Permalänk

mITX bygge

Hej Köprådsclockers,

De senaste månaderna har jag tänkt mycket på att gå ner från ATX till mITX, har läst mycket här på forumet och sett flertals galleri, därför det fångade mitt intresse skarpt. Jag har känt mig väldigt ambivalent inför mitt val av det, men igår köpte jag ett mITX moderkort från Webhallen impulsivt, så nu är nog mitt val officiellt. Så nu är jag här för råd och tips.

Det jag behöver hjälp med är att hitta en ordentlig låda för mitt bygge samt få tips och råd på kylarlösningar. Jag vet att när det kommer till mITX byggen måste du var väldigt noggrann när det kommer till val av komponenter för lösningarna är begränsade gentemot mATX och ATX byggen. Jag har spanat in Corsair's Obsidian 250D låda och den verkar lovande. Har försökt läsa på mycket över nätet, här på forumet samt andra forum om omdömen och tips. Finns så många val, dock är mina val begränsade.

Det jag eftersöker är ett mITX chassi som kan ta en full ATX PSU, d.v.s. 180mm i längd samt ett grafikkort på minst 270mm. Är det mer chassin än Corsair's 250D som har detta att erbjuda? Vad är era personliga tankar samt personliga erfarenheter om denna lådan? Finns det andra chassin som motsvarar det jag söker? Vet att Phanteks mITX chassi existerar, dock känns det som ett ATX chassi jämfört mot ett mITX chassi.

Mina nuvarande komponenter för mitt mITX bygge är;

  • ASUS GeForce GTX 970 Strix;

  • Corsair HX850;

  • Asus Maximus VII Impact;

  • Intel Core i7 4770k;

  • Samsung 850 PRO 256GB samt 512GB;

  • 2x8GB DDR3 1600MHz;

Så det jag eftersöker mest är en processorkylare samt en låda för komponenterna. Som nämnt ovan, mina val begränsas p.g.a av vissa komponenter listade ovan. Grafikkortet är lite klumpigt för ett mITX bygge med tanke på att värmeledningsrören går ut på vänster från kortet och tar plats. Är det anpassningsbart för Corsair's 250D t ex? Antar att det bästa hade varit ett kort med referensutförande eller ett mindre som EVGA's kort dylikt. Till kylarlösningar har jag ingen aning om jag vill ha. Har alltid haft luftkylare, men här begränsas mina val med och jag vet inte vad man ska ha. I nuläget har jag Noctua's NH-D14 kylare i mitt ATX bygge, men det är alltför stort . Kanske ett slutet vattenkylnings paket? Ett custom bygge är nog inte aktuellt för mig alls, det finns ingen tid för det samt har jag ingen erfarenhet, dock går det ju alltid prova sig fram, men vill bara göra det så enkelt för mig som det går.

Om det inte går uppfylla mina önskningar får jag alternativt använda marknaden för att byta mig till lämpliga komponenter eller köpa nya, dock så vill jag helst undvika detta.

Jag tackar redan på förhand, vet att det finns extremt många kunniga och villiga människor som är här för att hjälpa och besvara frågor.

Ursäkta om det är lite oklart och dåligt formulerat ovan, för lite sömn samt yrsel.

Mvh,

Hampus

Permalänk
Medlem

Tjena! Kul att du vill testa ett mitx bygge

Ska ge dig lite tips då jag själv haft 250D. Du får otroligt nog in grafikkort som är stora, mitt Palit gtx 970 jetstream var ett "2 och en halv" slot och byggde rätt mycket på höjden också, så jag tror inte ett Strix blir något problem.

Angående kylare så fick jag in en be quiet topflow, den är gigantisk och var rätt otymplig att installera annars funkade det riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma som dig förra året men jag byggde i ett mATX chassi för mer plats och mindre problem med utrymme. Jag körde på Corsair AIR 240 och är otroligt nöjd med valet har en H100i i framkant och sen bara luft som kyler mitt 980 funkar kannon. Jag funderade även på Bitfenix Prodigy men båda dessa chassin är större än det typiska mitx chassit, men med storleken kommer utrymme för psu, lagring, grafikkort, kylning o.s.v.

Permalänk
Medlem

Sälj ditt GPU och satsa på ett GTX970 mini, sen köper du ett Cooltek U2.

Permalänk
Medlem

Cooler Master Elite 110/120/130.
Är otroligt trevliga chassin att bygga i.
Har byggt 2 (en med intel och en med amd) med 120 chassit. borrat bort hårddiskvaggan och kört slutet vatten i.
Funkar jätte jätte bra.

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.