Hjul till kontorsstol som är låsbara!

Permalänk
Medlem

Hjul till kontorsstol som är låsbara!

Hej!

Jo jag har en logitec g27 och när jag använder den så, som många andra som använder den vet åker man bakåt om man har en rullande stol då bromsen på pedalerna är så trög osv.

Därför tänkte jag att jag skulle köpa nya hjul till min kontorsstol som jag kan låsa fast, så jag slipper ha en matta under stolen eller liknande, men dessa verkar vara väldigt svåra att få tag på.

Därför vädjar jag till er om någon som vet en sida där man kan beställa dem eller har några bra lösningar på mitt problem?

Notera att jag även behöver ett standardfäste till hjulen. Det är inget med gångjärn utan man trycker in dem. Stolen jag har nu är från ikea.

Klicka på länken nedan för att se vilket fäste jag behöver till hjulen:
Klicka här för bild

Permalänk
Medlem

@tobit: Kan du inte bara lägga en träbit/plastbit bakom däcken?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

@tobit: Kan du inte bara lägga en träbit/plastbit bakom däcken?

Mja, jag har ett plastgolv så de glider bara undan. Hur ska jag få det att stanna på plats och hålla emot?

Edit - fast jag kom på nu att det finns ju sådana dörrstoppare i gummi, det kanske hade funkat om jag sätter det bakom det "främsta" hjulet.

Edit 2 - Fast jag såg att de är så smala så de kommer antagligen bara att hamna snett så fort jag typ justerar stolen eller ngt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Hej!

Jo jag har en logitec g27 och när jag använder den så, som många andra som använder den vet åker man bakåt om man har en rullande stol då bromsen på pedalerna är så trög osv.

Därför tänkte jag att jag skulle köpa nya hjul till min kontorsstol som jag kan låsa fast, så jag slipper ha en matta under stolen eller liknande, men dessa verkar vara väldigt svåra att få tag på.

Därför vädjar jag till er om någon som vet en sida där man kan beställa dem eller har några bra lösningar på mitt problem?

Notera att jag även behöver ett standardfäste till hjulen. Det är inget med gångjärn utan man trycker in dem. Stolen jag har nu är från ikea.

Klicka på länken nedan för att se vilket fäste jag behöver till hjulen:
Klicka här för bild

Hade samma problem.
Löste det genom att lägga en matta under sstolen så den inte kunde rulla.

Denna : http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70203768/#/5020378...
Dock blir det lite "jobbigt" varje gång man skulle köra så var man tvungen åhämta mattan å lägga under.
tröttnade å sålde ratten.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Hade samma problem.
Löste det genom att lägga en matta under sstolen så den inte kunde rulla.

Denna : http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70203768/#/5020378...
Dock blir det lite "jobbigt" varje gång man skulle köra så var man tvungen åhämta mattan å lägga under.
tröttnade å sålde ratten.

Tack! Jag har provat med matta också men som du säger, det är inte riktigt optimalt.

Permalänk
Medlem

Stör mig rejält på mina låsbara hjul, ska vi byta? Ser ut att vara samma fäste.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Stör mig rejält på mina låsbara hjul, ska vi byta? Ser ut att vara samma fäste.

Haha visst!
Varför stör du dig på dem?

Permalänk
Medlem

Finns trögrullande hjul att köpa.
Med dem får man ta i för att flytta stolen.

http://www.ajprodukter.se/transport-lyft/hjul/trogrullande-hj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Haha visst!
Varför stör du dig på dem?

Är väldigt lätt att råka trycka ner spärrarna av misstag, speciellt när man sitter med fötterna på benen.

Fast som du säger är det ju rätt gött att ha när man använder pedaler. Får fundera lite mer på det tror jag

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Är väldigt lätt att råka trycka ner spärrarna av misstag, speciellt när man sitter med fötterna på benen.

Fast som du säger är det ju rätt gött att ha när man använder pedaler. Får fundera lite mer på det tror jag

haha okej. Men om du vill byta är jag på. Fanns dina när du köpte stolen eller har du köpt dem själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Finns trögrullande hjul att köpa.
Med dem får man ta i för att flytta stolen.

http://www.ajprodukter.se/transport-lyft/hjul/trogrullande-hj...

Tack för tipset! Är bara orolig då man tar i rätt mycket när man ska bromsa hastigt som tillexempel i Dirt Rally osv att det inte räcker som motstånd

Permalänk
Medlem

Någonstans så har jag sett automatiskt låsbara stolshjul, att stolen går att rulla när man inte sitter på stolen men hjulen är låsta när man sitter på stolen. På samma sida så hade de också hjul som var tvärt om, att man bara kunde rulla stolen om man satt på den.
Men jag minns inte var jag såg dessa hjul.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det kan det ha varit, ja.

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du har för stol, men även om det inte alltid går att köpa låsbara hjul (kinnarps har dem inte tex) finns platta fötter att handla för en tia var.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Någonstans så har jag sett automatiskt låsbara stolshjul, att stolen går att rulla när man inte sitter på stolen men hjulen är låsta när man sitter på stolen. På samma sida så hade de också hjul som var tvärt om, att man bara kunde rulla stolen om man satt på den.
Men jag minns inte var jag såg dessa hjul.

Låter ju riktigt najs! Men prisen var lite väl högt för min del.

Skrivet av Kent:

Tack så jättemycket! Verkar ju precis rätt!
Blev dock lite osäker på om "fästet" på dessa hjul: länk till hjul är samma som de jag visade i original posten?

Om så inte är fallet borde man väl kunna byta ut fästena på dem hjulen också, som på de svarta som man fick köpa till på?

Skrivet av IlyaZ:

Det beror på vad du har för stol, men även om det inte alltid går att köpa låsbara hjul (kinnarps har dem inte tex) finns platta fötter att handla för en tia var.

Har funderat på platta fötter också. Har dock ingen erfarenhet av sådana, har du platta fötter? I så fall blir det inte jobbigt så fort man vill justera stolen?

Vet du något bra ställe att köpa platta fötter på?

Permalänk
Medlem

Jag har matta, men plattfötter som jag kan montera på om det behövs, det tar nog en eller två minuter. Man kan köpa från eller på Kinnarps.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.