Första intrycken av Fallout 4

Permalänk
Medlem

Första intrycken av Fallout 4

Då jag uttryckt en hel del kritik mot Fallout 4 så vill jag passa på att ge mina första intryck efter att faktiskt ha spelat det. Jag har spelat ca 8 timmar med min kvinnliga karaktär, som började med PER 4, INT 10, AGI 10, övriga stats på 1.

  1. Första halvtimmen var verkligen tråkig på sedvanligt Bethesda-manér (typ tutorial-dungeon).

  2. Grafiken störde mig och framstod som efterblivet ful den första halvtimmen ungefär, sen kom jag in i spelet.

  3. Motorn tycker inte om framerates högre än 60 FPS, som väntat. Testade att köra 144 Hz, därefter 120 Hz, med resultatet att karaktären fastnar vid terminaler. Det går inte ta sig loss med tcl ens! Problemet finns inte i 60 Hz.

  4. Main questen känns ostig och förutsägbar, på klassiskt Bethesda-manér (som i tidigare Fallout/TES).

  5. Craftingsystemet är verkligen STORT! Det finns massa kul saker att göra redan från början!

  6. Byggsystemet är väldigt intuitivt och roligt, och har massa potential för framtida expansion!

  7. VATS pausar inte spelet längre (tiden går långsamt), vilket jag tycker är en positiv förbättring för ett FPSRPG.

  8. Det är inte fullt så påtaglig återvinning av visuella element från tidigare Fallout/Skyrim, som jag var rädd för.

  9. Kartan känns större än väntat.

  10. Den nya Power Armor-mekaniken är kul!

  11. Även på normal svårighetsgrad så får man känna på farorna av en radioaktiv värld, klar förbättring från tidigare Fallout där strålning inte var mycket att bekymra sig över på det hela taget.

  12. Spelvärlden har väder som faktiskt påverkar ens karaktär direkt eller indirekt.

  13. Förbluffande få buggar vid release!

På det hela taget ångrar jag inte mitt köp.

Fyll gärna på med era intryck, men använd

spoilertaggar om ni skriver om storyn/händelser i spelet!

Dold text
Permalänk

Ååh, längtar hem från jobbet! Vill spela

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då jag uttryckt en hel del kritik mot Fallout 4 så vill jag passa på att ge mina första intryck efter att faktiskt ha spelat det.

Text

På det hela taget ångrar jag inte mitt köp.

Fyll gärna på med era intryck, men använd

spoilertaggar om ni skriver om storyn/händelser i spelet!

Dold text

Tycker det var riktigt bra spel(spelat 6 timmar) , förväntade mig en hel drös med buggar, men som du sa var det förvånansvärt lite buggar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att hitta material jag behöver för crafting. Kan någon ge tips på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@Cooling23:

adhesive är den stora bristvaran, det mesta annat kan man få genom att scrapa hus, bilar etc i sin settlement.

perken som ger mer saker när man scrapar vapen hjälper också till lite, framförallt med skruvar.

Om nån har nåt bra tips på hur man får tag på mer adhesive så dela gärna med er! Man hittar ju inte så mycket gaffatejp/superlim som man skulle behöva.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

1. Default så är X/Y sensen annorlunda, mouse acceleration är också på default.
2. Väldigt mycket input lag.
3. Väldigt dålig FOV.

Ja' ä inte bitter...

Permalänk
Medlem

Det är ju exakt samma spelmotor som i skyrim så då får man exakt samma problem med begränsning till 60Hz och samma begränsningar som ett moddat skyrim när det gäller grafiken. Struntar därför i fallout 4 och spelar skyrim tills nästa TES kommer, någon som vet när?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Det är ju exakt samma spelmotor som i skyrim så då får man exakt samma problem med begränsning till 60Hz och samma begränsningar som ett moddat skyrim när det gäller grafiken. Struntar därför i fallout 4 och spelar skyrim tills nästa TES kommer, någon som vet när?

Jag gissar på att nästa TES visas om 2-3 år.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Happ visste väl det.. Att skyrim taket skulle finnas i Fallout.. Anledningen till att jag inte köpte de.. Jag ska inte behöva ändra skärmens hz för att kunna spela spelet varje gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag ska inte behöva ändra skärmens hz för att kunna spela spelet varje gång...

Nä, det låter onödigt.

Permalänk
Medlem

Jag åkte och köpte det tidigare idag och var då hos en kompis och hjälpte honom med sparningsproblem i spelet. Tog en stund. Vi spelade lite och jag tycker spelet ser bra ut. Kanske inte ultra mega WOW bra men tillräckligt. Sedan brukar deras titlar moddas till skyarna. Då brorsans skyrim ser snyggare ut än vilket annat spel jag spelat eller sett så är jag inte förvånad om det här kommer bli lika.
Gillar roboten i början. Mer än till stan har jag inte sett än så det blir mer när jag spelat lite, snart nerladdat

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Gillar det hittills, haft riktigt roligt med min melee kannibal. Tycker personligen att de nya ljus/skugg effekterna mm gör stor skillnad i atmosfär.
Enda buggen hittills var att ett område inte blev ordentligt texturerat och hade lager med lågupplösta texturer som var som luft.
Skriver på mobil, håller mig kortfattad.
Spelet är rätt najs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

1. Default så är X/Y sensen annorlunda, mouse acceleration är också på default.
2. Väldigt mycket input lag.
3. Väldigt dålig FOV.

Ja' ä inte bitter...

FOV går väl att ändra i console som i F3/F3NW?

Permalänk
Avstängd

Spelat 8 timmar nu och börjar komma in i spelet. Kände riktig utforskarglädje den senaste timmen när jag smög omkring och lootade i en raider och ghoulfylld stad. Dom har verkligen fått till byggnaderna på höjden och hela spelet känns riktigt bra.

Måste fixa lite bättre vapen. Borde modda mer. Dör med jämna mellanrum, vilket är trevligt. Ska inte vara för lätt. Har massvis med crafting materials eftersom jag lootar allt av intresse och springer tillbaka till basen med det.

Har knappt spelat någonting av main questet. Hittar hela tiden någonting nytt. Som nyligen när jag tänkte göra ett side quest. Hittade ett annat side quest mitt i mitt side quest och kände mig tvungen att kolla in det.

Vet inte riktigt vad jag tycker om nya perk systemet. Lite mer överskådligt är det ju men lite förenklat också.

Lite buggigt är spelet men inget game breaking. Gillar flytet och att VATS inte pausar helt och hållet. Bra voice acting också.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Mycket bättre än väntat! Jag har aldrig förstått mig på fallout-serien, men tänkte att jag skulle ge det en chans nu.

Grafiken är även bättre än vad jag hört på förhand, kör dock i 2560x1440, vilket kan vara orsaken till allt ögongodis.

Blev dock jävligt irriterad då jag buggade fast mellan två lådor, och fick ladda om från tidigare save...

Hursomhelst har jag spelat alldeles för lite för att kunna ge något omdöme redan nu.

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelet är allt man kunde förvänta sig, det enda jag kan klaga på är det vanliga Bethesda-"problemen" med oerhört dålig UI och någorlunda dumt AI.
För mig flyter det på i stadiga 60fps med allt på ultra och har inte märkt av något FPS-drop över huvud taget, så optimeringen kan jag inte personligen klaga på men har sett att det är många som har problem.

Hade lagom tur och fick en Never-ending pistol som aldrig behöver laddas om riktigt tidigt med från en legendary fluga Ganska kul att man kan stötta på Legendary monsters relativt ofta som droppar gear med roliga stats.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har väldigt svårt att hitta material jag behöver för crafting. Kan någon ge tips på det?

Skickades från m.sweclockers.com

När man är inne i craftingsystemet och har något material du saknar kan du trycka på typ "T"(Osäker exakt vilken knapp det är, det står iaf nere) så kommer det dyka upp ett förstoringsglas till höger om materialet.

Sen när du stöter på det materialet eller något du kan göra om till det ute i världen så finns förstoringsglasen kvar vid sidan, så då vet du att det är det du behöver att plocka upp till den saken du vill crafta. Jag har själv satt förstoringsglas på nästan allt som har med crafting att göra, dock fylls inventoryn upp extremt snabbt eftersom man plockar upp varenda liten grunka och mackapär

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Happ visste väl det.. Att skyrim taket skulle finnas i Fallout.. Anledningen till att jag inte köpte de.. Jag ska inte behöva ändra skärmens hz för att kunna spela spelet varje gång...

Haha, det är verkligen ett reskinnat skyrim det ser exakt likadant ut grafikmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

FOV går väl att ändra i console som i F3/F3NW?

FOV och sens går att fixa om man krånglar lite, input lag not so much.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

FOV och sens går att fixa om man krånglar lite, input lag not so much.

Gör man som vanligt, dvs up med concole och skriv "fov **"?

Har du testat den optimala FOVen?
Jag sitter på en 16:10 skärm.

EDIT; Hittade via en annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

När man är inne i craftingsystemet och har något material du saknar kan du trycka på typ "T"(Osäker exakt vilken knapp det är, det står iaf nere) så kommer det dyka upp ett förstoringsglas till höger om materialet.

Sen när du stöter på det materialet eller något du kan göra om till det ute i världen så finns förstoringsglasen kvar vid sidan, så då vet du att det är det du behöver att plocka upp till den saken du vill crafta. Jag har själv satt förstoringsglas på nästan allt som har med crafting att göra, dock fylls inventoryn upp extremt snabbt eftersom man plockar upp varenda liten grunka och mackapär

Aha det visste jag ej. Tack för tipset!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ett spel som detta kan få så högt betyg!? Jag har spelat samtliga fallout en hel del men detta imponerar inte ens efter par timmar.

Går man direkt från ex Witcher så är skillnaden enorm, Fallout 4 känns som att det skulle kunna ha släppts 2008 mer eller mindre. Det är dock inte bara grafiken utan systemet i sig, det mesta känns omständigt och det är lätt hänt att man inte kommer dit man önskar. Många gånger känns det bara som att man kör runt med en kamera, igen känsla alls.

Vi får hoppas att det blir intressantare men just nu är det verkligen inget "stor spel" i min bok.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det jag ångrar mest är att jag köpte spelet på Steam.
Fan suttit i 3 timmar och tankat ner det nu, 3 fruktansvärt olidliga timmar.

Hade möjligheten funnits hade jag köpt en hel jävla hårddisk med spelet förinstallerat och klart, hade varit värt en två tusen lätt.
(och DVD skivan som polarn köpte innebar typ exakt samma nedladdning, skivan var i princip tom som förväntat).

Olidlig dag och väntan på jobbet idag och innan jag har gjort min gubbe ska man sova inför nästa arbetsdag igen! *SNYFT!*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Förstår inte hur ett spel som detta kan få så högt betyg!? Jag har spelat samtliga fallout en hel del men detta imponerar inte ens efter par timmar.

Går man direkt från ex Witcher så är skillnaden enorm, Fallout 4 känns som att det skulle kunna ha släppts 2008 mer eller mindre. Det är dock inte bara grafiken utan systemet i sig, det mesta känns omständigt och det är lätt hänt att man inte kommer dit man önskar. Många gånger känns det bara som att man kör runt med en kamera, igen känsla alls.

Vi får hoppas att det blir intressantare men just nu är det verkligen inget "stor spel" i min bok.

Jag kunde inte hålla med mer, försöker ge spelet en ärlig chans. Men när fysiken ser så otroligt 2010 ut är det fan svårt att försöka leva sig in i spelet. Att spela i tredjeperson är ju bara att glömma.
Har spelat cirka tre timmar och har egentligen ingen lust att starta spelet igen. men ska ändå försöka ge det några timmar till för att se om det kanske äter sig in på mig.

Tilläggas ska kanske att jag inte är något tidigare fan av fallout serien, däremot är elder scrolls min absoluta favoritspelserie.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Har en super viktig fråga. Både jag och min sambo vill kunna lira spelet, men på olika karaktärer. Är detta möjligt? Isåfall hur?
Spelet är via Steam om det nu finns andra sätt att spela detta.
Enormt tacksam för svar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Jag kommer också från Witcher 3 som senast spelade RPG, och jag måste säga efter att ha spelat Fallout 4 i ~3h att det känns gammalt på alla fronter men det är väl valet av spelmotor som är den största boven.

UI:t tycker jag är totalt värdelöst, visst, fränt att det är i Pip-boyen, men uj så svåröverskådat och allmänt dåligt..

Animationer och spelarmodeller är ju inte det minsta imponerande jämför med t.ex. Witcher. 3:e-personsvyn är ju i princip helt värdelös, förutom att man kan se sin coola rustning.

Spelet flyter dock på bra och har inte haft några större problem.

Mitt betyg: 3/5

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Har en super viktig fråga. Både jag och min sambo vill kunna lira spelet, men på olika karaktärer. Är detta möjligt? Isåfall hur?
Spelet är via Steam om det nu finns andra sätt att spela detta.
Enormt tacksam för svar.

Bara att skapa två olika karaktärer och se till att man inte sparar över den andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Bara att skapa två olika karaktärer och se till att man inte sparar över den andra?

Kan man skapa två olika karaktärer då?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Kan man skapa två olika karaktärer då?

Tror det. Har för mig att det står "load an other character" som alternativ när man loadar inifrån spelet. Ska sätta mig o lira snart. Kan kolla då.

EDIT: Japp det går utmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Det jag ångrar mest är att jag köpte spelet på Steam.
Fan suttit i 3 timmar och tankat ner det nu, 3 fruktansvärt olidliga timmar.

Hade möjligheten funnits hade jag köpt en hel jävla hårddisk med spelet förinstallerat och klart, hade varit värt en två tusen lätt.
(och DVD skivan som polarn köpte innebar typ exakt samma nedladdning, skivan var i princip tom som förväntat).

Olidlig dag och väntan på jobbet idag och innan jag har gjort min gubbe ska man sova inför nästa arbetsdag igen! *SNYFT!*

Hur skulle du köpt det annars menar du? Köpte själv en fysisk kopia eftersom jag är begränsad till 100gb mobilt bredband. Förväntade mig att det skulle vara typ 4 dvd skivor i fodralet och sen får man ladda ned resten, men nej, det följer med en 3mb stor installationsfil till steam, sen får man ändå ladda ned skiten. Är det något slags skämt? Varför ens släppa en fysiskt kopia av spelet då!

Tur att jag slapp ladda ner steam iaf, sparade jag någon mb (y)