Saknar rättigheter för min USB HDD

Permalänk
Medlem

Saknar rättigheter för min USB HDD

Hej! Jag har en USB 2-hårddisk (Western Digital Elements) på 1,5TB som jag nu verkar sakna åtkomst för. Tidigare har jag använt den på mitt nätverk via router Netgear R6300v2 men nu när jag har omformaterat min PC till Windows 10 så tänkte jag dra över alla backup filer från USB-hårddisken.

Nu får jag upp följande felmeddelande:

"Du saknar för tillfället rättighet att använda den här mappen. Klicka på Fortsätt för att få permanent tillgång till den här mappen."

(Trycker på Fortsätt)

"Du har nekats rättighet att använda den här mappen. Om du vill ha tillgång till den här mappen måste du använda fliken Säkerhet."

(Använder fliken Säkerhet)

Och nu då?

Jag hårddisken är nästan full med diverse mappar och filer som jag verkligen inte vill bli av med. Hur åtgärdar jag problemet så att jag kan få tillbaka min åtkomst till allt innehåll?

Permalänk
Medlem

Ladda ner "Take Ownership" från guru3d, de har funkat för mig förut när jag har haft åtkomst problem.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Ladda ner "Take Ownership" från guru3d, de har funkat för mig förut när jag har haft åtkomst problem.

Jag är inne på hemsidan men hittar ingen sökfunktion eller filen när jag söker i diverse kategorier...

EDIT: Jag kanske borde tillägga att hårddisken har använts både i Windows 7 och OS X (med program som ger stöd för NTFS).

Permalänk
Medlem

Prova annars med NTFS Access om du inte hittar på det andra.
http://www.zeus-software.com/downloads/ntfsaccess

//zekel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem

Följer, har samma problem med en mapp på en av mina usb-diskar.

Permalänk
Medlem

Jag vill absolut försöka mig på de två rekommenderade programmen men undrar först om det är med säkerheten. Kan jag göra något tokigt om jag använder programmet? Jag tycker det här är lite svårt och därför väljer jag att vara på den säkra sidan.

1. Kan jag göra något tokigt om jag använder något av programmen?
2. Vad är det för skillnad mellan de två?
3. Fungerar hårddisken som vanligt sedan? Jag vill ju fortsätta att använda den med min PC och MacBook.

Permalänk
Medlem

@KonradA: Starta i felsäkert läge, ta sedan ägarskap över katalogen och tilldela användare full behörigheter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kan endast uttala mig om "NTFS Access", där kan du inte göra något som raderar något från disken utan det enda programmet gör att att sätta dig som ägare med fulla rättigheter på alla filer och mappar.

Svårt att säga hur det blir att använda disken i båda datorerna efter att du återställer rättigheterna, det som jag tror spelar stor roll i det här fallet är din Netgear router och hur den hanterar rättigheter när du använder den som en nätverksdisk.

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Hedersmedlem

Behövs inget program för det här om du vill ändra rättigheterna. Det går att göra själv (även om microsft inte gjort det helt snyggt GUImässigt).

Började skriva en guide om hur du ska göra men det finns ju redan kom jag på ;).

Ta ägandeskap över hårddisken.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753659.aspx

Steg två är att ge dig själv fulla rättigheter för disken vilket du kan göra när du tagit över ägandeskapet. Möjligt att du får ändra detta även utan att ha tagit ägandeskap först vilket är att föredra som @zekel är inne på här ovan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekel:

Kan endast uttala mig om "NTFS Access", där kan du inte göra något som raderar något från disken utan det enda programmet gör att att sätta dig som ägare med fulla rättigheter på alla filer och mappar.

Svårt att säga hur det blir att använda disken i båda datorerna efter att du återställer rättigheterna, det som jag tror spelar stor roll i det här fallet är din Netgear router och hur den hanterar rättigheter när du använder den som en nätverksdisk.

NTFS Access fungerade på de flesta mappar. Dock verkar det vara fel på en. Jag önskar att ta bort den men får följande meddelande:

"Det går inte att slutaföra åtgärden eftersom mappen eller en fil i den är öppen i ett annat program."

Så vitt jag vet så är ingen fil öppen i något annat program. Kan man tvinga Windows att slänga mappen på något sätt? Utan att något skadas så klart (annat än mappen)

Permalänk
Medlem

@KonradA: Starta i felsäkert läge så får du total kontroll.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@KonradA: Starta i felsäkert läge så får du total kontroll.

Ursäkta för sent svar. Jag lyckades ta bort filen som spökade och nu verkar det fungera som det ska igen. Tack för all hjälp!