Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lenovo lanserar X1 Carbon och X1 Yoga på CES 2016

Permalänk
Melding Plague

Lenovo lanserar X1 Carbon och X1 Yoga på CES 2016

Innan CES-mässan i Las Vegas har öppnat sina dörrar passar Lenovo på att lansera en hel del produkter, bland annat två nya datorer i ThinkPad X1-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Verkar som att Lenovo har glömt varför man köper en thinkpad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

Verkar som att Lenovo har glömt varför man köper en thinkpad.

Varför gör man det då?

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Verkar som att Lenovo har glömt varför man köper en thinkpad.

Ja vad menar du?

Jag dregglar rätt ordentligt åt den där tablet modellen med OLED.

Permalänk
Medlem

Har köpt in ett flertal X1:or på jobbet, både modell 2014 och 2015 och det är trevliga maskiner. 14" skärm på ungefär samma yttermått som en Macbook Air på 13,3".

Lite trist att 2015-modellen hade fn-tangenten där ctrl ska vara, och att 2014-modellen hade värdelösa touch-knappar istället för F-tangenter. Hoppas 2016 års modell ger oss helt vanliga tangentbord.

Permalänk

Var det inte Lenovo som hade den konstiga "certikat-featuren" som öppnad en bakdörr in i datorn och som sedan lovade att de skulle börja sälja datorer med så lite bloatware som möjligt? Om det nu var så, så är min fråga hur mycket bloatware kommer med denna datorn?

Permalänk
Medlem

Hmm... minnns att jag hade Thinkpad när jag gick på gymnasiet, men då var det IBM som hade dom tror jag? Hur som, loggan kanske behöver uppdateras lite.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

jag vill se x260 och T460s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har köpt in ett flertal X1:or på jobbet, både modell 2014 och 2015 och det är trevliga maskiner. 14" skärm på ungefär samma yttermått som en Macbook Air på 13,3".

Lite trist att 2015-modellen hade fn-tangenten där ctrl ska vara, och att 2014-modellen hade värdelösa touch-knappar istället för F-tangenter. Hoppas 2016 års modell ger oss helt vanliga tangentbord.

Av bilderna att döma så kommer det vara samma skräp med dessa. fn där ctrl ska vara. Förstår inte företag som byter plats på dessa. Det är ren idioti.. Samma sak på skit-mac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hmm... minnns att jag hade Thinkpad när jag gick på gymnasiet, men då var det IBM som hade dom tror jag? Hur som, loggan kanske behöver uppdateras lite.

Inte svära i kyrkan!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Av bilderna att döma så kommer det vara samma skräp med dessa. fn där ctrl ska vara. Förstår inte företag som byter plats på dessa. Det är ren idioti.. Samma sak på skit-mac...

Fördelen är dock att man kan kasta om dessa i bios på dessa datorer. Synd bara att tangenten fortfarande är smalare än ctrl är så den blir klumpig att använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Av bilderna att döma så kommer det vara samma skräp med dessa. fn där ctrl ska vara. Förstår inte företag som byter plats på dessa. Det är ren idioti.. Samma sak på skit-mac...

På Mac:en går det bra då man oftast använder CMD-tangenten istället för ctrl.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Fn-tangenten sitter där den skall och loggan är lika trevligt profesionell som alltid.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

På Mac:en går det bra då man oftast använder CMD-tangenten istället för ctrl.

Nej det går inte bra. Det går uselt.

Är ren idioti att ha en ctrl tangent och sen ändå ändra de kortkommandon som över 90% att världens befolkning använder sig av (andel OS på laptop/desktop sidan).

CTRL knappen är en av de mest använda knapparna på det standardiserade QWERTY bordet som vi växt upp med. Att påstå att det "går bra" att flytta denna är trams.

CTRL+C och CTRL+V är på perfekt avstånd mellan vänstra lillfingret och vänstra pekfingret. Detta gör att man inte behöver bryta sin handhållning för bäst hastighet när man skriver på QWERTY. Någon som inte är uppnåbart med Mac.

Om det inte skulle ha varit ett problem så skulle Apple heller inte lagt in en funktion där man i OSX kan återgå till ctrl istället för cmd.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Nej det går inte bra. Det går uselt.

Är ren idioti att ha en ctrl tangent och sen ändå ändra de kortkommandon som över 90% att världens befolkning använder sig av (andel OS på laptop/desktop sidan).

CTRL knappen är en av de mest använda knapparna på det standardiserade QWERTY bordet som vi växt upp med. Att påstå att det "går bra" att flytta denna är trams.

CTRL+C och CTRL+V är på perfekt avstånd mellan vänstra lillfingret och vänstra pekfingret. Detta gör att man inte behöver bryta sin handhållning för bäst hastighet när man skriver på QWERTY. Någon som inte är uppnåbart med Mac.

Om det inte skulle ha varit ett problem så skulle Apple heller inte lagt in en funktion där man i OSX kan återgå till ctrl istället för cmd.

Jag håller med dig. CTRL är en av de viktigaste tangenterna. Använder det ofta på min Mac särskilt när man jobbar i Terminalen för olika ändamål.

Hade önskat att Mac kört samma standard. Man har vant sig vid placeringen, men jag kan inte direkt säga att det är en bra lösning de valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

På Mac:en går det bra då man oftast använder CMD-tangenten istället för ctrl.

Inte jag, så nej. Det går inte bra av precis samma anledning som att det inte går bra på en lenovo. Fortfarande lika efterblivet..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superhepper:

Var det inte Lenovo som hade den konstiga "certikat-featuren" som öppnad en bakdörr in i datorn och som sedan lovade att de skulle börja sälja datorer med så lite bloatware som möjligt? Om det nu var så, så är min fråga hur mycket bloatware kommer med denna datorn?

Jo, det var lenovo. Men det där drabbade aldrig thinkpadserien utan de billigare konsumentdatorerna så gissningsvis kommer det i vanlig ordning inte komma med så mycket skräp på deras thinkpadserie.

Skrivet av backspace:

Fn-tangenten sitter där den skall och loggan är lika trevligt profesionell som alltid.

Hmm. Jag tycker inte om det där med Fn längst ut heller. Hade själv varit öppen för ändring här, men med tanke på att många thinkpads dockas in till ett vanligt tangentbord som vanligen inte har Fn längst ut (inte ens på lenovos egna separata tangentbord) så blir det en röra med dubbelstandarder :(.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Av bilderna att döma så kommer det vara samma skräp med dessa. fn där ctrl ska vara. Förstår inte företag som byter plats på dessa. Det är ren idioti.. Samma sak på skit-mac...

På min thinkpad kan jag byta ut dem två i bios. Men ja, det är dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

På min thinkpad kan jag byta ut dem två i bios. Men ja, det är dumt.

Om det ändå gick på en mac... Suck.

Permalänk
Avstängd

Kommer den med spyware?

Permalänk
Medlem

Intressant! Det var ett svårt val!
Synd att Carbon inte levereras med OLED skärm.

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk

Trevligt att thinkpad inte är ett varumärke för "kolla på mig jag har världens tåligaste dator, men den väger 3 ton" längre. Utan kan leverera kvalitet på rätt sätt

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av rektor:

Kommer den med spyware?

Självklart!
Det är lenovo...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nyhet:

Lenovo ThinkPad X1 Carbon mäter 14 tum och väger 1,2 kg. Datorn kan konfigureras med Core i7 Skylake-processor, 16 GB primärminne, 1 TB SSD-lagring och en panel med 2 560 x 1 440 upplösning.

Är det PenTile?

Citat:

Lenovo ThinkPad X1 Yoga mäter även den in på 14 tum och delar liknande möjligheter i konfiguration som Carbon. Modellen finns även tillgänglig med en OLED-panel.

Är det PenTile?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ni skriver X1 Carbon kommer förmodligen i februari men Dustin säljer den redan eller har jag missat något?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Ni skriver X1 Carbon kommer förmodligen i februari men Dustin säljer den redan eller har jag missat något?

Gissar att det är förra modellen, 2014 tror jag den kom

Även gamla, icke Skylake modellen på lenovos svenska hemsida

// LZ

Permalänk
Inaktiv

@anon185723: Funderar på detta alltså. Jag köpte en Lenovo Flex 2 just för att jag alltid kopplat Lenovo till robusta stryktåliga maskiner. Det var ett fett misstag, skiten har jättebra prestanda men faller bokstavligen isär sakta men säkert.

Om X1 Carbon klarar militära testerna osv. så ser den fruktansvärt lockande ut dock!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214934:

@fxfighter: Funderar på detta alltså. Jag köpte en Lenovo Flex 2 just för att jag alltid kopplat Lenovo till robusta stryktåliga maskiner. Det var ett fett misstag, skiten har jättebra prestanda men faller bokstavligen isär sakta men säkert.

Om X1 Carbon klarar militära testerna osv. så ser den fruktansvärt lockande ut dock!

Jag tror tyvärr att dessa militära testerna kan bli som med moderkorten. Klarar några få moment för att sedan ges en påhittad militär standard som inte uppfyller militärens krav.

[ Rant ]
Saknar verkligen de gammla robusta thinkpadsen som man lätt kunde byta ut komponenterna i. Det var funktionalitet före allt. Nuförtiden så får man ett benrangel med en förjävlig layout som ger mer problem än fördelar. Allt för att de ska se modernt och stilligt ut. Sist jag tittade så härmade de macbook istället för att fokusera på deras användarbas.

Tunna lätta datorer på bekostnad av funktionalitet, batteritid och hållbarhet är inget man förknippar thinkpad med. Att de försöker ta bort så många uttag som möjligt är fan oförlåtligt, speciellt på jobbet där man inte vill vara begränsad. Så fort man skapar fler irritationsmoment via designändringar så har man misslyckats som utvecklare. Ett stort slag mot produktivitet.

Gör en slit och släng dator med funktionalitet i högsta prio så kommer de fan sälja som smör till oss arbetare. Vill man ha en stilig statuspryl på möten så kan man lika gärna köpa en macbook.

Permalänk
Medlem

Fast din Lenovo Flex 2 är inte en en dator ur Thinkpad serien.
Min Thinkpad fungerar fortfarande efter 8 år, och tangentborden på den är bättre än på nyare datorer. (Dell Precision)

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

Men dom får väl ändå lansera tunna datorer, dom säljer väl ändå sina betongklumpar? eller är det helt enkelt att du vill att dom lägger mer energi på dom ? Får det går inte att klaga på ultrabooks om man vill ha en betongklump, det är helt olika typer av datorer.

Skrivet av anon185723:

Jag tror tyvärr att dessa militära testerna kan bli som med moderkorten. Klarar några få moment för att sedan ges en påhittad militär standard som inte uppfyller militärens krav.

[ Rant ]
Saknar verkligen de gammla robusta thinkpadsen som man lätt kunde byta ut komponenterna i. Det var funktionalitet före allt. Nuförtiden så får man ett benrangel med en förjävlig layout som ger mer problem än fördelar. Allt för att de ska se modernt och stilligt ut. Sist jag tittade så härmade de macbook istället för att fokusera på deras användarbas.

Tunna lätta datorer på bekostnad av funktionalitet, batteritid och hållbarhet är inget man förknippar thinkpad med. Att de försöker ta bort så många uttag som möjligt är fan oförlåtligt, speciellt på jobbet där man inte vill vara begränsad. Så fort man skapar fler irritationsmoment via designändringar så har man misslyckats som utvecklare. Ett stort slag mot produktivitet.

Gör en slit och släng dator med funktionalitet i högsta prio så kommer de fan sälja som smör till oss arbetare. Vill man ha en stilig statuspryl på möten så kan man lika gärna köpa en macbook.