på sin dator och att man kan göra det med en extern disk. Oftast blir det att vi rekommenderar en raidad NAS med batteri och översänningsskydd. VI brukar även prata om cloud för backup. De flesta väljer en extern disk, dock de som anser sin data viktig kör NAS plus annat.

När du pratar om att vi inte borde förklara kloningsmetoden. Vi vill vara transparenta i hur vi arbetar och därför förklarar vi gärna vad som behöver göras och hur vi gör det. Även om vi säger exakt vad vi kommer göra så tycker fortfarande nästan alla att vi borde göra installationen åt dem. När någon lämnar in sin mobil och frågar är det svårt att göra själv? Då säger jag exakt hur jag gör för att byta displayen. Det slutar med att jag får göra reparationen.

Jag utför aldrig arbete på min bil, jag låter någon som vet vad dem gör fixa det.
Tack för synpunkterna.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem

Finns ingen mening att inte rekommendera en ssd för sata 2 och 1 då även dom får ett ordentligt uppsving gentemot en vanlig ssd. vissa människor speciellt äldre har ingen användning för modern dyr hårdvara men en ssd kommer alltid förbättra upplevelsen, så det bör rekommenderas oavsett.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att en SSD är strömsnålare än en vanlig hårddisk, ger bättre batteritid.

Håller med andra, skippa förklaringen mellan de olika SATA-versionerna.

Det är inte bara överföringshastigheten man är intresserad av utan responstiden. Då spelar inte överföringshastigheten så stor roll.

Jag har själv en SSD i en Macbook 2009. Datorn är inget fartmonster ens med SSD, men SSD:n gör den användbar och batteritiden ökade väsentligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennetony:

Om någon håller på med rendering av filmer lite på kul så brukar det vara en 5 min konversation med frågor och motfrågor om vilka program som används och hårdvaruspec och vad man kan göra för att det ska gå snabbare. Är det företag som dagligen gör detta så pratar vi snarare om en renderingsserver för att snabba upp arbetsflödet.

Är det gamers med dålig FPS är det en 5 min konversation om vilket spel som används och hårdvara. Fast ibland när man märker att det tar en längre tid med konversationen så säger vi oftast att det är nog bäst att de lämnar in datorn så att vi kan titta på det.

Fast syftet med informationsbladet är ju att ge svar på vad en SSD är och om det är värt pengarna att uppgradera. Inte vilka andra problem eller svagheter som finns i datorn.

Citat:

Om det är en bärbar erbjuder vi aldrig att lägga deras begagnade disk i ett skal i syfte för backup. Med tanke på just begagnad disk. Är det en ny dator kan det vara annorlunda. Vi pratar givetvis om att det är viktigt att ha backup på sin dator och att man kan göra det med en extern disk. Oftast blir det att vi rekommenderar en raidad NAS med batteri och översänningsskydd. VI brukar även prata om cloud för backup. De flesta väljer en extern disk, dock de som anser sin data viktig kör NAS plus annat.

Nej, har disken redan levt ett liv i en laptop är det riskfyllt. Men samtidigt är disken en backup och troligt dör inte både backup och orginal samtidigt ändå.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Fast syftet med informationsbladet är ju att ge svar på vad en SSD är och om det är värt pengarna att uppgradera. Inte vilka andra problem eller svagheter som finns i datorn.

Nej, har disken redan levt ett liv i en laptop är det riskfyllt. Men samtidigt är disken en backup och troligt dör inte både backup och orginal samtidigt ändå.

Visst är det smidigt att kunna ha backup på. Dock gillar inte vi äldre hårddiskar och de flesta som byter ut sina random 4000-5000 kr laptop där hårddiskarna som sitter i ej är av hög kvalitet. Visst kan vissa billiga diskar leva hur länge. Men en bärbar disk som har 3-5 år på nacken är inget som man borde lita på med sin viktiga data. Nya diskar kan självklart krasha också.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem

Eftersom du vill ha all typ av feedback så ska jag vara ärlig utan censur.

Alldeles för mycket fakta som är totalt ointressant för den som är intresserad av att läsa ditt papper. Dessutom borde du skriva om det med mer korrekt språkbruk och mindre förvirrande fakta.

En icke insatt person som vill veta varför han ska köpa en SSD hade varit mer förvirrad efter att ha läst ditt papper än vad personen var när han blev in i butiken.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.