Hur kompetent är svenska polisen egentligen?

Permalänk
Medlem

Farbror blå är ingen insatsstyrka direkt, deras vapenträning är ett skämt.

Så att dom ens lyckades skjuta han är ju ett +1 ...
Eye for an eye, han var ju trots allt en mördare så han lär inte saknas.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Mycket rolig tråd om ett ack så tragiskt ämne.

Ni som härjar om att polisen ska skjuta i benet istället, ni bör omedelbart slita er från era datorer och filmer där ni verkar hämta er verklighetsuppfattning från. Detta av flera anledningar;

1. Det är i princip OMÖJLIGT att träffa benet på en person i rörelse, detta vet alla som någonsin skjutit med pistol.
2. Om man ändå träffar benet så är det extremt ovanligt att man når någon omedelbar effekt med skottet. Isf ska man ha sådan tur att man träffar mitt på lårbenet som bår av och personen då ramlar. Sannolikheten för detta är i princip noll. Ett skott i benet förhindrar inte den misstänkte att fortsätta agera.
3. En kniv är minst lika farlig på kort avstånd som en pistol, att då "chansa" på att dra något CS-skott i benet och tro att personen stannar omedlebart och avbryter sin attack, är mer än lovligt naivt.

Därför så är svensk polis utbildad i att vid ett omedelbart dödligt angrepp, som denna knivman bevisligen ägnade sig åt, skjuta centralt för en omelbar effekt. Man skjuter i det område man har störst möjlighet att träffa och få stopp på angreppet - bålen/bröstkorgen, eller huvudet om det är så akut. Det utbildas svensk polis i och det är så det ska gå till, tror ni annat är ni naiva.

Turligt nog har hela svenska polisen under senaste året genomgått utbildning i PDV (Pågående Dödligt Våld), just för att snabbt gå in i exempelvis en skola och agera om sånt här skulle hända. I de flesta andra liknande situationer så väntar man på backup och försöker förhandla. I dessa situationer då gärningsmannen med vapen angriper flera andra, så går poliserna alltså in och riskerar sina egna liv för andras. Det är ingen rolig uppgift, men vem ska annars göra det?

Det stresspåslag man utsätts för i en dylik situation är inget de flesta ens får uppleva under hela sin livstid, turligt nog.
Lägg där också till att poliser, precis som ni, är föräldrar och har barn och andra bekanta. Poliser jobbar i regel på sin hemort, att få ett larm om en mördare på en skola, vilket stresspåslag tror ni det skulle ge er själva?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Tycker problemet ligger i att polisen har fel vapen med fel amunition!
Kan inte riktigt förstå att dom inte får ha tasers.

Vi som är lite äldre minns skjutningen på gamla väster i malmö. Minns jag rätt tog det 13 träffar innan dom fick stopp på galningen med svärd.
Bla annat högg han av halva skinkan på en polis.

Fast nuförtiden har de annat vapen(ZigZ 9mm) och annan amunition också med stoppande verkan, så det är lite skillnad¨nu.
Gamla Waltern var ju inte mycket att hänga i granen.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Har inte på något sätt sagt att jag skulle gjort ett bättre jobb men en polis som ger sig in i en byggnad för att ta hand om nån kriminell går väl knappast in i byggnaden med pistolen i hölster, en skola är väl något större än en lekstuga och som nämnts tidigare varför har vi inte elpistoler istället.

Tidigare har väl folk avlidit och blivit skadad av knän i ryggar och annat smått och gott

Du har absolut ingen aning om i vilken situation de fick en sammanstöt. Det kanske var runt ett hörn eller dylikt. Det är sällan att det sker en mexikansk duell-situation i SIB.
Jag tycker ofta det är människor som kritiserar polisen efter varje dödsskjutning, jag tycker att ni helt saknar rätt samt grund för detta.

Personligen tycker jag det inte är så svårt att skjuta på rörliga mål, det är i teori och praktik lätt. Men när det rörliga målet rör sig mot dig med avsikt för att ta ditt liv, då spelar nog en helt annan psykologisk faktor in som jag helt saknar erfarenhet utav.

Ingen annan skall sitta i efterhand och avgöra om polisen i fråga kände sig tillräckligt hotad för att skjuta verkanseld. En polisman skall aldrig behöva tumma på sin egna säkerhet för någon annan, framförallt inte för någon som precis stuckit flera personer med ett svärd. Polisen skall i teori inte ens behöva ta beslutet, skulden ligger helt på gärningsmännen som sätter sig själv samt andra människor i en sådan situation där de behöver ta ett liv, inte polisens.

/End.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Det märks att vi har det för tryggt i detta land, när det ska komma kritik Så fort polisen avfyrar ett vapen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Har inte på något sätt sagt att jag skulle gjort ett bättre jobb men en polis som ger sig in i en byggnad för att ta hand om nån kriminell går väl knappast in i byggnaden med pistolen i hölster, en skola är väl något större än en lekstuga och som nämnts tidigare varför har vi inte elpistoler istället.

Tidigare har väl folk avlidit och blivit skadad av knän i ryggar och annat smått och gott

Varför polisen bara får nyttja batong, pepparspray och pistol får du fråga politiker om.
Det har kämpats ganska länge från Polisens sida att få alternativa icke dödliga sätt att få stopp på gärningsmän.

Sedan som tidigare nämnt, jag tror du underskattar hur svårt det är att träffa ett objekt som rör sig.
Du kan ju ställa dig 5meter från en kompis och skjuta mot honom med ett gummiband för att simulera.
Prova först ben, sedan bröst.
Prova sedan när kompisen även rusar emot dig.

Återkom gärna med resultat.

Permalänk
Medlem

Vi vet fortfarande inte var personen blivit träffad, polisen använder väll fortfarande hollowpoint för att minska risken med överpenetration? Personen avled på sjukhus flera timmar efter, så det är inte helt omöjligt att personen faktiskt blivit skjuten i benet men avlidit ändå. I förrgår avled en person i Helsingborg som de sköt i vaden. Bara för att det är ett ben behöver det absolut inte vara ofarligt. För er som inte vet, detta är en hollowpoint:

Dessutom, om träning, de hade bråttom som fan -> det var inte insatsstyrkan som gick in, utan en vanlig gatupolis. Det stod i tidningarna här nere i Skåne nyss att 20 % av polisens vapen inte kan skjuta 30 skott utan eldavbrott, men vi har inte märkt det eftersom den genomsnittliga polisen vapentränar 4 timmar, PER ÅR. Det känns ganska starkt att be en person gå in i en byggnad med en galning med ett svärd och kräva att den lugnt och stilla sikta i 2 sekunder efter ett ben (som dessutom rör sig), särskilt när skottet inte alls garanterar att stoppa gärningsmannen även om det träffar. Nej, jag tycker polisen agerat rätt, dem måste få skydda sig själva och allmänheten i första hand. Väldigt synd att det inte kommer gå att förhöra gärningsmannen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hur svårt kan det egentligen vara att sätta ett skott i ett ben eller någonstans där ett skott inte är dödande.

Eftersom svensk polis laddar med dumdum, så är ett skott i benet en trolig dödsorsak. För att stoppa de interna blödningarna är man ofta tvingad att amputera, för att vara säker på att träffa siktar man som lägst ovan knät, på den stora köttiga muskeln i låret...
(Nu misstänker jag att man skjutit honom i bröstkorgen, eftersom det är på en skola, i pressat läge med oskyldiga omkring. Dör man inte av det, då har något blivit jävligt konstigt.)

Skrivet av Hymer:

Jag tycker förövrigt att det var bra att polisen hade ihjäl idioten så jag slipper bekosta hans fängelsevistelse samt att det blir en dåre mindre i samhället.

Hade det varit en "idiot" eller "dåre" hade jag inte varit överens med dig, men eftersom vi pratar om en människa som varit vid sina sinnes fulla bruk, och begått ett överlagt brott, helt i syfte att döda så många han kunde, så tycker jag närmast det är tragiskt att man inte skjutit honom i huvudet, och garanterat sparat staten kostnader, och besvär.

Skrivet av selago:

Efter du stoppat personen skjut ett extra skott i luften så att du kan hävda att du sköt ett varningsskott innan.

Kör de fortfarande på den rekomendationen? Jag trodde man hade gått över till att rekomendera markskott, eller skott mot andra fasta föremål som kan absorbera kulan. Att skicka iväg en oadresserad kula som kan hamna var som helst, är.... lite farligt. Går kulan i en ballistisk kulbana kan den vara dödlig en kilometer bort, utan vidare. Speciellt från kulvapen med lite högre utgångshastighet, som gevär och automatvapen.

Skrivet av Shimonu:

Nej, kroppen siktas det på, den är enklast att träffa och kommer med störst säkerhet avvärja risken.

Det där är en bedömningsfråga för polisman på plats. Det är ju bara ett par dagar sedan man sköt en knivman med 3 skott. Ett i vart ben, och en i armen. Personligen hade jag siktat någonstans mitt mellan de där från början, kroppen är ett praktiskt mål. Gärna högt, mitt i bröstkorgen.

Skrivet av smygolf:

Vi som är lite äldre minns skjutningen på gamla väster i malmö. Minns jag rätt tog det 13 träffar innan dom fick stopp på galningen med svärd.

Nu vet jag inte när det där inträffade, men sedan 2003 kör polisen med dumdum. (Attans, någon annan hade hunnit före.. Nåja, det får stå kvar.)

Skrivet av marmeladov:

2. Om man ändå träffar benet så är det extremt ovanligt att man når någon omedelbar effekt med skottet. Isf ska man ha sådan tur att man träffar mitt på lårbenet som bår av och personen då ramlar. Sannolikheten för detta är i princip noll. Ett skott i benet förhindrar inte den misstänkte att fortsätta agera.

Nja, med de mjuknosade dumdum polisen använder som används behöver man inte träffa lårbenet, men man behöver få en bra träff på muskulaturen. Dumt att ta risken. Skjut på bröstkorgen, samla skotten något högt på pappers-silhuetten när man övningsskjuter, så ska det nog bli bra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Om det är händelsen på 80-talet som du menar så har polisen sen 2003 ny ammunition.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet o det var det jag menade med att dom har fel amunition då det ger långt värre skador än dom helmantlade kulorna dom hade förr. Malmöfallet tycker jag är en bra jämförelse för även med dagens ammunition så hade det tagit X antal träffar Innan dom hade fått stopp på han.

Med en taser hade han med största sannolikhet fallit direkt.

Men men.....

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Ja glöm inte adrenalinet och t.ex. fight or flight instinkten.

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

och som nämnts tidigare varför har vi inte elpistoler istället?

Varför tycker du det är bättre att fanskapet får överleva när han skulle få sitta kort tid i våra slappa fängelsen tills någon kommer på att han behöver psykisk vård och sedan går han igen på gatorna om 5 år?

Människan HÖGG för fan i barn...

Jag anser att om man mördat så har man förbrukat rätten till sitt egna liv, precis för sådana här fall förespråkar jag dödsstraff.

Permalänk
Medlem

Publicerades nyss i sydsvenskan:

Sydsvenskan

Eller i kort, de mötte honom på väg ned för en trappa (dvs probably mindre än 7 m) efter att nyss passerat ett av offren

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det är ju bra att de skjuter så att GM dör imo.
Inga mer skattepengar på GM och personen är inte tillbaka på gatorna igen inom något år.

Sen är det typ omöjligt att träffa t.ex ben som du tycker är bättre. Mitt på kroppen måste man sikta om personen springer mot dig. Pricka på sidorna där inga organ tar skada är för svårt också.

Är personen t.ex 10 meter bort med kniv och du har pistolen i hölster så är du död innan du hinner skjuta.
Du vet folk ramlar inte ihop och dör direkt av ett skott som på film va? Och går man på rätt droger så fortsätter man även med några skott på kroppen.

Ett annat sätt att se på det är att om GM hade överlevt hade det varit avskräckande för andra som går i liknande tankar. Det faktum att de kan "slippa" konsekvenserna av sina handlingar genom en konfrontation med polisen är säkerligen en bidragande faktor till varför de gör det till att börja med.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara i England poliser klarar sig utan pistoler? Iaf var det så för en 20 år sen. Dom är hårda killar o tjejer där 😊

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja, med de mjuknosade dumdum polisen använder som används behöver man inte träffa lårbenet, men man behöver få en bra träff på muskulaturen. Dumt att ta risken. Skjut på bröstkorgen, samla skotten något högt på pappers-silhuetten när man övningsskjuter, så ska det nog bli bra.
B!

Trots att polisens tjänsteaammunition "fläker ut sig" så ska du ha rejält tur om du uppnår verkanseffekt med en träff i benet. Därför utbildas inte poliser i att sikta på benen om det inte är uppenbart att man klarar av ett sådant skott. Därför är centralt skott önskvärt, men det tror jag vi är överens om

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Har inte på något sätt sagt att jag skulle gjort ett bättre jobb men en polis som ger sig in i en byggnad för att ta hand om nån kriminell går väl knappast in i byggnaden med pistolen i hölster, en skola är väl något större än en lekstuga och som nämnts tidigare varför har vi inte elpistoler istället.

Tidigare har väl folk avlidit och blivit skadad av knän i ryggar och annat smått och gott

Reality check:

Tror du det finns något intresse från polisens sida, ännu mindre individuella polismäns sida, att försöka använda elpistol mot en beväpnad gärningsman som gör utfall mot polisen?

Sedan ger din text sken av att du vill byta ut polisens skarpa pistoler mot elpistoler. Hur tänker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Tja hade det varit usa hade han haft 50 kulor i sig, så jag skulle vilja säga mer reserverade om något.

Om vårat svenska fängelse faktiskt hade varit ett fängelse så hade jag gärna bekostat idioters uppdåd.
Men eftersom våra fängelse är en semesterort kan dom lika gärna dö om dom tagit ett liv.

Har du egen erfarenhet av svenska fängelser?

Rent generellt verkar det som att folk vill ha hårdare straff med allt vad det innebär. Är det verkligen rätt väg att gå? T ex i Norge har de en annan modell gällande viss brottslighet och de hade 16 % återfall av dessa brottslingar. Sen vet jag iof hur stor andel återfall vi har i Sverige så det är kanske en korkad jämförelse.

Personligen ser jag hellre att vi hjälper tillbaka folk till samhället än att de stannar kvar som kriminella. Dock inser även jag att det kan vara svårt att tänka i de banorna om ens barn blivit mördat, misshandlat eller något annat hemskt.

Sry för off-topic.

Permalänk
Medlem

Elpistoler är ingen bra idé, det skulle endast öka våldet mot medborgare, skyldiga såväl som oskyldiga. Det blir alldeles för lätt för polisen att ta till med, detta är väldigt tydligt i både England samt USA. Det är bättre att polisen endast får använda pistol när så krävs. Skulle de få använda elpistol så skulle det sluta med att de skulle användas i tid och otid, inget bra förslag alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hur svårt kan det egentligen vara att sätta ett skott i ett ben eller någonstans där ett skott inte är dödande.

Tror du har spelat lite för mycket CS:GO. Undrar hur du hade reagerat om en man med ett svärd i handen hade sprungit rakt emot dig i ett begränsat rum. Polisen gjorde helt rätt i detta fall, tar inga risker och prioriterar såklart sitt eget liv före mördarens.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Varför skulle de ha skjutit honom om de inte var tvungna? Oavsett rätt eller fel ur "rättvisesynpunkt" måste ju polisen ifråga som gjorde det numera leva med att ha tagit livet av en annan person, knappast en lätt känsla eller något man vill bära på kan jag tänka mig.

Som artikeln ovan säger så möttes de i en trappa och han anföll dem direkt, känns inte som att de har mycket till val. Sen kommer jag personligen inte sitta och tycka synd om honom efter att han har gått till en skola med två knivar och huggit ihjäl två personer och skadat två till. Hur trodde han att det här skulle sluta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Det märks att vi har det för tryggt i detta land, när det ska komma kritik Så fort polisen avfyrar ett vapen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har det tryggt, men för tryggt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag vet o det var det jag menade med att dom har fel amunition då det ger långt värre skador än dom helmantlade kulorna dom hade förr. Malmöfallet tycker jag är en bra jämförelse för även med dagens ammunition så hade det tagit X antal träffar Innan dom hade fått stopp på han.

Med en taser hade han med största sannolikhet fallit direkt.

Men men.....

Med en elpistol hade polisen också haft ett enda försök att få ned gärningsmannen innan han riskerat att döda en eller flera av poliserna.

Skadeanalysen är oerhört lätt att göra till skarp beväpnings fördel i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Elpistoler är ingen bra idé, det skulle endast öka våldet mot medborgare, skyldiga såväl som oskyldiga. Det blir alldeles för lätt för polisen att ta till med, detta är väldigt tydligt i både England samt USA. Det är bättre att polisen endast får använda pistol när så krävs. Skulle de få använda elpistol så skulle det sluta med att de skulle användas i tid och otid, inget bra förslag alls.

Har vi något överdrivet bruk av sprayet dom använder?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Har vi något överdrivet bruk av sprayet dom använder?

Du behöver vara betydligt närmre för att effektivt kunna använda sprayen. Om polisen skall bruka våld mot någon så måste det innebära konsekvenser, ge dem elpistol så skulle våldet öka då det blir så mycket enklare att använda, den du använder en elpistol på dör som regel inte.

Ninja edit.
Vad avser gärningsmannen så får vi alldrig reda på varför han gjorde det, det blir bara spekulationer.

Permalänk
Avstängd

Jag ser inget problem med att en sån här mördare skjuts ihjäl av polisen. Billigare än fängelse eller vård som kanske inte ens funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen inte polisen gjorde fel. Dem sköt inte GM för att döda honom utan för att stoppa honom. Sen att kulorna dem använder ofta gör att man dör pga att dem fastnar i kroppen istället för att gå igenom kan man ju diskutera vad man tycker om det. Men hur hade det sett ut om det varit en civil som blivit träffad av polisens skott pga att skottet åkte rakt igenom GM.
Det jag funderar på är ju dock om polisen inte redan hade dragna vapen när dem påträffade GM?
Då borde dem ju ha tid att ge GM ett val innan dem sköt?
Men man vet kanske inte hur många meter dem var från varandra när dem påträffades?

Sen tycker jag det är fel att säga att GM förtjäna att dö osv osv.
Nu kan man inte få reda på varför. Med tanke på att han inte gjort något brott innan.
Man vill ju fånga upp så mycket info som möjligt , nu kommer ju alla bara anta massa skit.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av BergEr:

Det är ju bra att de skjuter så att GM dör imo.
Inga mer skattepengar på GM och personen är inte tillbaka på gatorna igen inom något år.

Sen är det typ omöjligt att träffa t.ex ben som du tycker är bättre. Mitt på kroppen måste man sikta om personen springer mot dig. Pricka på sidorna där inga organ tar skada är för svårt också.

Är personen t.ex 10 meter bort med kniv och du har pistolen i hölster så är du död innan du hinner skjuta.
Du vet folk ramlar inte ihop och dör direkt av ett skott som på film va? Och går man på rätt droger så fortsätter man även med några skott på kroppen.

Fast personen är inte dömd. Det kanske inte spelar någon roll för dig?
Är det bara tillräckligt mörkt ute så kan ju polisen gå runt och skjuta ner folk hela tiden, skyldiga eller inte spelar ingen roll.
Vad det skulle leda till i praktiken, är att oskyldiga dör, och de skyldiga beväpnar sig så poliser dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har du egen erfarenhet av svenska fängelser?

Rent generellt verkar det som att folk vill ha hårdare straff med allt vad det innebär. Är det verkligen rätt väg att gå? T ex i Norge har de en annan modell gällande viss brottslighet och de hade 16 % återfall av dessa brottslingar. Sen vet jag iof hur stor andel återfall vi har i Sverige så det är kanske en korkad jämförelse.

Personligen ser jag hellre att vi hjälper tillbaka folk till samhället än att de stannar kvar som kriminella. Dock inser även jag att det kan vara svårt att tänka i de banorna om ens barn blivit mördat, misshandlat eller något annat hemskt.

Sry för off-topic.

Fängelse ska vara menat som avskräckande exempel.
I vårat fall är det inte det.

Vi är bland dom länderna i världen med lägst straff gällande typ allt.

Jag kan dra en liknelse i Japan ex, även Yakuza som är den största kriminella ringen har avecklat sjutvapen för det är inte värt straffen, ja dom springer runder med knivar och annat fortfarande men poängen är där.

Ett straff ska vara avskräckande.
Att beväpna sig med ett sjutvapen ska ha seriösa konsekvenser, även om du inte mördar någon med det. Innehav utav sådant ska vara belagt med HÖGT straff.

Mord säger sig själv, vi har alldeles för milda straff gällande det, våldsbrott i allmänhet är alldeles för slappt.

Till din första fråga, jag personligen nej. Har dock en hel del bekanta som suttit inne både för det enda och det andra (milda brott till narkotika och grova våldsbrott), ingen utav dom har tyckt det varit fruktansvärt.
Hell, ena fixade tom en utbildning där inne, det är mer än jag fick möjlighet till som arbetslös tidigare.

Det är såklart delade meningar. Milda brott kanske är en sak, men grövre brott ska vara belagt med hårda straff, och då ser jag hårdare fängelse dessutom.

Ex Ikea mördaren, som mördade 2 slumpmässiga svenskar enbart för han var arg på sverige. En sådan person borde slängas in i en mörk håla och kasta bort nyckeln. Sådana betalar jag GÄRNA för att låta dom lida.
Ser inte varför man skulle ge en sekund för rehab till en sådan person.
Och han gjorde även det för tanken att få stanna kvar i Sverige. Tror ingen hade tänkt "ah men mördar jag någon så får jag stanna kvar i Thailands underbara fängelse"
Men i Sverige är det rena semestern i fängelsena så vad har man att förlora, inget.

Permalänk
Avstängd

Det räcker ju när man själv spelat GTA, BF eller annat spel, kommer en motståndare för nära så går pulsen upp och man pepprar så mycke det går. I detta läge finns det ingen chans att jag själv ska bli skadad då detta är ett dataspel.
Nu hände detta i verkligheten och många av de svenska poliserna har aldrig ens dragit vapenet ur hölstret på annat än skjutbanan. Snacka om att få en adrenalinshock om detta skulle ske i verkligheten då.

Är imponerad av våra poliser som iallafall lyckas hålla lugnet och inte peppra killen som kommer mot dig med ett svärd utan kanske bara skjuta ett eller två skott. Vart ett skott träffar och om det är dödligt går aldrig att förutspå. Skulle man bli skjuten i tån så kan även det vara dödligt.

Jag anser som många andra att det är bättre att få stopp på denna galning och känner att det var värt de kronor som amunitionen kostade istället för ett livstidsstraff á 2500 kr/dygn för denna kille.

Tror det hade varit lika bra om utgången på IKEA-mördaren blivit det samma men tyvärr så lyckades han inte ens ta livet av sig själv men dock två av våra svenska medborgare.

Tycker synd om alla inblandade i detta men tydligen finns det många och fler tycks det bli som är beredda att döda för att bli ihågkommna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10