Permalänk
Medlem

Projektor+duk

Provar lyckan här. Har en god vän som har fått ett sug efter en projja med duk som får ha en prislapp på ca 10k(för båda).

Har absolut noll koll men kanske finns någon här som vet. Användningsområdet är främst film(streamat från datorn) samt tv-spel(ps4,xbone). Anledningen till just projektor är att han vill ha stor bild, typ >100tum.
Är det lönlöst för denna budget? Bättre med någon tv-apparat? Lägsta-pris för en duglig setup? Andra funderingar?

Tack på förhand

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Benq W1070 är en populär instegs projektor som går loss på 7000kr ungefär,

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1449264

Permalänk
Avstängd

Om han inte är rädd för beg marknaden. Så skulle jag tipsa om epson tw6600. Fanns en på blocket nyligen med en ramspänd 108" för 8000:- vet dock inte om den finns kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag äger en Benq W1070, tycker den funkar kanon. Köpte den tillsammans med en motordriven 110" duk på Netonnet, totalt 10 000 för 2 år sedan. Har den kopplad till htpc och tvspel via en hemmabioreceiver. Något högljudd, men kör den alltid i ECO mode så det är mest i väldigt tysta scener som den hörs igenom. Har projektorn i ett rum med fönster mot norr, och har inte behövt någon direkt mörkläggning, den har funkat ändå. Mitt på dagen när det är som ljusast behöver man ner med persienner, annars försvinner bilden lite.

Finns en riktigt bra guide på nätet för bild och färginställningar. Innan jag hittade denna guide var jag lite besviken på bildkvaliteten, och hade en del regnbågseffekter vilket många hade varnat för, men jag tror det till stor del beror på fel inställningar i projektorn, efter ändringarna har jag aldrig sett något sådant.

Kort sagt väldigt bra projektor för pengarna.

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 2700 // ASRock B450M PRO4 // RX 6700XT 12GB // 64 GB DDR4 // 512 GB SSD m.2 NVMe // 120 GB SSD m.2 SATA // 4 TB // Win10
-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB // Win 7
-NAS: Synology ds218play 1x10 TB // Zyxel NAS542 - 2x4 TB

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar, verkar ju som att den där benq:en är duglig för pengen då. Ska be honom kika på den modellen och läsa runt lite!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...