Nvidias Game Ready-drivrutiner endast via Geforce Experience

Permalänk
Master of Overkill

HAHAH aldrig I LIVET som jag skulle använda Geforce experience!!!

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@bonaqua: Tack, jo det fanns faktiskt ett sånt alternativ.
Hittils har jag bara kryssat bort meddelandena och inte brytt mig vidare.

Permalänk
Inaktiv

Dumt att ta bort valfriheten, så mycket jobb är det väl inte att uppdatera en sida med en ny fil en gång i månaden eller vad det kan vara?

Gillar själv GFE, enkelt och smidigt att använda. Två klick och sen är det klart. Orkar verkligen inte fippla igenom en miljard settings i varenda spel, vill ha tid att spela också. GFE fungerar perfa, och möjligheten att finjustera finns ju kvar för dom som önskar det. Oftast diffar det på upplösningen för min del.

Jag menar, hur kul är det att för varenda nytt spel justera och testa vad som är bäst istället för att få det fixat per automatik?
Ett exempel nedan, tacka gud för automatiska inställningar:

Shadow detail
Shader Detail
Multicore rendering
FXAA
Vsync
Motion Blur
Paged pool memory
Global shadow qualtiy
Color
Bloom
Water effect
Terrain Range
Object range
Textuder Detal
Shader quality
Glow Effect
Ligthing
Reflections
Effects
IUnit Portraits
Physics
Models

Att testa och justera för att få bäst FPS..nja det är fåtal spel som är värt den tiden imho. (GTA, Witcher)

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Vad är konstigt? Nvidia samlar just nu endast in info från 90% av sina användare, klart de vill samla in 100% av deras kunders data. Diggar folket som klagar på att Windows 10 samlar in användarmönster men avgudar nvidia när de gör samma sak

Argumentationen är väl ungefär samma också. "90% av våra användare har redan GFE"... "90% av våra användare använder ändå aldrig startmenyn så vi ändrade den, ingen kommer säga något om det". Ja det ser vi ju hur det gick. Fortsätter Nvidia det här fulspelet med en åsnas envishet kan det mycket väl bli så att trycker och irritationen blir så pass stark att de får pudla och ändra om, vilket innebär att de betalat pengar för att få dålig PR, och AMD gnuggar händerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Geforce experience fungerar inte ens för att uppdatera för mig...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ny drivrutin en gång i kvartalet? Det räcker gott och väl för mig som casual gamer.

Så länge de inte ändrar på valbarhet av komponenter man vill installera ur deras drivrutinspaket är jag nöjd.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hatet till GFE, stäng av games-scanning så slipper ni biten som har att göra med spel-inställningar, och det ni får kvar är ett program som är skitsmidigt för att leta/tanka/installera nya drivrutiner samt använda Shadowplay (vilket är typ den största revolutionen inom GPUs detta milleniumet imo, skulle fan inte överleva utan Shadowplay nu när jag använt det ett tag).

Permalänk
Hjälpsam

Om man irriterar sig på GF Experience, varför inte bara slå av dess autostart och starta manuellt vid uppdateringar?

Kör med AMD:s motsvarighet "Gaming Evolved Raptr", irriterat mig på att den läste så förbannat på hårddisken varje gång jag startade datorn.
Slog av dess autostart och om jag vill använda mig av programmet är det bara att starta manuellt.

@MaloW verkar vara en bra idé, skall se om jag också kan slå av automatisk scanning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Man kan alltid stänga av speloptimeringar genom att ta bort vilka mappar experience ska söka igenom. Jag tycker det är skönt att slippa gå in på hemsidan stup i kvarten och manuellt välja os och grafikkort hela tiden.

Permalänk
Medlem

Har egentligen inte mycket emot GFE, däremot är ju ha det som ett alternativ bättre än tvång.
Hur är det egentligen med den privata integriteten och GFE?

Permalänk
Medlem

Testade NGE i början men grafikinställningarna blev skit och jag använder inte Shadowplay eller något annat.
Tycker de är idioter över det här och kommer helt enkelt inte uppdatera drivarna lika ofta längre...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ratatosk:

Om man irriterar sig på GF Experience, varför inte bara slå av dess autostart och starta manuellt vid uppdateringar?

Kör med AMD:s motsvarighet "Gaming Evolved Raptr", irriterat mig på att den läste så förbannat på hårddisken varje gång jag startade datorn.
Slog av dess autostart och om jag vill använda mig av programmet är det bara att starta manuellt.

@MaloW verkar vara en bra idé, skall se om jag också kan slå av automatisk scanning.

För det är ren skit.

Hatar skiten...

Funkar riktigt dåligt !! ibland fått för sig skriva över min CS:GO config ;__;

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lennartstek:

Man kan alltid stänga av speloptimeringar genom att ta bort vilka mappar experience ska söka igenom. Jag tycker det är skönt att slippa gå in på hemsidan stup i kvarten och manuellt välja os och grafikkort hela tiden.

Smart länkar till Nvidia download site och bara klicka på den när kommer en ny.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

90 %? Det är då inte 90 % av de hängivna gamerserna som uppdaterar via den. Djävla skitmjukvara är vad det är!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Nu är ju dock den mest irriterande aspekten inte nämnd i artikeln.

De kommer även att kräva att du är inloggad för att få uppdateringarna, så det räcker inte med att ha GeForce Experience utan man måste även skapa ett konto för att möget ska fungera.

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Verkar vara en av få som faktiskt gillar Geforce Experience här Tycker det är smidigt och man kan stänga av alla onödiga funktioner så jag ser inga problem med detta. Det enda jag i princip använder det till är att hålla reda på just uppdateringar eftersom jag är värdelös på att gå in och titta efter sådant själv.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | FiiO K11 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

AMD är inte ens ute ur bilden och Nvidia tänjer redan på gränserna, skrämmande.
Bådar inte gott för den kommande generationens grafikkort.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med GeForce Experience, tycker det är smidigt att slippa leta uppdateringar själv. Så whatevs.
Har för övrigt aldrig hänt att GE har ändrat spelinställningar utan att jag manuellt gjort det, det är bara att stänga av automatisk optimering.

Men kan för sakens skull hålla med om att man bör kunna hitta uppdateringar på webben utan programvara.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

90 %? Det är då inte 90 % av de hängivna gamerserna som uppdaterar via den. Djävla skitmjukvara är vad det är!

Dem kanske räknar alla gånger jag har tryckt på den för att få ett felmeddelande att installationen misslyckades...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Smart länkar till Nvidia download site och bara klicka på den när kommer en ny.

Ok, förstår inte heller varför man måste ha GFE för att tanka ned en drivrutin, varför inte både och, då blir alla nöjda.
Misstänker att Nvidia kommer att backa.
https://forums.geforce.com/default/topic/885576/geforce-drive...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

NvStream (som jag inte ens nyttjar) kraschade titt som tätt för mig, så jag har avinstallerat Nvidia Experience.

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Medlem

Dumheter. Jag förstår varför de vill göra så här, men jag tänker inte spela med (hö hö). Att tvinga på folk onödiga mjukvarupaket bara för att få tag på drivrutiner har alltid varit extremt irriterande och uselt.

Jag minns under tidigt 2000-tal när HP tvingade en att ladda ned en elefantblobb med bloatware bara för att få tag på drivrutinen till en skanner. Skönt nog så slutade de med den idiotin efter några år...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Det här gillar jag inte, jag har GeForce Experience installerat och använder för att spela in när jag spelar, GE funkar utmärkt med det enligt mig. Men varje gång GE ska ladda ner nya drivrutiner så stannar programmet, "GE svarar ej / GE har slutat fungera"... varenda jävla gång, blir så förbannad på skiten!
Det enda GE duger till är att spela in spelandet med, Shadowplay heter det.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Det här kan fungera om experience ALDRIG kraschar. Det har hänt någon gång att den inte vill leka och då vill man ju uppdatera sina drivare utan den. Jag uppdaterar ju ändå bara drivarna till graffet en gång i kvartalet då mitt kort är så gammalt (660ti) och jag gillar geforce experience så jag personligen tycker nog inte det är så irriterande

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Bara dom fixar stabilitetsproblem som vissa här påstår sig uppleva (själv har jag inga problem) så tycker jag väl att detta är helt ok. Inte så värst resurstungt program och är man hardcore-anti kommer man säkert över senaste drivrutinen via guru3d ändå så.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Får mycket onödiga processer om jag installerar GeForce Experience. Jag har knappt en Nvidia Shield men får alla fall Nvidia Streamer Service.exe i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För det är ren skit.

Hatar skiten...

Funkar riktigt dåligt !! ibland fått för sig skriva över min CS:GO config ;__;

Har kört NGE och aldrig stött på sådant fel och tycker personligen att NGE varit jäkligt bra i många fall då jag använt det. har aldrig märkt av att det ens ligger aktivt. Använder inte för spelinställnignar eller nått, utan bara har automatisk nedladdning av drivrutiner sedan klickar jag på installera när det finns klart. Så tycker den funktionen för mig är smidig.

Sen andra funktioner som shadowplay är bara plus i kanten.

Så NGE är inte direkt dåligt men det är dåligt dem ska påtvinga folk att använda sig av detta. Att man för personliga åsikter över en mjukvara är en sak och självklart bra alla tycker olika.
Problemet är att när man inte får en valfrihet att välja hur man vill köra sina drivrutiner samt inställningar i datorn är där problemet kommer.

Men jag tror Nvidia känner att : NGE påverkar positivt då det blir lättare att uppdatera drivrutiner, optimera spelinställningar för de som inte kanske är så duktiga på vad man ska välja för inställningar för sin utrustning osv, helt enkelt göra mindre jobb för alla som använder denna mjukvara. Men det är ju smaksatt vad man vill kunna göra och inte.

Jag själv vill göra alla mina spelinställningar själv, så använder inte optimera, vill ha automatisk nedladdning av drivrutiner så NGE fungerar bra för det. så ja, smaken är som baken

För andra med Nvidia Streamer elle NVstream så går denna funktion att inaktivera i registret så varför klaga? Bara stänga av de man inte vill använda -_-

Sen game ready drivrutiner? ladda ner icke game ready?

Permalänk
Medlem

Tror det behövs en påminnelse om att detta bara gäller Game Ready-drivrutinerna... De kommer fortfarande släppa reguljära drivrutiner ungefär var tredje månad som inte behöver GFE.

Permalänk
Medlem

Hur bra nånting än är så kommer alla inte vilja använda det. Ska det vara så svårt att fatta?

Permalänk
Medlem

Tycker också detta är ren bloatware om man inte behöver shadowplay, det har vid upprepade gånger ställt till det för prestandan också med tjänster som är igång och suger CPUkraft genom "NVIDIA Streamer Service".

De inställningar den rekommenderar är sällan bra heller, man hittar själv en bättre balans genom att köra fraps ens stund medan man spelar och ändra inställningar, är inte direkt många inställningar i spelen man behöver ha koll på.

Lovar att detta kommer motarbetas kraftigt i gaming communityt. Folk kommer börja ladda ner dessa game ready drivers via torrents och andra siter som lägger upp dessa. Det kan knappast vara olagligt då vi som äger hårdvaran har rätt till drivrutinen?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm