Permalänk

Oprovocerad krasch vid spelande

En gång i tiden *host* så um, tog jag ned witcher 3, då började fenomenet att datorn kunde krascha mitt i spelet. Jag kände att detta kan inte vara så bra så jag tog spelet och en massa andra spel vid sidan om, och en hel del onödiga program också - t.ex Raptr och origins. Så - nu när jag spelar Total War Arena så har datorn kraschat mitt i spelet ibland - min datorn är ingen klen sak utan det klarar spel som W3 utan minsta problem när det kommer till prestanda. Men! - Skärmen blir.. gulaktig med vita ränder rakt över från topp till tå. Vilket jag aldrig sett förut när en dator kraschar...

Panik som jag fick har man dragit igång antivirus, rensat datorn en gång till och tänkt på vad som kan ha orsakat detta - men i all ärlighet så kommer jag inte på något längre. Det är ibland en mycket lång tid emellan krascharna, vissa dagar sker det aldrig. Men när det sker så ser jag inget skäl till det alls, men än så länge har det enbart skett under spelande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rottenheim:

Men när det sker så ser jag inget skäl till det alls, men än så länge har det enbart skett under spelande.

Du tror inte att det är så att det är just spelandet som är boven i dramat då? Du gör ju faktiskt något speciellt med datorn när det händer... Spelar.

Jag gissar på överhettning av ditt grafikkort, alternativt något hårdvarufel på grafikkortet. Övervaka dina temps med MSI Afterburner medan du spelar.

Vill du ha mer hjälp rekommenderar jag dig att lista alla dina komponenter så att vi vet vad vi jobbar med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: Är inte jättehaj på det där tyvärr, men mhm det vore dock sorgligt om mitt nöje är skälet.

MODERKORT: H87M-E (ASUS)
GPU: r9 280X (AMD)
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-4670 CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz
4g Ram
Network adapter:Realtek PCIe GBE Family controller
Monitor: En philips med 144Hz
AMD Radeon R9 200 Series

Detta är vad jag kunnat hitta för info än så länge. Har dragit igång AVG och väntar på resultatet, men det ser grönt ut än så länge.
Ska kolla upp AMD control center snart.

Permalänk
Skrivet av Rottenheim:

@giplet: Är inte jättehaj på det där tyvärr, men mhm det vore dock sorgligt om mitt nöje är skälet.

MODERKORT: H87M-E (ASUS)
GPU: r9 280X (AMD)
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-4670 CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz
4g Ram
Network adapter:Realtek PCIe GBE Family controller
Monitor: En philips med 144Hz
AMD Radeon R9 200 Series

Detta är vad jag kunnat hitta för info än så länge. Har dragit igång AVG och väntar på resultatet, men det ser grönt ut än så länge.
Ska kolla upp AMD control center snart.

Vad blir det för temperatur på grafikkortet när du spelar?

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk

@giplet: Har nu kollat upp catalyst control center och tagit ned ny drivrutin som jag tydligen missat, vet inte dock om det är skäl starkt nog för att datorn ska ge upp på spelen, men får hoppas det löser sig nu - gissar på icke med min tur xD

Permalänk

@DesignatedPsycho: Just nu är det 34 grader utanför spel, ska kolla upp omedelbart (nu) om vad som sker i spelet!

Permalänk
Medlem

låter som grafikkortet går för varmt och därmed kraschar det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

@DesignatedPsycho: 62 grader går det upp till !

Permalänk

@Christley: Activity går upp rätt högt, mellan 50 och 70% under spelande
men värmen är 68 grader, ungefär - med fan speed på 40%
detta droppar och ökar beroende på stadiet i spelet.

Permalänk

@Rottenheim: Upp till 92% activity och 68 grader har AMD catalyst control center visat mig.
Måste jag verkligen byta grafikkort nu ...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rottenheim:

@giplet: Har nu kollat upp catalyst control center och tagit ned ny drivrutin som jag tydligen missat, vet inte dock om det är skäl starkt nog för att datorn ska ge upp på spelen, men får hoppas det löser sig nu - gissar på icke med min tur xD

Har du uppdaterat drivrutinen nu? Kan eventuellt vara så att det hjälper.

De temperaturer du har skrivit här i tråden är inte farliga. Över 90º så hade jag börjat bli lite orolig, men du är ganska långt från det. Dock så kanske du måste spela rätt länge innan du når upp till maxtemp. Brukar felet komma snabbt eller efter en hel dags spelande?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

68 grader är inte varmt för dessa kort, de ska klara 75+ utan problem. Måste vara något annat som spökar. Vill minnas korten har fläktkurva så de håller sig runt 65-75 beroende på tillverkare och kylare innan de varvar upp kylningen. Är först vi närmare 80+ som de kör på max kylning.

Permalänk

@giplet: Det kan ske lite när som när jag spelar, oftast när jag upptäckt att "Activity" på amd börjar spika högt och lågt.
Än så länge sker det fortfarande enbart när jag spelar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat? Det är nog alternativ två efter grafikkortet.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

@aniron: 500w Corsair - kom på nu att det är nog strömmen som inte räcker till!

Tack så jättemycket för all hjälp grabbar. problemet är löst!