Lite hjälp med uppgradering till min dator.

Permalänk

Lite hjälp med uppgradering till min dator.

Tjena

Jag känner att min dator börjar bli lite trött så jag tänkte uppgradera lite.
Tyvärr så håller jag mig riktigt dåligt uppdaterad på dator komponenter när det jag redan har fungerar vilket ger en rejält hög tröskel att kliva över när man ska sätta sig in i alla ny roliga prylar som har släppts sedan sist.
det har ju hänt en del sedan 2010.
Jag använder datorn till Photoshop, Illustrator och Spel så med tanke på alla sköna nya spel som kommer så vore det trevlig med en burk som inte stannar så fort man startar Fallout 4.

Jag har plockat ihop lite prylar som jag tror är rätt men dom som pysslar med det här dagligen har säkert bättre koll, därför vänder jag mig till den samlade expertisen på sweclockers för hjälp.

Visa signatur

"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."

Isaac Asimov

Permalänk

Skulle hjälpa ifall du delar var du har för specs nu. De enda delarna från gamla datorn du kommer använda om du köper de här är ju PSU, case, monitor och har du kablage till allting? Vet inte vad R9 Fury har för rekommenderat PSU effekt, men kolla upp de först innan du pungar ut en halv månadslön på uppgraderingar för något som kanske bottleneckar/inte funkar någon annanstans.

Annars, har du bra internet kanske du skulle kunna fixa en mindre SSD, 256gb SSD + bra lina så kommer du kunna installera/avinstallera spel snabbt nog, när du blir sugen på något.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Personligen skulle jag rekommendera typ en i7-6700k istället för att det ska vara mer framtids säkert, det är doc dyrare. Ram-minnet blir något dyrare (pga ddr4). Annars kan du tänka på det som Bloodstainer skrev om nätagg.

Permalänk

@Tall_pinetree: Då funkar inte Z97 längre, dock ser jag inga problem med att 4790K inte skulle gå att överklocka ett bra tag framöver. men som sagt, var ligger nuvarande specs på? PSU eller övriga SSDs/HDDs?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Jag har 1100watt psu, en evga om jag minns rätt sitter redan en 128gb Ssd i burken tillsammans med fyra vanliga HD. Har en core i5 och ett Radeon 5850.
Läste lite tester om att 4790k presterar bättre i spel än skylake CPUer så därav mitt val.
Ska kolla lite på i7-6700k också när ni säger det.
Det räcker antagligen med en 256gb ssd men det skiljer så lite i pris.
Jag brukar köpa bra grejor och byta rubbet när det går för sakta så att kunna uppgradera processor om två år är inte jätteviktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."

Isaac Asimov

Permalänk

@Blå-blå: http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-850-series-evo-250...

Skulle säga att de skiljer ganska mycket i pris. Har du dessutom redan en 128 med OS-installerat på räcker 250 definitivt, alla spel kräver ju definitivt inte en HDD. Skulle säga att det är mer quality-of-life för vissa spel, däremot är det ett måste för vissa som laddar mycket texturer etc.

den PSUs räcker definitivt för allt möjligt.

Tror definitivt 4790K kommer hålla, men det beror också på om du tänkt köra OC och det är alltid lite av tärningkast där.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Vi kan strunta i SSDn det viktiga är ju att man får ihop den andra hårdvaran så att det funkar bra ihop och inte känns gammalt i morgon.
Tyvärr verkar det ju rätt tunnsått med 6700k processorer ute hos handlarna och nästan ingen har några bra bundles med moderkort och minnen.

Visa signatur

"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."

Isaac Asimov

Permalänk

ny config

Har läst på lite till och i Adobe CC så presterar 6700k processorn lite bättre och över tid så kan det nog visa sig att man tjänar på att köra en nyare variant av processor.
Synpunkter på den här konfigureringen tas tacksamt emot.

Nästa steg är att byta skärm men jag vill vänta på Eizos nya 27" foris och se hur den duger till bildbehandling och om den går att kalibrera på ett vettigt sätt.

Visa signatur

"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."

Isaac Asimov

Permalänk
Avstängd

@Blå-blå: köper du skylake uppgraderings paketet hos inet sparar du in 700kr, förvisso bara 2133mhz minnen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|