Nvidias Game Ready-drivrutiner endast via Geforce Experience

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Geforce Experience är mest bara i vägen tycker jag. Tror jag ska avinstallera det nu. Jag vill ha drivrutiner installerade via Windows Update, inget annat.

Vi vill ju ha uppdateringar mer än en gång i halvåret, känns som det släpps spel oftare än så

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av strejf:

Geforce Experience är mest bara i vägen tycker jag. Tror jag ska avinstallera det nu. Jag vill ha drivrutiner installerade via Windows Update, inget annat.

Windowsupdate wtf? så drivers 1 gång om åreT?

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bl0m1:

Vi vill ju ha uppdateringar mer än en gång i halvåret, känns som det släpps spel oftare än så

Ja jag bara ehhhhh what Windowsupdate ;;__;

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Tråkigt.

Jag vill inte behöva installera någon onödig bloatware mjukvara.

Bloatware är en dålig experience. Om "the geforce experience" betyder bloatware, så är inte det något jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Vad är detta för skämt? D:

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Inaktiv

Trist utveckling att behöva använda deras klient. Samtidigt vore det betydligt värre om Nvidia börjar ta betalt för vissa eller alla drivare. Med tanke på hur drivrutins-,firmware och andra uppdateringar sköts i andra branscher ned exempelvis skrivare och datorer och servrar så är nog det steget inte alltför långt bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Så 90% uppdaterar faktiskt redan via Geforce Experience?
Trodde det var närmare 50%...

Kalla mig konservativ men drivrutiner skall tankas från hemsidor!
Man kan väl bocka i "clean install" när man installerar via Geforce Experience hoppas jag?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Ptja, allmänna trenden fortsätter. Bygg bort användaren från att kunna se och påverka vad som flödar i information. Lås in lås in.. Målet för dem är väl att vi endast sitter med VISA kortet i ena näven och trycker med andra nävens handflata i skärmen och så får fårskocken ett "anpassat" resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Skrivet av tvelander:

Windowsupdate wtf? så drivers 1 gång om åreT?

Don't feed the troll!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Så 90% uppdaterar faktiskt redan via Geforce Experience?
Trodde det var närmare 50%...

Kalla mig konservativ men drivrutiner skall tankas från hemsidor!
Man kan väl bocka i "clean install" när man installerar via Geforce Experience hoppas jag?

Ja, du kan välja clean install. Drivrutinen installeras på exakt samma vis som om du laddar ner ifrån nvidias hemsida.

Känns som att många dömer GFE med hur någon gammal beta funkade eller så.. Jag har inte varit med om att inställningar bara ändras och vill man inte ha notifikationer är det simpelt att bara kryssa ur.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Något säger mig att siffran "90%" är tagen rätt rejält ur luften...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3090 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Kommer inte använda skräpet no matter what
500 miljoner processer som körs när man har skiten installerade, bara ivägen och gör absolut 0 nytta.
Använder inte shadowplay till något och game tweaks gör jag själv tack.

Tar hellre uppdateringar varje kvartal då, men antar att driversen kommer finnas på andra sätt i vilket fall som utan allt skräp.

Alt installera gpe och blocka precis alla services etc och bara aktivera allt för att uppdatera driver, sen stänga av skräpet igen.

Kanske värt att gå över till AMD igen nästa gen gpuer

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med Geforce experience utan endast fördelar. Verkar uppta ca 128MB RAM.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att det blir krångligt med inställningarna borde kanske köpa en konsol i stället.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Smart länkar till Nvidia download site och bara klicka på den när kommer en ny.

Hej! Kan du ge mig mer information om detta? Du tänker inte på det som kräver att man har Java installerat?

Permalänk

Har använt geforce experience ett tag och inte haft några större problem, tills jag skulle installera drivrutiner för Battlefront betan. Spelet vägrade spela utan nyaste drivrutiner och Geforce experience bara klagade att den inte hade någon kontakt med Nvidia servers.

Så jag gick till nvidias hemsida och laddade ner och installerade de nyaste drivrutinerna utan problem.

Att de skulle ta bort möjligheten att ladda ner manuellt känns som en dålig idé ifall deras program vägrar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Stör du dig inte på att WU installerar hela paketet inkl 3DVision och allt annat skräp varesig man vill eller inte? Dessutom anser jag personligen att det är skönt att kunna avinstallera och köra någon äldre version ifall den senaste buggar ur på något sätt (hänt två-tre gånger detta året, nu senast med 358.50 som dödade prestandan om man körde G-sync vilket krävde en reroll till tidigare version) och vad jag vet installerar WU automatiskt den senaste efter avinstallation?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Geforce experience gör ju ingenting om du inte tvingar det till att göra det? Låt bli att starta upp det vid upstart om ett par MB ram stör så mycket.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Usch och fy säger jag bara. Varför skall man alltid tvingas installera en massa mjukvaror som man inte vill ha så fort man har att göra med större företag? bloatware är vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Dumt att ta bort valfriheten, så mycket jobb är det väl inte att uppdatera en sida med en ny fil en gång i månaden eller vad det kan vara?

Gillar själv GFE, enkelt och smidigt att använda. Två klick och sen är det klart. Orkar verkligen inte fippla igenom en miljard settings i varenda spel, vill ha tid att spela också. GFE fungerar perfa, och möjligheten att finjustera finns ju kvar för dom som önskar det. Oftast diffar det på upplösningen för min del.

Jag menar, hur kul är det att för varenda nytt spel justera och testa vad som är bäst istället för att få det fixat per automatik?
Ett exempel nedan, tacka gud för automatiska inställningar:

Shadow detail
Shader Detail
Multicore rendering
FXAA
Vsync
Motion Blur
Paged pool memory
Global shadow qualtiy
Color
Bloom
Water effect
Terrain Range
Object range
Textuder Detal
Shader quality
Glow Effect
Ligthing
Reflections
Effects
IUnit Portraits
Physics
Models

Att testa och justera för att få bäst FPS..nja det är fåtal spel som är värt den tiden imho. (GTA, Witcher)

Jag vill inte ha spyware och adware installerat bara för att jag ska updatera mina drivrutiner, ok vill man slippa alla valmöjligheter så är konsolerna det bästa, där har vi turn on and play utan några jobbiga settings, sen kan jag tycka dom flesta spelen inte har nog med öppenhet för egentliga settings och tweaks där man in dom flesta fall måste installera moddar eller fixa i ini filer för draw distance etc, varför inte erbjuda båda valen bara så blir alla glada, sedan borde nvidia faktiskt börja med öppna drivrutiner också så vi slipper all dessa problem i både linux och windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Usch och fy säger jag bara. Varför skall man alltid tvingas installera en massa mjukvaror som man inte vill ha så fort man har att göra med större företag? bloatware är vad det är.

Jag har kanske 20st olika spel installerade, att få optimala inställningar för dessa tycker jag är väldigt smidigt. Att ha behövt testa mig fram till bra inställningar eller söka på nätet hade tagit rätt mycket tid.

Vill jag gå in och finjustera något så är det inget som hindrar det heller. (i listan kommer GE att tycka att inställningarna inte är optimala men det är ju inget att bry sig om)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har kanske 20st olika spel installerade, att få optimala inställningar för dessa tycker jag är väldigt smidigt. Att ha behövt testa mig fram till bra inställningar eller söka på nätet hade tagit rätt mycket tid.

Vill jag gå in och finjustera något så är det inget som hindrar det heller. (i listan kommer GE att tycka att inställningarna inte är optimala men det är ju inget att bry sig om)

Det kan jag förstå men saken är att dom tar bort en möjlighet för dom som inte vill ha denna mjukvara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elias79:

Jag vill inte ha spyware och adware installerat bara för att jag ska updatera mina drivrutiner, ok vill man slippa alla valmöjligheter så är konsolerna det bästa, där har vi turn on and play utan några jobbiga settings, sen kan jag tycka dom flesta spelen inte har nog med öppenhet för egentliga settings och tweaks där man in dom flesta fall måste installera moddar eller fixa i ini filer för draw distance etc, varför inte erbjuda båda valen bara så blir alla glada, sedan borde nvidia faktiskt börja med öppna drivrutiner också så vi slipper all dessa problem i både linux och windows.

Håller med dig om valfriheten, men du menar alltså att GFE är spyware/adware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om man irriterar sig på GF Experience, varför inte bara slå av dess autostart och starta manuellt vid uppdateringar?

Kör med AMD:s motsvarighet "Gaming Evolved Raptr", irriterat mig på att den läste så förbannat på hårddisken varje gång jag startade datorn.
Slog av dess autostart och om jag vill använda mig av programmet är det bara att starta manuellt.

@MaloW verkar vara en bra idé, skall se om jag också kan slå av automatisk scanning.

AMD:s motsvarighet är ju dock inget dom tvingar dig att använda för att installera drivrutiner om jag minns rätt. Det går ju att bocka ur vid installation av nya drivrutiner om man inte vill ha det installerat. Jag "använder" det själv dock och har inte haft problem med det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Därför det finns folk som helt enkelt är dåliga och inte vet vad de ska ha igång eller inte och vill ha allt automatiskt. Fan lär er den hårda vägen! Det är så vi människor lär oss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killers:

AMD:s motsvarighet är ju dock inget dom tvingar dig att använda för att installera drivrutiner om jag minns rätt. Det går ju att bocka ur vid installation av nya drivrutiner om man inte vill ha det installerat. Jag "använder" det själv dock och har inte haft problem med det.

Än så länge kan du bocka ur GFE också och ser inte varför man inte skulle kunna fortsätta göra det även om det som diskuteras i tråden blir verklighet.

Jag tror däremot Nvidia kommer backa när dom ser reaktionerna.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kevve1:

Än så länge kan du bocka ur GFE också och ser inte varför man inte skulle kunna fortsätta göra det även om det som diskuteras i tråden blir verklighet.

Jag tror däremot Nvidia kommer backa när dom ser reaktionerna.

För att drivrutinerna kommer distribueras genom GFE istället. Vill man ha färska drivare kommer man bli tvungen att använda just GFE eller vänta i månader på att Nvidia släpper drivare på sidan.

Jag tror personligen inte att Nvidia backar. Ett förhoppningsvis smidigare sätt för användaren att få drivrutinerna uppdaterade kommer nog rätt få tacka nej till. Sedan tjänar troligen Nvidia något på att just GFE används och vill nog inte minska användningen av det.

Siffran på 90% tvivlar samtidigt även jag på, låter något överdrivet. Samtidigt, installeras den automatiskt via Windows Update och är aktiverad för automatisk installation med den separata nedladdningsbara drivrutinspaketet så kanske det ändå faktiskt kan stämma.

EDIT: Ah, insåg nu att du kanske syftade på att slippa GFE, inte nödvändigtvis drivrutinsdistributionen. Bra fråga där, risken är väl rätt stor att de försöker forcera (ForceWare, hah! ) GFE oavsett distributionssätt så att den alltid finns med. Det kan jag definitivt tänka mig att det kan bli högljudda protester mot. Tillräckligt med grejer som installeras utöver själva grafikdrivaren idag ändå.

Permalänk
Medlem

Tycker optimeringarna är useless ändå.
Jag vill ha 120fps i alla spel minst, gpe failar hårt på optimera för en sådan sak.
Och vill knappast den ska "optimera" mina spel där jag stängt av saker med vilje som shadows osv.

Sen avskyr jag att ha massa processer igång. Stänger av så mycket jag kan och kommer alltid göra.

Installerar man sen 3d vision driversen så tillkommer typ 4 st till som körs alltid lol.
Ser ingen mening att ha det installerat alls, finns absolut 0 fördelar för mig då jag inte vill använda något.

Enbart ivägen.

Kommer acceptera detta lika mycket som jag gör windows 10 värdelösa update system, dvs inte alls

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig som Geforce experience ligger och konstant tar upp 15% cpu-användning (överklockad 4770K)? Har inte heller någon nytta av hjälp med inställningar i spel för om inte spelet själv sätter allt på ultra så gör jag det jätteenkelt med preset. Kan ifs köpa att folk med mellanklasskort har användning av funktionen men skräpprogrammet ska inte tvingas på alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Tycker optimeringarna är useless ändå.
Jag vill ha 120fps i alla spel minst, gpe failar hårt på optimera för en sådan sak.
Och vill knappast den ska "optimera" mina spel där jag stängt av saker med vilje som shadows osv.

Sen avskyr jag att ha massa processer igång. Stänger av så mycket jag kan och kommer alltid göra.

http://puu.sh/kM9V8/365ba5ecf6.png

Installerar man sen 3d vision driversen så tillkommer typ 4 st till som körs alltid lol.
Ser ingen mening att ha det installerat alls, finns absolut 0 fördelar för mig då jag inte vill använda något.

Enbart ivägen.

Kommer acceptera detta lika mycket som jag gör windows 10 värdelösa update system, dvs inte alls

Du kan ställa in om du vill optimera inställningar för prestanda eller kvalitet.

Sen har jag återigen aldrig varit med om att den ändrat mina inställningar utan att jag bett programmet göra det.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.