Apple släpper Imac 21,5 tum med 4K-skärm – 27-tumsmodellen får Skylake

Permalänk
Melding Plague

Apple släpper Imac 21,5 tum med 4K-skärm – 27-tumsmodellen får Skylake

Med nya processorgenerationer från Intel ute uppdaterar Apple utbudet Imac, där 21,5-tummaren går upp till 4K och 27-tumsmodellen bestyckas med Intel Skylake och AMD Radeon 300-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt målgruppen för en stationär dator med 21,5 tums skärm år 2015?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag förstår inte riktigt målgruppen för en stationär dator med 21,5 tums skärm år 2015?

Fanboys och Hollywood.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem

Lugnt, de flesta av oss förstår inte varför man på en stationär dator kör DDR3 med skylake eller mobil GPU heller... men Apples kunder gör säkert det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag förstår inte riktigt målgruppen för en stationär dator med 21,5 tums skärm år 2015?

Många icke datorintresserade personer jag känner tycker 24" är för stort och förstår inte vad jag behöver 2 x 27" för. Dom tycker iofs också att 16k är för mycket för en dator så mitt svar får också bli, jag vet inte.

Edit: billigaste kostade visst 12k då kanske det kan bli intressant för mina mest inredningsintresserade vänner.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man inte kör nVidias GTX 980 som ska vara den fullskaliga kretsen trots mobil gpu?!
I övrigt gillar jag iMac. Det blir nog en till musikstudion. Fast jag kommer köpa en beggad 27" med 1440p. Good enough.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lugnt, de flesta av oss förstår inte varför man på en stationär dator kör DDR3 med skylake eller mobil GPU heller... men Apples kunder gör säkert det

Tunna slimmade datorer där värmeutvecklingen måste hållas nere, därav mobil GPU. DDR3 kan man dock fråga sig varför de använder.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag förstår inte riktigt målgruppen för en stationär dator med 21,5 tums skärm år 2015?

Kör 32" på PC:n och jag sitter och grumlar på 21,5" iMacen bara för att det känns som en nice storlek att ha på ett mindre bord i det andra rummet.

Permalänk
Medlem

Härligt med nya trådlösa tillbehör, trots att prislappen var rätt saftig... Nu fattas bara att Mac mini får sig en Skylake-uppdatering med fyra kärnor så kan jag slänga iväg en beställning!

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Varför ser folk såna här saker negativt? Utveckling är bra, oavsett hur illa vissa tycker om det.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag förstår inte riktigt målgruppen för en stationär dator med 21,5 tums skärm år 2015?

Då vet du i stort sett ingenting om datormarknaden idag.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Många icke datorintresserade personer jag känner tycker 24" är för stort

Visst, och min farsa tycker att hans gamla platta ca 15 år gamla IBM 17" är stor nog.

Utvecklingen har ju dock rusat vidare och lämnat små skärmar till mobila enheter, så det är ju inte utan att det känns en smula märkligt att Apple, som är ett företag i framkant på många områden, väljer att fortsätta ha en sån liten stationär modell.

Permalänk
Medlem

Priset för trackpaden är ju löjeväckande. Säger jag som äger diverse appleprodukter inkl den gamla trackpaden.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Härligt med nya trådlösa tillbehör, trots att prislappen var rätt saftig... Nu fattas bara att Mac mini får sig en Skylake-uppdatering med fyra kärnor så kan jag slänga iväg en beställning!

Jaaa! Langa en fyrkärnig Mac mini med Skylake.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag förstår inte riktigt målgruppen för en stationär dator med 21,5 tums skärm år 2015?

Nu är iofs inte iMac en vanlig stationär dator, utan löjligt smidig att flytta runt på i lägenheten. Tänk på att en vanlig skärm kräver fler sladdar! Just nu står min iMac på köksbordet.

Jag försökte ersätta min gamla iMac 21,5" med en gaming-laptop (Asus G75VX), men den var en besvikelse rent prestandamässigt. Asusen var även klumpig att flytta på, då nätadaptern inte heller var att leka med (samma anledning som att jag aldrig kommer skaffa Xbox One). Insåg snabbt att det inte var något jag skulle använt som bärbar dator heller.

Visst är GPU:n i många fall en besvikelse i iMac:arna vid första anblicken, men många glömmer bort att CPU:n i sig är i desktop-klass. Det gör att även Intel Iris Pro Graphics 6200 presterar långt bättre än sina kusiner i bärbara datorer.

Kan man jobba på en laptop i workstation-klass, så lär en iMac vara ett ännu bättre val. Prismässigt och prestandamässigt hade jag utan tvekan tagit en iMac framför varje valfri HP Elitebook på jobbet. Enda nackdelen är att det kan vara svårt att hitta en extern skärm som matchar kvaliteten hos iMac 21,5" och 27".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag förstår inte riktigt målgruppen för en stationär dator med 21,5 tums skärm år 2015?

Många som använder mindre skärmar. Vad är felet med 21,5"?

Permalänk
Medlem

Trevligt att dom använder grafik från AMD. Kanske ger lite klirr i kassan för AMD.

Permalänk
Medlem

Apple har väl använt AMD's kretsar relativt länge väl ?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Avstängd

Hade hoppats på GeForce 980/Ti i denna 5k iMAC:en..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag förstår inte riktigt målgruppen för en stationär dator med 21,5 tums skärm år 2015?

Min kompis som köpte en av de tidigare generationerna, han tyckte att den större var för stor?
Han är en sådan där konstig en som är en vanlig människa och inte datornörd....?!

Jag tror det gäller många andra "vanliga" människor att de inte har behov av sådant som vi tycker är standard...

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Priset för trackpaden är ju löjeväckande. Säger jag som äger diverse appleprodukter inkl den gamla trackpaden.

Man är ju van vid överdrifter när det gäller Apple-produkters pris här i forumet så var tvungen att kolla... 1400!!!!! Jag kan för mitt liv inte förstå hur den kan kosta dubbelt så mycket som den förra, som redan den var rätt dyr.

Jag som ville ha en ny uppdaterad med lite längre batteritid och en som gärna inte går på AA... Inte blir det något sånt nu! Haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Avstängd

Hur mycket skiljer det faktiskt i prestanda mellan DDR3 vs. DDR4?

Förutom ett löjligt högt pris så ser jag inte många fel på Apples produkter. Finns ju heller inte riktigt någon motsvarighet till deras iMacs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angus_Flair:

Hur mycket skiljer det faktiskt i prestanda mellan DDR3 vs. DDR4?

Förutom ett löjligt högt pris så ser jag inte många fel på Apples produkter. Finns ju heller inte riktigt någon motsvarighet till deras iMacs.

Både Asus och MSI har väl ändå några rätt hyffsade konkurrenter även om imacs antagligen har bättre skärmar.

Permalänk

VIll

Hade vart trevligt med sån

Visa signatur

steffolainen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Apple har väl använt AMD's kretsar relativt länge väl ?

Ja även då de hette ATI. 3dfx fanns också i Apples datorer på den gamla goda tiden.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Gillar Apples priser för att uppgradera RAM 6 600 för 24 GB extra. Nån dom vet om det går att uppgradera själv?

Permalänk
Medlem

@Chibariku: Om 21,5" följer modellen med den lite större skärmen så finnas följande:
https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-Inch+Retina+5K+Dis...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag förstår inte riktigt målgruppen för en stationär dator med 21,5 tums skärm år 2015?

Min fru tex, var chockad, när jag packade up min "27" iMac. Hon sa att den var alldeles för stor.
Nu har jag haft den i drygt 5 manader, och hon tycker fortfarande likadant.
För mig är den dock precis lagom, och jag skulle inte ha nat emot en ännu större exemplar.

Skrivet av Paddanx:

Lugnt, de flesta av oss förstår inte varför man på en stationär dator kör DDR3 med skylake eller mobil GPU heller... men Apples kunder gör säkert det

Jag har tom den svagaste versionen av alla "27" tummare med i5 vettefan och grafik nVidia m-750 och standard 8GB ram
Jag spelar sa gott som aldrig med den (bara BF2 och dess mods ibland) och det klarar iMacen med full upplösning (2560X1440) pa max inställningar med typ 100 FPS beroende pa bana, och da blir den jävlen inte ens varm. Vad vill jag mer?
Redigera bilder är ett rent nöje med den, programmering noll problem, videobearbetning (1080p) ett rent nöje det med.
Surfar pa nätet är ochsa ett nöje pga av den stora skärmen, nedladdning av share online paketer inga problem och att kolla pa videos är ochsa väldigt kul med den.

Trots att min iMac har DDR3, har jag aldrig haft prestandaproblem. Klart, det finns snabbare datorer till mindre pris,
men fördelarna är minst sagt i majoritet.
Den duger till allt JAG vill göra med den, hur det ser ut i ditt universum, kan jag inte tala om. Du kanske spelar nya spel, renderar 3D modeller eller haller pa med annat prestandakrävande syssel, men det gör inte jag längre, sa det duger med det jag har.
Fragan jag ställer mig, är om jag skulle fa bättre datorupplevelse med DDR4. Tror inte det. Inte med det jag haller pa med iaf.

- Den är väldigt tyst
- har bra skärm (ips) vilket andra AIO datorer inte har
- gillar designen (visst smaksak)
- blir aldrig varm till det jag använder den
- kan köra bade OS-X och Windows via bootcamp, vilket är absolut idiotsäker att inrikta

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Gillar Apples priser för att uppgradera RAM 6 600 för 24 GB extra. Nån dom vet om det går att uppgradera själv?

Finns en lucka pa baksidan, där du kan byta ut eller sätta in fler RAM moduler för att uppgradera själv.
Finns doch billigare och bättre ram moduler av kingston, samsung eller hynix än dessa, du hittar i apple store.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

De flesta skärmar är ju 1920×1080. Den videoupplösningen är betydligt trevligare i 21.5" än i 24" 16:9...
Jag tycker att en 24"-skärm ska ha minst 2560×1440, men det finns fortfarande inte så många modeller som har det.

Förresten, titta SweClockers redaktion! En skärm med äkta 4K-upplösning och inte bara UHD. Tänka sig. Är det inte dags att skilja på begreppen nu?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.