H80i med SP120 i node304, lite hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

H80i med SP120 i node304, lite hjälp uppskattas

Vill ha lite mer flöde utan att höja ljud volymen i lådan.

Som rubriken lyder så har jag ett H80i slutet system och H80i använder sig av 2st fläktar (120mm på varsin sida om radiatorn) och har då en rätt tjock radiator 38mm. (detta som är problemet?, borde väl ändå vara lite "hål" i den? ) sen låter fläkten som suger genom radiatorn rätt illa om man vevar på farten något.

Då den sitter i bak ändan på chassit jag har (node304) så är det ju mitt utblås ur lådan men det känns som det blåser
alldeles för klent, känner knappt att dom vispar för att vara 2st fläktar. Sätter jag handen för så känns det inte som det blåser alls, eller väldigt lite. Är detta då för att radiatorn är så tjock eller har jag fel fläktar på? (SP120) vill ju ha ut värmen då mitt grafikkort inte har utblåset bakåt utan tömmer luften i lådan som exempel.

har 2st NF-A9 PWM i fram kant, men även dom känns som dom inte blåser på riktigt som jag vill. (Sitter ett damfilter framför dom)
fel fläktar även där?

Sist men absolut inte minst, någon som vet ett annat program som man kan läsa av vatten tempen och köra fläktarna istället
för sug programmet Corsari Link som är rena skiten, har 4 dubbelt av allt, men det är bara 1 uppsättning som fungerar då.

Hoppas ni förstår vad jag vill komma fram till, om inte annat så är det bara att fråga.

ps: datorn på bilden är inte min burk men det är så flödet går i den, sitter som sagt ett grafikkort och som äter upp all luft från ovan sidan (på bilden)

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Avstängd

Ja Corsair Link kan strula lite i början, men när man väl strukturerat upp det fungerar det riktigt hyggligt enligt mig.

Vad har du för CPU- och vattentemperaturer?
Både med en fläkt i push-läge och med två fläktar i push/pull förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Ja Corsair Link kan strula lite i början, men när man väl strukturerat upp det fungerar det riktigt hyggligt enligt mig.

Vad har du för CPU- och vattentemperaturer?
Både med en fläkt i push-läge och med två fläktar i push/pull förstås.

CPU:n ligger på typ 50-60c och vattentempen är 40c-45c. vid full belastning av grafikkortet så blir den 45c utan problem.
Grafikkortet sitter ju så nära så den värmer ena hörnet på radiatorn när fläktarna från det blåser på lite.

Corsair Link stular HELA TIDEN! så här ser det ut idag.

ja det fungerar väl.

Så här låter datorn, vid ungefär 20sec så går den "pull" fläkten i ungefär 50%
https://soundcloud.com/user-845840736/dator-oljud

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk

@fredde89:
Installera om Link och starta om datorn. Dubbelkolla att USB-kabeln till pumpenheten sitter i som den ska och att den hittas i device manager.
Jag kör en liknande setup som dig med Noctua 9 fram och två Noctua 12F i push/pull. Jag har kopplat bägge fläktarna till H80i-styrningen så att bägge går med med samma varvtal. Sitter fläktarna i push/pull? Är dina temps vid load eller idle?

Visa signatur

_________________________________________________________
Data 1: Gigabyte Z690 Elite AX, Intel 12900K, 32GB Corsair DDR5, PNY RTX 3080 12G, Lian Li O11D EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faketastic:

@fredde89:
Installera om Link och starta om datorn. Dubbelkolla att USB-kabeln till pumpenheten sitter i som den ska och att den hittas i device manager.
Jag kör en liknande setup som dig med Noctua 9 fram och två Noctua 12F i push/pull. Jag har kopplat bägge fläktarna till H80i-styrningen så att bägge går med med samma varvtal. Sitter fläktarna i push/pull? Är dina temps vid load eller idle?

Har installerat om Link många gånger och usb-kabel sitter som den ska, inga problem där alls, får göra den här register grejen när jag installerar det första gången bara. men 12F i push/pull låter inte som ett jet-plan vid 60% fläkt på drag?

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faketastic:

@fredde89:
Installera om Link och starta om datorn. Dubbelkolla att USB-kabeln till pumpenheten sitter i som den ska och att den hittas i device manager.
Jag kör en liknande setup som dig med Noctua 9 fram och två Noctua 12F i push/pull. Jag har kopplat bägge fläktarna till H80i-styrningen så att bägge går med med samma varvtal. Sitter fläktarna i push/pull? Är dina temps vid load eller idle?

Nu var jag och köpte mig ett par 12F för att testa om dom fungera bättre än SP120 och ja, dom blåser ju en hel del, kan inte säga hur mycket men bättre blåser dom, satte handen framför utblåset och det blåste bra mycket mer än SP120 tycker jag. Men nu kommer vi till samma problem igen.

Då dom här får samma luft tryck tidigare än vad SP120 så blir dom också att låta mer.

Ska testa att ta ur den ur lådan för att se om dom slutar låta, men gissar på att den "drar" in luften som gör att bladen lyfter i motorn så dom ligger och drar i lagerna eller något sånt för det låter inge trevligt alls =/

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk

Mina är nästan helt tysta. Var kör du för varvtal? Mina går i princip konstant mellan 400-600rpm (med LNA) och jag får sätta örat emot burken för att höra något. Jag har då 50-55C i full load på en 4690K.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

_________________________________________________________
Data 1: Gigabyte Z690 Elite AX, Intel 12900K, 32GB Corsair DDR5, PNY RTX 3080 12G, Lian Li O11D EVO