GTX 470 Trotjänare har kollapsat / GÅR det att lagga????

Permalänk
Medlem

GTX 470 Trotjänare har kollapsat / GÅR det att lagga????

Hej,

Min gamle trotjänare Geforce GTX 470 har lämnat in,

Provat på två olika skärmat samma resultat,

Skärmen blir full med vita ränder och startar om hela tiden !!!

Kan man fixa laga detta,

Finns det någon gång där man kan plocka ut graffekortet och få det lagat ???

RIP

Nils

Permalänk
Medlem

Du kanske kan testa att baka kortet. Annars skulle jag nog säga att det gjort sitt.

Permalänk
Medlem

Det är bara köpa nytt. Att laga ett GTX 470 kommer utan tvekan att vara dyrare än att köpa ett fungerande kort av motsvarande prestanda.

Exempelvis så får du ett GTX 570 för 400-500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseR++:

Hej,

Min gamle trotjänare Geforce GTX 470 har lämnat in,

Provat på två olika skärmat samma resultat,

Skärmen blir full med vita ränder och startar om hela tiden !!!

Kan man fixa laga detta,

Finns det någon gång där man kan plocka ut graffekortet och få det lagat ???

RIP

Nils

Laga ett sånt kort är inte lönt. Det du själv kan göra är att kolla så det inte är jättemycket damm vid kylaren och att fläkten snurrar. Möjligen byta kylpasta men kortet borde ju i alla fall fungera en kort stund. Kommer du in i Windows över huvudtaget innan det blir dålig bild eller blir det redan vid uppstart? Några hundringar så har du ett lika dant kort, någon hundring till så har du ett bättre kort.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Du kanske kan testa att baka kortet. Annars skulle jag nog säga att det gjort sitt.

Baka i ungnen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseR++:

Baka i ungnen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Finns en tråd om det där det står mer info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseR++:

Baka i ungnen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Enkelt förklarat, plocka av kylare, kylkuddar, rensa bort all kylpasta osv. Sen in i ugnen på 190 grader i runt 8 minuter. Definitivt billigaste metoden om du inte vill köpa nytt, och är kortet redan kört så har du inget att förlora.

Har själv ett gammalt 8800 GTX som tuggar på fint efter att ha behövt bakas 2 ggr.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nisseR++:

Baka i ungnen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Yup, det är faktiskt inget aprilskämt.
Det är nämligen så att med tiden så kan vissa punkter på kretskortet få dålig kontakt och när man ungsbakar ett grafikkort så gör man på sätt och vis så att grafikkort löder igen dessa punkter om man har tur.

Har räddat ett 7800GTX och ett HD 7970 på detta vis så kör på om du har tid och ork
En video som visar hur man gör: https://www.youtube.com/watch?v=aK7RZjAC-qE

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Yup, det är faktiskt inget aprilskämt.
Det är nämligen så att med tiden så kan vissa punkter på kretskortet få dålig kontakt och när man ungsbakar ett grafikkort så gör man på sätt och vis så att grafikkort löder igen dessa punkter om man har tur.

Har räddat ett 7800GTX och ett HD 7970 på detta vis så kör på om du har tid och ork
En video som visar hur man gör: https://www.youtube.com/watch?v=aK7RZjAC-qE

Nasty men jag ska prova
Återkommer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseR++:

Nasty men jag ska prova
Återkommer

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar jag det så är det ju bra men jag tycker fortfarande man ska se kortet som defekt så man inte säljer det till någon utan att nämna det i alla fall.
Har en vän som köpt ett kort som var bra enligt säljaren en vecka eller något efter han fick kortet gick det sönder, då visade det sig att säljaren hade just bakat kortet pga samma fel innan han sålde. Men ska man behålla grejerna själv är det ju en bra grej att köra som sista utväg

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseR++:

Nasty men jag ska prova
Återkommer

Skickades från m.sweclockers.com

sShit pommes frites

Kortet fungerar,
Får se hur länge det håller....

Undrar om man kan stoppa in fler saker
I ugnen som inte fungerar 😀😀😀😀😀😀

Tack för tipset

Nils

Permalänk

Zotac gtx 460 finns här billigt

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av nisseR++:

sShit pommes frites

Kortet fungerar,
Får se hur länge det håller....

Undrar om man kan stoppa in fler saker
I ugnen som inte fungerar 😀😀😀😀😀😀

Tack för tipset

Nils

Som sagt, det är främst från GTX8800-tiden när NVIDIA gick över till blyfri tenn och inte hade lödprocesserna helt på plats (mycket svårare att löda blyfritt) och frammåt. Andra saker från samma tidsperiod och framåt som kan ha fel på grund av dåliga lödningar är bara att testa att baka när du fått av all plast och annat som kan skadas av den höga temperaturen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Som sagt, det är främst från GTX8800-tiden när NVIDIA gick över till blyfri tenn och inte hade lödprocesserna helt på plats (mycket svårare att löda blyfritt) och frammåt. Andra saker från samma tidsperiod och framåt som kan ha fel på grund av dåliga lödningar är bara att testa att baka när du fått av all plast och annat som kan skadas av den höga temperaturen.

Lödprocessen var det inga problem med utan det var felaktigt materialval till massan som används för att stabilisera chipet mot underliggande substrat. Trots att blyfritt lödtenn krävde material med andra egenskaper så valde nvidia att inte byta i första läget, antagligen av ekonomiska skäl, eller för att undvika förseningar. Det ledde till att lödpunkterna sprack av för stora termiska rörelser och nvidia fick till slut slanta upp runt en miljard dollar till olika oem som drabbades av deras slarv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MultiMan:

Lödprocessen var det inga problem med utan det var felaktigt materialval till massan som används för att stabilisera chipet mot underliggande substrat. Trots att blyfritt lödtenn krävde material med andra egenskaper så valde nvidia att inte byta i första läget, antagligen av ekonomiska skäl, eller för att undvika förseningar. Det ledde till att lödpunkterna sprack av för stora termiska rörelser och nvidia fick till slut slanta upp runt en miljard dollar till olika oem som drabbades av deras slarv.

I stand corrected Nått var det i bytet av tenn i alla fall, tack för att du korrigera.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI