Hur kompetent är svenska polisen egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Ex Ikea mördaren, som mördade 2 slumpmässiga svenskar enbart för han var arg på sverige.

Ett terrordåd fast inte enligt Svenska pressen, jag är dock inte förvånad.

Sen är det ju som så här att målposten ändrar sig mest hela tiden vad gäller det mesta idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Med en elpistol hade polisen också haft ett enda försök att få ned gärningsmannen innan han riskerat att döda en eller flera av poliserna.

Skadeanalysen är oerhört lätt att göra till skarp beväpnings fördel i detta fallet.

Allt får givetvis sättas i relation till skeendet o vi vet inte exakt vad som hände.
Mitt exempel gällde Malmöfallet, allt skedde utomhus vid fria ytor och en gärningsman som mer eller mindre vart omringad av poliser.

Är man inomhus och inte riktigt vet vad man ska möta då är det givetvis med dragen pistol.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Du behöver vara betydligt närmre för att effektivt kunna använda sprayen. Om polisen skall bruka våld mot någon så måste det innebära konsekvenser, ge dem elpistol så skulle våldet öka då det blir så mycket enklare att använda, den du använder en elpistol på dör som regel inte.

Ninja edit.
Vad avser gärningsmannen så får vi alldrig reda på varför han gjorde det, det blir bara spekulationer.

Jag håller inte med jag forstår vart du vill komma.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Med en taser hade han med största sannolikhet fallit direkt.

Men men.....

Om de gånger personen inte faller?
https://www.youtube.com/watch?v=RKQ7w-WkKNw
https://www.youtube.com/watch?v=HcNTxZv8rhU
https://www.youtube.com/watch?v=fJlM2aw87mg

Skrivet av Cimlite:

Ett annat sätt att se på det är att om GM hade överlevt hade det varit avskräckande för andra som går i liknande tankar. Det faktum att de kan "slippa" konsekvenserna av sina handlingar genom en konfrontation med polisen är säkerligen en bidragande faktor till varför de gör det till att börja med.

Svenskt fängelse verkar ju knappast vara så avskräckande.
Bara kolla på t.ex antalet som begår brott bara för att slippa lämna landet.

Skrivet av SoilBleed:

Fast personen är inte dömd. Det kanske inte spelar någon roll för dig?
Är det bara tillräckligt mörkt ute så kan ju polisen gå runt och skjuta ner folk hela tiden, skyldiga eller inte spelar ingen roll.
Vad det skulle leda till i praktiken, är att oskyldiga dör, och de skyldiga beväpnar sig så poliser dör.

Du tänker att en person som spring omkring på en skola med svärd och skadar folk kan vara oskyldig?
De skulle kanske offra en polis först så de är säkra på att de var rätt person de var ute efter?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Fängelse ska vara menat som avskräckande exempel.
I vårat fall är det inte det.

Vi är bland dom länderna i världen med lägst straff gällande typ allt.

Jag kan dra en liknelse i Japan ex, även Yakuza som är den största kriminella ringen har avecklat sjutvapen för det är inte värt straffen, ja dom springer runder med knivar och annat fortfarande men poängen är där.

Ett straff ska vara avskräckande.
Att beväpna sig med ett sjutvapen ska ha seriösa konsekvenser, även om du inte mördar någon med det. Innehav utav sådant ska vara belagt med HÖGT straff.

Mord säger sig själv, vi har alldeles för milda straff gällande det, våldsbrott i allmänhet är alldeles för slappt.

Till din första fråga, jag personligen nej. Har dock en hel del bekanta som suttit inne både för det enda och det andra, ingen utav dom har tyckt det varit fruktansvärt.
Hell, ena fixade tom en utbildning där inne, det är mer än jag fick möjlighet till som arbetslös tidigare.

Det är såklart delade meningar. Milda brott kanske är en sak, men grövre brott ska vara belagt med hårda straff, och då ser jag hårdare fängelse dessutom.

Mja, det där exemplet med tuffa straff kontra tyngre brottslighet funkar kanske i Japan. Men i andra länder med tuff lagföring, t ex USA och Ryssland, så har du fortfarande tung kriminalitet och de som begår brott kommer också göra vad de kan för att komma undan - vilket inkluderar att begå fler och kanske värre brott.

Inte att nämna att många som åker dit även i de värsta fängelserna både i USA och Ryssland inte helt sällan också fortsätter begå brott.

Så man ska nog inte göra misstaget att förenkla saker och ting för mycket.
Visst finns det utrymme för reformer inom svensk lagstiftning gällande straffgrader och dylikt. Men hårda straff kan också slå snett.

Skrivet av BergEr:

Svenskt fängelse verkar ju knappast vara så avskräckande.
Bara kolla på t.ex antalet som begår brott bara för att slippa lämna landet.

Ja, hur många är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag håller inte med jag forstår vart du vill komma.

....om polisen skall kunna använda elpistol i självförsvar så borde också medborgarna få göra så, trots allt så är inte elpistoler som regel dödliga. Du kan lägga till peppar spray också.

Permalänk
Medlem

Gör man något så dumt som att kniva ihjäl folk och sedan attackera polisen är det lika bra att de skjuter dödliga skott. Att de ska försöka träffa i benet är bara dumt i det läget. Det är svårt att träffa perfekt. Är det så att knivgossen knarkat eller har något annat i kroppen är det inte säkert den ens märker av ett skott i benet. Sen kan man dö av skott i ben också om de träffar dumt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

....om polisen skall kunna använda elpistol i självförsvar så borde också medborgarna få göra så, trots allt så är inte elpistoler som regel dödliga. Du kan lägga till peppar spray också.

Om det är en nyhet för dig, så har polisen våldsmonopol i Sverige. Sen hur man tillämpar detta våld, med batong, pistol knytnäve eller vad det nu må vara är av mindre vikt.

Diskussionen med tazer och liknande är svår. Det är inte helt fördelaktigt för poliserna själva att kuta runt med en hel verktygslåda runt midjan med olika "vapen" i situationer som kräver extremt snabba beslut. Det är en svår diskussion

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Fängelse ska vara menat som avskräckande exempel.
I vårat fall är det inte det.

Vi är bland dom länderna i världen med lägst straff gällande typ allt.

Jag kan dra en liknelse i Japan ex, även Yakuza som är den största kriminella ringen har avecklat sjutvapen för det är inte värt straffen, ja dom springer runder med knivar och annat fortfarande men poängen är där.

Ett straff ska vara avskräckande.
Att beväpna sig med ett sjutvapen ska ha seriösa konsekvenser, även om du inte mördar någon med det. Innehav utav sådant ska vara belagt med HÖGT straff.

Mord säger sig själv, vi har alldeles för milda straff gällande det, våldsbrott i allmänhet är alldeles för slappt.

Till din första fråga, jag personligen nej. Har dock en hel del bekanta som suttit inne både för det enda och det andra (milda brott till narkotika och grova våldsbrott), ingen utav dom har tyckt det varit fruktansvärt.
Hell, ena fixade tom en utbildning där inne, det är mer än jag fick möjlighet till som arbetslös tidigare.

Det är såklart delade meningar. Milda brott kanske är en sak, men grövre brott ska vara belagt med hårda straff, och då ser jag hårdare fängelse dessutom.

Ex Ikea mördaren, som mördade 2 slumpmässiga svenskar enbart för han var arg på sverige. En sådan person borde slängas in i en mörk håla och kasta bort nyckeln. Sådana betalar jag GÄRNA för att låta dom lida.
Ser inte varför man skulle ge en sekund för rehab till en sådan person.
Och han gjorde även det för tanken att få stanna kvar i Sverige. Tror ingen hade tänkt "ah men mördar jag någon så får jag stanna kvar i Thailands underbara fängelse"
Men i Sverige är det rena semestern i fängelsena så vad har man att förlora, inget.

De länder med hårda straff och hemska fängelser har de lägre brottslighet än oss? Har de färre mord?
Tror inte kriminaliteten har att göra med hur straffskalan ser ut i landet, och har för mig att jag läst det någonstans. Men det är min åsikt och inget jag tänker gräva fram.

Sen förstår jag inte varför man inte ska få rehab och utbildning om det hjälper dem att komma tillbaka till ett "normalt" liv. Förutom att individen får ett bättre liv så borde det rent ekonomiskt vara en vinning för oss.

Permalänk
Avstängd

Springer man omkring och hugger folk med svärd/kniv på en skola så förtjänar man att bli skjuten.

Bra jobbat, polisen.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Om det är en nyhet för dig, så har polisen våldsmonopol i Sverige.

Staten skall alldrig ha monpol på våld. Med det sagt, man har man rätten att försvara sig och för att kunna göra det så måste man ha verktygen som krävs. Elpistol och peppar spray är som sagt som regel inte dödliga.

Ninja edit.
Det skall bli intressant och se hur fallet med den 67 åriga företagaren som skjöt ihjäl två stycken går.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smygolf:

Tycker problemet ligger i att polisen har fel vapen med fel amunition!
Kan inte riktigt förstå att dom inte får ha tasers.

Vi som är lite äldre minns skjutningen på gamla väster i malmö. Minns jag rätt tog det 13 träffar innan dom fick stopp på galningen med svärd.
Bla annat högg han av halva skinkan på en polis.

De har exakt rätt ammo. Den stannar i kroppen man skjuter på i stället för att fortsätta och träffa någon oskyldig. När valet står mellan gärningsmannen/kvinnan/hen (blir det gärningshönan? ) och någon oskyldig så är det helt självklart vem som ska ta skadan. Vist ska man försöka hålla alla levande men om man ska fela då är det på bekostnad av personen som redan sket i lagarna och andras rättigheter.

Permalänk
Inaktiv

Testa att panga på lite själv mot ett mål som rör sig, inte så lätt. Klart man siktar där man har störst chans att träffa. Så ja du har galet fel.

I övrigt bra pangat av polisen, snabbt avklarat och ett asshole mindre.

Katastrof för alla övriga inblandade såklart, även för polisen som var tvungna att skjuta.

En idiot som mördar, och därefter springer, går eller vad fan som nu hände mot polisen med vapnet i handen har jag noll medlidande med. Precis lika like sympatier som när polisen höjde den där bron eller sköt ihjäl en annan idiot för ett tag sedan.
Lite som att köra på fel sida vägen och sen lipa över att dom på andra sidan inte bromsade fort nog.

Så nej, polisen är inte inkompetent för att dom sköt. Herregud.

TLDR: talk shit get hit

Permalänk
Medlem

Jag förstod att det här skulle komma.
Om vi tar fallen du länkar till o så bytar vi ut tasern mot en pistol och så skjuter vi mitt bland alla människor.........

Jag har aldrig sagt att polisen ska byta ut sina vapen, bara att dom skulle kunna ha valet att använda taser istället för pistol vilket hade både räddat liv och personskador.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Varför tycker du det är bättre att fanskapet får överleva när han skulle få sitta kort tid i våra slappa fängelsen tills någon kommer på att han behöver psykisk vård och sedan går han igen på gatorna om 5 år?

Människan HÖGG för fan i barn...

Jag anser att om man mördat så har man förbrukat rätten till sitt egna liv, precis för sådana här fall förespråkar jag dödsstraff.

När någon blir bragt om livet då är det ändligt, dvs det går inte att reparera.
Ifall du blir oskyldigt dömd till döden skulle du fortfarande vilja ha dödsstraff?
Det jag försöker få fram är att det kan förekomma fel och då är det ju ganska jobbigt om det råkar vara fel person som dog.

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Staten skall alldrig ha monpol på våld. Med det sagt, man har man rätten att försvara sig och för att kunna göra det så måste man ha verktygen som krävs. Elpistol och peppar spray är som sagt som regel inte dödliga.

I Sverige så har polisen enligt lag våldsmonopol och det är detta vi ska förhålla oss till. Sen kan man tycka olika saker om det självklart, men om det är relevant i diskussionen ställer jag mig tveksam till.

Att utöva självförsvar har alla rätt till, både sitt eget självförsvar/nödvärn och även möjlighet att ta till någon annans. Då får man nyttja det våld som krävs av situationen. Men det har inget med våldsmonopol att göra.

Våldsmonopol innebär att polisen för att genomföra diverse tjänsteåtgärder (frihetsberöva tex) mot någon, så får man använda våld om de behövs. Det skulle bli ganska kaos om man gav allmänheten detta "våldsmonopol" med. Då skulel folk lagligen få börja slå varandra till höger och vänster bara för att man tyckte det var motiverat.

Gällande din ninjedit, så handlar det mig veterligen inte om något våldsmonopol alls utan om nödvarn, alternativt nödvärnsexcess. Om jag nu tänker på rätt fall. Återigen, våldsmonopol och nödvärn är helt olika saker som inte bör blandas ihop.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

De har exakt rätt ammo. Den stannar i kroppen man skjuter på i stället för att fortsätta och träffa någon oskyldig. När valet står mellan gärningsmannen/kvinnan/hen (blir det gärningshönan? ) och någon oskyldig så är det helt självklart vem som ska ta skadan. Vist ska man försöka hålla alla levande men om man ska fela då är det på bekostnad av personen som redan sket i lagarna och andras rättigheter.

Eh,
Så alla avlossade skott träffar sitt mål i dag?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Våldsmonopol innebär att polisen för att genomföra diverse tjänsteåtgärder (frihetsberöva tex) mot någon, så får man använda våld om de behövs. Det skulle bli ganska kaos om man gav allmänheten detta "våldsmonopol" med. Då skulel folk lagligen få börja slå varandra till höger och vänster bara för att man tyckte det var motiverat.

Du har rätten som medborgare att arrestera både polis samt andra medborgare om så krävs, inte många som vet om detta dock. Ser du en medborgare som begår ett brott eller en polis som begår tex övervåld så har du full rätt att ingripa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Du behöver vara betydligt närmre för att effektivt kunna använda sprayen. Om polisen skall bruka våld mot någon så måste det innebära konsekvenser, ge dem elpistol så skulle våldet öka då det blir så mycket enklare att använda, den du använder en elpistol på dör som regel inte.

Ninja edit.
Vad avser gärningsmannen så får vi alldrig reda på varför han gjorde det, det blir bara spekulationer.

Varför skulle våldet öka om Polisen fick ett verktyg som inte dödar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

....om polisen skall kunna använda elpistol i självförsvar så borde också medborgarna få göra så, trots allt så är inte elpistoler som regel dödliga. Du kan lägga till peppar spray också.

Både du och jag vet varför det finns lagar mot ovanstående.
Det handlar inte primärt om självförsvar utan att om att stoppa en gärningsman snabbt och effektivt.

En kula i hjärtat eller i pannan stoppar garanterat en människa, för alltid.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Inte alls, du har dessutom rätten som medborgare att arrestera både polis samt andra medborgare om så krävs, inte många som vet om detta dock.

Arrestera? Det finns inget sådant begrepp inom svensk straffrätt.

Jag antar att du fumlar efter begreppet "envarsgrip", vilket innebär att envar får gripas om fängelse finns på straffskalan, eller om han är efterlyst. Det är dock en helt annan diskussion, men jag är rätt övertygad om att ganska många vet om detta.

Att ta och envarsgripa en polis som frihetsberövar någon och man lite sådär på en höft anser att övervåld nyttjas, låter osedvanligt dumt.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaxygunnar:

Tycker det är konstigt att svensk polis inte får ha elpistol, för att dem kan skada folk... vad gör inte en pistol då ? jag röstar "Ja" på elpickadoll! Tycker polis handlade rätt dock .

Och hur lång räckvidd tror du det är på en elpistol? Hint: Jag skulle hellre springa därifrån än att försöka använda en elpistol för att avväpna en kille med svärd. Kolla på filmerna som har länkats och gissa om polisens säkerhet skulle gå att garantera med en jävla elpistol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Varför skulle våldet öka om Polisen fick ett verktyg som inte dödar?

På vilket sätt skulle våldet minska om de fick?

Skrivet av marmeladov:

Arrestera? Det finns inget sådant begrepp inom svensk straffrätt.

Jag använde mig av en terminologi de flesta förstår.

Skrivet av smygolf:

Det handlar inte primärt om självförsvar utan att om att stoppa en gärningsman snabbt och effektivt.

Och vad kan du behöva göra som medborgare om någon kommer emot dig med kniv? Kan ju vara bra att ha en elpistol då, eller rent av en riktig pistol....eller en kniv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Eh,
Så alla avlossade skott träffar sitt mål i dag?

En helmantlad kula fortsätter alltså rakt igenom första målet, oavsett om det är träff eller inte.
Tycker du att det låter bättre?

Permalänk
Medlem

Har 3 missioner i bagaget i utlandsstyrkan där pistol varit en del av utrustningen(Glock 17, 9mm). Så en del utbildning samt skarpt skytte har man ju.
Som sagts innan, den som påstår att "det är ju bara att skjuta i benet" har aldrig skjutit skarpt. Fine, skjuta pappgubbar på skjutbanan som står still går ju(upp till 10-15m). Sätt gubben i rörelse och det är 100 gånger svårare. Lägg därtill adrenalin och faktum att det är fara för ditt liv.
Vet inte hur det är inom polisen men inom försvaret finns det ett ställe man siktar på, mitt på bröstkorgen(kolla vart 10poängaren sitter). Anledningen är helt enkelt att det är störst chans att träffa målet då det finns mycket träffyta runtom.
Ben/armar/huvud har små träffytor varav det är idiotiskt att sikta där.

Lite för mycket CoD/BF och för lite verkstad på vissa här tror jag

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Därför så är svensk polis utbildad i att vid ett omedelbart dödligt angrepp, som denna knivman bevisligen ägnade sig åt, skjuta centralt för en omelbar effekt. Man skjuter i det område man har störst möjlighet att träffa och få stopp på angreppet - bålen/bröstkorgen, eller huvudet om det är så akut. Det utbildas svensk polis i och det är så det ska gå till, tror ni annat är ni naiva.

Ifrågasätter inte att du skulle ha fel eller att polisen inte får skjuta i huvudet. Men är det egentligen någonsin önskvärt att sikta på huvudet? Måste vara väldigt svårt att träffa och säkrare att gå för bröstkorgen? Det skulle väl vara om brottslingen också har pistol eller liknande iof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

En helmantlad kula fortsätter alltså rakt igenom första målet, oavsett om det är träff eller inte.
Tycker du att det låter bättre?

Svara på min fråga istället.
Sen kan vi fråga polisen om dom hade skjutit om det fanns personer bakom en attackerande gm eller om dom hade backat.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Sen, i diskussionen om dom ska sikta på ben, ska vi inte glömma att det knappt går att träffa nått överhuvudtaget med deras pistoler:

"Dagens tjänstevapen, tidigare nämnda SIG-Sauer, har idag ett trycke som är ställt på 6 kg. Sportskyttar är medvetna om att ett sådant trycke i princip är omöjligt att skjuta ett träffsäkert skott med. Syftet att ställa trycket så hårt på polisens vapen var att minska risken för vådaskott under stressade situationer, något som snarare har sin orsak i brister inom vapenhantering och utbildning."

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Jag använde mig av en termonologi de flesta förstår.

Du använde den termInologi som du anser dig behärska.

Grattis, du har nu på väldigt kort tid rört ihop följande:
- våldsmonopol med självförsvar/nödvärn
- arrestera med gripa (dessutom "glömt" tillägga att det krävs fängelse på straffskalan)
- envar och polis (du kan INTE envarsgripa en polis eftersom polis inte faller under benämningen "envar" som står i lagtexten)

Då du bevisligen saknar koll, men ändå orerar flitigt, så tackar jag för mig i diskussionen med dig och hoppas att det finns andra med mer koll belägg för sina åsikter.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Du använde den termInologi som du anser dig behärska.

Grattis, du har nu på väldigt kort tid rört ihop följande:
- våldsmonopol med självförsvar/nödvärn
- arrestera med gripa (dessutom "glömt" tillägga att det krävs fängelse på straffskalan)
- envar och polis (du kan INTE envarsgripa en polis eftersom polis inte faller under benämningen "envar" som står i lagtexten)

Då du bevisligen saknar koll, men ändå orerar flitigt, så tackar jag för mig i diskussionen med dig och hoppas att det finns andra med mer koll belägg för sina åsikter.

Så standard att folk slänger ur sig saker här som de inte har en aning om att man blir lite mörkrädd. Folk ger tips i trådar om bodelningar och allt möjligt som faktiskt kan göra mycket "skada".