Trafikverkets hetsjakt på motorcyklister!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sensuella Sven:

Angående punkt 15 så tycker jag att det vore vettigt att spärra alla motordrivna fordon vid 140 km/h. Det finns ingen anledning för någon att köra fortare än så när vi har de hastighetsbegränsningar vi har i dagsläget.

Tänk utanför boxen, det finns flera motorvägar så som Autobahn i Tyskland som inte har en hastighetsbegränsning över huvud taget.

Sen kan man ju diskutera huruvida någon landsväg/motorväg över huvud taget bör överskrida cirka 30-40km/h då det är vid cirka 70+ som hastigheten verkligen knappt spelar någon roll om en älg går upp på vägen eller om en bil kör rakt ut utan att väja.
Visst, det är väl alltid större dödsrisk om man krockar in i en bil i 120km/h jämfört med 70km/h men vid båda hastigheterna är det jävligt illa.

Så om du frågar mig så "finns det ingen anledning" att åka fortare än 30km/h för dödsrisken ökar så markant per extra km/h.
Det jag vill ha sagt är att det är klart att man aldrig har en "anledning" att köra fortare än 120km/h i till exempel Sverige om man skall följa lagen men etiskt/moraliskt sätt så kan man väl lika gärna göra det precis som vi redan idag kör farligt fort på många vägar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Anhjo:

Försök nu googla på onykter bilförare, dödlig utgång.. eller liknande

Nä det vet både du och jag att det kryllar av. Tyvärr.
Men det verkade vara så väldigt säkert att ingen mc-förare skulle köra onykter.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

2014 stod gående för fler döda i trafiken än MC. Tycker vi ska börja ha alkolås på skor.
Skämt åsido.
Alkolås borde vara standard men subventionerat.
Att straffa Mc förare med högre böter och ägaransvar tror inte jag kommer göra skillnad.
Bilister borde även få gå extra kurs om just motorcyklar i trafiken så dom lär sig att se dom.
Haft B-kort i 16 år och ska skaffa A-kort nästa år.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Utveckla gärna varför det oftast är bilistens fel? Är det för att mc'n ofta kommer i två miljoner miljarder km/h, lägger sig en centimeter bakom bilen och sedan inte är med på noterna när bilen - hur galet och och oväntat det än må låta - kanske måste bromsa eller ska svänga?

Fråga vilken motorcyklist som helst med kanske en eller två säsongers erfarenhet på vägen om de stött på en bilist som gjort något oväntat utan att man kommit i "två miljoner miljarders km/h". Ingen lär sig läsa av trafiken så väl som en motorcyklist just för att man är så utsatt. Man har stenkoll på bilister och räknar alltid med att de gör något dumt. Tyvärr räcker det inte alltid. Väldigt många olyckor sker i korsningar, ofta på 70- och 90-vägar där bilister ska svänga ut men "inte ser" motorcyklisten. PANG, och får ett oväntat besök. Då handlar det inte om någon som överskrider hastighetsbegränsningen heller. Var själv med om ett sådant scenario i sommar men jag hann bromsa in och fick ställa mig vid sidan av vägen bara för att samla mig själv, bilisten rullade vidare.

Nu har jag inte källan men någon kanske vet vilken undersökning jag menar. Jag tror det var Folksam som gjort en utredning och funnit att majoriteten av olyckor mellan mc och bil är orsakade av bilisten. Jag vet att UK och Australien jobbar hårt med MC-kampanjer för att få bilister att titta två gånger och tänka MC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Utveckla gärna varför det oftast är bilistens fel? Är det för att mc'n ofta kommer i två miljoner miljarder km/h, lägger sig en centimeter bakom bilen och sedan inte är med på noterna när bilen - hur galet och och oväntat det än må låta - kanske måste bromsa eller ska svänga?

En mc är betydligt mer oskyddad än en bil. Den har långt ifrån samma väggrepp t.ex. Eller rättare sagt, det krävs betydligt bättre förutsättningar för att en mc ska hålla sig på vägen.
T.ex. rullgrus, sand, olja eller andra kemikalier kan vara direkt livsfarligt för en mc i en kurva, medan en bil knappt påverkas.
Fordonet i sig är mer än kapabelt att klara hastigheten, men det behövs långt mer kontrollerade förhållanden för det. Allt annat är en chansning tyvärr.

Sedan kan det ha lite med attityd att göra. Inte hos alla, men häng med mig i tanken här...
En mc är i många men inte alla fall en källa till frihet och nöje. I vissa fall är det enda fordonet man har, men i många fall är det ett sekundärt fordon som används som nöje. Det samma gäller i många fall bilar, men här kommer haken.

En mc som går 200+ och gör 0-100 på under fem sekunder går i många fall att köpa för så lite som 10-15.000 kr. Det gör fordonet oerhört tillgängligt för den som utan att lägga för mycket pengar, tid eller intresse kan dra ut och gasa järnet några vändor på en sommar.
Sedan ställs skiten undan över vintern, och så samma sak nästa år.

Med t.ex. en bil av samma kaliber blir kostnaden (förutom försäkring) och logistiken mycket större vilket gör att ett beslut blir mer genomtänkt och långsiktigt. Dessutom har nog dom flesta större vana och kanske till och med kompetens att reda ut händelser på fyra hjul jämfört med två.

Nå, ni får inte tro att detta gäller alla mc-förare. Det finns många som verkligen tar detta på allvar. Men jag tror inte man kan bortse från att det finns en stor skara som bara vill dra på lite några få gånger per sommar, och där har vi nog en väldigt stor riskgrupp som man vill komma åt.

Bilisterna behöver inte veta hur andra ute på vägen tänker i samma utsträckning. Du har heller inte samma fokus på vägen och andra förare när du diggar affroman i 110 knyck.

Jasså, kolla upp försäkringskostnader på en sån hoj vettja.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

@Shimonu:
Det är ganska självklart att de flesta olyckor mellan bil och mc är bilförarens fel då en mc är svårare att se än en bil och många bilister har alltför dålig uppmärksamhet. Dock står inte mcförarna utan skuld då olycker sker så framförs mcn oftast för fort. Om du kör lagligt på en 70 / 90 väg och någon svänger ut framför dig hinner du i 9 fall av 10 att bromsa eller gira undan. Det är när mcn kommer på tok för fort som olyckorna sker. Visst det blir bilens fel lagligt sätt men mcförare är minst lika delaktig enligt mig. I ditt fall verkade det som du lyckades bromsa i tid för att du förmodligen höll hastigheten och på så sätt kunde olyckan undvikas.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Fråga vilken motorcyklist som helst med kanske en eller två säsongers erfarenhet på vägen om de stött på en bilist som gjort något oväntat utan att man kommit i "två miljoner miljarders km/h". Ingen lär sig läsa av trafiken så väl som en motorcyklist just för att man är så utsatt. Man har stenkoll på bilister och räknar alltid med att de gör något dumt. Tyvärr räcker det inte alltid. Väldigt många olyckor sker i korsningar, ofta på 70- och 90-vägar där bilister ska svänga ut men "inte ser" motorcyklisten. PANG, och får ett oväntat besök. Då handlar det inte om någon som överskrider hastighetsbegränsningen heller. Var själv med om ett sådant scenario i sommar men jag hann bromsa in och fick ställa mig vid sidan av vägen bara för att samla mig själv, bilisten rullade vidare.

Nu har jag inte källan men någon kanske vet vilken undersökning jag menar. Jag tror det var Folksam som gjort en utredning och funnit att majoriteten av olyckor mellan mc och bil är orsakade av bilisten. Jag vet att UK och Australien jobbar hårt med MC-kampanjer för att få bilister att titta två gånger och tänka MC.

Först: kul att höra att det gick bra för dig den gången.

Men, det är ju lite som du säger. Fråga en mc-förare om vad denne tycker om bilister så får man ofta svaret att det görs en del ogenomtänkta saker. Förmodligen ofta pga mc'n inte syns.

Problemet är nog inte ovilja utan att det är en komplex trafikmiljö vi har. Det är svårare att bedöma avstånd och hastighet på en mc jämfört med en bil eller lastbil.
På dagen utgör det fordonet en mindre yta att fästa blicken på. På kvällen gör det enda eller dom tätt sittande lysena att den ser ut som ett fordon långt borta.
Problemet är nog när oerfarna förare möter varandra. Då är det lätt att säga att det var bilistens fel, när en händelse kanske kunde ha undvikits genom att släppa gasen ett tag. Jag vill absolut inte ge bilister någon slags rätt att köra ut i en korsning framför en mc, men viljan att se bilisten som den som gör fel borde vara en otroligt bra grund för att ännu bättre förutse sådana situationer. Alltså. Om man vet varför man tycker en bil gör fel, bör man i förväg kunna lista ut att det skulle kunna hända.

Själv kör jag buss. Jag tycker också att bilister gör märkliga saker ibland. Det gör jag med. Men jag måste säga att den bästa lösningen ofta är att lätta på gasen när man ser att en situation är på väg att utvecklas.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av Anhjo:

Bilisterna behöver inte veta hur andra ute på vägen tänker i samma utsträckning. Du har heller inte samma fokus på vägen och andra förare när du diggar affroman i 110 knyck.

Jasså, kolla upp försäkringskostnader på en sån hoj vettja.

Jag utryckte mig nog dåligt.
Premierna på motorcyklar är rent löjligt höga tyvärr. Det är verkligen synd för dom som tar detta seriöst och har ett långvarigt ägande.

I övrigt hängde jag inte med riktigt hur du menade, men jag gör ett försök.

Du har nog rätt i att många har en ganska avslappnad inställning till bilkörning på väg till och från jobb osv. Det betyder ju dock inte att man är helt utan koncentration vid t.ex. korsningar, filbyten osv.
En bra idé är att söka ögonkontakt med sina medtrafikanter då man gör något som kräver bägges uppmärksamhet. Får man inte det kanske man får avvakta lite med t.ex. en omkörning.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag utryckte mig nog dåligt.
Premierna på motorcyklar är rent löjligt höga tyvärr. Det är verkligen synd för dom som tar detta seriöst och har ett långvarigt ägande.

I övrigt hängde jag inte med riktigt hur du menade, men jag gör ett försök.

Du har nog rätt i att många har en ganska avslappnad inställning till bilkörning på väg till och från jobb osv. Det betyder ju dock inte att man är helt utan koncentration vid t.ex. korsningar, filbyten osv.
En bra idé är att söka ögonkontakt med sina medtrafikanter då man gör något som kräver bägges uppmärksamhet. Får man inte det kanske man får avvakta lite med t.ex. en omkörning.

Jao men att du kör bil bra betyder det ju inte att andra gör det, faktiskt långt ifrån. Jag har kört mc nu i knapp 3 år och har fått erfara ganska mycket. Är man inte inställd på att alla bilister är puckade kommer man förr eller senare hamna rullstol. När jag kör tänker jag alltid på vad det värsta bilisten i min närhet kan göra. Tex om jag gör en omkörning, ser han mig? sitter han i mobil? kommer han göra filbyte? Kommer aset gena i rondellen utan att kika döda vinkeln? Motorcykelförare är tvungna att vara uppmärksamma, de kan inte smsa, snacka me polarn brevid osv. Och det ÄR de, de flesta iallafall, men som ovan nämnde så räcker det inte till för att bilisterna är kassa. Man behöver somsagt inte köra 250 knyck för att dö, en krock i 50 räcker.
De som skaffar en mc över en sommar att tokköra med får väl göra det, åldersgränsen för tung hoj är 24(!) år, räcker inte det? En bil kostar också 10 000, även mindre å du får köra när du är 18 och där kan du göra betydligt mer skada mot andra. Var är logiken i det?

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

...
Du har nog rätt i att många har en ganska avslappnad inställning till bilkörning på väg till och från jobb osv. Det betyder ju dock inte att man är helt utan koncentration vid t.ex. korsningar, filbyten osv.
En bra idé är att söka ögonkontakt med sina medtrafikanter då man gör något som kräver bägges uppmärksamhet. Får man inte det kanske man får avvakta lite med t.ex. en omkörning.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

...
Problemet är nog inte ovilja utan att det är en komplex trafikmiljö vi har. Det är svårare att bedöma avstånd och hastighet på en mc jämfört med en bil eller lastbil.
På dagen utgör det fordonet en mindre yta att fästa blicken på. På kvällen gör det enda eller dom tätt sittande lysena att den ser ut som ett fordon långt borta.
Problemet är nog när oerfarna förare möter varandra. Då är det lätt att säga att det var bilistens fel, när en händelse kanske kunde ha undvikits genom att släppa gasen ett tag. Jag vill absolut inte ge bilister någon slags rätt att köra ut i en korsning framför en mc, men viljan att se bilisten som den som gör fel borde vara en otroligt bra grund för att ännu bättre förutse sådana situationer. Alltså. Om man vet varför man tycker en bil gör fel, bör man i förväg kunna lista ut att det skulle kunna hända.

Själv kör jag buss. Jag tycker också att bilister gör märkliga saker ibland. Det gör jag med. Men jag måste säga att den bästa lösningen ofta är att lätta på gasen när man ser att en situation är på väg att utvecklas.

Jag ligger för tillfället med en tibia fraktur och märgspik pga. av en mc-olycka för 4 veckor sedan.
Fick ligga på sjukhus i två veckor utan att kunna lämna sängen.
Det skedde i en korsning påvägen hem från jobbet, på ljusa dan, jag kör på huvudled (50 km/h) i närheten till stadskärnan, helt plötsligt blir jag påkörd från sidan.
En kvinna som inte alls hade haft sitt fokus i trafiken och med tre stycken 6-10 åriga flickor i bilen, hade inte blicken på rätt plats.
Jag hade aldrig kunnat undvika skadan genom att lätta på gasen då hon inte svängde ut framför mig utan ut in i mig och jag höll mig till alla regler enligt boken.
Enda sättet att undvika det hela är om hon hade haft sitt fokus, sin blick och sina tankar i trafiken, för då hade hon sett mig!

Känner idag att jag aldrig mer vill åka hoj fast att jag gjort det i 6år och älskar det innan, för att oavsett hur bra jag än sköter mig eller hur skicklig jag är så finns det andra idioter i trafiken som kan avsluta mitt liv på en handvändning. Nu klarade jag mig hyffsat bra med ett benbrott, skrapsår och permanent känselbortfall i delar av höger underben, men nästa gång kanske jag inte har samma tur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

21. Beslagta motorcykeln vid grova hastighetsöverträdelser.
Vet inte vad jag ska säga...

Det kan absolut vara ett rimligt straff beroende på hur regelverket utformas. T.ex. när jag passerar Göteborg på sommaren så är det inte helt ovanligt att bli omblåst av en MC som ligger långt långt över hastighetsgränsen. Finns ingen ursäkt för att ligga i 130 knyck på en 70-sträcka på en vältrafikerad väg.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jompa79:

@Shimonu:
Det är ganska självklart att de flesta olyckor mellan bil och mc är bilförarens fel då en mc är svårare att se än en bil och många bilister har alltför dålig uppmärksamhet. Dock står inte mcförarna utan skuld då olycker sker så framförs mcn oftast för fort. Om du kör lagligt på en 70 / 90 väg och någon svänger ut framför dig hinner du i 9 fall av 10 att bromsa eller gira undan. Det är när mcn kommer på tok för fort som olyckorna sker. Visst det blir bilens fel lagligt sätt men mcförare är minst lika delaktig enligt mig. I ditt fall verkade det som du lyckades bromsa i tid för att du förmodligen höll hastigheten och på så sätt kunde olyckan undvikas.

Det är inte något jag känner igen, att mcn oftast skulle färdas för fort vid olyckor mellan mc och bil. Jag skulle gärna se lite källor på det. Sen beror det på vilken hastighet. Jag skulle inte ha mer förståelse för bilisten om det var så att jag körde 95 eller 100 på landsvägen, det är fortfarande fel att svänga ut framför mig, det är huvudproblemet. Bilister svänger ut fastän det kommer en mc som ska vara synlig. När vi börjar prata om hojar som kommer i 200-300 km/h så kan det absolut vara så att man har kollat ordentligt, kusten såg klar ut men på tiden man kollar bort och börjar rulla ut har det hunnit komma en mc farandes. Där har jag förståelse för att en bilist inte hinner se hojen.

Jag påstår inte att hojåkare inte skapar tillbud, däremot är det fortfarande vanligt med bilister som inte är uppmärksamma när de påbörjar omkörning, byter fil eller i kör ut i korsningar. Jag misstänker att bilisters ouppmärksamhet leder till fler olyckor/tillbud än hojarnas hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Massa dravel och tårar

Är den där presentationsbilden det enda underlag ni har för att detta är nära någon som helst form av beslut? Det ser ut som en dump från en powerpoint-presentation som använts på något internt möte för att skapa diskussion och dialog. Trafikverket pratar om en nollvision.. Hur ska man någonsin nå något sådant om man inte för diskussion?

Sen är det verkligen så jobbigt för er att Ni ska kunna bli bestraffade för Era handlingar? Många punkter som t.ex. den om att försäkringsbolagen ska få tillgång till (grövre) information gällande trafikbrott är väl en jättebra ide? Jag vill inte sitta och betala för att Kurt drar omkull på sin nya Yamaha R1a lika mycket som att jag inte vill betala när Stina krockar sin Audi rs.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anhjo:

Jasså, kolla upp försäkringskostnader på en sån hoj vettja.

Jag får nog ändå ta hans sida där. Hans exempel på en hoj som gör 200+ och 0-100 under 5 sekunder krävs ingen sporthoj för. Jag har en touring(1200cc) på ca 130hk från 1992, köptes för 18k, betalar ca 1400 hel/hel för försäkring. Hojen är i princip gratis att äga men ett monster till motor ändå. Det är nog knappast ett unikt exempel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Tänk utanför boxen, det finns flera motorvägar så som Autobahn i Tyskland som inte har en hastighetsbegränsning över huvud taget.

Jaha, så Sverige ska anpassa sig efter utländska lagar och fordonsregler menar du? Och måste man köra i 200 km/h i Tyskland bara för att man kan/får göra det?

För övrigt hade man kunnat lösa detta "problem" genom att bilens GPS temporärt hade kunnat häva spärren när man befinner sig utomlands. Är man så jäkla mån om att få köra skitfort i Tyskland så hade man nog gärna betalt lite extra för att få den funktionen installerad i sin bil.

Skrivet av Sisyfos:

Det jag vill ha sagt är att det är klart att man aldrig har en "anledning" att köra fortare än 120km/h i till exempel Sverige om man skall följa lagen men etiskt/moraliskt sätt så kan man väl lika gärna göra det precis som vi redan idag kör farligt fort på många vägar.

Jag läser vad du skriver men jag ser bara någon som försöker rättfärdiga olaglig fortkörning. Jag kör också för fort från och till. Det gör nog de allra flesta (mer eller mindre, medvetet eller omedvetet) men nej, etiskt/moraliskt sett så BÖR man följa de lagar och regler vi har i vårt samhälle. Jag hycklar inte och försöker inte heller ursäkta min fortkörning med att "alla andra gör ju så". Jag gör fel när jag kör för fort, så är det bara.

Sen kan man så klart debattera hastighetsbegränsningarnas vara eller icke vara. Jag är personligen för att ta efter Tyskland men så länge vi har de hastighetsbegränsningar som vi har på våra motorvägar tycker jag att en spärr på 140 km/h vore att föredra.

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför alkolås och hastighetsregulator inte är ett krav på så gott som alla trafikfordon än. Du ska inte köra full och du ska inte köra för fort - alkolås och hastighetsregulator!

Men samtidigt ska inte sådant skit behövas, trodde alla som hade körkort är vuxna som kan ta ansvar och inte köra full eller för fort.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

Trafikverket är återigen ute efter att straffa landets motorcyklister och därför kallar SMC (Sveriges MotorCyklister) till strid.

Om någon är intresserad så har SMC skapat ett upprop som man kan skriva under för att motorcyklister ej skall särbehandlas i trafiken: http://www.stoppahetsjakten.nu/

Trafikverket har gjort en lista på 30 punkter med förslag på hur man exempelvis skall minska dödligheten bland motorcyklister.
De punkterna jag tycker är värst och mest diskriminerande är följande:

http://www.svmc.se/ImageVaultFiles/id_5679/cf_4420/st_edited/VzGHKts8SmJM4emNE5Pm.jpg

Inga av de där punkterna låter direkt dåligt, utan det mesta är bra, och det är ju just bara ett diskussionsmaterial, inte färdiga regler/lagar som de framför där, utan just att punkterna ligger till grund för vidare diskussion,vilket säkert kommer ta rätt många år innan de når fram till nya regler och lagar på området.

Skrivet av Elghinnarisa:

Någon som kan förklara vad som menas med "12. Särskild hastighetsvecka mc"?

Skrivet av kroXofant:

Jag gissar att det är när polisen har en vecka där de riktar in sig på att kontrollera hastighet, drogpåverkade och skyddsutrustning för just motorcyklister. Det finns liknande där de har olika teman men vad jag vet har de inte haft något specifikt för motorcykel.

<- Precis detta, det finns redan idag olika teman, ex alkohol/nykterhet, hastighet, däckrazzia mm.

Skrivet av Alexander7938:

Förstår fortfarande inte varför alkolås och hastighetsregulator inte är ett krav på så gott som alla trafikfordon än. Du ska inte köra full och du ska inte köra för fort - alkolås och hastighetsregulator!

Men samtidigt ska inte sådant skit behövas, trodde alla som hade körkort är vuxna som kan ta ansvar och inte köra full eller för fort.

Det kan man fråga sig, det som borde vara standard utan tvekan är alkolås, även om merparten av bilisterna sköter sig så är de just de som inte sköter sig som ska "fångas upp", och försöka stoppas (alkolås kan kringgås på olika sätt), så att ha alkolås installerat skulle inte vara en garanti för att fordonen inte kan köras.

Sen angående hastighetsregulator så är det tudelat, i vissa situationer så kan det vara befogat att trycka hårdare på gasen (ex släppa fram ambulans, brandkår, eller polis/ militärpolis) eller akuta sjukdomsfall / när det är fara för liv.

Så det finns i vissa fall behov av att trycka till på gasen, även om de under en bilists körning är rätt få tillfällen, så skulle en hastighetsregulator i de fallen begränsa framkomligheten och riskera liv.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Sensuella Sven:

Jaha, så Sverige ska anpassa sig efter utländska lagar och fordonsregler menar du? Och måste man köra i 200 km/h i Tyskland bara för att man kan/får göra det?

Och de som har ett intresse för exempelvis bankörning i Sverige då? Jag vet att banorna är rätt kassa, men man kommer faktiskt upp i över 140km/h (upprepade gånger dessutom, halleluja) på dem.

Det här med valfrihet verkar inte falla dig så väl i smaken, du kanske kan satsa på en transportministerpost i, säg, Nordkorea? Varför inte gå ett steg längre, tvinga alla att betala för GPS, som begränsar bilens maxfart till rådande hastighetsbegränsning på vägen man färdas på? Det vore ett käckt system att tvinga alla biltillverkare att införa för en marknad där de kanske säljer 5-6000 bilar om året. Speciellt när någon kommer med eftermarknadshjul (som självfallet också ska förbjudas) och har en hastighetsmätare som visar 10-15% fel och i själva verket håller 110 på 130-väg.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Och de som har ett intresse för exempelvis bankörning i Sverige då? Jag vet att banorna är rätt kassa, men man kommer faktiskt upp i över 140km/h (upprepade gånger dessutom, halleluja) på dem.

Det här med valfrihet verkar inte falla dig så väl i smaken, du kanske kan satsa på en transportministerpost i, säg, Nordkorea? Varför inte gå ett steg längre, tvinga alla att betala för GPS, som begränsar bilens maxfart till rådande hastighetsbegränsning på vägen man färdas på? Det vore ett käckt system att tvinga alla biltillverkare att införa för en marknad där de kanske säljer 5-6000 bilar om året. Speciellt när någon kommer med eftermarknadshjul (som självfallet också ska förbjudas) och har en hastighetsmätare som visar 10-15% fel och i själva verket håller 110 på 130-väg.

Jag tror att du skulle behöva läsa min första kommentar i tråden då jag tar upp det där med bankörning och även tipsar om hur man skulle kunna lösa den biten trots hastighetsspärrar innan du börjar komma med antaganden om mig och mina åsikter. Först då kan du återkomma med ett motargument, istället för att bara sitta och gissa vad jag skulle vilja införa och/eller förbjuda.

Hur vore det?

Permalänk

@Naque: Tror inte du behöver oroa dig ifall din hoj är anmäld stulen, eller blir strax efteråt. Handlar väl mer om att det inte går att identifiera dig med hjälm på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Vadå, varför inte begränsa bilar till 130? Å samma regler gällande körkort, alkolås osv.. Känns bara som nåt skrivbordstroll utan mc-kort vill åstadkomma nåt på jobbet..

Tycker flera förslag ska gälla alla motortrafikanter, men ser heller inget fel i att de börjar med motorcyklisterna för att bevisa att förslagen ger effekt. (och ja, tar bort dem senare om de visas ha ingen eller negativ effekt).

Sedan, argumentet "men vanliga bilister då?!" är ungefär som när ett barn argumenterar "Varför får storebror/syster vara uppe men inte jag?".

Vill man ändå ha orsaker till varför varför reglerna kan vara olika mellan bilar och motorcyklar;

två vs fyra hjul. bilar är stabilare
Cykelställ + hjälm vs kaross + deformations zoner. Bilar skyddar de som åker bättre.
Motorcyklar kan inte för fortkörningsböter från kameror idag, alltså behövs alternativ för att stävja fortkörningar.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

Trafikverket har gjort en lista på 30 punkter med förslag på hur man exempelvis skall minska dödligheten bland motorcyklister.
De punkterna jag tycker är värst och mest diskriminerande är följande:

minska dödlighet = diskriminerande och hemskt. Fy Fy.

...I rest my case......

googla lite bilder på "MC injury" eller nåt liknande så lär du fatta varför TV vill få ner hastigheten hos MC-förare. De är liksom inte onda: mer troligt vill de slippa se unga killar komma in till akuten med svåra skador?

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@Shimonu:
Det är ganska självklart att de flesta olyckor mellan bil och mc är bilförarens fel då en mc är svårare att se än en bil och många bilister har alltför dålig uppmärksamhet. Dock står inte mcförarna utan skuld då olycker sker så framförs mcn oftast för fort. Om du kör lagligt på en 70 / 90 väg och någon svänger ut framför dig hinner du i 9 fall av 10 att bromsa eller gira undan. Det är när mcn kommer på tok för fort som olyckorna sker. Visst det blir bilens fel lagligt sätt men mcförare är minst lika delaktig enligt mig. I ditt fall verkade det som du lyckades bromsa i tid för att du förmodligen höll hastigheten och på så sätt kunde olyckan undvikas.

Farligast är ju fan stadstrafik med MC, känns ju som att varannan bilist är ute för att döda dig. Cyklister får kämpa med liknande saker också.
Även om du kör 50km/h hinner du inte bromsa när någon bestämmer sig för att köra på dig i sidan eller svänga ut just framför dig. Bara tacka och ta emot flygturen, har du tur så stannar de kanske för att se vad som hände.

Borde typ vara krav på att köra moped/mc i något år innan man får ta körkort för bil.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Skummat igenom tråden eftersom jag kör hoj och intresserade mig för vilka tokigheter trafikverket nu vill införa.

Till alla er som tycker att dom här punkterna är bra, ÄR NI PÅ RIKTIGT?
Föreslår att ni och alla andra som vill leva i ett kontrollsamhälle där myndigheter styr allt ner till vilken färg ni har på kallingarna köper någon Stillahavsö, flyttar dit och bildar ert egen land.

FYF*n vilket tråkigt liv ni måste ha!

Och nej, jag vill inte leva i ett laglöst samhälle där alla gör som dom vill, men det här är bara för mycket!!!

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Svenska rättssystemet i ett nötskal, straffa alla utom skurken. Passar ju bra bland alla andra såna skitlagar.

Jag tror inte du förstår hur detta fungerar... Om du anmäler stölden så kommer du i vart fall inte att bli bestraffad. Det är bara det att du har fått en viss bevisbördan om att det inte var du som körde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

...
Borde typ vara krav på att köra moped/mc i något år innan man får ta körkort för bil.

Bästa jag läst i tråden hittills, sen man själv tog mc-kort så blev man sjukt mycket mer uppmärksam även i bilen. För att man vet hur alla bilister beter sig och man inte vill göra som dom, svänga ut så man måste tvärnita på mc eller där man ser bilar som påbörjar ett filbyte trots en mc-cyklist som ligger snett-bakom-bredvid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Skummat igenom tråden eftersom jag kör hoj och intresserade mig för vilka tokigheter trafikverket nu vill införa.

Till alla er som tycker att dom här punkterna är bra, ÄR NI PÅ RIKTIGT?
Föreslår att ni och alla andra som vill leva i ett kontrollsamhälle där myndigheter styr allt ner till vilken färg ni har på kallingarna köper någon Stillahavsö, flyttar dit och bildar ert egen land.

FYF*n vilket tråkigt liv ni måste ha!

Och nej, jag vill inte leva i ett laglöst samhälle där alla gör som dom vill, men det här är bara för mycket!!!

Jag vill bara veta, förutom kostnaden, tycker du inte att man borde införa alkolås på alla fordon?
Eller är det också för mycket kontroll?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kroXofant:

Enligt en studie är inte just vajerräcke något farligare än vanliga räcken.
http://media.folksam.se/sv/2012/07/10/ny-studie-fran-folksam-...

Du har rätt i sak eftersom s.k. vanliga räcken inte heller är helt optimala ur mc-säkerhetssynpunkt, men jag vill påpeka att det även finns andra räcken som är säkrare för motorcyklister. Således är vajerräcken farligare än det säkraste alternativet.

http://www.folksam.se/testergodarad/sakeritrafiken/mcsakerhet...

Skrivet av during:

Motorcyklar kan inte för fortkörningsböter från kameror idag, alltså behövs alternativ för att stävja fortkörningar.

Men är det ett faktiskt problem då? Hastighetsveckan som genomfördes nyligen visade ju att motorcyklister inte alls var överrepresenterade när det kom till fortkörningar.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fa-MC-forare-togs-under-polise...

Permalänk
Hjälpsam

Pengar, det handlar om pengar. Inte att diskriminera.

Om man jämför kostnaderna för skadorna som uppstår i två liknande singelolyckor, en med MC och en med bil, då är oftast sjukvårdskostnaderna för MC olyckan avsevärt högre.

Hur ska TV få ner de kostnaderna?

Enklare är om folk kör ihjäl sig, det blir oftast billigare för staten än livslånga handikapp.

Var lite cynisk och kika på vad som ligger bakom istället för att känna sig diskriminerad och utpekad. Alla i trafiken är en siffra i en kolumn som ska ballanseras ut, har inte med häxjakt att göra.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är inte något jag känner igen, att mcn oftast skulle färdas för fort vid olyckor mellan mc och bil. Jag skulle gärna se lite källor på det. Sen beror det på vilken hastighet. Jag skulle inte ha mer förståelse för bilisten om det var så att jag körde 95 eller 100 på landsvägen, det är fortfarande fel att svänga ut framför mig, det är huvudproblemet. Bilister svänger ut fastän det kommer en mc som ska vara synlig. När vi börjar prata om hojar som kommer i 200-300 km/h så kan det absolut vara så att man har kollat ordentligt, kusten såg klar ut men på tiden man kollar bort och börjar rulla ut har det hunnit komma en mc farandes. Där har jag förståelse för att en bilist inte hinner se hojen.

Jag påstår inte att hojåkare inte skapar tillbud, däremot är det fortfarande vanligt med bilister som inte är uppmärksamma när de påbörjar omkörning, byter fil eller i kör ut i korsningar. Jag misstänker att bilisters ouppmärksamhet leder till fler olyckor/tillbud än hojarnas hastighet.

Varje dag blir jag omkörd av motorcyklister, mellan filerna eller i vägrenen.
I allt från 10 till 70km/h snabbare än rådande trafiklag.
Ibland är det bara 1, men ibland är det uppåt 5-6st.

Det är praktiskt taget omöjligt att upptäcka rallyjanne som kör slalom-VM mellan olika "hinder" när alla andra trafikanter håller samma hastighet.

Om nu inte "janne" har demonterat ljuddämparen på avgasröret så att det låter som ett jumbojet håller på att starta, men dessa avskum brukar bara krypa fram efter skymning för att sprida sin osämja, lagom tills att vi vanligt folk ska sova för att orka med en ny arbetsdag i morgon.

Det finns såklart även bilistidioter som håller på med mobilen eller skriker på ungarna istället för att titta på vägen, dessa borde imo skjutas på plats. Var håller judge dredd hus när man behöver honom? :@