Häva köp av Volkswagen Touareg

Permalänk
Medlem

@Defender:

Alla är olika, det finns troligen lika många reaktioner som människor.
Jag hade i allafall inte tappat förtroendet för deras förmåga att bygga bilar.

Då måste man ju dessutom gå igenom hela den tråkiga processen att välja igen. Usch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

40 gånger det amerikanska gränsvärdet som vad jag vill minnas är halva värdet vi tillåter i EU.
Men det återstår ju att se om det fuskats med bilar som sålts utanför US.
EU testar ju inte på samma sätt så det är tydligen lite svårare att fuska.

Å andra sidan ligger USAs tester närmare verkliga förhållanden medan EUs är en ren pappersprodukt där någon inkompetens tjänsteman snutit fram en testcykel utan vetenskaplig förankring vilket gör att fusket redan är inbyggt i testen

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är inte så att din beställda bil har urea-rening (adblue)? Isf har den garanterat inte den aktuella programvaran, då reningen sker på ett helt annat sätt.

Permalänk

Läs på innan du börjar häva ur det något som att VW bilarna drar 3dl diesel/mil mer pga detta!

Skrivet av Defender:

men herregud, om en bil släpper ut 40 ggr mer kväveoxid och drar 3dl mer diesel/mil än vad som utlovas av tillverkaren så fattar iaf jag att folk blir asförbannade.
jag hade iaf avbeställt direkt oavsett.

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem

Prismässigt kommer det knappast hända speciellt mycket om ens något på andrahansdvärdet, så den enda anledningen att häva köpet blir ju av principskäl, det kan bara du avgöra. Om det skulle bli någon extra kostnad för dig ägandemässigt så tror jag knappas att det är något som du inte har råd med om du har råd att köpa en bil för en halv miljon.

Vad är dina alternativ om du inte köper den där bilen? Jag skulle själv aldrig köpa en annan bil om det är ett sämre val enligt mig bara av principskäl.

Bilen är samma bil oavsett om den är inkluderad i den här härvan.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@ Dr.Mabuse

Jag försvarar inte Volkswagen, det är bedrägeriet som är problemet i mina ögon. Inte bilen. Jag tror fortfarande att Touaregen är en bra bil.

Det är lite som GTX970-minnesgrejen för mig. En storm i ett vattenglas, det är mer att de svikit folks förtroende än att själva produkten skulle vara dålig för det tror jag inte att den är i något av fallen.

Jag undrade bara hur du tänkte med anledning på din formulering.
Sanningen är att VWs motorer och reningssystem får kortare livslängd om de uppfyllde kraven så jo, produkten är i det här fallet sämre än konkurrenterna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vill du vara (NOx) miljövänlig kan du ju alltid kika på Mitsubishi Outlander PHEV, stor plug-in hybrid SUV som är bra mycket miljövänligare så länge du håller dig under 1-2 timmars körning, alternativt en Tesla Model X.
Annars kan du lika gärna köra vidare på Touareg, produkten är desamma som förut, den drar mindre soppa pga mjukvaran samt minskar slitage. Du sparar alltså soppaslantar och klarar dig med färre service per år.. Annars är konkurrenten BMW X5 är ett bra alternativ om du hatar plug-in bilar.

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

men herregud, om en bil släpper ut 40 ggr mer kväveoxid och drar 3dl mer diesel/mil än vad som utlovas av tillverkaren så fattar iaf jag att folk blir asförbannade.
jag hade iaf avbeställt direkt oavsett.

Bilen behöver inte förbruka mer bränsle bara för att avgas reningen inte fungerar optimalt ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Läste precis på http://www.svd.se/vws-ledning-fortsatter-tiga--bilagare-far-i...
Att motorerna med Euro 6 inte är omfattade av detta. Frågan kvarstår dock, kan man lite på specifikationen om NOx? Den är kanske jätte mycket högre på alla bilar. De bilar som hade mjukvaran var ju för att lura testerna att de släppte ut mindre?

Permalänk
Medlem

Fusket har ju främst avslöjats när det gäller EA 189-motorn, 2.0 diesel, är det den som sitter i din tilltänkta bil? I så fall kan det ju vara intressant att kontakta VW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Bilen behöver inte förbruka mer bränsle bara för att avgas reningen inte fungerar optimalt ...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade för mig det stod att för att få till reningen ner till utlovade nivåer så sänktes även bränsleförbrukningen.
Det var en av anledningarna som dem började göra dem här extra testerna i usa för bilarna drog även mer diesel , nu hittar jag inte den artikeln så det kan vara jag som snurrat till det också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devhdc:

Finns några nissar som myntar stort på denna vw-katatstrof, en vän till mig lyckades idag handla in 4 olika vw's för en tapp över halva faktiska begagnatvärdet

Hade säljarna foliehattar på huvudet? Vem säljer sin bil för halva priset bara på grund av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag hade för mig det stod att för att få till reningen ner till utlovade nivåer så sänktes även bränsleförbrukningen.
Det var en av anledningarna som dem började göra dem här extra testerna i usa för bilarna drog även mer diesel , nu hittar jag inte den artikeln så det kan vara jag som snurrat till det också.

Jag tänkte mer allmänt ...
En bil drar tex inte mer soppa för att katten inte fungerar ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Alla fuskar i testerna på ett eller annat sätt. Biltidningarna brukar kartlägga detta varje år och det är alltid glädesiffror i alla avseenden.

Permalänk
Medlem

Vi har en Touran 105-hästars TDI, med låg CO2-skatt. Den är ett 2-3 år gammal nu, men jag tror jag hade tänkt en gång extra om vi köpt den idag. Man vet ju inte längre... Men det är en fantastisk bil, tyst, bränslesnål (~0.5/10km). Men en Taureg som är bra mycket dyrare.. Ja, jag vet inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Jobbade med VAG bilar i över 8år t.o.m 2013, både som mek och som verkmästare.
Har aldrig varit med om sämre kvalite, Ford är bättre, Volvo osv.

Alla bilar och modeller har sina problem som har missats eller försummats men inte som VAG, kedjebyten på löpande band på tsi motorerna, automat dsg lådor som rycker eller rasar eller mekatronik som rasar, synknav som rasar i manuella lådorna, spridar ras på diesel modellerna som kostar 10000:- st och 4 går åt, el fel. tankar du fel i en dieselbil får man byta ut hela bränsle systemet för ca 80000:- m.m m.m m.m m.m m.m m.m.

Helt klart det sämsta märket jag har jobbat med och jag har jobbat med nästan alla märken, finns en anledning varför jag ej kör VAG bilar och att jag aldrig rekommenderar dom.

Dom har 2års garanti av en orsak, dom litar inte på sina modeller, tom ger goodwill i ca 3år, därefter är det slut och då brukar det dyra rasa.

Använder samma kedjesystem trots att dom vet bristerna.

Vissa försäkringsbolag har nästan 50% VAG bilar och mest med Kedjebyten och Växellådsbyten.

Du glömmer deras framvagn. man behöver nog inte ens nämna alla kulleder som besiktningen älskar att syna ner.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Du glömmer deras framvagn. man behöver nog inte ens nämna alla kulleder som besiktningen älskar att syna ner.

Märkligt ... Jag har motsatt erfarenhet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@Defender:

Ja, högre än i testläget, helt klart. Men när du tankar går det ju bara i si och så mycket diesel.
Det är en stor och tung bil, du kanske hamnar på dryga litern i blandad körning. Men spelar det verkligen någon roll? Är det någon i hela världen som köper en bil för en halv miljon för att den utlovades dra 0,88 och istället drar 0,99 per mil?
Förstår du min poäng? Jag kanske förklarar dåligt...

Skrivet av blade80:

Prismässigt kommer det knappast hända speciellt mycket om ens något på andrahansdvärdet, så den enda anledningen att häva köpet blir ju av principskäl, det kan bara du avgöra. Om det skulle bli någon extra kostnad för dig ägandemässigt så tror jag knappas att det är något som du inte har råd med om du har råd att köpa en bil för en halv miljon.

Vad är dina alternativ om du inte köper den där bilen? Jag skulle själv aldrig köpa en annan bil om det är ett sämre val enligt mig bara av principskäl.

Bilen är samma bil oavsett om den är inkluderad i den här härvan.

Jag tror ni snöat in på fel saker...

Om bilen inte uppfyller EUs avgasnormer, så får den troligen körförbud.

När/om VW kommer med uppdateringar av motorernas styrsystem, så lär det reducera effekt och vridmoment, samtidigt som bränsleförbrukningen stiger.
(Det finns också en oklarhet om motorernas konstruktion verkligen medger att de körs med full avgasrening non-stop)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Alla fuskar i testerna på ett eller annat sätt. Biltidningarna brukar kartlägga detta varje år och det är alltid glädesiffror i alla avseenden.

Håller med, finns ingen biltillverkare som inte fuskar. Nu hade VW oturen då man kanske kom i onåd med myndigheterna i USA och avslöjades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Märkligt ... Jag har motsatt erfarenhet

Skickades från m.sweclockers.com

I Tyskland så säljs framvagns kitt till Audi med alla leder för att slippa få underkänt varje år med ny hjulinställning. Det är endast till deras bilar det finns kitt med alla kulleder i framvagnen.

Vil du välja en bra bil köp den boken som bilbesiktningen gör där de visar problemen som de upptäcker.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Du glömmer deras framvagn. man behöver nog inte ens nämna alla kulleder som besiktningen älskar att syna ner.

Jo det stämmer men det är dom äldre modellerna inte dom nyare, VW,Audi samt visa Skoda modeller som använder sig av den klumpiga 4 länkarms systemet där det består av aluminium med en stålkula,inte konstigt att dom slits ut, 2 upptill och 2 nedtill,extremt korkad konstruktion, samma sak med alla krängningshämmarstag som glapar vart 2-3år.

Om jag skulle ta upp alla modeller från 15års ålder tills nu behöver jag minst 5st A4 sidor

Man har sett för mycket.

Man får välja den tillverkare med minst problem, vilket definitivt inte är VAG.

Permalänk
Inaktiv

Snackade med en som verkligen kan det här med dieslar och utsläpp. Smådieslarna är skitiga. Punkt. Bryr du dig om utsläpp skall du köra något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Snackade med en som verkligen kan det här med dieslar och utsläpp. Smådieslarna är skitiga. Punkt. Bryr du dig om utsläpp skall du köra något annat.

Varför skulle smådieslar vara skitiga? När är det en liten diesel?

Att bilar drar mer än vad som redovisas är inte konstigt. Körcykeln när förbrukningen fastställs är väldigt snäll. Startar i 20c med eller ngt vilket vi i Sverige inte har större delen av året.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Hej.

För ungefär 2 - 3 månader sedan beställde jag och min fru en ny bil, en Volkswagen Touareg. Nu som nog alla vet så har det blossat upp en ordentlig storm kring VW. Ännu finns ingen bekräftelse på att även Touregen är drabbad men jag är pessimisstisk.

Säkert kommer det komma fram att den inte håller värdena. När man ska ut med ca en halv miljon för en bil är detta inget roligt. Vad händer med andrahandsvärdet? Kommer skatten att skena?

Var inte detta man hade tänkt sig. Köpekontraktet fick jag bifogad som pdf men de allmänna villkoren är där små för att läsa. Så tänkte att jag hör med er så länge.

Vad tror ni, finns det någon chans att häva köpet om man vill om även Touregen är drabbad? Tänker att då har ju inte specifikationerna på bilen stämt.

Hur hade ni gjort?

Bilen är leverans på v.44

Med vänlig hälsning, casauL

Köp bilen.
Touaregen har inte de berörda motorerna 1,6 och 2.0l diesel och har åtminstone än så länge inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Märkligt ... Jag har motsatt erfarenhet

Skickades från m.sweclockers.com

Om vi ska tala om egen erfarenhet så har jag allt från kunder på jobb vars spitter nya Touareg var inne på verkstad 3 gånger första året. Med självrisk kostnader och nya fel och problem varje gång.

En annan kunds nya Audi, leasing bil via företaget höll 400 mil.... sen total rasa motorn. Inget skämt, han blev stående uppe i Helsingborg med den vid en på fart för den totalt dog. Audi hade special tekniker tittande på den, och lappa ihop den. Än har bara en annan sak gått sönder på den sedan dess. Också första året...

Morsan hade en golf för ett tag sedan, och den fick också underkänt på besiktningen på bla styrleder och lite annat. Samtidigt så flög min 12 år gamla Toyota Corolla genom sin besiktning, varje gång.

Så du behöver nog läsa upp lite. De är inte de kanon bra bilar som de en gång var. De är omsprungna av en hel del andra tillverkare både på teknik och kvalité. Men jag tror fortfarande inte de är de sämsta... dock är de rätt långt ner på den listan.

@stimpen Det är faktiskt så att Diesel i ren allmänhet är väldigt skitiga. De gamla sotar som F, de nya genererar en massa nano partiklar som är värre.

Det krävs avancerade, dyra reningsverk för att tex lastbilar mm ska kunna köra "rent". När alla nano partiklar och NOx värden påverkar tex stadskärnorna extremt kraftigt. Frågan är mer hur lång tid det tar innan man både tvångskattar dem högre eller tom förbjuder dem i stan. Detta fifflet av VW lär definitivt skynda på dessa processer.
http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2008/March/04030802.as...
https://www.toxicology.org/groups/ss/Nano/docs/Hesterberg11.p...

Du kan läsa och söka vidare på det om du vill. Men kom inte och påstå att de är "rena". De är nog de farligaste fordonen vi har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om vi ska tala om egen erfarenhet så har jag allt från kunder på jobb vars spitter nya Touareg var inne på verkstad 3 gånger första året. Med självrisk kostnader och nya fel och problem varje gång.

En annan kunds nya Audi, leasing bil via företaget höll 400 mil.... sen total rasa motorn. Inget skämt, han blev stående uppe i Helsingborg med den vid en på fart för den totalt dog. Audi hade special tekniker tittande på den, och lappa ihop den. Än har bara en annan sak gått sönder på den sedan dess. Också första året...

Morsan hade en golf för ett tag sedan, och den fick också underkänt på besiktningen på bla styrleder och lite annat. Samtidigt så flög min 12 år gamla Toyota Corolla genom sin besiktning, varje gång.

Så du behöver nog läsa upp lite. De är inte de kanon bra bilar som de en gång var. De är omsprungna av en hel del andra tillverkare både på teknik och kvalité. Men jag tror fortfarande inte de är de sämsta... dock är de rätt långt ner på den listan.

Oja, varit med om samma sak,många gånger.

Kvaliteten är ojämn och dålig,med enorma insparningar.
Tragiskt att folk inte vet sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckoman:

Vill du vara (NOx) miljövänlig kan du ju alltid kika på Mitsubishi Outlander PHEV, stor plug-in hybrid SUV som är bra mycket miljövänligare så länge du håller dig under 1-2 timmars körning, alternativt en Tesla Model X.
Annars kan du lika gärna köra vidare på Touareg, produkten är desamma som förut, den drar mindre soppa pga mjukvaran samt minskar slitage. Du sparar alltså soppaslantar och klarar dig med färre service per år.. Annars är konkurrenten BMW X5 är ett bra alternativ om du hatar plug-in bilar.

Inte för att vara den, men har man valt att köpa en ny bil har man redan där skitit i miljön så jag ser ingen vits med att försöka därefter om jag ska vara helt ärlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stimpen:

Varför skulle smådieslar vara skitiga? När är det en liten diesel?

Att bilar drar mer än vad som redovisas är inte konstigt. Körcykeln när förbrukningen fastställs är väldigt snäll. Startar i 20c med eller ngt vilket vi i Sverige inte har större delen av året.

Med smådieslar menas i detta sammanhanget dieslar för personbilar. Ju mindre och billigare och snålare diesel, desto värre. Därav att det var VW som fuskade. Mercedes behöver inte fuska, där finns pengarna till att göra det rätt, någorlunda i alla fall.

Det finns en avvägning mellan att göra motorn ren och snål. Vill man ha bägge så kostar det pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Inte för att vara den, men har man valt att köpa en ny bil har man redan där skitit i miljön så jag ser ingen vits med att försöka därefter om jag ska vara helt ärlig.

Skickades från m.sweclockers.com

O det är ju rätt inställning, så om du har misshandlat en människa en gång så kan du lika gärna ge alla på käften och gör allt ännu värre.

Alla bilar skitar ner, vissa mer och andra mindre, man får ta ett aktivt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Jag hade nog behållt den. Skulle jag köpa bil idag så skulle VW stå högt på listan. Hyrde en ny golf för några månader sen och det var den tystaste bil jag kört. Fantastisk.

Så kan du inte säga förrän du provkört X antal andra modeller från samma årsmodell som konkurrerar i samma segment. Annars lurar du dig själv medvetet

Skrivet av Zemlan:

Inte för att vara den, men har man valt att köpa en ny bil har man redan där skitit i miljön så jag ser ingen vits med att försöka därefter om jag ska vara helt ärlig.

What? Du vet om att dagens bilar är gjorda av återvunna äldre bilar va? Man återvinner näst intill allt från en skrotad bil, se nedan som exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=Nn2ZjAMHKZg

För att inte tala om att en modern bil släpper ut extremt mycket mindre skadliga avgaser jämfört med äldre bilar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB