Hur kompetent är svenska polisen egentligen?

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Ifrågasätter inte att du skulle ha fel eller att polisen inte får skjuta i huvudet. Men är det egentligen någonsin önskvärt att sikta på huvudet? Måste vara väldigt svårt att träffa och säkrare att gå för bröstkorgen? Det skulle väl vara om brottslingen också har pistol eller liknande iof.

Nej, helt riktigt. Man lär sig sikta "centralt", alltså i bröstkorg/bål där man har störst chans att träffa.

I extrema situationer kan det dock vara nödvändigt att sikta på huvudet, men det är såklart undantag, på samma sätt som det är undantag att börja cowboy-sikta på benen och tro att man ska lyckas då

Jag menade snarare att man skjuter på den plats på den misstänkte där man har störst chans att få önskvärd effekt.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Och vad kan du behöva göra som medborgare om någon kommer emot dig med kniv? Kan ju vara bra att ha en elpistol då, eller rent av en riktig pistol....eller en kniv.

Jag vill ha automatvapen annars kan det va..

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

På vilket sätt skulle våldet minska om de fick?

Jag har aldrig sagt att våldet skulle minska, du sa att det skulle öka och jag undrade hur du tänker då.

Men det är uppenbart att det saknas något mellan pistol och pepparspray.
Det verkar lämpligt att utvärdera elpistolen som ett alternativ.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Så standard att folk slänger ur sig saker här som de inte har en aning om att man blir lite mörkrädd. Folk ger tips i trådar om bodelningar och allt möjligt som faktiskt kan göra mycket "skada".

Helt riktigt.
Vissa saker bör man ligga lite lågt med att tipsa om.

Skrivet av Larsioni:

Inte alls

Det var du dessutom du som blandade ihop våldsmonopol med självförsvar/nödvärn. Inte jag.

Haha nehej du! Jag skrev att det är stor skillnad på våldsmonopol och nödvärn då du uppenbarligen blandade ihop polisens rätt att bruka våld (våldsmonopol), med allmänhetens rätt att försvara sig själv eller andra mot ett våldsamt angrepp (nödvärn), men jag kan gärna länka om du redan glömt: #15746115

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Du använde den termInologi som du anser dig behärska.

Inte alls

Det var du dessutom du som blandade ihop våldsmonopol med självförsvar/nödvärn. Inte jag.

Ninja edit.
I en rättsstat utövas våldsmonopolet under lagarna och med garantier för att inte monopolet skall missbrukas. Våldsmonopolet i moderna demokratier yttrar sig i praktiken oftast genom andra former av tvångsmedel än direkt fysiskt våld

Ninja edit 2

Skrivet av marmeladov:

Haha nehej du!

Det var precis det du gjorde, bra att du länkade till min post. Vad jag skrev var i kontext till våld, och i självförsvar ingår som regel...våld.

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon tagit upp det här ännu men från DN:
"Thord Haraldsson säger också att polispatrullen träffade på gärningsmannen i en trappa på skolan och att gärningsmannen riktat knivhugg mot poliserna. Skottlossningen skedde i trappa mellan neder- och övervåningen."

Lycka till att träffa en persons ben i en trappuppgång när han kommer emot dig med kniv.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Inte alls

Det var du dessutom du som blandade ihop våldsmonopol med självförsvar/nödvärn. Inte jag.

Ninja edit.
I en rättsstat utövas våldsmonopolet under lagarna och med garantier för att inte monopolet skall missbrukas. Våldsmonopolet i moderna demokratier yttrar sig i praktiken oftast genom andra former av tvångsmedel än direkt fysiskt våld

Det är jätteduktigt att du kan klippa och klistra från Wikipedia angående definitionen av våldsmonopol.
Jag är dock ytterst medveten om dess definition och hur det tillämpas. Men jag tackar för försöket att utbilda mig, om än det blev resultatlöst.

Återigen. Jag är klar med dig.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Jag är dock ytterst medveten om dess definition och hur det tillämpas, Men jag tackar för försöket att utbilda mig, om än det blev resultatlöst.

Första; tydligen inte, andra; Det förvånar mig inte.

Tack och adjö.

Permalänk
Medlem

Inget emot att han dog, tvärtom.
Hade ju dock varit roligare om han dött på ett "Dexter-sätt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag har aldrig sagt att våldet skulle minska, du sa att det skulle öka och jag undrade hur du tänker då.

Det blir med elpistol bla betydligt enklare för polis att bruka våld på medborgare utan att det får några konsekvenser. Enkelt att ta till med, till slut så skulle det missbrukas och användas i tid och otid. Dessutom så skulle säkerligen också vakter få använda sig av elpistol, målposten skulle nu flytta sig. Elpistoler är ingen bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Svara på min fråga istället.
Sen kan vi fråga polisen om dom hade skjutit om det fanns personer bakom en attackerande gm eller om dom hade backat.

Visst kan man alltid fundera på hur polisen hade agerat under andra förutsättningar.
Du har säkert en polis i närheten eller på sociala medier som är sugen att svara på alla dina funderingar.

Var det inte en retorisk fråga om varenda kula alltid träffar sitt tilltänka mål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Du har rätten som medborgare att arrestera både polis samt andra medborgare om så krävs, inte många som vet om detta dock. Ser du en medborgare som begår ett brott eller en polis som begår tex övervåld så har du full rätt att ingripa.

Så många fel här att jag inte vet vart jag ska börja.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

På vilket sätt skulle våldet minska om de fick?

Jag använde mig av en terminologi de flesta förstår.

Och vad kan du behöva göra som medborgare om någon kommer emot dig med kniv? Kan ju vara bra att ha en elpistol då, eller rent av en riktig pistol....eller en kniv.

Ja bra idé! Låt oss göra som i USA och skaffa en massa vapen så vi kan känna oss säkrare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det blir med elpistol bla betydligt enklare för polis att bruka våld på medborgare utan att det får några konsekvenser. Enkelt att ta till med, till slut så skulle det missbrukas och användas i tid och otid. Dessutom så skulle säkerligen också vakter få använda sig av elpistol, målposten skulle nu flytta sig. Elpistoler är ingen bra idé.

Det funkar inte att bara dra sådana slutsatser utan grund. Då kan ju jag slänga ur mig något skit om att poliser skulle vara rädda för att få en stöt själva och aldrig använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Så många fel här att jag inte vet vart jag ska börja.

Återigen, jag använde mig av en terminologi de flesta förstår. Byt ut arrestera mot envarsgripa.

Skrivet av Kakann:

Det funkar inte att bara dra sådana slutsatser utan grund.

Det är inte utan grund, i England samt USA så missbrukas dessa elpistoler regelbundet. Varför skulle Svensk polis vara annorlunda i den bemärkelsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Inget emot att han dog, tvärtom.
Hade ju dock varit roligare om han dött på ett "Dexter-sätt"

Du vet att det är en människa som du och jag med familj och vänner?
Något har gått fel i dennas människas liv som resulterade i detta fruktansvärda.

Blir lite mörkrädd när jag läser folks kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det blir med elpistol bla betydligt enklare för polis att bruka våld på medborgare utan att det får några konsekvenser. Enkelt att ta till med, till slut så skulle det missbrukas och användas i tid och otid. Dessutom så skulle säkerligen också vakter få använda sig av elpistol, målposten skulle nu flytta sig. Elpistoler är ingen bra idé.

Det blir med elpistol betydligt lättare för polisen att stoppa diverse knarkare och patrask utan att behöva oroa sig för att bli stucken av en kanyl, kniv eller något annat. Dessutom utan att behöva skjuta ihjäl vederbörande. Jag tycker att det låter mycket bra.

Finns det ett stort problem med att batong och pepparspray missbrukas mot "medborgare" som jag är omedveten om?
Polisens arbete utreds alltid, och jag har oändligt svårt att tro att polishatarmedia skulle undvika att hoppa på det tåget om det skulle finnas där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kör de fortfarande på den rekomendationen? Jag trodde man hade gått över till att rekomendera markskott, eller skott mot andra fasta föremål som kan absorbera kulan. Att skicka iväg en oadresserad kula som kan hamna var som helst, är.... lite farligt. Går kulan i en ballistisk kulbana kan den vara dödlig en kilometer bort, utan vidare. Speciellt från kulvapen med lite högre utgångshastighet, som gevär och automatvapen.

B!

Det här var 95-96 så exakt hur han formulerade sig kommer jag inte ihåg, men kontentan stämmer att man först sänker anfallaren och sen skjuter varningsskottet...

Permalänk
Medlem

Frågan är, vad ska man göra?

1: Skjuta direkt på benet utan förvarning.

2: Skrika stå still, riskera att den misstänkte börjar rusa mot en, och då måste man "panikskjuta" där man med störst sannolikhet träffar centralt?

Jag tycker faktiskt att det var ganska imponerande (eller kanske tur?) att polisen kunde vara där redan inom 5 minuter i en ort som Trollhättan.
Att en polis ska vara på plats inom 5 minuter kan man förvänta sig i en storstad, inte i en mindre stad med 50 000 invånare.

(Det var ju ganska löjligt att Norsk insatsstyrka inte tog den snabba vägen till utöya eftersom risken att bli beskjuten var för stor. Källa)

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Ännu en tragedi har hänt, denna gång på en skola i Trollhättan.

Men min undran vänder sig inte direkt mot hur något sånt kan hända utan snarare hur kompetent vår svenska poliskår egentligen är. Ännu en gång har en person avlidit efter skador som polisen vållat. Hur svårt kan det egentligen vara att sätta ett skott i ett ben eller någonstans där ett skott inte är dödande.

Nu kanske någon tycker att det inte är så konstigt på grund av att allt går så snabbt när det väl händer, jag köper inte den förklaringen till fullo. Hade dom skickat in mig hade jag antagligen skjutit mig i foten eller något innan jag sprang gråtandes från platsen men en polis ska väl vara tränad för att kunna avlossa ett skott i rätt riktning, en polis i detta fall ska väl kunna vara beredd på vad som händer på platsen redan innan denne kommer till platsen. Men ändå så lyckas dom skjuta någon så felaktigt att personen vid ett senare fall avlider.

Eller har jag helt galet fel?

Men hur efterbliven får man vara? och att våga skylla på polisen?

En man med svärd kommer mot dig, man tänker inte ens efter, man riskerar inte sitt eget liv. För att inte tala om att det antagligen var elever runt om i hela huset, att sätta en kula i foten är nästan omöjligt på en person som rör sig. Missar man benet tex kan det träffa en annan person som ligger ner. Man gör det ordentligt, i bröstet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag tycker faktiskt att det var ganska imponerande (eller kanske tur?) att polisen kunde vara där redan inom 5 minuter i en ort som Trollhättan.
Att en polis ska vara på plats inom 5 minuter kan man förvänta sig i en storstad, inte i en mindre stad med 50 000 invånare.

Faktiskt riktigt imponerande, även ambulans var där väldigt snabbt.

Permalänk
Avstängd

Som sägs tidigare är det jävligt svårt att träffa något som rör sig i ett ben även om vem som helst kan träffa det på tavla och dom flesta som tränar lite kan träffa en sockerbit på några meter är rörliga objekt mycket svårare och en risk för polisen och jag tycker det är helt rätt agerat för hade jag varit polis hade jag siktat högt i bröstet som är största träffytan och stoppar bäst

Har man 20-30 meter och fritt bakom och någon kommer springande AAAAAA rakt imot en med svärd som en dålig film och man har tid på sig att dra i väg ett par skott så är väll benskott ett enkelt val men i en trapp så är några skott mot bröstkorgen det bästa och helt rätt agerat i ett stressigt läge där benskott är för stor risk

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det är inte utan grund, i England samt USA så missbrukas dessa elpistoler regelbundet. Varför skulle Svensk polis vara annorlunda i den bemärkelsen?

Blir lite pinsamt när du tar upp och ifrågasätter varför USAs polis skulle skilja sig. Hint: De dödar över 1000 personer per år och vi 1. Men länka gärna någon studie eller liknande som tar upp problemet med elpistoler i England.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Blir lite pinsamt när du tar upp och ifrågasätter varför USAs polis skulle skilja sig. Hint: De dödar över 1000 personer per år och vi 1.

Vi pratar fortfarande om elpistoler eller hur? Varför flyttar du målposten och drar in dödsskjutningar?

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Du tänker att en person som spring omkring på en skola med svärd och skadar folk kan vara oskyldig?
De skulle kanske offra en polis först så de är säkra på att de var rätt person de var ute efter?

Du har ingen aning om vad som hände.
Med det som bakgrund så blir svaret, absolut.
Om jag hade haft barn på skolan och befunnit mig på platsen så skulle jag med största sannolikhet ha letat efter gärningsmannen för att hindra honom att ta mina barn. Hade jag hittat ett svärd på golvet och sett snubben så hade jag förmodligen använt det i självförsvar för att skydda mig själv....
Kommer polisen i samma ögonblick så har du ju resultatet där. Inte omöjligt, inte ens otroligt att de skjuter fel person.

Fast nu var det inte specifikt detta som jag åsyftade, eftersom jag själv inte vet vad som har hänt. Det var mer som att ge polisen rätt att skjuta i skydd av mörkret... vilket blir resultatet av skjutningar som inte kritiseras.

OnT:
Jag är övertygad om att svensk polis är fullkomligt blåsta när det kommer till rättigheter och skyldigheter. Deras kunnande om lagtexter osv. kommer genom diskussioner på jobbet snarare än vad de läste på skolan. Lite som att sitta och googla faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Visst kan man alltid fundera på hur polisen hade agerat under andra förutsättningar.
Du har säkert en polis i närheten eller på sociala medier som är sugen att svara på alla dina funderingar.

Var det inte en retorisk fråga om varenda kula alltid träffar sitt tilltänka mål?

Både och faktiskt.

Jag har aldrig personlig själv hört talas om något fall där polisens kulor har skadat någon som inte var det tilltänkta målet.

Om nu en träff går igenom gm och träffar någon bakom så blir personen bakom givetvis skadad. Men kulan har förlorat mycket kraft med allt vad det innebär. Som jag skrev så ska det nog till extrema fall för att polisen ska skjuta i ett sådant fall oberoende av ammunition.

Det finns också lägen då man som polis inte kan göra så mycket utan får avvakta.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Ska väl nämnas att polisens vapen Sig Sauer P226 inte är den mest lättanvända pistolen direkt.

Även erfarna skyttar som äger samma modell dock med tillägget S som står för sport denna modell har lite längre pipa har vissa problem med precisionen att träffa bra på typ 25-50 meter.

Vapnet har en ganska skum rekyl som gör det svårhanterligt, finns andra 9 mm vapen som har bättre precision utan den konstiga rekylen som P226 har, så det är ett ganska svårt vapen att bemästra.

Att då skjuta mot ett förmodligen rörligt mål på säg 10-15 meter är inte det lättaste att bara skadeskjuta, och polisen kan ju inte riktigt chansa i ett sånt läge utan siktar mot största kroppsytan, det gäller ju att kanske snabbt stoppa gärningsmannen i en akut situation.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag en bra förklaring på just detta av en polis men vetifasen hur jag ska hitta det igen.

Men kortfattat så är verkligheten inte som på film. En person kan springa 10 meter på 1 sekund så det är otroligt många saker polisen måste tänka på när dom är i den situationen. Ett enda knivhugg(på fel ställe) räcker för att döda en människa eller ge den mén för livet. Det finns oftast inte tid att försöka skjuta prick på väl valda kroppsdelar.
Det andra var hur dom skjuter. Man vill stoppa personen man skjuter. Dvs man vill skjuta där kulan inte går igenom kroppen. Det innebär att kulan rörelseenergi övergår till målet. Skjuter man lite snyggt och träffar en axel eller ett ben så är det större chans att kulan går igenom personen och personen kan fortsätta att närma sig tillräckligt mycket för att dela ut ett hugg eller ett stick.

Permalänk
Skrivet av selago:

Det här var 95-96 så exakt hur han formulerade sig kommer jag inte ihåg, men kontentan stämmer att man först sänker anfallaren och sen skjuter varningsskottet...

Det finns inget som helst krav på att polis måste avfyra varningsskott innan man skjuter verkanseld, så varför poliser skulle skjuta skott i backen efter man oskadliggjort en eventuell gärningsman låter konstigt.

Det finns däremot att polis bör nyttja varningsskott då "omständigheterna ej tvingar till annat", men det är som sagt inget krav. Hur det var 95-96 vet jag dock inte, men eftersom lagen Skjutkungörelsen som reglerar svenska polisers vapenanvändande är från 1969 så antar jag att läget var samma då. Kanske hade man en annan praxis däremot.

Vill man läsa mer så: https://lagen.nu/1969:84

edit: länk

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Vi pratar fortfarande om elpistoler eller hur? Varför flyttar du målposten och drar in dödsskjutningar?

Hur menar du att polisens övriga våld inte skulle påverka? Du får komma med någon pålitlig källa i nästa svar, annars orkar inte svara.