SweClockers provkör HTC Vive på Dreamhack

Permalänk
Melding Plague

SweClockers provkör HTC Vive på Dreamhack

Att kunna utforska i tre dimensioner är en av de stora snackisarna just nu. SweClockers passar på att testa HTC Vive, och belönas med den bästa VR-upplevelsen hittills.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För stillasittande rekommenderas alltså Rift över Vive?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Känns inte som att VR i rumskala kommer slå förrän de fixar trådlöst. Tills dess är det nog VR i desktop-format som gäller.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Casper:

För stillasittande rekommenderas alltså Rift över Vive?

Emil hävdade ju att upplösning och etc var bättre så skulle inte tro att det finns nån anledning till att Vive är sämre bara för desktop-användande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Casper: Som Valve har sagt själva så fungerar Vive också för stillasittande spel, men Rift är ju så klart mer anpassat för just det (med exklusiva speltitlar och sådant), så ja.

Permalänk
Medlem

Jag testade detta igår på Dreamhack och det var den absolut mest otroliga upplevelse jag har varit med om i teknikens historia. Kommer definitivt köpa! Men blir väl att dra hem till morsan o farsans garage och bygga upp sin egna lilla lighthouse-lya!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Kul att höra, verkar som det blir en seriös konkurrent till Occulus.

Skulle gärna höra åsikter om Starbreezes koncept Star VR som har två skärmar och betydligt högre FOV. Det kommer att kosta en hel del mer förstås och vara mer tungdrivet, men upplösningen och FOV är grym vad jag läst hittills.

Permalänk

De som vill se den där VR målning saken borde titta på NODE på youtube, de sysslar rätt mycket med gaming och VR så får ni se hur det ser ut och vad det tycker

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Buio:

Kul att höra, verkar som det blir en seriös konkurrent till Occulus.

Skulle gärna höra åsikter om Starbreezes koncept Star VR som har två skärmar och betydligt högre FOV. Det kommer att kosta en hel del mer förstås och vara mer tungdrivet, men upplösningen och FOV är grym vad jag läst hittills.

Mitt nästa mål i livet är att kunna testa just Star VR. Vill även prova på senaste generationens Oculus Rift såklart, men Star VR kittlar mest.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@LinusNeuman: Tror att när båda är ute och om man ska välja efter stillasittande är speltitlarna det viktigaste att gå efter skulle jag tro. Om inte andra problem eller skavanker dyker up hos nån av dem

Permalänk
Medlem

@Gender Bender: Många tror mycket utan att ha provat själv känner jag . Sen är slå är ju svårdefinierat. Generation 1 klarar sig ju bra även om en relativt låg procent av gamers köper så länge intresset fortsätter stiga.

Permalänk
Medlem

Oculus RIP

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme | Intel i7 5820k @3.3 GHz | Crucial Ballistix Sports 16 GB 2X8 | Asus GeForce GTX 460 v2 | Phanteks Enthoo Luxe | Samsung 840 EVO | Seagate Barracuda 2TB | NZXT Kraken X61 | EVGA SuperNova 750 W |

Permalänk
Medlem

Både Vive och Oculus fungerar ju med att gå omkring, även om Vive har fler demon gjorda för att just gå/stå, medan Oculus fokuserar på sittande (vilket jag tror är hur vi kommer spela i närtid). Därav upplevs Vive-demos som mer imponerande.
Skulle vara kul att se en test av HTC Vive vs. Oculus Rift CV1 + Touch, med samma spel (ex.: The Gallery: Six Elements).

Permalänk
Medlem

Fan åkte jag inte till dh för...... Men vad tror ni vive eller rift för mestadels stillasittandes spel?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Entusiast

Av de som faktiskt använt båda modellerna, så har alla varit överens om att Vive är överlägset verkar det som. Anandtech skrev ju "There are other VR headsets out there to be sure, and these headsets were all neat to use, but HTC Vive is life-changing. It is a revolution."

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Jag var faktist där, men för att testa HTC Vive var man tvungen att boka en plats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Av de som faktiskt använt båda modellerna, så har alla varit överens om att Vive är överlägset verkar det som. Anandtech skrev ju "There are other VR headsets out there to be sure, and these headsets were all neat to use, but HTC Vive is life-changing. It is a revolution."

För att man kan röra sig runt eller för att den är bättre? För just nu kan jag ens gå en halv meter utan att gå in i något hemma.

Skrivet av Mynameislol:

Jag var faktist där, men för att testa HTC Vive var man tvungen att boka en plats...

Jo för att köa är ju ett bättre system.

Skrivet av Buio:

Kul att höra, verkar som det blir en seriös konkurrent till Occulus.

Skulle gärna höra åsikter om Starbreezes koncept Star VR som har två skärmar och betydligt högre FOV. Det kommer att kosta en hel del mer förstås och vara mer tungdrivet, men upplösningen och FOV är grym vad jag läst hittills.

Jag testade faktiskt Playstation VR igår och om jag minns rätt så har den ganska låg FOV. Men jag stötte aldrig på några "kanter" när jag testade det i 10min. Det blir mer naturligt att man vrider på huvudet.

Permalänk
Medlem

Emil sa väl att vive hade högre upplösning än rift dk2. Jämförde inte med consumer versionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Squallie:

Emil sa väl att vive hade högre upplösning än rift dk2. Jämförde inte med consumer versionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror jag sade att jag upplever bildkvaliteten som bättre än DK2, vilket visserligen är åt samma håll men inte samma sak. Vill inte bli kölhalad av någon pixelräknare här bara för att jag inte hade alla siffror i huvudet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

@Gender Bender: Många tror mycket utan att ha provat själv känner jag . Sen är slå är ju svårdefinierat. Generation 1 klarar sig ju bra även om en relativt låg procent av gamers köper så länge intresset fortsätter stiga.

Jag vet redan hur irriterande kabeln är på Oculus Rift, och en kabel man kan snubbla på och sno in sig i är betydligt värre än en kabel som kläms fast mellan axeln/ryggen och stolen eller axeln och halsen. Trådlöst är viktigt hur man än spelar, men det är extra viktigt när man är uppe och går.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Emil hävdade ju att upplösning och etc var bättre så skulle inte tro att det finns nån anledning till att Vive är sämre bara för desktop-användande.

Skickades från m.sweclockers.com

CV1 har högre upplösning än Vive om jag inte minns helt fel. Vive är dock bättre än DK2.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Oculus kör med optisk teknik så man måste stå framför en kamera, inte i närheten av samma möjligheter som med Lighthouse tekniken. Tänker på kinekt och andra kameralösningar.

Jag hoppas StarVR kör med lighthouse, de har sagt det är en lösning de kikar på.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

@jehuty:
Man var tvungen att köa för att boka en plats. Jag vad där och köade för bokning 10 minuter innan de öppnade men fick ändå ingen plats. Kan inte ha varit mer än 30 personer före mig i kön men ändå vad det fullt när jag kom fram. Sjuk besvikelse och frustration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

För stillasittande rekommenderas alltså Rift över Vive?

Hur tänkte du nu? Ingen sade något om det, bara att Vive är bättre än Rift för "Room-scale" VR.

Skrivet av Gender Bender:

CV1 har högre upplösning än Vive om jag inte minns helt fel. Vive är dock bättre än DK2.

Både Vive och CV1 har/kommer att ha 1080 x 1200 per öga.

Skrivet av SirMauser:

Oculus kör med optisk teknik så man måste stå framför en kamera, inte i närheten av samma möjligheter som med Lighthouse tekniken. Tänker på kinekt och andra kameralösningar.

Måste bara nitpicka med att Lighthouse också är ett optiskt system, men det är inte kamerabaserat som ju Constellation och Kinect är. Men ja, Lighthouse är med råge den sexigaste lösningen för mig som ingenjör. Sjukt enkelt, precist och skalbart eftersom varje enhet i princip kan sköta sig själv. Till exempel borde det inte vara några problem att spåra flera spelare (med varsin dator) med samma basenheter.

Vive är helt klart min favorit för öppenheten och för Lighthouse, men jag tycker att Oculus Touch-kontroller ser mycket bättre och bekvämare ut än Valves facklor.

Permalänk
Medlem

@Gender Bender: Tror inte vive har yttrat något om consumer specs va?

Permalänk
Medlem

Ska inte vive släppas nu i december?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Fick testa denna för första gången under DH. Och efter att ha fått testa både Oculus DK1 och DK2, Valve nailed it way better

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KTL:

Fick testa denna för första gången under DH. Och efter att ha fått testa både Oculus DK1 och DK2, Valve nailed it way better

Då är ju frågan om man vågar punga ut med ca 4000 eller vad det nu skulle kosta för Oculus...

Skrivet av Hymer:

Ska inte vive släppas nu i december?

Ja. Enligt http://store.steampowered.com/universe/vr: Upplev 360° fullskalig VR i år.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Vilse i pannkakan haha passar verkligen till denna video.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hahaha VR = nörd faktor 100%. Totalt isolerad från verkligheten.