dator till mossan Operativsystem Linux?

Permalänk

dator till mossan Operativsystem Linux?

Hej!

Som rubriken säger, Vad tror ni ? vågar man köra in Linux mint till mossan när vi köper ny maskin till henne?

Windows kostar väl en dryg tusing?

Hon spelar FarmVille på Facebook enbart.

Är väl Flash det är gjort på ?

När hon sitter vid min maskin Intel pentium g3258 så säger hon att det flyter på kanon. Bättre än hennes gamla med intel i3.

Vad kan man mer tänkas få problem med? skrivare möjligtvis i framtiden?

Säg vad ni tänker på !

Mvh Rickard

Permalänk
Inaktiv

Släng in ubuntu istället för mint, mycket bättre stöd för en oteknisk människa! Funkar prima för hennes sysslor. Säkerställ bara att hon inte behöver bankid osv, då det är sjukt krångligt under Linux.

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte förklara Windows 8 för mina föräldrar, 80+, utan installerade Mint till dem. Har hjälpt demmycket mindre medMint än vad jag gjorde med XP.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar mint mer men ubuntu men är typ sameshit och problemen som är vanligast är drivrutiner till grafik ibland wifi som brukar vara rätt enkelt fixat och vissa drivrutiner till grafikkort har varit sur om man kör t.e.x hdmi till tv där ljud/bild krånglat men tycker sånt varit smärtfritt idag sen flash funkar så tycker det låter som en bra ide att köra linux som är enklare än windows att använda om man ska köra in program t.e.x och brukar krångla väldigt lite på basic burkar ...sen BankID har jag inte testat och kör det från telefonen oavsett vad jag har för os på datorn

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Vilket operativsystem som är bäst beror på en mängd faktorer. Som vilka personen umgås med och hur de är i sättet. Vissa äldre som är dåliga på datorer får besök av andra med samma kunskapsnivå och kan ett för båda främmande operativsystem vara svårt.

Min åsikt att för den stora skaran så är Windows 7 det enklaste, windows 10 eller Ubuntu beror på faktorer som jag nämnde innan. Varför windows 7 går före Ubuntu är för att i princip alla väl känner till den. Sedan har vi macdatorerna, men de kostar skjortan till att börja med.

Så mitt råd är om du köper en ny dator (ej märkesdator där windows ej ingår) så pröva en Linux-distribution. Beroende på hur öppen din mor är så kan det vara ett bra val.

På tal av windows 8. Så köpte jag själv en dator med windows 8 till ett par äldre bekanta och sa flera gånger innan att de skulle få ett h-lvete att förstå det så jag avrådde detta operativsystem, men det gick ej att tala, för precis Alla de kände körde detta operativsystem och det fungerade så himla bra.
Nu i efterhand hade de självklart inte en enda bekant som körde skiten och de kunde inte använda datorn överhuvudtaget, jag löste det dock med en ny classic startmeny.

Permalänk

Tackar!

Hej!

Jag tackar för inputen...

Kan ju testa Linux till henne o se om det faller i smaken.

Hon har ju kört Mint på min burk o verkar gilla det.

Tacka än en gång för era synpunkter.

//Rickard

Permalänk
Avstängd

Tycker inte det finns någon orsak att köra windows på en kontors/surf/film dator då linux har det mesta och är kanske photoshop och andra redigerings program som kan saknas om man pysslar med sånt sen att en del windows spel inte funkar men är oftast program som 3% av användarna använder och finns alternativ som är vettiga till dom flesta saker och spelar man lite eller inte så... Go linux tycker jag ...ahh en sak till jag kom på är netflix har krånglat men var länge sedan jag använde det så kanske är bättre i dag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Sant

Jag kan bara hålla med...
En otroligt smidig sak på linux sidan är uppdateringar.... Omstarter är ju faktiskt relativt okänt.
Windows älskar ju omstarter efter omstarter o gärna 20 min innan man kan jobba. (Överdrivet lite kanske) men.ändå. o det som kommer ibland 78 uppdateringar o misslyckas på sista. Då backar den alla o börjar om.

Har faktiskt en gammal HP 6200 tror jag det var med linux mint 17.1 på . många kunder märker nog inte att dom surfar på linux.

\\Rickard

Skrivet av lord_vasagos:

Tycker inte det finns någon orsak att köra windows på en kontors/surf/film dator då linux har det mesta och är kanske photoshop och andra redigerings program som kan saknas om man pysslar med sånt sen att en del windows spel inte funkar men är oftast program som 3% av användarna använder och finns alternativ som är vettiga till dom flesta saker och spelar man lite eller inte så... Go linux tycker jag ...ahh en sak till jag kom på är netflix har krånglat men var länge sedan jag använde det så kanske är bättre i dag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rickard72:

Jag kan bara hålla med...
En otroligt smidig sak på linux sidan är uppdateringar.... Omstarter är ju faktiskt relativt okänt.
Windows älskar ju omstarter efter omstarter o gärna 20 min innan man kan jobba. (Överdrivet lite kanske) men.ändå. o det som kommer ibland 78 uppdateringar o misslyckas på sista. Då backar den alla o börjar om.

Har faktiskt en gammal HP 6200 tror jag det var med linux mint 17.1 på . många kunder märker nog inte att dom surfar på linux.

\\Rickard

Det tror inte jag heller och kör man Linux så är mycket bekant från Windows och uppenbart sen uppdateringar är smidigare och program är enklare att lägga in man slipper bloatware/spyware/reklam och lort och kan köra någon enkel antivirus som inte tjatar hela tiden och blir mer rent och snyggt sen webbläsare är samma som till windows t.e.x firefox, chrome ,opera eller vad man nu föredrar som är bekant för dom flesta och är så nära besläktad med Windows utseendemässigt att alla kan göra en övergång på en gång

Enda dålig för den ovane är väll om det är trassel som kräver att man fixar prblemet igenom terminalen vilket oftast är cut & paste lösnigar som gösta 83 inte hänger med på men gösta skulle inte hänga med på liknande problem i windows heller och har kastat åt folk på besök min laptop med lubuntu flera gånger och är ingen som reagerat på att det är linux inte ens svärmor

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Jag rekommenderar mint. Ser ut och beter sig som windows.