Permalänk
Medlem

SSD 1 vs 2 raid 0

Tjabba!
Nu skall alla hdd:s ut ur chassit och jag ska köra på bara ssd istället
Kör en ssd just nu på 160 gb men då det är så litet skall jag byta ut/lägga till ny lagring.

Frågan är då vad är vettigast att köpa? hade tänkt mig 1tb ssd lagring. skall man köra på 1 stor eller 2 st 500gb som man raidar i raid 0? Då för hastigheten.
vad tycker ni om detta? och vilka diskar bör man välja för att bli nöjd?

Permalänk
Medlem

Ssd för lagring är ju lite dyrt men vill du ändå ha det så känns raid som lite menlöst. Ska du ha det som lagring så måste du ju ha andra diskar att flytta till från med hastigheter runt 1gigabyte/s. Till videoredigering finns kanske en poäng med ssd-raid men lagring nej.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Mecke1:

Tjabba!
Nu skall alla hdd:s ut ur chassit och jag ska köra på bara ssd istället
Kör en ssd just nu på 160 gb men då det är så litet skall jag byta ut/lägga till ny lagring.

Frågan är då vad är vettigast att köpa? hade tänkt mig 1tb ssd lagring. skall man köra på 1 stor eller 2 st 500gb som man raidar i raid 0? Då för hastigheten.
vad tycker ni om detta? och vilka diskar bör man välja för att bli nöjd?

Jag skulle gått på 1tb disk dels för att spara plats i chassit och inte behöva dra mer sladdar, diskar skulle jag kört å Intel eller Samsung disk.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag mycket lagring till lite pengar. Mao SSD som systemdisk på 240 GB och en 1TB greendisk för lagring eller större disk om det önskas. Känns inte som det är någon vits att betala Massa extra pengar för SSD lagring. RAID skulle jag inte köra om du inte har en riktigt raidkontroller. Att köra SSD som raid 0 är inte värt det. De presterar bra som de gör, du dubblar bara chansen för dataförlust. Om du ska ha raid så kör raid1 isf.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jo SSD som lagring är vansinne tycker jag med men vill man ha det tyst så. Laddar du ner mycket torrents etc och har snabb uppkoppling <100mbit så sliter du fort på en ssd. Nu håller dom flesta väldigt bra ändå men är ändå pengar i sjön.

SSD för windows, spel och program man använder ofta.
Lagringsdisk whatever som har bäst pris per gig typ.

Jag har en 256gigs SSD som primär disk och den hade väl kunnat vara lite större. Som lagring har jag en WD green på 2Tb och en Seagate Archive 8Tb och det duger gott.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Jo SSD som lagring är vansinne tycker jag med men vill man ha det tyst så. Laddar du ner mycket torrents etc och har snabb uppkoppling <100mbit så sliter du fort på en ssd. Nu håller dom flesta väldigt bra ändå men är ändå pengar i sjön.

SSD för windows, spel och program man använder ofta.
Lagringsdisk whatever som har bäst pris per gig typ.

Jag har en 256gigs SSD som primär disk och den hade väl kunnat vara lite större. Som lagring har jag en WD green på 2Tb och en Seagate Archive 8Tb och det duger gott.

En vanlig SSD håller nog 5-10 år dygnet runt som torrentdisk. Om inte längre.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Köper du en samsung får du rapid mode när du kör en ensam disk vilket ger "liknande" prestanda vid normalanvändning som vid raid 0.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Anledningen till att jag hellre kör en "del" av min lagring på ssd är för att dra ner ljudnivån till noll.
När jag kör silent mode på min dator stannar alla fläktar förutom de 2 cpu som ligger på 250 rpm och är i princip knäpptysta.
Jämför man då med diskar på eller av är det stor skillnad (yes jag har problem haha). snabbt och fint
Har några TB i lagring på vanlinga hdd:s som jag kommer att ha kvar och att trycka i en 2x hotswap som sitter i fronten!

Datan som kommer ligga på ssd håller jag inte så kär då den kommer kunna att återskapas så 100% fokus på säkerhet är det inte.
Utan bara snabb och stor lagring. Rekommenderar ni fortfarande 1tb istället för att börja raida utan raidkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Mecke1:

Tack för alla svar!
Anledningen till att jag hellre kör en "del" av min lagring på ssd är för att dra ner ljudnivån till noll.
När jag kör silent mode på min dator stannar alla fläktar förutom de 2 cpu som ligger på 250 rpm och är i princip knäpptysta.
Jämför man då med diskar på eller av är det stor skillnad (yes jag har problem haha). snabbt och fint
Har några TB i lagring på vanlinga hdd:s som jag kommer att ha kvar och att trycka i en 2x hotswap som sitter i fronten!

Datan som kommer ligga på ssd håller jag inte så kär då den kommer kunna att återskapas så 100% fokus på säkerhet är det inte.
Utan bara snabb och stor lagring. Rekommenderar ni fortfarande 1tb istället för att börja raida utan raidkort?

Jag håller med. Hade önskat det kom knäpptysta mekanikska lagringsdiskar. NASen måste jag stänga av var kväll, eller sätta den i strömsparläge. Annars klickar diskarna ideligen. Spinner upp och ned.
Funderade på att slänga i 4 * 2TB SSD i den istället, men 40.000:- för lite lagring är lite väl magstarkt, även för mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Mecke1:

Tack för alla svar!
Anledningen till att jag hellre kör en "del" av min lagring på ssd är för att dra ner ljudnivån till noll.
När jag kör silent mode på min dator stannar alla fläktar förutom de 2 cpu som ligger på 250 rpm och är i princip knäpptysta.
Jämför man då med diskar på eller av är det stor skillnad (yes jag har problem haha). snabbt och fint
Har några TB i lagring på vanlinga hdd:s som jag kommer att ha kvar och att trycka i en 2x hotswap som sitter i fronten!

Datan som kommer ligga på ssd håller jag inte så kär då den kommer kunna att återskapas så 100% fokus på säkerhet är det inte.
Utan bara snabb och stor lagring. Rekommenderar ni fortfarande 1tb istället för att börja raida utan raidkort?

Går det verkligen ?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Kör själv en Samsung 850 Pro 1TB. Tycker det är helt meningslöst att köra RAID 0. Kommer inte bli någon som helst praktisk skillnad i hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Går det verkligen ?

Säkerligen med TS backup till de mekaniska diskarna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Svantesson666:
I teorin skulle det bli ex 500mb/s*2 men skulle gissa på ≈ 800-900?
Men antar att enkelheten att bara ha 1 gör mycket. skillnaden i pris är i princip ingen
Också, att raida utan raidkort spelar det roll när man kör 2 st diskar?

Permalänk
Medlem

@Nevil:
Går i vissa fall men är inte billigt att repa ssd.
Men det jag menar var att det mesta jag kommer ha på ssd kommer vara saker som går att få tag från nätet!

Permalänk
Medlem

@Svantesson666:
Vad är skillnaden mellan EVO och PRO. Folk verkar prata mycket om garanti. Är det någon annan riktig skillnad och vad rekomenderas av dessa?

Permalänk
Medlem

Lånar tråd lite.
När tror ni det kommer bli värt att lägga pengar på SSD 1tb och använda som lagringsdisk...om 1½-2 år?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Lånar tråd lite.
När tror ni det kommer bli värt att lägga pengar på SSD 1tb och använda som lagringsdisk...om 1½-2 år?

Definiera "värt"

En del tycker det är värt redan idag, och andra inte innan det blir billigare än mekanisk disk.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Mecke1:

@Svantesson666:
Vad är skillnaden mellan EVO och PRO. Folk verkar prata mycket om garanti. Är det någon annan riktig skillnad och vad rekomenderas av dessa?

Pro använder en bättre typ av minne jämfört med Evo, och har därför lite bättre hållbarhet och prestanda. Evo är dock en väldigt bra SDD, så Pro förbättrar bara en SSD som redan räknas som en av de bästa. Om du är ute efter en SSD på 1TB så är 850 Evo det självklara valet, den är en av de billigaste samtidigt som det i princip bara är 850 Pro som är bättre. Och 850 Pro kostar ~50% mer än Evo, vilket inte är värt det eftersom du antagligen inte skulle märka någon skillnad på dem ändå.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Definiera "värt"

En del tycker det är värt redan idag, och andra inte innan det blir billigare än mekanisk disk.

Givetvis är det så lite som "hur långt är ett snöre"

Tänkte när de kan ersätta en mekanisk disk för allmänt bruk, pris idag saxat från prisjakt.
SSD 1 000 GB 2:99 kr/GB
HDD 1 000 GB 0:52 kr/GB

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Givetvis är det så lite som "hur långt är ett snöre"

Tänkte när de kan ersätta en mekanisk disk för allmänt bruk, pris idag saxat från prisjakt.
SSD 1 000 GB 2:99 kr/GB
HDD 1 000 GB 0:52 kr/GB

När priserna är lägre. Det kommer ny teknik hyfsat ofta. Idag är det ju PCIe som är "nytt" och säkerligen kommer bli standard inom de närmsta 2-3 åren. Då kommer SSD 2.5" fasas ut sakta men säkert antar jag. De konventionella 2.5" SSD SATA är nog bortglömt om några år skulle jag tro.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Köper du en samsung får du rapid mode när du kör en ensam disk vilket ger "liknande" prestanda vid normalanvändning som vid raid 0.

Fast rapid änvänder sig väl av både cpu och ram?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Kör själv en Samsung 850 Pro 1TB. Tycker det är helt meningslöst att köra RAID 0. Kommer inte bli någon som helst praktisk skillnad i hastighet.

Har du någon käll på att det är meningslöst? Jag är genuint intresserad. Jag hittar egentligen bara en benchmark från typ toms hardware där de testar lite program och anser att det är typ meningslöst och i vissa fall lite sämre än en enkel ssd om jag minns rätt. Men jag har inte noterat någon som jämför laddningstider i spel och så vidare. I min mening så är några sekunder mindre laddning värt ganska mycket.

Det är många åsikter om att det inte är värt det men jag finner dåligt med källor på att det är det.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Lånar tråd lite.
När tror ni det kommer bli värt att lägga pengar på SSD 1tb och använda som lagringsdisk...om 1½-2 år?

Ett problem jag ofta har stött på med SSD är att de ger inga varningar om de håller på att gå sönder utan bara helt plötsligt en dag är totalt död utan enkla möjligheter att göra recovery osv. Men ja man ska alltid ha backup av sin data oavsett.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.