Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha installerat StartIsBack så är W10 helt OK. Reagerar betydligt snabbare och smidigare än W8, som var en total flopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Efter att ha installerat StartIsBack så är W10 helt OK. Reagerar betydligt snabbare och smidigare än W8, som var en total flopp.

Kör också annan startmeny i Windows 10. Men att 10:an skulle vara snabbare än Windows 8.1 Update 1 är nytt för mig. Låter mer som ditt hat emot Windows 8 gett dig den känslan. Märker att många här i tråden aldrig kört Windows 8 seriöst, men samtidigt har väldigt starka åsikter som just det systemet.

Snarare så att W8 är snabbast i genomsnitt jfm W7 och W10:
http://www.techspot.com/review/1042-windows-10-vs-windows-8-v...

Själv kör jag Windows 7, Windows 8.1 och Windows 10 på mina datorer här. 7:an kör jag på en gammal laptop för legacy support. Windows 8.1 på min hybrid (då 10:n är värdelöst på touch), samt Windows 10 på min iMac.

Permalänk
Inaktiv

@walkir:

Omöjligt är det inte att mitt ogillande för W8 påverkar omdömmet en smula, men startar jag ett program i W8 som behöver UAC så tar det en längre stund innan jag får rutan än i W10. Animationerna i W10 känns snabbare. Ogillar fortfarande Windows i stort, men då man spelar så ...

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen W10 - tycker det känns som en förbättring från 8:an på egentligen alla plan (och då gillade jag ändå W8 till skillnad från många andra).

Men, och detta är ett stort men, sedan installationen kraschar mina grafikdrivrutiner frekvent, i allt från tyngre spel som Shadow of Mordor till lättare/medeltunga spel såsom Civ5, LEGO-spelen och This War of Mine. Förbannat störande. Kör mitt grafikkort (980 Ti) utan överklockning i nuläget, och har de senaste drivrutinerna installerade. Jag ska testa att rensa grafikdrivrutinerna och ominstallera dem och hoppas att de hjälper (dock gjorde jag en "clean" install av W10 och inte bara en uppgradering av befintliga).

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig mest på är att det blir sjukt svårt att skriva på plattan eftersom textfältet alltför ofta inte flyttas upp ovanför det virtuella tangentbordet.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Animationerna i W10 känns snabbare

Det håller jag med om. Har alltid kört med animationerna avstängda i Windows 7/8/8.1, men i 10:an får de faktiskt vara igång. Kanske även därför UAC tar längre tid för dig? Stänger alltid av UAC helt eller delvis (utan att det mörkas ned) beroende på vem som har tillgång till datorn.

Dömde själv ut Windows 8 innan jag köpte en hybriddator med pekskärm. Nu har det fått mig att avsky 10:an istället just pga det nya touchläget. Microsoft lär dock fixa det och har redan gjort ett antal förbättringar i Insider Preview. Tyvärr fungerar även det nya touchläget dåligt tillsammas med Classic Shell och tvingar istället fram den nya smått värdelösa startmenyn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Det håller jag med om. Har alltid kört med animationerna avstängda i Windows 7/8/8.1, men i 10:an får de faktiskt vara igång. Kanske även därför UAC tar längre tid för dig? Stänger alltid av UAC helt eller delvis (utan att det mörkas ned) beroende på vem som har tillgång till datorn.

Dömde själv ut Windows 8 innan jag köpte en hybriddator med pekskärm. Nu har det fått mig att avsky 10:an istället just pga det nya touchläget. Microsoft lär dock fixa det och har redan gjort ett antal förbättringar i Insider Preview. Tyvärr fungerar även det nya touchläget dåligt tillsammas med Classic Shell och tvingar istället fram den nya smått värdelösa startmenyn.

Det är just i W8 som UAC känns segare än sirap. Microsoft hade en idé som inte var så bra. Visst är det från praktiskt perspektiv smart att ha ett OS för desktop / mobiler, men användare kommer att bli förvirrade och undra vad som pågår. W10 känns mycket bättre pga avsaknaden av metro GUI och rutorna som verkade helt oigenomtänkt på en vanlig PC, men fungerar på en mobil.

Olika gränssnitt för olika enheter helt enkelt.

Permalänk
Medlem

W10 känns mycket bättre pga avsaknaden av metro GUI och rutorna som verkade helt oigenomtänkt på en vanlig PC, men fungerar på en mobil.

Olika gränssnitt för olika enheter helt enkelt.

Hmm... Men om du körde StartIsBack i Windows 8, så slapp du allt Metro/Modern UI. Ser aldrig röken av det i Windows 8.1, utan blir oftare intvingad i det i Windows 10 (pga Settings).

Får se när jag kommer installera Windows 10 på min hybriddator igen, men just nu känns det avlägset.

Windows 10 tvingar mig även att använda flera gestures som inte går/gick att stänga av (tre fingrar på touchpaden). Något som däremot inte märks om man kör via VMware eller på traditionell dator med mus och tangentbord. Kanske fixat i Insider Preview nu?

Jag vidhåller att Windows 10 är en katastrof på min hybriddator i dagsläget, men fungerar lika bra/dåligt som Windows 7/8/8.1 på en traditionell dator med mus och tangentbord. Däremot har jag fortfarande lättare att tweaka tidigare versioner av Windows som jag vill ha det.

Är glad att jag bara använder Windows 10 på datorn till spel, då alla seriösa program körs i OS X.

I övrigt fungerar Powershell ISE och Cygwin fint under 8.1, så att "klipp och klistra" (stor nyhet! ) nu fungerar i vanliga Powershell och CMD berör mig inte.

Permalänk
Avstängd

http://www.neowin.net/news/new-edge-browser-enhancements-reve...

Jag blev förvånad att det inte redan fanns synkronisering av bokmärken i Microsoft Edge. Bra att det är på gång nu. Gillar också förhandsgranskningen av tabbar, ser snyggt ut.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Moderator
Testpilot

Med tanke på hur vidrigt Windows 8 var så är Windows 10 underbart. Back to basic. Windows 7 var det absolut bästa Windows till dessa att Windows 10 kom. Mycket bra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Ni som har haft problem med Windows 10, har ni kört något antivirusprogram? Har ni testat att avinstallera det i så fall? Blev det någon skillnad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter jag har installerat "classic shell" till windows 10 så är jag helt och hållet nöjd med Windows 10 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

En märklig sak jag upptäckt om Remote Desktop klienten i Windows 10 (märkte inte av det i Windows 7, men det är inte uteslutet att det är klienten som är problemet):

- strömsparläge när locket till bärbar stängs: klienten försöker återansluta när datorn aktiveras igen
- strömsparläge pga inaktivitet: klienten visar som ett "foto" av fjärrskrivbordet men klienten återansluter inte, utan måste dödas för att sedan på nytt ansluta

Jag tycker det är lite märkligt hur samma strömsparläge kan ha så olika effekt.

Permalänk
Avstängd

Efter senaste uppdateringen tycker jag att netflix-appen blivit ännu hackigare. Märkligt detta men kan lika mycket vara Netflix fel men andvänder den mycket så kanske jag backar tillbaka till 8.1 tills det fixas till om det nu inte kommer en dealbreaker med ett bra DX12-spel.

Permalänk
Medlem

Finns denna "länk" som visar var man stänger av UAC i windows 8.

Kommer faktiskt ej ihåg.

Där min pekare är

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Installerade W10 på min laptop, som blev segare än kola. Har alltid flytit på bra med 8.1 så det var trist. Kanske kan hjälpas med en ren installation, men orkar inte riktigt med det så jag backade till 8.1.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Efter senaste uppdateringen tycker jag att netflix-appen blivit ännu hackigare. Märkligt detta men kan lika mycket vara Netflix fel men andvänder den mycket så kanske jag backar tillbaka till 8.1 tills det fixas till om det nu inte kommer en dealbreaker med ett bra DX12-spel.

Trodde det försvunnit med lagg, men blivit bättre för mig (körde långfilm och blev bara ett lagg mitt i filmen). Serier fungerar perfekt som inte är lika långa. Så verkar ha delvis kommit tillrätta med felet, men vet ju inte vilka uppdateringar som påverkat.

Är tydligen något problem deras decoder/mjukvara i windows 10 (vet inte vad den heter nu, nej inte media player).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är nöjd överlag, klart bättre än Windows 8 (vet inte om det var så svårt).

Finns ett antal störande grejer dock.

• Vissa fönster/program lämnar en glipa mot kanten av skärmen. Går inte att få dem att täcka helt ut och spara positionen.

• Flash är inbakat utan möjlighet att välja bort det

• Windows Update har väldigt få val - allt ska tryckas in, helst utan frågor

• En bunt skräpappar som installeras med OS:et - och många som inte går att avinstallera utan powershell kommandon. Fanns några appar som kan vara ok om man inte har bättre desktopprogram eller vill ladda ner det.

• Startmenyn är bättre än förut, men inte bra. Finns massor av smågrejer jag irriterar mig på i desktopläget. Det inte finns några jumplistor på Tiles i högra delen. Har Adobe Reader, men kan inte högerklicka och välja att öppna ett specifikt dokument. Dessa listor finns i "Mest använda" på vänstra delen, men man kan inte låsa program där längre. Alla program-listan är för fet, jag vill ha en rad per program som det var i Win7.

• Två olika kontrollpaneler!? Först nya Windows 10-panelen, och sen den gamla "Windows 7"-panelen. Flera inställningar i nya panelen öppnar den gamla. Detta är superkorkat och något MS måste lösa snarast.

• Edge sparar inte fönsterposition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Installerade W10 på min laptop, som blev segare än kola. Har alltid flytit på bra med 8.1 så det var trist. Kanske kan hjälpas med en ren installation, men orkar inte riktigt med det så jag backade till 8.1.

Jag installerade w10 på 4 st laptoppar totalt, varav 1 vart segare, jag testade clean install på den, men det hjälpte inte,vart lika seg som vid uppgraderingen, jämfört med mot 8.1, som den hade som OEM.

2 utav de andra 3 vart ingen märkbar skillnad alls. vare sig med uppgradering, och sedan clean install. i den bemärkelsen i alla fall.
1 st vart notabelt mycket snabbare med w 10.

Asus G74 sx, från 8.1 pro, ingen skillnad
Thinkpad X1 carbon, från 7 pro, ingen skillnad
HP 8440p från 7 pro, betydligt snabbare
Asus F55C, från 8.1 home, mycket segare

DS

Är det någon som sitter inne med förslag på lösning på den sega Asusen, tar jag gärna emot förslag...

Kanske skall tilläggas, alla laptoparna förutom den som vart segare har SSD diskar till OS et

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Är det någon som sitter inne med förslag på lösning på den sega Asusen, tar jag gärna emot förslag...
Kanske skall tilläggas, alla laptoparna förutom den som vart segare har SSD diskar till OS et

Har du haft "inkörningstid" på den Asus F55C? Microsoft sega antivirus (byt ut!) samt indexeringen är plågsamt för en mekanisk hårddisk. Automatiska uppdateringar gör inte det hela bättre.

Tanka hem ShutUp10 ( http://www.oo-software.com/en/shutup10 ) och kör de rekommenderade inställningarna. Då lär datorn bli lite snabbare. Ett annat tips är att kolla i Event Viewer så att inte loggarna fylls på hela tiden.

Antar att du redan säkerställt att det inte är några andra fel på datorn?
Dvs kört "sfc /scannow" och "dism /online /cleanup-image /checkhealth" samt "dism /online /cleanup-image /restorehealth" (Google is your friend )

SFC och DISM har för mig blivit en universiallösning på många fel i Windows 8/8.1/10 för mig.

Permalänk
Medlem

Bara jag i denna tråd som har problem med sökning i startmenyn ibland? För mig så kan det ibland stå och ladda i evigheter och ingenting händer, så måste avsluta explorer.exe och starta igång det igen för att sökningen ska fungera igen. Finns det något man kan göra emot det eller är det bara att hålla ut tills det blir fixat i en uppdatering senare? (använder stock-menyn)...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du haft "inkörningstid" på den Asus F55C? Microsoft sega antivirus (byt ut!) samt indexeringen är plågsamt för en mekanisk hårddisk. Automatiska uppdateringar gör inte det hela bättre.

Tanka hem ShutUp10 ( http://www.oo-software.com/en/shutup10 ) och kör de rekommenderade inställningarna. Då lär datorn bli lite snabbare. Ett annat tips är att kolla i Event Viewer så att inte loggarna fylls på hela tiden.

Antar att du redan säkerställt att det inte är några andra fel på datorn?
Dvs kört "sfc /scannow" och "dism /online /cleanup-image /checkhealth" samt "dism /online /cleanup-image /restorehealth" (Google is your friend )

SFC och DISM har för mig blivit en universiallösning på många fel i Windows 8/8.1/10 för mig.

Jag tackar för info, skall kolla igenom allt detta, återkommer med resultat TACK

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davvarn:

Bara jag i denna tråd som har problem med sökning i startmenyn ibland? För mig så kan det ibland stå och ladda i evigheter och ingenting händer, så måste avsluta explorer.exe och starta igång det igen för att sökningen ska fungera igen. Finns det något man kan göra emot det eller är det bara att hålla ut tills det blir fixat i en uppdatering senare? (använder stock-menyn)...

Vilket antivirusprogram använder du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vilket antivirusprogram använder du?

360 Total Security

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davvarn:

360 Total Security

Jag skulle rekommendera dig att avinstallera det och se om det fungerar bättre. Windows 10 har inbyggt antivirusprogram så du behöver inte vara orolig under tiden. Gör det ingen skillnad kan du ju installera 360 Total Security igen.

Berätta gärna hur det gick sen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppgraderade nyligen till Windows 10 från 8.1, och jag måste säga att jag är mycket nöjd.

MUI-apparna kan man köra i fönster vilket faktiskt gör dem användbara. Startmenyn är tillbaka och enligt mig bättre än 7:an (och 8:ans trams). Gillar även att man samlat alla vanliga inställningar i inställningsappen, det lär underlätta mycket för vanliga användare. Synd att det inte finns länkar till kontrollpanelen när inte alla inställningar finns med dock.

Designen är också väldigt snygg enligt mig, speciellt att fönstren är så minimalistiska.

Vad som också slog mig är hur snabbt det är, även på min HDD. Jag hade tänkt införskaffa en SSD, men nu struntar jag nog i det.

Jag stängde av så mycket av övervakningen som det gick, och jag kör offlinekonto. Dock tycker jag det är riktigt illa att övervakningen är där ö.h.t. och att man inte kan stänga av den helt! (Ingen unikt för MS, men ändå.)

Windows Update verkar ha blivit bättre i.o.m. att man inte verkar behöva starta om datorn lika mycket. Dock så gillar jag inte att man blir påtvingad alla uppdateringar. Gäller de påtvingade uppdateringarna även t.ex. grafikdrivrutiner? Riktigt kass i så fall.

Jag är riktigt nöjd överlag i alla fall! Rekommenderar alla att uppgradera.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag skulle rekommendera dig att avinstallera det och se om det fungerar bättre. Windows 10 har inbyggt antivirusprogram så du behöver inte vara orolig under tiden. Gör det ingen skillnad kan du ju installera 360 Total Security igen.

Berätta gärna hur det gick sen!

Okej! Jag ska ge det ett försök, får väl köra utan i 1-2 veckor och se ifall det blivit mindre problematik. Ska försöka komma ihåg att lägga in ett inlägg då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyker inlogg samt utlogg för att byta användare går hyfsat långsamt. Väntar ett bra tag ibland från att windows bootar, jag skriver in mitt lösenord och när jag till slut får se skrivbordet. SSD'n mår bra och saker går snabbt när jag väl är inne.

Inloggningsbilden (blåa windowsloggan) är inte så fin heller, imho. Gick att byta ut mha tredjerpartsmjukvara men sorligt att det ska vara så krångligt. Rent estetiskt tycker jag bilden gör att inloggningen ser billig och amatörmässig ut. Men smak, bak.

Lockscreenen är ju också ett skämt som skulle tagits bort, men även där finns iaf lösningar med regedit, tredjepartsmjukvara samt gpcedit finns ju att tillgå. Dock inte så lätt för inte så insatt folk.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tyker inlogg samt utlogg för att byta användare går hyfsat långsamt. Väntar ett bra tag ibland från att windows bootar, jag skriver in mitt lösenord och när jag till slut får se skrivbordet. SSD'n mår bra och saker går snabbt när jag väl är inne.

Inloggningsbilden (blåa windowsloggan) är inte så fin heller, imho. Gick att byta ut mha tredjerpartsmjukvara men sorligt att det ska vara så krångligt. Rent estetiskt tycker jag bilden gör att inloggningen ser billig och amatörmässig ut. Men smak, bak.

Lockscreenen är ju också ett skämt som skulle tagits bort, men även där finns iaf lösningar med regedit, tredjepartsmjukvara samt gpcedit finns ju att tillgå. Dock inte så lätt för inte så insatt folk.

Jag upplever någon bugg/glitch när man ska väcka datorn och komma in efter inloggning när man inte har ett lösenord, då dyker lösenordsrutan upp någon sekund max och försvinner lika snabbt. Inget jättejobbigt men lite smått irriterande och känns inte lika "professionellt".. Sedan så tycker jag även att den blåa windowsloggan inte är något speciellt med tanke på vilket jobb det var att fixa den, känns bara lite överhypat... något man skulle kunna göra i Photoshop på max 1 kvart. Hade varit coolare med rörlig bild istället, t.ex. just den bakgrundsbilden men "ljuspunkterna" på glaset går runt längs med kanterna. (inte vet jag)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Saknar att man inte kan söka i appar längre. Vet att man kunde göra det i 8:an men eftersom jag knappt använt den har jag inte använt det i praktiken. Men känns smidigt i teorin. Tänk att app-ikonerna hamnar under huset och kugghjulet.

Lägger man till ett imap/pop-konto i mejl-appen med smtp kan man inte ange avsändaradress. Man får helt enkelt förvänta sig att servern anger rätt avsändare, eller om servern är avsiktligt konfigurerad så.

Jag gillar nya utbyggnaden av snap-funktionen där den föreslår vilket fönster man ska dela med. Spelar inte så stor roll när man kör en skärm, men kör man två stycken har det varit svårt att placera i mittensektionerna. Bara de mer tekniska kunde lösa det med tangentbordskombinationer.

Nya taskview, som både finns som knapp i aktivitetsfälte och med Windows+tab är också en bra addon om man vill hitta ett fönster bland många skärmar. Den är mycket mer användningsbar än den flashiga funktionen de hade tidigare.

Flera skrivbord är inget jag börjat använda, men det finns säkert områden där det skulle underlätta. Man ska bara komma ihåg att det finns. Det tar alltid tid att ändra ett arbetsflöde