HDD eller SSD för bilder >> 15 år+

Permalänk
Medlem

Faktiskt sett, besvarar du din egen fråga i ditt inlägg. Det citerade inlägget tar fasta på situationen där värdefullt data inte rörs på 30 år och därmed förlorar kompatibilitet och kvarhållande av databitar, vilket per logik resonerar dåligt med det faktum att det skulle vara värdefullt. Om en familj har bilder i ett arkiv på datorn, så hanterar man kort sagt dessa data kontinuerligt, i takt med att man uppgraderar datorer och teknisk infrastruktur inom hushållet. Det är också vad du kommer fram till själv; då du nämner att "datat måste flyttas många gånger".

Skrivet av solemn:

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Utveckla gärna.

Min andemening är att data måste flyttas många gånger under en livstid. När du är död, vem ska/vill/kan fortsätta göra det åt dig?

Permalänk
Medlem

@downup:

Enkelt svar!

Köp en NAS!!

Typ en Synology DiskStation DS215j för 1600Kr

På nasen kan alla i familjen komma åt bilderna, på alla enheter! (kan ju vara trevligt)

I nasen trycker du i dom två största diskarna som bara går.

Sen köper du en intern stor (mekanisk) lagringsdisk, som du har i din maindator.
Sen köper du en USB-ansluten hårddisk.

Nu har du fyra st diskar... och då skyfflar du fram o tillbaka, fram o tillbaka.

Kort o gott du kör backup!

Sen skaffar du fler diskar.....Och fler.... och fler.....Sen skyfflar du, och skyfflar etc etc etc

En sak vet jag bestämt! Att denna cykeln... Den tar ever never slut *Punkt**

Vill du vara säker, många hårddiskar, flytta filer, fram o tillbaka.

Sen när du dör, ja då kan man ju bara hoppas att du lärt dina barn att göra exakt samma process, och att dina barn, lärt barnbarnen.......

Fysiska fotoalbum etc etc, det är bara att glömma, då dom bleks o gulnar, pappret håller helt enkelt inte.

Och som ett sidospår ----> Att förvara negativ (jag menar riktiga negativ) i frysen kan hålla en bra tid. Men även dom måste tinas, då man oftast flyttar inom 20 - 30 år.

Jag har själv bilder som är från dom allra första digitala enheterna, stora pixlar och allt är i stort sett fel, med dagens mått. Men jag älskar dom. Har flyttat dom filerna till *exemplet ovan** genom 20+ År.

Dom filerna har överlevt många många hårddiskar, diskar dör, men filer består, OM man vill

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Faktiskt sett, besvarar du din egen fråga i ditt inlägg. Det citerade inlägget tar fasta på situationen där värdefullt data inte rörs på 30 år och därmed förlorar kompatibilitet och kvarhållande av databitar, vilket per logik resonerar dåligt med det faktum att det skulle vara värdefullt. Om en familj har bilder i ett arkiv på datorn, så hanterar man kort sagt dessa data kontinuerligt, i takt med att man uppgraderar datorer och teknisk infrastruktur inom hushållet. Det är också vad du kommer fram till själv; då du nämner att "datat måste flyttas många gånger".

Helt fel. Jag tror att du har missförstått mig. Eller så missförstår jag dig?
Bilder är värdefull data och ska naturligtvis behandlas som värdefull data (enligt mitt synsätt).
Jag flyttar över bildbiblioteket till nya diskar med några års mellanrum, samt naturligtvis på minst en backup.

Men känslan att alla mina digitala bilder har en kortare livstid än pappersbilderna finns där hela tiden. Kanske är
det en generationsfråga (jag är 35 år)? Ändå har man lagt ner massa tid på att scanna in gamla pappersbilder...

Tillverkarna påstår att pappersbilder håller i 100-140 år. Det betyder att mina barn kan spara bilder från sin barndom
och kanske visa upp dessa för sina barn/barnbarn. Där får jag nog anse mig vara nöjd. Jag tror inte att mina bildfiler
överlever så länge.

Permalänk
Medlem

Där har vi en annorlunda syn. Data kommer alltid bestå av bitar och data kommer alltid ha möjlighet att konverteras. Vidare tror jag inte jpg, dng eller tif är filformat som helt kommer glömmas bort inom 50 år. Om 50 år kommer fortfarande efterfrågan till konvertering säkert finnas, och då kommer verktyg för konvertering finnas. Din utgångspunkt är istället att framtida människor kommer glömma hur man använder dagens data. Med den mängd data vi skapat bara senaste 10 åren i form av ljud och bild ser jag ingen chans alls att detta data bara skulle glömmas bort. Återigen, bitarna finns där. Det är bara att ta fram ett konverteringsverktyg då det kommer nya filformat. Situationen är också så fiktiv - återigen. Det är inte realistiskt att du skulle koppla ifrån ditt bildarkiv i 50 år för att sedan "nästa person i arvet" skulle ta över och få en shock - "oj, det är pappas bilder men vi kan inte öppna dem!". Speciellt med tanke på hur det ser ut idag, då molnlagring plötsligt förenklat vardagen så oerhört, och blir allt mer populärt. Data blir allt mer tillgängligt med fri åtkomst. Ingen kommer glömma allt digitalt du äger för att sedan inte veta vad en jpg är om 50 år. Egypterna levde för tusentals år sedan och vi har förstått hur vi kan läsa deras skrift, baserat på en analys av språkträd och historisk utveckling av språk. En jpg har under början av 2000-talet varit så använd att det absolut inte är något som kommer försvinna ur folks minnen. Och om det nu blir så, kommer kodningen för formatet redan ha förts in i tex wikipedia. Och då ska vi gå över i att wikipedia också plötsligt glöms bort totalt om 50 år... Jag förstår ditt tankesätt men resonemanget håller inte i den moderna tid vi nu lever i.

Skrivet av solemn:

Helt fel. Jag tror att du har missförstått mig. Eller så missförstår jag dig?
Bilder är värdefull data och ska naturligtvis behandlas som värdefull data (enligt mitt synsätt).
Jag flyttar över bildbiblioteket till nya diskar med några års mellanrum, samt naturligtvis på minst en backup.

Men känslan att alla mina digitala bilder har en kortare livstid än pappersbilderna finns där hela tiden. Kanske är
det en generationsfråga (jag är 35 år)? Ändå har man lagt ner massa tid på att scanna in gamla pappersbilder...

Tillverkarna påstår att pappersbilder håller i 100-140 år. Det betyder att mina barn kan spara bilder från sin barndom
och kanske visa upp dessa för sina barn/barnbarn. Där får jag nog anse mig vara nöjd. Jag tror inte att mina bildfiler
överlever så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Där har vi en annorlunda syn. Data kommer alltid bestå av bitar och data kommer alltid ha möjlighet att konverteras. Vidare tror jag inte jpg, dng eller tif är filformat som helt kommer glömmas bort inom 50 år. Om 50 år kommer fortfarande efterfrågan till konvertering säkert finnas, och då kommer verktyg för konvertering finnas. Din utgångspunkt är istället att framtida människor kommer glömma hur man använder dagens data. Med den mängd data vi skapat bara senaste 10 åren i form av ljud och bild ser jag ingen chans alls att detta data bara skulle glömmas bort. Återigen, bitarna finns där. Det är bara att ta fram ett konverteringsverktyg då det kommer nya filformat. Situationen är också så fiktiv - återigen. Det är inte realistiskt att du skulle koppla ifrån ditt bildarkiv i 50 år för att sedan "nästa person i arvet" skulle ta över och få en shock - "oj, det är pappas bilder men vi kan inte öppna dem!". Speciellt med tanke på hur det ser ut idag, då molnlagring plötsligt förenklat vardagen så oerhört, och blir allt mer populärt. Data blir allt mer tillgängligt med fri åtkomst. Ingen kommer glömma allt digitalt du äger för att sedan inte veta vad en jpg är om 50 år. Egypterna levde för tusentals år sedan och vi har förstått hur vi kan läsa deras skrift, baserat på en analys av språkträd och historisk utveckling av språk. En jpg har under början av 2000-talet varit så använd att det absolut inte är något som kommer försvinna ur folks minnen. Och om det nu blir så, kommer kodningen för formatet redan ha förts in i tex wikipedia. Och då ska vi gå över i att wikipedia också plötsligt glöms bort totalt om 50 år... Jag förstår ditt tankesätt men resonemanget håller inte i den moderna tid vi nu lever i.

Jag syftar snarare på att mängden data ökar (hur många tusen bilder kommer jag inte ha lagrade om 40-50 år? Förutsatt att jag lever så länge då..).

Jag förutsätter att jag kommer att fortsätta underhålla den här mängden data under resten av min livstid. Men någon gång måste jag lämna över ansvaret till någon annan. Visst kan jag låta diskarna ligga bortglömda i en garderob för oöverskådlig tid. Men risken är ju stor att ingen kan komma åt min data om när dom legat där tillräckligt länge.

Nej, jag måste nog anstränga mig om jag vill att min data ska överleva mig. Jag måste kanske be ett av mina barn om att "ta hand om" min data. Alltså, fortsätta underhålla. Kontinuerligt flytta, flytta, flytta. Om det är nu inte är så att vi skapat så fantastiskt bra lagringsmedia att den pålitligt kan lagra data i 50+ (100 kanske?) år..

Hur kan jag förvänta mig att någon av mina barn underhåller min lagrade bilder av egen vilja?

Ni som inte vill/kan eller har några tankar på att skaffa barn, har ni över huvud taget tänkt tanken på vad som ska hända med alla data ni samlar på er när ni ligger "six feet under"?

Molnlagring är intressant, absolut. Kanske överlever Facebook, OneDrive, DropBox och liknande tjänster i hundratals år framöver? Vem vet.
Men alla data vi samlar på oss ökar så ecxeptionellt mycket! Varför skulle kommande generationer vilja ta hand om vårat "skräp"? Speciellt när vi producerar så mycket skit??

Märker att jag börjar spåra ur aningen lite nu... ber om ursäkt.

Permalänk

Om 15 år är det inte helt osannolikt att gränssnittet för interna och externa enheter är utbytta. Jag spar ner allt i molnet, 2 olika molntjänster faktiskt.

Permalänk
Medlem

Vi bör ha i åtanke att 15 år kanske låter som lång tid men går vi 15 år tillbaka så landar vi på millenieskiftet och det känns som igår jag stod där i kylan och skålade i skumpa och sjöng allsång på kajen till Europe.

Hursom, för 15 år sedan använde vi CD-skivor och 3,5" hårddiskar, medier som funkar utmärkt fortfarande idag även om DVD/Bluray tagit över och SSD är på framfart. I skåpet har jag ett gäng fungerande hårddiskar och skivor från och innan denna tid också.

Min poäng är att det är långt ifrån omöjligt idag att hitta utrustning för att nå och kunna använda dessa medier så att lägga backups på såväl 3,5" diskar som Bluray/DVD (t.o.m. CD vill jag påstå) funkar nog fint även om 15 år.

Dock bör man ha i åtanke att skivor åldras och hårddiskar är tickande bomber så det är helt klokt som många säger att göra nya backups på backups emellanåt under åren.

Att även sprida ut kopiorna hos föräldrar, bortkopplade enheter osv är också klokt.

Molntjänster är jag mer osäker på. För 15 år sedan hade vi inte Dropbox eller Google Drive. Idag är dessa typer av tjänster ett måste men vart ligger utvecklingen om 15 år? Hursom, det måste ändå ses som ett bra alternativ och den dagen molntjänsterna försvinner har vi säkert haft gott om tid att flytta våra backups.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |