Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Just mottagit min fjärde skärm och jag har en bra magkänsla! Har bara packat upp skärmen i värmen, känns att den varit ute i kylan ett tag.

Till de goda nyheterna!
- Ingen QC-sticker, den är inte öppnad sen innan dvs (känns bra haha)
- Tillverkad i November 2015
- Serienummret börjar på FBLMQ, inte FALMQ som de andra skärmarna jag har testat(Verkar bero på när de är tillverkade^^)

Är så taggad på att dra igång och testa den, hoppas hoppas den är bra nu!

Återkommer med uppdateringar

Hehe, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..

Magkänslan svek mig. Har inte undersökt BLB eller glow än, men upptäckte direkt att jag hade någon typ av "pressure mark" mitt på skärmen, blir som en större prick som lyser fram på alla färger. Såg sedan också att jag har minst 3 döda/fasta pixlar.

Uniformityn är inte märkbart bättre än tidigare exemplar heller.

Har bara kört skärmen en kort stund, men dessa problem dök upp direkt i alla fall. Helt jävla otroligt att problem som damm/skräp innanför panelen, och att pressure marks kan förekomma i så stor utsträckning...

EDIT---
Hittade även något skräp innanför, trodde det var ytterligare en död pixel först, men verkade inte som det då jag försökte fota det

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

ASUS is the shit?

Jag som i princip bara kör (och kört under många år) med ASUS prylar och alltid varit super-nöjd tvekar över att byta "upp" mig till den här skärmen...

Nu tillhör jag förmodligen inte de allra mest kräsna och andra experter vad gäller BLB, glow etc, men nä jag tror jag avvaktar ett tag och ser om ASUS får till kvaliteten på den här skärmen, för på pappret är den precis allt vad jag vill ha, men uppenbarligen så har ASUS eller dess underleverantör problem med att leverera paneler som håller måttet.

Fortsätt gärna och rapportera in problem eller om frånvaro av dessa, så kanske vi kan se om något förändras under tidens gång.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

@Gr8t:
Till spel är denna skärm helt underbar, varken glow, bleed eller uniformity märks när man spelar.

Nu har jag kört min skärm några dagar och jag verkar inte störa mig på den lilla uniformityn som finns.
Får se om jag behåller den.

På min förra exemplar så skar det i ögonen pga bleeden och uniformityn.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk

Trisst så många verkar ha problem med en så underbar skärm asus verkar sjabblat till det rejält, vann nog på triss med min

Permalänk
Medlem

Jag anser inte mig heller som den mest kräsna, men jag vet inte heller om jag bara har haft otroligt otur som stött på skärmar med stora problem. BLB, glow och något pixelfel hit eller dit är ändå förekommande, och något man ändå är beredd på kan hända en. Dock problem som som skräp/damm innanför panelen, eller pressure marks, det är inget som någon ska kunna räkna med. Sånt ska verkligen inte få förekomma.

Utöver det är det väldigt förekommande med dålig uniformitet, men kan inte påstå att det är märkbart vid spelande. Däremot störande vid vanligt surfande, men framförallt vid bildbearbetning, webbdesign etc.

Följande problem har jag haft på mina fyra skärmar.
- Damm/smuts innanför panelen: 3 av 4 enheter
- Pressure mark: 1 av 4 enheter
- Döda/fasta pixlar: 2 av 4 enheter
- Orange glow: 2 av 4 enheter
- Tydlig BLB: 3 av 4 enheter
- Samtliga har haft problem med uniformitet, vissa mer extrem än andra

Samtliga skärmar har haft minst 2 av de ovannämnda egenskaperna.

Man kan inte acceptera vad som helst för en skärm som kostar så mycket!

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Jag anser inte mig heller som den mest kräsna, men jag vet inte heller om jag bara har haft otroligt otur som stött på skärmar med stora problem. BLB, glow och något pixelfel hit eller dit är ändå förekommande, och något man ändå är beredd på kan hända en. Dock problem som som skräp/damm innanför panelen, eller pressure marks, det är inget som någon ska kunna räkna med. Sånt ska verkligen inte få förekomma.

Utöver det är det väldigt förekommande med dålig uniformitet, men kan inte påstå att det är märkbart vid spelande. Däremot störande vid vanligt surfande, men framförallt vid bildbearbetning, webbdesign etc.

Följande problem har jag haft på mina fyra skärmar.
- Damm/smuts innanför panelen: 3 av 4 enheter
- Pressure mark: 1 av 4 enheter
- Döda/fasta pixlar: 2 av 4 enheter
- Orange glow: 2 av 4 enheter
- Tydlig BLB: 3 av 4 enheter
- Samtliga har haft problem med uniformitet, vissa mer extrem än andra

Samtliga skärmar har haft minst 2 av de ovannämnda egenskaperna.

Man kan inte acceptera vad som helst för en skärm som kostar så mycket!

Jösses , vilken otur!!!
Men jag har en gammal Sony CRT skärm 21" som fungerar perfekt.
Med tanke på allt skit du varit med om står jag för frakten blir väl en 1500kr med tanke på vad den väger.
Hoppas du nån gång får ett bra exemplar.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@RawN
Tråkigt att höra. Både otur med exemplaren samtidigt som kvalitén från Asus verkar lite sisådär.

Permalänk
Medlem

När jag var lämnade tillbaks min andra skärm för drygt en vecka sen, så sa personalen att de har fått massa returer på denna skärm, men att ASUS hävdar att det inte är något fel på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel05:

När jag var lämnade tillbaks min andra skärm för drygt en vecka sen, så sa personalen att de har fått massa returer på denna skärm, men att ASUS hävdar att det inte är något fel på dem.

Så är det med alla företag , neka så länge det går. " Wolksvagen " te.x

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Har fått problem med att min skärm helt plötsligt inte vill fungera längre... Den startar upp och visar bios men när startup in till windows kommer upp så slutar den fungera direkt, testat att ominstallera grafikdrivrutiner samt kört en nyinstallation på windows(samt "clear cmos")...

Någon som har några tips på vad man kan göra eller det är bara att försöka reklamera? Haft den utan bekymmer i ett år, köpt på webbhallen. Frågan är om man har en chans att få dem att ta emot den, eller om man ska käftas med AOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Trisst så många verkar ha problem med en så underbar skärm asus verkar sjabblat till det rejält, vann nog på triss med min

Som med allting annat på internet är det främst de missnöjda som gör ljud av sig. Jag har läst igenom större delen av tråden och ärligt talat känns det inte som att det är särskilt många som drabbas om man ser till antalet. Men om man ser till andelen positiva/negativa upplevelser är det givetvis de negativa som leder stort här, och det är ju för att folk som är nöjda inte har någon anledning till att söka sig till en produktspecifik tråd och skriva "Funkar som förväntat.".

Permalänk
Medlem

Jag lämnade tillbaka min skärm idag.. Orkasde inte byta till ett tredje exemplar ... Visst man tappar 2tusen från black friday erbjudandet men eftersom jag aldrig blev helt nöjd så känns det snarare som att ja tjäna 7000 istället för att förlora 2000 kr..
Jag har själv många produkter från asus och de har funkat suveränt.. Just denna skärmen var en flopp dock men kommer inte såga asus för mycket pga det... Men kommer definitivt vara väldigt försiktig när ja köper skärmar i fortsättningen.. Hur vet ja inte men ... Anyway lycka till alla! Hoppas ni gör rätt val.. Behåll bara om ni inte stör er

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Jag har lånat en kompis 120Hz BENQ 1080p som han nu behöver ha tillbaka, så tänkte beställa en swift från cdon. Vore intressant att veta vart du köpt din, om det är cdon kanske det blir samma batch.

Skrivet av Nima2001:

Jag lämnade tillbaka min skärm idag.. Orkasde inte byta till ett tredje exemplar ... Visst man tappar 2tusen från black friday erbjudandet men eftersom jag aldrig blev helt nöjd så känns det snarare som att ja tjäna 7000 istället för att förlora 2000 kr..
Jag har själv många produkter från asus och de har funkat suveränt.. Just denna skärmen var en flopp dock men kommer inte såga asus för mycket pga det... Men kommer definitivt vara väldigt försiktig när ja köper skärmar i fortsättningen.. Hur vet ja inte men ... Anyway lycka till alla! Hoppas ni gör rätt val.. Behåll bara om ni inte stör er

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk

jag köpte en från cdon. Ingen bra upplevelse, Varken skärmen eller själva CDON..
Köp inget från cdon om du inte måste.. VÄRDELÖS kundservice. Har i skrivande stund problem med att lämna igen skärmjävlen.
Otrevlig kundservice, Konstiga rutiner kring återköp@toobiasf:

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobiasf:

Jag har lånat en kompis 120Hz BENQ 1080p som han nu behöver ha tillbaka, så tänkte beställa en swift från cdon. Vore intressant att veta vart du köpt din, om det är cdon kanske det blir samma batch.

Jag köpte min från Netonnet i göteborg. Det borde komma in november batchar dit snart om det inte redan finns..
Kan rekommdera netonnet i göteborg varjefall. Väldigt bra kundservice ( OBS; INTE TJEJJERNA! De är väl osäkra och blir därför bitchiga som att det är deras egna produkter dom tillverkat och nu kommer man här o klagar). Snubbarna som jobbar i kundservice på netonnet gbg är av bästa slag... Inget tjaffs, inga onödiga frågor, inga problem med returer om de är i bra skick, även om köpta i butik.. TIll skillnad från t.ex. inet och webhallen som vägrar låta en göra retur om paketet är öppnat ens.

Skrivet av sverker007:

jag köpte en från cdon. Ingen bra upplevelse, Varken skärmen eller själva CDON..
Köp inget från cdon om du inte måste.. VÄRDELÖS kundservice. Har i skrivande stund problem med att lämna igen skärmjävlen.
Otrevlig kundservice, Konstiga rutiner kring återköp@toobiasf:

Har själv stött på dålig support från cdon för ca 2 år sedan.. Om det fortfarane är så ... ja.. undvik varjefall stora köp från dom. SPeciellt om chansen till problem är så stor som denna skärmen..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tjena gänget. Har också haft turen att ha råd att skaffa mig denna skärm.
Nu är det så att jag har lite som några andra, en gul hinna som sträcker sig från de fyra hörnen. Inte så pass att skärmen inte går att använda, iom att det endast dyker fram under väldigt mörka scener, typ vid omstart eller mörka videosekvenser i spel.

Problemet för mig är inte att det ser ut som det gör, snarare vad som kan tänkas göras åt det. Har testat själv och "böja" skärmen lite genom att vrida ett grepp på båda sidorna om skärmen. Det gula försvinner i princip helt när jag tar i. Det känns helt enkelt som att något sitter för tight och pressar skärmen.

Någon som vet om man kan åtgärda detta själv eller är det lämna tillbaka som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Tjena gänget. Har också haft turen att ha råd att skaffa mig denna skärm.
Nu är det så att jag har lite som några andra, en gul hinna som sträcker sig från de fyra hörnen. Inte så pass att skärmen inte går att använda, iom att det endast dyker fram under väldigt mörka scener, typ vid omstart eller mörka videosekvenser i spel.

Problemet för mig är inte att det ser ut som det gör, snarare vad som kan tänkas göras åt det. Har testat själv och "böja" skärmen lite genom att vrida ett grepp på båda sidorna om skärmen. Det gula försvinner i princip helt när jag tar i. Det känns helt enkelt som att något sitter för tight och pressar skärmen.

Någon som vet om man kan åtgärda detta själv eller är det lämna tillbaka som gäller?

Hade vi vetat hur man kunnat åtgärda detta hade vi behållt våra skärmar vi med...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är jag som är mindre kräsen än de flesta andra eller om jag helt enkelt har haft en jävla tur för jag är så extremt nöjd med min skärm hade PG278Q innan men fick den krediterad då den var paj och köpte PG279Q istället vid release. Var bland de absolut första i Sverige att få vantarna på den. Men är verkligen så extremt nöjd. Bleeding har den väldigt väldigt lite av men det stör mig inte det minsta då jag aldrig ser det ändå. Utöver det är den helt felfri.

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig att testa en ytterligare skärm trots allt. Det blir mitt femte försök, och troligtvis sista. (har sagt det förr^^)

Kan ju tillägga och instämma att blb kan bli bättre över tid. Min senaste skärm förändrades rejält åt det bättre, men den hade tyvärr många andra fel, och därför den skickades tillbaka.

@Sverker007
Det låter verkligen inte kul. Ser ingen anledning varför de inte skulle tillåta det, speciellt om du bara vill häva köpet om du inte känner dig nöjd med produkten inom tiden du kan utnyttja distansavtalslagen.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk

Valde att försöka på en annan så det blev ett byte. Vilket dom godkänt. Men kommer bara ge de en chans till. Sen gpr jag nog till annan skärm..Hur ser det ut? Börjat droppa in bättre skärmar med mindre issues?

Skrivet av RawN:

Jag bestämde mig att testa en ytterligare skärm trots allt. Det blir mitt femte försök, och troligtvis sista. (har sagt det förr^^)

Kan ju tillägga och instämma att blb kan bli bättre över tid. Min senaste skärm förändrades rejält åt det bättre, men den hade tyvärr många andra fel, och därför den skickades tillbaka.

@Sverker007
Det låter verkligen inte kul. Ser ingen anledning varför de inte skulle tillåta det, speciellt om du bara vill häva köpet om du inte känner dig nöjd med produkten inom tiden du kan utnyttja distansavtalslagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Hade vi vetat hur man kunnat åtgärda detta hade vi behållt våra skärmar vi med...

Haha, helt sant.
Tänkte om det var någon som hade problemet med att om man trycker/böjer så försvinner det. Känns ju som att om man bara sträcker lite på ramen så skulle det lösas.
Oavsett så har mina problem sakta börja försvinna. Nu är det bara små områden som lyser lite gulare när det är helt svarta/mörka scener.
Kommer aldrig att tänka på det när man väl sitter och lirar (spelat hela helgen), så det blir att behålla den.

Hoppas att fler har lite mer tur än mig redan från början.

Permalänk
Medlem

Skärm #5 anlände idag.

November 2015
Ingen QC-sticker

* Även denna har vita prickar som lyser (tryckmärken?) (EDIT 3st)
* Problem med uniformity, nedre delen är vit, övre delen är som en gammal tidning. (Tveksam om det finns någon som är helt utan detta problem)

Det är ju fan helt magiskt att jag inte kan få någon skärm utan damm/smuts(gråa prickar) och tryckmärken (lysande prickar).

Här är bilder på en av de lysande prickarna...
http://imgur.com/a/OkGtG

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Jösses... Skärm nr 5 ..? Hur orkar du.. Visst det e 2000kr erbjudande på skärmen du vill utnjyttja.. Men frågan är om de e värt besväret

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jösses... Skärm nr 5 ..? Hur orkar du.. Visst det e 2000kr erbjudande på skärmen du vill utnjyttja.. Men frågan är om de e värt besväret

Skickades från m.sweclockers.com

Aa precis. Nä jag har tappat hoppet helt nu.. Synd att de inte säljer xb271hu, tror inte det hade varit något problem att få byta till den för samma pris. Förövrigt läste jag på overclock.net att de har börjat komma ut skärmar tillverkade i december. Känner mig dock inte riktigt manad att försöka igen.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk

Så på 5 skärmar har du inte blivit nöjd?
@RawN:

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Aa precis. Nä jag har tappat hoppet helt nu.. Synd att de inte säljer xb271hu, tror inte det hade varit något problem att få byta till den för samma pris. Förövrigt läste jag på overclock.net att de har börjat komma ut skärmar tillverkade i december. Känner mig dock inte riktigt manad att försöka igen.

Riktigt seg situation.. Kanske bäst o bara ge upp den.. Kanske haka på 21:9 trenden srnare i år istället.. Det e min plan varjefall..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverker007:

Så på 5 skärmar har du inte blivit nöjd?
@RawN:

Som jag nämnde tidigare så har det inte bara varit en defekt.
Samtliga har haft problem med uniformity, mer eller mindre.
3 av 5 har haft damm/smutskorn 9px stora typ
2 av 5 har haft pressure marks, eller lysande punkter (3 märken på den senaste)
2 av 5 har haft döda/fasta pixlar (totalt 5 pixlar)
2 av 5 har haft orange-aktig glow
2 av 5 med tydlig BLB (Blev bättre på en av skärmarna jag nämnde innan)

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk

Är ju sugen på att testa igen, Har ju bara gjort ett försök ännu.. Dock så blev jag skrämd av CDON och deras dåliga kundservice.
Kommer isåfall testa med en fysisk firma..
Men verkar ju dock vara svårt få tag i en som är "ok"'
Media Markt har ett visnings ex som dom säljer, Kikade på den i butiksljus, och den såg helt ok ut i mitt tycke. men Det är ju som sagt sjukt ljust där..

Men är det någon ny skärm på ingång?
Man är ju ganska begränsad när man vill ha 144hz ips gsync och 27"
Och prislapp på max 9k
@RawN:

Permalänk

Köpte ett visnings exemplar idag. Den var helt ok inga döda pixlar. Fanns en viss bleed men absolut inte något som kommer störa.. Vilket känna skönt... Så det finns ändå bra exemplar där ute.. En november utgåva btw..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverker007:

Köpte ett visnings exemplar idag. Den var helt ok inga döda pixlar. Fanns en viss bleed men absolut inte något som kommer störa.. Vilket känna skönt... Så det finns ändå bra exemplar där ute.. En november utgåva btw..

Skickades från m.sweclockers.com

BLB kan nog bli bättre med tiden, så har det varit på mina tre senaste exemplar.
Hur upplever du uniformityn?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB