Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

DAC Audioengine D1

Tjena. Har precis beställt en Audioengine D1 att använda till stationära datorn med mina ath-m50 och Logitech Z623.
Audioengine D1 har nästan allt jag vill ha i en DAC men ingen knapp för att byta output från 3,5mm till RCA utgången. För att göra det måste man dra ut hörlurarna när man vill använda högtalarna och sätta in hörlurarna när man vill använda dem igen.
Så nu är min fråga har någon tips om en DAC som har alla funktioner som Audioengine D1 har men även då en knapp eller ett bättre sätt att byta från högtalare till hörlurar utan att måste dra ut och sätta in dem?

Visa signatur

MSI Z77A-GD65 Gaming | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE PRO | ASUS GTX 1070 Ti | Corsair H80i | Corsair Force GT 120GB SSD | Samsung SSD 840 EVO 120GB | Fractal newton R2 800W | Fractal Define R3.

Permalänk

Hmm, konstigt nog verkar beteendet du (och jag) ogillar hänga med produktbeteckningen -- om något marknadsförs som en DAC så är bara en av utgångarna aktiv, men om det säljs som ett studioljudkort så är oftast alla utgångar aktiva samtidigt.

Jag har ett gammalt M-Audio-ljudinterfejs som fungerar som du vill och dessutom har riktigt bra ljud i hörlursutgången. Windowsdrivrutinerna till kortet lämnar dock en del övrigt att önska. Någon som sitter på ett modernare ljudkort (Focusrite Scarlett, någon nyare M-Audio) kanske kan testa om både hörlurs- och linjeutgången är aktiva samtidigt.

(Allt ovanstående under förutsättning att du använder USB mellan dator och ljudinterfejs. Vissa kort kan spänningsmatas via väggbula och således funka som S/PDIF-till-analog-brygga, men det är ganska meckigt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Hmm, konstigt nog verkar beteendet du (och jag) ogillar hänga med produktbeteckningen -- om något marknadsförs som en DAC så är bara en av utgångarna aktiv, men om det säljs som ett studioljudkort så är oftast alla utgångar aktiva samtidigt.

Jag har ett gammalt M-Audio-ljudinterfejs som fungerar som du vill och dessutom har riktigt bra ljud i hörlursutgången. Windowsdrivrutinerna till kortet lämnar dock en del övrigt att önska. Någon som sitter på ett modernare ljudkort (Focusrite Scarlett, någon nyare M-Audio) kanske kan testa om både hörlurs- och linjeutgången är aktiva samtidigt.

(Allt ovanstående under förutsättning att du använder USB mellan dator och ljudinterfejs. Vissa kort kan spänningsmatas via väggbula och således funka som S/PDIF-till-analog-brygga, men det är ganska meckigt.)

Jag har inga problem med att det bara är en utgång som är aktiv åt gången. Jag bara undrar om det är nån som vet om en DAC som gör det lättare att byta mellan de olika utgångarna. Till exempel en fysik knapp som man trycker på så man slipper hålla på att dra ut hörlurar ut porten för att den andra utgången ska fungera.

Visa signatur

MSI Z77A-GD65 Gaming | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE PRO | ASUS GTX 1070 Ti | Corsair H80i | Corsair Force GT 120GB SSD | Samsung SSD 840 EVO 120GB | Fractal newton R2 800W | Fractal Define R3.

Permalänk
Medlem

Audinst HUD-mx2 ser ut att ha det du eftersöker. Haft både Audioengine D1 och HUD-mx1 (den äldre versionen). I princip likvärdiga rent prestandamässigt, även om jag föredrog Audioengine D1. Notera dock att det var mx1'an jag hade.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hedersmedlem

Asus Xonar Essence STU har en knapp för att välja mellan olika input och matar till både hörlurar och RCA simultant. Den har volymrattar för bägge.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frecked:

Jag har inga problem med att det bara är en utgång som är aktiv åt gången. Jag bara undrar om det är nån som vet om en DAC som gör det lättare att byta mellan de olika utgångarna. Till exempel en fysik knapp som man trycker på så man slipper hålla på att dra ut hörlurar ut porten för att den andra utgången ska fungera.

Det är framförallt en annan enormt stor skillnad på en dac och ett ljudkort, ljudkort har även adc, dvs ingångar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla tips. Får se hur det känns när D1an som jag beställt kommer hem.

Visa signatur