Jag har läst boken. Den är lika full av vidrigheter och våld som den där andra jävla sagoboken. Ja, jag talar om Bibeln. Självklart är det folket det är fel på, problemet är att när det kommer till Islam, och Koranens tolkningsföreträdare, Imamerna, så är det av någon märklig anledning så att de mest extrema uttolkarna är de som får mest uppmärksamhet. Det finns idioter och avarter bland Bibelns prästerskap med, men de är marginaliserade på ett annat sätt, eftersom de helt enkelt inte är lämpade för sunt tänkande människor. Riktigt vad som gör att Islam, och rättroende islamisters regioner genomsyras av betydligt mer extrema tolkningar undgår mig, speciellt eftersom vi vet att folket i grund och botten är fullt kapabla till normalt, kritiskt tänkande. Vår moderna vetenskap kommer från medelhavs-regionen, utan "vildarna" och deras tro, hade den civilisation vi lever i i dag, aldrig uppstått.
Visst är det så. En mycket liten andel av våldtäkterna som anmäls sker för att förövaren var kåt. (Nu pratar jag om våldtäkter där våld och tvång förekommit, inte där våldtäktsoffret känt sig tvingad av okänd anledning, eller i efterhand kommer på att man egentligen inte var sugen.) Våldtäkt av främling är i princip alltid en fråga om makt, självhävdelse, och styrkedemonstration. Ska man börja peka på kategorier och klandra folk baserat på det, borde det vara olagligt med äktenskap. Absolut flest samlag där ena parten egentligen inte vill, och ställer upp bara för att man känner sig tvungen till det sker i fasta förhållanden, merparten inom äktenskap...
Rätt igen. Vår lagbok är kraftigt influerad av kristna värderingar, som vi i dag tar för självklara, även om vi inte själva kallar oss kristna. På gott och ont.
Nja, du har faktiskt fel. Åtminstone delvis. Det positiva är väl att det är konsumenterna, och inte skattebetalarna som står för kostnaden. (Vilket ju iofs är samma personer, men det känns ju bättre att veta att det inte är skattepengar.)
Det finns ett nätverk som håller på med insamling av begagnade mobiler, och skänker dem till nykomlingar, och förser dem med kontaktlistor på två (eller mer) språkliga för att de ska ha någonstans att vända sig för att få hjälp. Fast när man pratar om det här brukar man oftast tala om en annan satsning, nämligen Tele2's satsning med Fotografiska, och DHL. Du lämnar in din gamla mobil till Fotografiska, DHL, eller Tele2, och Tele2 skänker en ny smartphone till ett ensamkommande flyktingbarn. Det här är den senaste tappningen på deras drive, men de har pysslat med det här rätt länge.
Det här är dock inte välgörenhet. Det är PR, och ett sätt att knyta en ny kund till sig. Möjligen kan man som Tele2 kund reta sig på att de skänker bort en massa dyra telefoner, men i verkligheten behöver en smartphone inte kosta speciellt mycket, speciellt inte i de volymer som Tele2 handlar med. Och oavsett, det är en vinstdrivande rörelse. Vad de gör med pengarna de har fått in från sina kunder är faktiskt inte rimligt att gnälla över. Gillar man inte det, sluta ge Tele2 pengar. Det finns andra att vara kund hos i stället.
Hinduer... Läs lite om "Saffron terror". De är inte HÄR och bombar, det är sant, men nog finns det våldsbejakande idioter även där. Deras hatobjekt är muslimer, så de är av rätt naturlig anledning i islamistiska delar av världen när de ställer till jävelskap.
(Inte för att de är speciellt vanligt, men det händer. Vill man sen vara petig, har det landet ganska stora inhemska problem, som förr eller senare kommer spilla över. Jag tror vi ska vara tacksamma att det är lite "en sak i taget" över det hela...)
Nu har jag ingen dotter. Men jag kan säga så här. Jag rekommenderar inte avrättning som straff för våldtäkt. Det är inget lidande. Jag har stoppat försök till våldtäkt, genom grov misshandel, och rullstols-placering. Hade jag behövt leta reda på personen i fråga efter fullbordad våldtäkt hade han suttit kvar i rullstolen resten av livet. Men han hade fått (möjligheten till) ett långt liv.
Jag vet faktiskt inte riktigt om det är sant eller inte. Rent spontant brukar jag säga likadant, men när man börjar syna påståendet närmare...
Korstågen använde kristendomen som en ursäkt, men handlade egentligen om rikedom och makt.
Och det är lite det jag menar ovan. Många gånger är de officiella skälet en trossak. Men den verkliga motiveringen hos de styrande kan vara något helt annat. Hitler krigade inte för att utrota judar. Han krigade för att skaffa mer mark, rikedomar, naturresurser, makt, osv. Fan, judarna var knappt ens med på listan över svepskäl, det var bara något man gjorde i förbifarten. Vilket ju bara gör det hemskare.
Det är faktiskt det som förbryllar mig mest när det kommer till kollektivet moral-lärande sagoböcker med bakomliggande agendor... Varför skrev man inte något bättre när man i alla fall bara fantiserade ihop skiten?
Vad då "de menar är senare tillägg"? Koranen, som bibeln är en textsamling som förnyas "regelbundet". Senast var det väl på 650-talet, men med tanke på texterna som dykt upp lite här och där sedan dess, får man anta att det är dags igen, så snart Islamistiska världen kan enas om vad som ska bli den nya, korrekta, textsamlingen.
Det handlar lite om tidsperspektiv. Är du där när det händer är du i din fulla rätt att ta lagen i dina egna händer. Du kan möjligen hållas ansvarig för omfattningen av "lag" du valt att nedbringa på förövaren, men för att stoppa en våldtäkt är det tillåtet att gå ganska långt...
Jag kan hålla med. Ska man vara riktigt petig borde man, om man nu ska konsekvent, och utgå från statistik, och ropa sig blå, vara betydligt mer orolig över män från Indien. Var annars gruppvåldtar stora samlingar främmande män, unga flickor, dödar, och hänger upp dem i träd...
B!