Huawei och NTT Docomo gör fälttest på fungerande 5G-nät

Permalänk
Melding Plague

Huawei och NTT Docomo gör fälttest på fungerande 5G-nät

Utvecklingen med efterträdaren till 4G/LTE pågår för fullt. Nu tillkännager Huawei tillsammans med japanska teleoperatören NTT Docomo att de utfört ett första fälttest av 5G, med hastigheter på uppemot 3,6 Gbps.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och jag har fortfarande bara 3g på min iPhone 4s

Visa signatur

Sommardator 2015 = Chassi: Define R5 CPU: Intel i7 4790k 4,0Ghz RAM: 16 Gb Moderkort: Asus Z97-A Grafik: MSI Gtx 970 OS: Windows 8.1 Monitor: BenQ XL2411z

Permalänk
Medlem

Hur påverkar dessa frekvenser människohälsan? Effekten måste ju va rätt mycke större än vanliga nätverk i hemmet. Det är ju bevisat redan att vanliga mobilmaster ökar risk för t ex cancer.

Permalänk
Medlem

Detta känns så förlegat.. Täckningen är bedrövlig. Nej dom måste tänka nytt för det går ju inte investera miljarder och sen fungerar det så instabilt som det gör.. Det tycker jag är galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Hur påverkar dessa frekvenser människohälsan? Effekten måste ju va rätt mycke större än vanliga nätverk i hemmet. Det är ju bevisat redan att vanliga mobilmaster ökar risk för t ex cancer.

"Möjligen cancerframkallande" enligt IARC/WHO:

http://www.stralskyddsstiftelsen.se/risker/cancer/ovrig-cance...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Hur påverkar dessa frekvenser människohälsan? Effekten måste ju va rätt mycke större än vanliga nätverk i hemmet. Det är ju bevisat redan att vanliga mobilmaster ökar risk för t ex cancer.

Det finns inget samband alls mellan elektromagnetisk strålning och cancer eller andra sjukdomar. Det är en faktoid, som man inte bör sprida.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mobilstralning-ger-inte-can...
http://www.kmagasin.se/artikel/myter-om-cancer/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Strålskyddsstiftelsen är en foliehattsblogg som inte har någon vetenskaplig bas alls för någonting som de påstår.
Det är alltså inte en myndighet, eller en organisation eller något liknande.
Så länka inte dem.

Permalänk
Medlem

Och i sverige får vi inte ens lte-a på ett tag :/ va hände med att Sverige var världsledande på telekom? Och varför köper telia in så lite ericsson grejer. Tänk vilket sammarbete de skulle kunna ha..

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

"Nu lanserar vi det supersnabba 5G, teckna hos oss så får du hela 10GB datamängd som täcker alla dina surfbehov. Endast 499:- i månaden i 24 månader, och då ingår det supersnabba USB2 modemet från chinacrap .inc"
Jag ser redan nu "felias" reklam framför mig....

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

"3,6 Gbps"... Det här är alltså en av de allra första trådlösa teknikerna som klarar kravet för 4G-hastighet (1 Gbps).
(Det som folk kallar "4G" är inte i närheten av att uppnå verkliga 4G-hastigheter enligt ITTUs definitioner).
https://sv.wikipedia.org/wiki/4G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

"Nu lanserar vi det supersnabba 5G, teckna hos oss så får du hela 10GB datamängd som täcker alla dina surfbehov. Endast 499:- i månaden i 24 månader, och då ingår det supersnabba USB2 modemet från chinacrap .inc"
Jag ser redan nu "felias" reklam framför mig....

"Nu kan du göra av med dina 10GB datamängd ÄNNU SNABBARE!"

Permalänk
Medlem

Sen har man är svarstid på 50ms sen när grannen drar igång sin jävla torrent så har man halva hastigheten...

Sen det många verkar glömma. Om du ska ha 3,6Gbps så lär du ha transmission som bänkar upp det också, går inte fortare än vad transmissionen klarar av :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Först blir man glad och ser alla möjligheter, sen blir man hängig när man inser hur bakåtsträvande svenska operatörer har blivit.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Hur påverkar dessa frekvenser människohälsan? Effekten måste ju va rätt mycket större än vanliga nätverk i hemmet. Det är ju bevisat redan att vanliga mobilmaster ökar risk för t ex cancer.

Nej, det är inte bevisat att mobilmaster ökar risk för cancer.

Dessa frekvenser påverkar inte människohälsan alls.
Grundläggande information om elektromagnetisk strålning:

Det som är till höger om synligt ljus är farligt och cancerframkallande, det till vänster om synligt ljus är inte energirikt nog att påverka våra celler på det sättet.
Det kallas för joniserande och icke-joniserande strålning.

Permalänk
Medlem

3G såg bra ut, 4G såg superbra ut, 5G ser gudomligt ut....... Tills folk tror att det löser alla problem och skall köra allt via det och nätet DÖR. För mobila applikationer finns det självklart inget allternativ, men fiber för fasta anslutningar kommer förbli överlägset låååååååååångt in i framtiden. Om man ser till teoretisk maxhastighet på 5G så är den imponerande... Dock TEORETISK. Kolla teoretiska maxhastigheten på en fiberkabel så förstår man att det är en helt annan liga.  ... Självklart krävs där, precis som för 5G uppgraderingar i den hårdvara som driver nätet. Men innan man har några 50GBit i sin mobil så kommer fibernäten säkert hantera 100, 200 eller varför inte 1000GBit

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Strålskyddsstiftelsen är en foliehattsblogg som inte har någon vetenskaplig bas alls för någonting som de påstår.
Det är alltså inte en myndighet, eller en organisation eller något liknande.
Så länka inte dem.

Woops, trodde det var statens strålskyddsinstitutets (SSI) hemsida! Men då har jag lärt mig något nytt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

3.6Gbps i all ära, men hur är det med latency i den trådlösa världen?

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Skrivet av iBigs:

3.6Gbps i all ära, men hur är det med latency i den trådlösa världen?

Sist de ringde och ville sälja mig mobilt bredband frågade jag vilken svarstid jag skulle få till Sunet. Efter ha fått förklara skillnaden på hastighet och svarstid fick jag svaret: "Öööööhh"

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

fick jag svaret: "Öööööhh"

Paniken som telefonförsäljare när man inser att svaret inte står i manus.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur detta ska fungera i praktiken.

6Ghz... det är typ lite sämre än 5Ghz Wifi. Räckvidden där är väl okej för ett hem, men tänk er att detta ska täcka flera kvarter... eller så får de börja sätta en mast på varje tak i hela staden och var 10 trä topp på landet. Det håller inte i praktiken...
Enda stället detta kan fungera är tex en arena eller instängd anläggning där du kan ösa ut sändare.

Sen har vi bandbredden, den du får använda. 4G räcker och blir över för enormt mycket, om man bara fick använda den utan att ta slut på månadens mängd efter 10 minuter.

Tycker de borde satsa på att få bästa möjliga täckningen på 4G och arbeta bort databegränsningarna istället. Det ger mer nytta med tekniken, istället för bara "sälj-sälj-sälj" tanke.

Permalänk
Medlem

Ojdå spöar det fiber i latency och driftsäkerhet, och 10Gbps har väl funnits länge, kanske ingenting operatörerna erbjuder, men de erbjuder ju inte 5G heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har svårt att se hur detta ska fungera i praktiken.

6Ghz... det är typ lite sämre än 5Ghz Wifi. Räckvidden där är väl okej för ett hem, men tänk er att detta ska täcka flera kvarter... eller så får de börja sätta en mast på varje tak i hela staden och var 10 trä topp på landet. Det håller inte i praktiken...
Enda stället detta kan fungera är tex en arena eller instängd anläggning där du kan ösa ut sändare.

Sen har vi bandbredden, den du får använda. 4G räcker och blir över för enormt mycket, om man bara fick använda den utan att ta slut på månadens mängd efter 10 minuter.

Tycker de borde satsa på att få bästa möjliga täckningen på 4G och arbeta bort databegränsningarna istället. Det ger mer nytta med tekniken, istället för bara "sälj-sälj-sälj" tanke.

5G är inte till för att ersätta 4G, det är ett komplement. Precis som att 4G inte ersätter 3G...

5G kommer i uteslutande bestå av picositer, dvs sajter som täcker mindre ytor. Själva antennerna kommer vara uppbyggda av många aktiva element som gör att man kan forma/styra antennlooberna mot användarna och på så sätt få längre/bättre räckvidd.

Så ja det kommer kräva många sajter, men å andra sidan tror jag inte man kommer kräva 5g-täckning överallt utan bara där det behövs.

Det roliga i denna artikel är att de inte säger hur stor "mobilen" var som de testade med. Jag gissar att den inte var så mobil alls...

Här är Ericssons testbed: http://www.rcrwireless.com/rcrtv/how-it-works-ericssons-5g-mo...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

5G är inte till för att ersätta 4G, det är ett komplement. Precis som att 4G inte ersätter 3G...

5G kommer i uteslutande bestå av picositer, dvs sajter som täcker mindre ytor. Själva antennerna kommer vara uppbyggda av många aktiva element som gör att man kan forma/styra antennlooberna mot användarna och på så sätt få längre/bättre räckvidd.

Så ja det kommer kräva många sajter, men å andra sidan tror jag inte man kommer kräva 5g-täckning överallt utan bara där det behövs.

Det roliga i denna artikel är att de inte säger hur stor "mobilen" var som de testade med. Jag gissar att den inte var så mobil alls...

Här är Ericssons testbed: http://www.rcrwireless.com/rcrtv/how-it-works-ericssons-5g-mo...

Ahh. Då är det ju som jag föreslog, de kommer fortsätta bygga ut 4G och komplettera. Enda skillnaden är att de kompletterar med 5G istället. Det kan jag förstå och se nytta av, och då är det en bra lösning.

Dock är de ursprungliga "testerna" helt värdelösa. De testar enorma frekvensband (100Ghz+), med hela bandet (dvs som vi alla ska delar på) och med ingen räckvidd alls eller väggar i mellan (typ bredvid vartannat i ett isolerat rum tom).
M.a.o. fullständigt meningslöst test egentligen, ur praktiskt användning. Men jag antar att de måste börja någonstans.

Att mobilernas antenner påverkar mycket det kan jag skriva under. Märker enorm skillnad mellan vissa modeller och tillverkare, med exakt samma operatör, exakt samma frekvens möjligheter och samma plats.
Säga vad man vill men de gamla tegelstenarna (icke smartphones) hade ofta flera gånger bättre täckning. Dock har ju tekniken utvecklas och 4G kräver annan antenn än 3G för att fungera optimalt och alla samtal sker ju fortfarande på 3G så vitt jag vet (inte 4G).

De borde mao sluta med löjliga galet stora antenner och testa med verklighetstrogna storlekar när de "skryter"...

Permalänk
Skrivet av iBigs:

3.6Gbps i all ära, men hur är det med latency i den trådlösa världen?

det går spela med 4G nätet iaf, så förmodar 5G nätet förutsatt man har bra signal fungerar minst lika bra
spelade 1år drygt på 4G nät tills jag hamnade i en fiber-lägenhet

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

hm...

Mycket PR och hl3 varning för dessa nyheter. Kommer inte finnas en 5G standard som det gjort för 4G, utan som tidigare nämns blir det en lösning som kommer omfamna många olika tekniker där tex WIFI kommer ingå.

Nu handlar det om att skapa headlines och buzz.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Avstängd

Detta kommer först till Japan och Sydkorea.

Vi i resten av världen kommer att få vänta, för vi är inte like avancerade som dom överlägsna Japanerna och Sydkoreanerna som har 8K upplösning och 5G nät.

Efter ett tag kanske så småningom Sverige får det, då vi är ett så litet land. Och när jag säger Sverige, så menar jag Stockholm. När jag säger Stockholm så menar jag innerstan.

Tills USA får det lär det dröja ett riktigt bra jävla tag. Landet är för stort, och telekomoperatörerna har ett oligopol där dom inte har något intresse i investeringar då det är onödiga utgifter då det ändå inte finns någon konkurrens på marknaden då den är eliminerad genom lagstiftning driven genom via telekomlobbyn.

Intressant är att Cuba kan komma att bli tidiga med 5G då dom knappt har någon telekominfrastruktur alls pga av handelssanktioner sedan Kubakrisen 1962. Denna sanktion har nyligen president Obama rivit upp vilket öppnar upp för nyinköp av utrustning samt investeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Först blir man glad och ser alla möjligheter, sen blir man hängig när man inser hur bakåtsträvande svenska operatörer har blivit.

Vad syftar du på? Telia hade ju typ världens första kommersiella 4G i Stockholm/på Gotland långt, långt före de flesta andra operatörer i övriga världen.

Deras 4G-nät var t.o.m i bruk innan standarden för 4G var spikad.

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag och är helnöjd med 3G i mobilen och 8Mbit ADSL hemma

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nej, det är inte bevisat att mobilmaster ökar risk för cancer.

Dessa frekvenser påverkar inte människohälsan alls.
Grundläggande information om elektromagnetisk strålning:
http://i.imgur.com/lpfxLi4.gif
Det som är till höger om synligt ljus är farligt och cancerframkallande, det till vänster om synligt ljus är inte energirikt nog att påverka våra celler på det sättet.
Det kallas för joniserande och icke-joniserande strålning.

Den enda frekvensen som är bevisat farlig i den med längre våglängd än synligt ljus, är den exakta frekvensen som mikrovågsugnar använder. Detta då den får väte-syrebindningar att vibrera kraftigare och därigenom värma upp vatten. Att utsättas för den typen strålning kan koka dig inifrån.
Anledningen att mikrovågsugnar inte är farliga är att det galler som täcker alla öppningar hindrar strålningen från att nå utanför ugnen.
Tror dock att ingen tillverkare skulle använda den frekvensen frivilligt då all trafik skulle slås ut om någon kör en mikro i närheten till telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Vad syftar du på? Telia hade ju typ världens första kommersiella 4G i Stockholm/på Gotland långt, långt före de flesta andra operatörer i övriga världen.

Deras 4G-nät var t.o.m i bruk innan standarden för 4G var spikad.

Synd bara att de inte kör på riktig 4G även om det är bra att de var bland de första om inte först.

Vill gärna ha 4G där jag ligger på 60+ Mbps oftare än sällan samt en svarstid på under 50ms mot Sunet, dock gärna lägre.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466