Laptop för grafisk design ~10 000kr

Permalänk

Laptop för grafisk design ~10 000kr

Tjenare, hoppas det finns någon snäll själ som skulle kunna hjälpa mig vid köp av bärbar dator.

Har tänkt att införskaffa mig en jobbdator nu till julen och skulle gärna ha en bärbar då jag villa ha med den på kundmöten och dylikt.
Kommer jobba mestadels med Photoshop och Illustrator på den.

Hyffsat mycket ram och processor behövs iallafall. (eller?)

Vad ska man tänka på?
-IPS?
-Stor skärm? (eller extärn skärm?)
-Kraftigt grafikkort?
-Vilket märke ska man köpa?

Kommer troligtvis att ha den i ett vägguttag för de mesta så batteritiden spelar ingen större roll, bara den håller nån timme på kundmöten.

Tänkte försöka hålla mig runt 10 000kr men går säkert att köpa dyrare om det skulle behövas.

Mvh
NewViking

Permalänk
Medlem

Jobbar själv med Photoshop och Illustrator, när jag jobbar hemma använder jag en MacBook Pro 13" (i5 2.7GHz) med extern skärm. Fungerar klockrent! Varken Photoshop eller Illustrator är speciellt CPU eller GPU-krävande, tycker RAM och snabb hårddisk (SSD) ger större skillnad. Dock så får du dubbla din budget med en MacBook Pro och extern skärm.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av iFraja:

Jobbar själv med Photoshop och Illustrator, när jag jobbar hemma använder jag en MacBook Pro 13" (i5 2.7GHz) med extern skärm. Fungerar klockrent! Varken Photoshop eller Illustrator är speciellt CPU eller GPU-krävande, tycker RAM och snabb hårddisk (SSD) ger större skillnad. Dock så får du dubbla din budget med en MacBook Pro och extern skärm.

Tyvärr så kan jag nog inte gå från Windows till OSX, men ska tänka på att prioritera RAM och hårddisk.

Vad har du för extern skärm?

Tycker även att 13" skärm är ganska litet, funkar den bra att jobba på utan att ha extern skärm?