EU planerar stärkta kontroller av Bitcoin och anonyma betalsätt

Permalänk
Melding Plague

EU planerar stärkta kontroller av Bitcoin och anonyma betalsätt

Användningen av virtuella valutor och andra anonyma betalsätt kan få hårdare kontroller inom EU-området, detta enligt ett utkast nyhetsbyrån Reuters tagit del av.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Fan vad kasst.

Snart blockerar de väl min enda inkomstkälla också. :s

Permalänk
Inaktiv

USA finansierar ISIS mer än vad bitcoins marketcap är för att få bort Assad men ändå är det bitcoin är felet.. haha jo ok

Förövrigt är bitcoins inte ens anonymt - om något är det nog det absolut sämsta man kan använda för att tvätta pengar eftersom allting loggas online av flera tusen personer.

http://www.nasdaq.com/article/the-european-crackdown-on-bitco...

Ironin i det här är oslagbar.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter väl rätt rimligt faktiskt. Insyn i pengaflöden.

Hade gärna sett skärpta krav för bankerna att kunna erbjuda snabba och enkla gratisöverföringar i samband med detta. Om nu överföringar ska ske genom etablerade vägar så får de se till att leverera också.

Långdistansöverföringar som westernunion och liknande kan ju ta 8% av värdet för en överföring vilket är direkt undermåligt med tanke på hur lätt det är att flytta lite data idag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam

Miljard trafik i droger, vapen, tafiking och liknande -> Hittepå valuta, inget att ta på allvar (då ekonomiskt är det bra att den typen av handel finns).
Dra terrorkortet -> ohh noes!!! Ban4life½!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Fan vad kasst.

Snart blockerar de väl min enda inkomstkälla också. :s

Som är?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

"och anonyma betalsätt, med målet att försvåra finansiering av terrorism"

Så, kontant betalning då med andra ord? Tråkigt att vi precis tryckte upp en massa fina nya sedlar

Permalänk
Medlem

Snart läser man säkert hur CSGO skins finansierar terrorism...

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Vill man ta död på något man inte gillar ska man se till att göra det i syfte att bekämpa terrorister och/eller pedofiler.

Kalas när alla är för rädda för att säga emot.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

EU_ slösar i vanlig ordning våra skattepengar på saker som de inte begriper. Lyckat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phreec:

Snart läser man säkert hur CSGO skins finansierar terrorism...

Nej det är mest ryska maffian som tvättar pengar där. Inte så mycket terror.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

EU_ slösar i vanlig ordning våra skattepengar på saker som de inte begriper. Lyckat.

Politikerna förstår kanske inte men det behöver dom inte heller, dom gör bara som dom är tillsagda att göra.

Demokrati? roflol

Permalänk
Medlem

Vilka butiker i Sverige finns det som tar emot denna valuta? Vet att Webhallen gör det, men finns det några fler?
Skulle vara intressant att se statistik på hur mycket den omsätter här i Sverige åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon40704:

USA finansierar ISIS mer än vad bitcoins marketcap är för att få bort Assad men ändå är det bitcoin är felet.. haha jo ok
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Choke_Point

Operation Choke point har ju ingenting med finansiering av Daesh att göra. Läser du ens dokumenten du länkar till?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Var får dom alla dessa ideer från? Det kommer inte att göra någon som helst skillnad. Jag tror inte att terroristerna använder elektronisk valuta direkt. Handlar nog mer om kontanter. Ska vi inte sätta in GPSer i alla sedlar också när vi ändå är igång?

Vore det inte smartare att göra något som faktiskt kan göra skillnad? Grundlig kontroll vid gränserna, hårdare kontroll av vapenförsäljning till exempel?

Kommer dom "reversa" alla dessa sjuka lagar sen när ISIS är utplånat eller ska vi leva i ett samhälle utan demokrati och personlig integritet?

Permalänk
Medlem

Självklart vill EU göra det här, folk kan ju inte hålla på att handla utan att betala skatt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Operation Choke point har ju ingenting med finansiering av Daesh att göra. Läser du ens dokumenten du länkar till?

Jag syftade endast på att operation choke-point nu inte bara gäller i USA. Nu i efterhand ser jag att det är klumpigt skrivet och kan misstolkas.

Här kan du lyssna på hur DIA Director Michael Flynn berättar att Obama visste om att de finansierade isis.
https://www.youtube.com/watch?v=SG3j8OYKgn4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av OC-banan:

Var får dom alla dessa ideer från? Det kommer inte att göra någon som helst skillnad. Jag tror inte att terroristerna använder elektronisk valuta direkt. Handlar nog mer om kontanter. Ska vi inte sätta in GPSer i alla sedlar också när vi ändå är igång?

Vore det inte smartare att göra något som faktiskt kan göra skillnad? Grundlig kontroll vid gränserna, hårdare kontroll av vapenförsäljning till exempel?

Kommer dom "reversa" alla dessa sjuka lagar sen när ISIS är utplånat eller ska vi leva i ett samhälle utan demokrati och personlig integritet?

Finns tecken på att ISIS faktiskt sitter på en del bitcoin så det är inte helt taget ur luften. Om du sen läser längre än rubriken så ser du att det gäller väldigt mycket mer än bara just bitcoin. Det är bara en liten del men av någon anledning valde Sweclockers att använda det i rubriken.

"strengthen controls of non-banking payment methods such as electronic/anonymous payments and virtual currencies and transfers of gold, precious metals, by pre-paid cards."

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@anon40704: Men dom kan väl inte ta reda på vem användaren är? Det är väl det som är problemet.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att man kan rösta ut Sverige ur EU då hade jag röstat på gång.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Finns tecken på att ISIS faktiskt sitter på en del bitcoin så det är inte helt taget ur luften.

Jasså? vad är det för tecken du pratar om?

Permalänk
Medlem

Varför får man känslan av att alla nya idéer som dyker upp nu i samband med terror-attentaten är saker som legat på en hylla och bara väntat på att de ska dyka upp någon långsökt anledning till att de ska införas. Allt hamnar i slutändan om pengar.
Hur många banker och myndigheter är de som förlorar på att folk handlar med bit-coin - en hel del.
Hur många är det som tjänar på att starta upp en övervakningsmyndighet som kostar x antal miljarder per år.
</foliehatt>

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Problem - Reaction - Solution ?

Permalänk
Avstängd

Är bankerna som borde kontrolleras av EU om något om hur fan de spenderar sina pengar istället för människor. Går mer och mer emot kontrollsamhälle. Alla de lagändringar och politiska spel som sker just nu är för att höja bankernas värde i samhället. Tycker de är lite löjligt. Undrar hur många miljarder europas banker har lånat ut till ISIS, pengar som aldrig kommer att kommatillbaka till banken som VI blir tvungna att betala.

Fuck EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Varför får man känslan av att alla nya idéer som dyker upp nu i samband med terror-attentaten är saker som legat på en hylla och bara väntat på att de ska dyka upp någon långsökt anledning till att de ska införas. Allt hamnar i slutändan om pengar.
Hur många banker och myndigheter är de som förlorar på att folk handlar med bit-coin - en hel del.
Hur många är det som tjänar på att starta upp en övervakningsmyndighet som kostar x antal miljarder per år.
</foliehatt>

Känns inte helt orimligt. Att bekämpa terrorism brukar låta bra för att införa nya lagar och inskränka rättigheter. För svennen så låter det helt okej!

Eller så är det som efter 11/9 då lagstiftarna fick panik och godkände allt som det stod "Döda Al-Qaeda" på.

Permalänk
Avstängd

de vill lägga skatt på allt de kan för att kunna köpa dyra viner och sjunga sånger om dumma medborgare.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Mycket fokus ligger på bitcoin, men det finns tusentals andra krypto valutor, om bitcoin blir alltför reglerat kommer helt enkelt folk flytta sina bitcoins till andra valutor, tills den nya valutan blir lika stor som bitcoin då händer samma sak igen

Folk som använder bitcoin är inga svenssons eller idioter på något sätt, dom är beredd att gå långa vägar för att få anonyma transsaktioner.

Enligt mig blir det väldigt svårt att stoppa kryptovalutor.

I övrigt så tycker jag att det är medias fel att man får alla dessa panik åtgärder för folk vill ha snabba lösningar på problemen, redan dagen efter attentatet fick vi höra att FRA skulle få bättrem möjlighet att samla in data från de som använder kryptering.

Tack vare att vpn tunlar är möjligt i sverige kan jag använda internet utan att känna mig kränkt och övervakad och rövknullad av staten. Men alla dessa anti terror lagor som införs över natten som förvisso är väl planerande men de kan bara införas utan protester vid specialla tillfällen så som 9/11 och attentenaten nu i paris, FRA och andra myndigheter utnyttjar detta och passar på att införa lagar de aldrig kunnat få igenom i vanliga fall, dom utnyttjar befolkningens "rädlsa. Men rädsla är mycket av en illussion som media målar upp dom förstorstorar och gör problmet ännu värre.

Media vila veta exakt vad sverige ska göra osv, löven står uppåt och säger vilka program dom ska fokusera på att avlyssna skype och viber, hur korkad får man vara ? tror han inte att dom kommer börja använda andra metoder efter det utallandet, det är idiotisk att ha sådan transparans om man ska komma åt terroristerna ju mindre dom vet ju större chans har vi, så det är mkt medias fel...

http://www.idg.se/2.1085/1.642947/polis-hack deta är medias fel pga av dom skrämmer upp alla människor och förstorar situationen kan sånna här saker gå igenom som absolut inte har folkligt stöd igentligen om dom utnyttjar situationen. Men när väl denna vind blåst över med ISIS då kommer vi likt förbannat ha kvar samma lagstiftning Det är i regel lättare att lagstifta om sånna här saker, men att få bort dom är desto svårare

Hur som helst för att återknyta till detta...
Jag hoppas man fortfarande kan använda pre paid mastercards anonymt, typ att köpa ett spendon anonymt på pressbyåron är ett av dom få sätten man kan betala anonymt idag med kreditkort
förutom det är det väldigt svårt att vara anonym förutom kryptovalutor.

Nackdelen med förbetalda kreditkort är ju att de har avgifter med sig och de har ofta en gräns för hur mycket man kan sätta in som max

Permalänk
Avstängd

IS är självfinansierande. Dom får sina inkomster genom oljeförsäljning och skatter i de provinser de kontrollerar.

Men nu tror jag deras oljeriggar har flygbombats. Kanske borde straffa dom som köpt olja från IS också.

Dom kan ju fortsätta samla in pengar för att finansiera terrorism genom olika föreningar och organisationer som Muslim Relief Fund, mfl i moskéer. Som även finansieras med Svenska kulturbidrag.

Permalänk
Medlem

Sverige ut ur EU.

Permalänk
Medlem

Hur mycket det gör emot terrorism kan diskuteras men tycker det är jättebra initiativ att försöka få lite mer kontroll på hittepå-skräpet.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;