Mina iphonefiler tar oförståeligt mycket plats...

Permalänk
Medlem

Mina iphonefiler tar oförståeligt mycket plats...

Jaaa, blir inte klok på detta.

Har 800 bilder på min iphone och ca 80 lågupplösta korta videos.

Detta tar 3,6GB i bildbiblioteket.. bilderna borde ta max 500-600mb och videorna max 300mb tillsammans. Ändå tar de tillsammans 3,6GB?

Under "Min bildström" vilket bara innehåller mina 800 bilder sa står det att det tar 541MB vilket är helt normalt. Hur kommer det då sig att bildbiblioteket tar så mycket mer plats då?

Permalänk
Medlem

Vad är det för iPhone du har? För på min 6 plus tar varje bild mellan 1.5 till 3MB.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Tänkte bett dig skaffa DiskUsage. Men sen kom jag att jag inte vet om det finns på iphone

Kan du förresten se hur stor plats filmerna tar? Kanske blir mer än vad du tror?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

@Icemat19: Bildström förminskar/komprimerar innehållet som laddas upp. På telefonen har du orginalen i större storlek.

Permalänk
Medlem

Ja, jag ligger också på runt 2-3 MB per bildfil, vilket i så fall (räknar på 3MB) skulle innebära 2,4GB bara på bilderna...

Dropbox synkar dina foton från kamerarullen till ditt Dropbox-konto, funkar skitbra och jag har aldrig mer än 20-30 bilder på mobilen vid något tillfälle...

Permalänk

Har alltid märkt hur iPhone drar mycket mer minne än Android, liksom likadana appar kan skilja flera hundra mb.

T.ex Harpan låg på 25 Mb till iPhone och till Android 5 Mb, Fallout 700+ till iPhone och 170 till Android :s

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Vet inte om det var osynliga filer eller något men efter att ha uppdaterat till nya ios så tog bilderna 2gb mindre.

Permalänk

Jag tycker det är konstigt hur mycket plats appar tar på iPhone..

T.ex Google Drive ligger på 84 MB på AppStore och 15MB på android..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

@Icemat19: Är det bilder som du tagit själv? Dessa kan ligga på upp mot 20mb beroende på upplösning per bild.. Låter inte alls otroligt enligt mig.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

@Icemat19: Är det bilder som du tagit själv? Dessa kan ligga på upp mot 20mb beroende på upplösning per bild.. Låter inte alls otroligt enligt mig.

20mb låter sjukt. Det borde ju i sådana fall finnas ett sätt att sätta en gräns på hur mycket plats bilderna tar, dv.s upplösningens skärpa.

Permalänk
Skrivet av Icemat19:

20mb låter sjukt. Det borde ju i sådana fall finnas ett sätt att sätta en gräns på hur mycket plats bilderna tar, dv.s upplösningens skärpa.

Vad jag vet så är det typ RAW bilder som är så stora? Och vad jag vet så kan inte iPhones ta bilder i det formatet? Har aldrig varit med om att någon bild jag tagit med iPhones varit ens i närheten utav 10mb...

Dock så blev jag chockad när jag gick in och kollade på användning. Både Snapchat och Youtube tar väldigt mycket plats?!

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Vad jag vet så är det typ RAW bilder som är så stora? Och vad jag vet så kan inte iPhones ta bilder i det formatet? Har aldrig varit med om att någon bild jag tagit med iPhones varit ens i närheten utav 10mb...

Dock så blev jag chockad när jag gick in och kollade på användning. Både Snapchat och Youtube tar väldigt mycket plats?!

http://i.imgur.com/KhtPolm.png

Troligen något som inte står rätt till när det kommer till iphones lagring.

Min snapchat ligger på 303mb.

Jag har 4 appar som ligger på 300-350mb, 2 appar som ligger på 130mb, 10 appar runt 50mb och 25 appar på 20mb typ. Totalt med apparna och bilderna så ska detta strax ligga över 5gb. Ändå visar det på 8,2gb använt, 3,5gb tillgängligt = ca 12gb. Antar att de sista 4gb är för IOS (har 16gb minne) MEN frågan är vart är de andra 3gb som jag inte använder?