TeamSpeak server - Hosta eller hyra?

Permalänk
Inaktiv

TeamSpeak server - Hosta eller hyra?

Hej,

Jag sitter här och funderar på vilket alternativ som är bäst och vilka för- och nackdelar de här två alternativen innebär.

Någon som är TS3 advanced?

Jag vet att det finns många public servrar, problemet är dock att det är så många som kommer in och förstör när man spelar. Man skulle helst vilja ha ett rum med pw eller en egen server.

Om man skulle vilja hyra en server, vart gör man det och vilka är billigast?

Om man skulle vilja hosta en server, hur går man tillväga då?

Bonzajen

Permalänk
Medlem

Hosta är att driva en egen server. Hyra är att betala någon annan för att hosta din server.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du har att tillgå själv.
Vilken lina du har, om du har datorer konstant igång, vilken tillförlitlighet du söker och hur många ni är som skall nyttja TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Hej,

Jag sitter här och funderar på vilket alternativ som är bäst och vilka för- och nackdelar de här två alternativen innebär.

Någon som är TS3 advanced?

Jag vet att det finns många public servrar, problemet är dock att det är så många som kommer in och förstör när man spelar. Man skulle helst vilja ha ett rum med pw eller en egen server.

Om man skulle vilja hyra en server, vart gör man det och vilka är billigast?

Om man skulle vilja hosta en server, hur går man tillväga då?

Bonzajen

Få tag i någon som driver en ts3 server annars där ni kan få ha en kanal med pw på.
Annars om du har en extra dator och bra uppkoppling kan du hosta en själv.

EDIT: vad är det för spel ni spelar som ni vill ha ts3 till?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Beror lite på vad du har att tillgå själv.
Vilken lina du har, om du har datorer konstant igång, vilken tillförlitlighet du söker och hur många ni är som skall nyttja TS.

Jag har 100/100 fiber, jag har bara en dator och det är den jag spelar på och som jag snart ska börja streama med också. Vi kommer väl vara mellan 5-20 personer kan jag tänka mig.

Skrivet av vinylens:

Få tag i någon som driver en ts3 server annars där ni kan få ha en kanal med pw på.
Annars om du har en extra dator och bra uppkoppling kan du hosta en själv.

EDIT: vad är det för spel ni spelar som ni vill ha ts3 till?

Jag har tyvärr ingen extra dator!

CS, WOW och jag kommer som sagt börja streama snart så då blir det lite allt möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare hostat en egen teamspeak server (gör det fortfarande) men den används inte längre då vi bytt till Discord istället.

Man får en egen server gratis med olika kanaler, chatten är bättre och ljudkvalitén är imo bättre.
https://discordapp.com/apps
Finns klienter för de flesta operativsystem (Web, Mac, PC, Linux, Android, iOS)

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lollol7:

Jag har tidigare hostat en egen teamspeak server (gör det fortfarande) men den används inte längre då vi bytt till Discord istället.

Man får en egen server gratis med olika kanaler, chatten är bättre och ljudkvalitén är imo bättre.
https://discordapp.com/apps
Finns klienter för de flesta operativsystem (Web, Mac, PC, Linux, Android, iOS)

http://i.imgur.com/zNkIeFn.jpg

Hur många kan vara online samtidigt om man drar igång en egen server? Hur många rum kan man ha?

Är det helt laggfritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Hur många kan vara online samtidigt om man drar igång en egen server? Hur många rum kan man ha?

Är det helt laggfritt?

Har varit helt laggfritt då jag använt det.

I tråden på reddit då jag blev rekommenderad det så nämnde han som rekommenderade att de haft servers med ~100 användare utan problem och skaparen säger att upp till 1000 ska gå bra. De har haft rum med 4000 användare i men inget de vågar rekommendera.
Antalet rum har jag ingen aning om men iom att servrarna är gratis så är det ju bara att skapa en till ifall ni får slut på rum.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lollol7:

Har varit helt laggfritt då jag använt det.

I tråden på reddit då jag blev rekommenderad det så nämnde han som rekommenderade att de haft servers med ~100 användare utan problem och skaparen säger att upp till 1000 ska gå bra. De har haft rum med 4000 användare i men inget de vågar rekommendera.
Antalet rum har jag ingen aning om men iom att servrarna är gratis så är det ju bara att skapa en till ifall ni får slut på rum.

Men det går att ha flera rum i en server va och som man kan sätta pw på?

Permalänk
Medlem

Hostat en egen ett tag nu. Kräver nästan ingen kraft dock får man bara 32 platser om man inte har licens då. Räcker för mig i alla fall. Fördelen är att det enda som kostar är elen, och det är inte mycket precis. Kör det på en separat, gammal dator som jag inte hade någon användning för.

Permalänk
Medlem

Hur många slots behöver du själv?

Jag kan styra ett privat rum med underrum i min publika TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Men det går att ha flera rum i en server va och som man kan sätta pw på?

Jepp, du kan ha olika rum. Både chattrum och voice rum.

Tror inte de har PW på rummen utan systemet är att du invitear personer genom att skicka en länk eller kod till dom för att ge dom tillgång (ifall rummet inte är öppet). Användarna kan tillhöra grupper med olika permissions så man kan sätta vilka som får invitea, vilka som får byta grupp på användare etc.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KevinS92:

Hur många slots behöver du själv?

Jag kan styra ett privat rum med underrum i min publika TS

Jag tror att 10 skulle räcka. Det skulle vara riktigt schysst faktiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bonzajen:
Skicka PM med din skype eller steam så fixar vi det :)!

Permalänk

Brutalcs ger även utan gratisrum med pw. Själv hostar jag på min laptop en ts-server för polarna då det känns bekvämast. Drar inte så mycket ström heller då den ligger där med skärmen stängd 24/7.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Jag har tidigare hostat en egen teamspeak server (gör det fortfarande) men den används inte längre då vi bytt till Discord istället.

Man får en egen server gratis med olika kanaler, chatten är bättre och ljudkvalitén är imo bättre.
https://discordapp.com/apps
Finns klienter för de flesta operativsystem (Web, Mac, PC, Linux, Android, iOS)

http://i.imgur.com/zNkIeFn.jpg

Ljudkvaliteten är nog exakt den samma med tanke på att båda använder samma codec (Opus). Verkar vara en bra ersättare till Skype för folk som inte har nog med datorvana för att hantera Teamspeak/Mumble dock.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Annars finns ju http://Freets3.net som ger ut gratis 32slots servrar, 100slots mot 5$ i mån avgift.

Enda som krävs för gratis servern är att logga in via Steam. Samt att den tas bort ifall ingen använt den på 5 dagar eller något sådant.

Kan också lösa ett rum på min TS ifall du inte vill hosta egen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KevinS92:

@Bonzajen:
Skicka PM med din skype eller steam så fixar vi det :)!

Vad snällt!

Skrivet av nakphud:

Annars finns ju http://Freets3.net som ger ut gratis 32slots servrar, 100slots mot 5$ i mån avgift.

Enda som krävs för gratis servern är att logga in via Steam. Samt att den tas bort ifall ingen använt den på 5 dagar eller något sådant.

Kan också lösa ett rum på min TS ifall du inte vill hosta egen.

Jag uppskattar verkligen att det är så många här som vill hjälpa till!

Permalänk
Medlem

Jag hostar en TS-server för en BF4-klan som heter Dad's Army, vi har upp till 35 inne samtidigt. Vi har dels en publik del och dels en del som bara är för members. Det styr vi genom t.ex. "join power", olika kanaler kan ha olika join power och samma sak för användare som hör till olika grupper.

Hårdvaran är en Intel Atom D525 med 4 GB RAM. Den förbrukar inte mycket energi och är helt tyst! Har varit igång konstant i tre år snart, utan större problem. Körs på Debian Linux. TS3 använder inte särskilt mycket systemresurser, ens om det är många inne och inte heller mycket bandbredd.

Datorn kostade väl ett par tusen att plocka ihop. Huserar i ett litet mITX-chassi som får plats på en liten bokhylla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Är inte Mumble-server ett bra alternativ? När jag använde det senast så fungerade det ypperligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Jag äger en TS3 server, säg bara till om ni vill ha gratis rum!
IP: 213.141.71.17:9987

Visa signatur

http://GavleMG.org
Dator: | Asus Prime Z790M-PLUS | i5 12600K 3,7GHz -> NZXT Kraken 240 | ASUS GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC 8GB | Corsair Vengeance Black DDR5 32GB 6000MHz | Cougar S700 700W | Samsung 990 PRO M.2 2TB | Samsung 850 EVO Series 500GB | Fractal Design Meshify C Mini TG | Win10 Pro x64 |
Skärmar: | LG UltraGear 34GP63A 34" 160hz | BenQ XL2411 24" 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakphud:

Annars finns ju http://Freets3.net som ger ut gratis 32slots servrar, 100slots mot 5$ i mån avgift.

Enda som krävs för gratis servern är att logga in via Steam. Samt att den tas bort ifall ingen använt den på 5 dagar eller något sådant.

Kan också lösa ett rum på min TS ifall du inte vill hosta egen.

Gratis men 5$ per månad?

Permalänk
Medlem

@KevinS92: Ja, du får en 32 slottare gratis. Men behöver du mer slots så erbjuder dom 100slots mot 5$ i månaden, det är inget krav. Antar att dom la in den tjänsten för de som frågade/behövde mer slots till sin server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Ljudkvaliteten är nog exakt den samma med tanke på att båda använder samma codec (Opus). Verkar vara en bra ersättare till Skype för folk som inte har nog med datorvana för att hantera Teamspeak/Mumble dock.

Well, kvaliten kan ju skilja ändå beroende på vilka parametrar de ger codecet. Stödjer ju mellan 6-510kb/s med lite olika sample rates och frame sizes. Och om de preprocessar innan de skickar datan, så som med brusreducering etc.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Well, kvaliten kan ju skilja ändå beroende på vilka parametrar de ger codecet. Stödjer ju mellan 6-510kb/s med lite olika sample rates och frame sizes. Och om de preprocessar innan de skickar datan, så som med brusreducering etc.

Du har helt rätt, men troligtvis har båda programmen liknande ljudkvalitet (inställningar för codec) där skillnaden inte går att märka med blotta örat. Har programmet ingen brusreducering så hoppas jag att samtliga har bra mikrofoner, för det har låtit förjävligt när jag experimenterat med det på min server.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakphud:

@KevinS92: Ja, du får en 32 slottare gratis. Men behöver du mer slots så erbjuder dom 100slots mot 5$ i månaden, det är inget krav. Antar att dom la in den tjänsten för de som frågade/behövde mer slots till sin server.

Jag som läste mellan raderna, ursäkta! Nu ser jag klartexten!

Permalänk
Inaktiv

Vad skulle en dator (server) kosta att sätta ihop? Vilka komponenter är det som krävs? Det hade varit riktigt najs att kunna vara admin så man kan styra och ställa lite själv.

Permalänk
Medlem

http://www.mullet.se/product.html?product_id=333080
där har du en 1u 19" från mullet med en atom D525 som tydligen ska orka med det enligt någon högre upp. dock med 2gb minne som standard så 4 är kanske att föredra, den är också utan hdd.

tänk på att mullet's priser är exkl moms men går att välja att visa dessa inkl moms vid varukorgen.

annars så borde valfritt kort med atom 2558 /2758 fungera utmärkt baserat på att de har mer klös än D525 dock så stiger priset lite då.
Glöm inte heller kolla om moderkortet använder ECC eller non-ECC minnen om du köper lösa delar.

kanske finns någon som säljer beg i marknaden med.

Permalänk
Medlem

Drog in min på min htpc, fungerar galant

Alternativ är att ni kör mumble och köper en Raspberry PI för någon hundralapp och du har en fläktlös server som du bokstavligen kan skruva fast under skrivbordet eller gömma bakom tv'n.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Själv har jag en compute stick liggande, TS borde köra problemfritt på den så ifall du vill så har jag en extra lina in i huset som jag kan sätta upp en TS på ifall du vill det

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD