Permalänk
Medlem

Error 53 efter grafikkorts byte

Hej!
Jag tänkte igår uppgradera min dator med ett nytt grafikkort. Men när jag tog ur det gamla (780ti) och satte i det nya (980ti) så fick jag error code 53 på mitt moderkort (asus z87-pro) vilket betyder att ram inte ska vara ordentligt installerat. Jag kommer inte ens in i bios.
Jag har dock inte rört ram och inte haft problem med det under hela tiden jag haft datorn.
Har nu försökt felsökning själv men tänkte höra om någon har efarenheter själva av problemet eller vet vad jag ska göra!
Jag har försökt:
ta ut ram och sätta tillbaka det.
Starta upp med det gamla g-kortet
Starta upp utan g-kort.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra på ett ram i taget?

Permalänk
Medlem

Prova med reset Bios.

Permalänk
Medlem

Möjligen så kan bios behöva uppdatering..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ja, jag har testat ett RAM i taget, ska testa bios nu.

Permalänk
Medlem

Provade att flasha bios, fortfarande qr 53 :/

Permalänk
Skrivet av seoul:

Provade att flasha bios, fortfarande qr 53 :/

Funkar gamla grafikkort fortfarande?

Permalänk
Medlem

Det gjorde det innan jag bytte ut det iaf, lyser när jag kopplar in det. Men eftersom datorn inte postar så vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har några andra tips? Allt är av intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seoul:

Finns det någon som har några andra tips? Allt är av intresse.

Har du provat clear mos samt kört på det intergrerade grafikkortet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja det har jag gjort :/
Börjar få slut på idéer, kan ram-minnen sluta fungera utan att jag rört dom?
Eller är det moderkortet som är trasigt trotts att alla fläktar som är kopplade till det snurrar?

Permalänk
Medlem

Provade att dra ut alla sladdar och sätta i dom igen. När jag slog på datorn började minn hdd brinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seoul:

Provade att dra ut alla sladdar och sätta i dom igen. När jag slog på datorn började minn hdd brinna.

Då är det nog rätt så stora problem som du har om det börjar brinna i hdd, kan vara allt från kortslutning,nätdelsfel till att moderkort är defekt.

Permalänk
Medlem

Har du en annan nätdel att pröva med?

Permalänk
Medlem

Ja, det har jag, ska jag testa att starta datorn med den och vad ska jag ha inkopplat isf?

Permalänk

Du kanske har ESD'at moderkortet... Hade du armband ?

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem

Jag testade att ta ut moderkortet och lägga det på kartonglådan det kom i, kopplade bara in psu:n och körde igång igen. samma fel "error 53". Jag börjar också tro att jag ESD:at moderkortet.. :/

Permalänk
Medlem

om så är fallet vilka delar kan man ta med sig till en ett nytt moderkort?

Permalänk
Medlem

USB BIOS Flashback
Enkel anslut och tryck hårdvarubaserad BIOS-uppgradering
USB BIOS Flashback på hårdvarunivå låter användare uppdatera till nytt UEFI BIOS-versioner utan att ens ha processor eller DRAM installerade. Anslut helt enkelt USB-flashenheten som innehåller BIOS-filen och tryck på BIOS Flashback-knappen under 3 sekunder med strömadapter ansluten. Problemfri uppdatering för ultimat bekvämlighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

USB BIOS Flashback
Enkel anslut och tryck hårdvarubaserad BIOS-uppgradering
USB BIOS Flashback på hårdvarunivå låter användare uppdatera till nytt UEFI BIOS-versioner utan att ens ha processor eller DRAM installerade. Anslut helt enkelt USB-flashenheten som innehåller BIOS-filen och tryck på BIOS Flashback-knappen under 3 sekunder med strömadapter ansluten. Problemfri uppdatering för ultimat bekvämlighet!

Har redan testat det tyvärr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seoul:

om så är fallet vilka delar kan man ta med sig till en ett nytt moderkort?

Det är väldigt svårt att säga för det kan vara rätt mycket som "gått bort", men rent generellt kan man väl ta minnet och kanske CPU:n, antagligen även grafikkortet. Men det måste man testa i det nya iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp.

fick bli en ny dator(moderkort, processor, minne och case) där det ända som hängde med från den gamla var två ssd:s och det nya grafikkortet. Surt, men var kanske ändå dags att uppgradera.

p.s skrev det här så att någon med liknande problem vet vad som hände mig

Permalänk
Medlem

Surt @seoul, men du har iaf blivit en erfarenhet klokare... ESD dödar... Men när du börjar säga att saker börjar brinna undrar jag om inte något blivit felkopplat istället. Du får väl testa och se om något av det går att rädda om du kan testa med en gammal dator som du i övrigt vet fungerar. Tänker då mest på GPUerna iaf, och hoppas de har klarat sig.
Här är en lämplig julklapp iaf: http://www.inet.se/produkt/6901005/esd-armband-for-montering-...

En varning bara... om du har modulärt PSU, du måste du byta strömsladdarna, då ingen standard finns där, och du kan lätt kortsluta nästa datorn annars.