Permalänk
Medlem

kalorier, viktnedgång

Tja, tänkte kolla en sak om träning och kalorier m.m

Jag har börjat gymma lite samt räkna lite kalorier för att minska lite i omfång, enligt diverse sidor/appar bör jag ligga på ca 2000 kalorier i intag exkl träning för att gå ner lite, nu mina frågor.

Om jag tränar på gym och förbränner typ 500 kalorier, bör jag då äta 2500 kalorier den dagen?

Om jag råkar planerade väldigt snäll kost och säg bara äter 1300 kalorier, mot de rekommenderade 2k, är det direkt dåligt eller ok?
Idag har jag jobbat hemma bara ätit ca 1200 kalorier utan att ha tränat. Bra eller anus?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

ät vad du vill o sen träna tycker jag är bättre, kör aldrig med kalorier räkning

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du vill uppnå, smal midja eller muskler. Om du håller dig till 2000kcal och tränar kommer du snabbare gå ner i vikt och samtidigt hålla en sunt intag. Dock behövs det energi/kalorier (främst energi och aminosyror från nerbrutet protein) för att bygga muskler och om du får i dig för lite finns en chans muskeltillväxten inte blir så snabb som den skulle kunna vara - du kommer dock med stor säkerhet bygga muskler ändå om du precis börjat.

Jag skulle försöka hålla mig runt 2000 varje dag och varesig träning eller ej. Och med hur lågt du kan gå känner du nog bra själv, om du inte är hungrig vid 1300kcal och varit stillasittande är det knappast farligt. Du kommer märka du blir hungrigare ju mer du tränar och rör dig

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ju kombinera detta så mam får en fin viktnedgång direkt, enklare med motivationen om man ser att något händer på vågen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Först ska du ta reda på din basala ämnesomsättning (troligtvis runt 2000-2500k per dag) sen ska du äta mindre än det för att gå ner i vikt. På ett UNGEFÄR så är 1kg fett = 7000kcal. Så om du ligger på 500 under varje dag så tar det 14 dagar att gå ner ett kilo. Sedan de där 1300 kalorierna att äta varje dag är inte att rekommendera om du inte förbereder dig inför en tävling och är i de sista dagarna eller rör på dig väldigt lite.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Entusiast

En grej att tänka på är att du har en ganska hög vilande förbränning och det är det som lurar så många vid kaloriräkning.

Vad jag menar med det är att om du bränner säg 100 kalorier i timmen när du bara ligger ner och du då springer redigt fort på gymmet i en timme så står det på kalkyker/springband att du har bränt ett antal hundra kalorier så är det beräknat med ungefär vad man hade förbränt oavsett om du hade tränat eller inte + den träning du gjorde.

Alltså har du förbränt 100 kalorier extra utöver det vanliga om det står på ett springband att du har bränt 200 kalorier, inte 200 kalorier extra om du förstår vad jag menar
Det viktiga är egentligen bara att du får i dig mycket protein om du vill få mycket muskler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Att ligga på allt för stort underskott är alltid anus, oavsett vad ditt mål är. Det kommer leda till att du förlorar muskelmassa vilket du naturligtvis inte vill.
Är ditt mål viktnedgång bör du satsa på en långsam nedgång om cirka 500 kcal underskott om dagen. Att uppskatta sin förbrukning via sidor/appar kan på sin höjd vara en fingervisning och som värst vara direkt kontraproduktivt. Det är väldigt individuellt hur mycket man förbränner vid både vila och aktivitet. Det bästa du kan göra att att väga dig under säg två veckors tid, vid exakt samma tillfälle varje dag och under exakt samma förutsättningar. Ha koll på vad du stoppar i dig och dokumentera det. Ifall du har stått stilla i vikt under dessa två veckor är du alltså viktstabil på det intaget som du har dokumenterat. Då vet du vad du har att förhålla dig till.

Men om vi för exemplets skull säger att du "bör" ligga på 2000 kcal per dag bör du således inte kompensera för de 500 kcal du tänker dig att du gjort av med på gymmet - förutsatt att du vill gå ner i vikt. Det kan finnas en poäng i att planera så att ditt största näringsintag under dagen är direkt efter ditt gympass för att se till att muskelproteinsyntesen har optimala förutsättningar.

Permalänk
Medlem

En person som inte motionerar eller motionerar lätt kan ligga runt 1100-1300 kalorier per dag utan problem för att gå ner i vikt.
Men motionerar du genom muskelträning så är det rekommenderat att äta mer iom att du behöver energin för motionen och musklerna, plus att träningen kommer göra dig hungrig.

Oavsett om du motionerar eller ej så vill du inte ligga under tusen kalorier då det inte är hälsosamt i den långa längden

Permalänk
Medlem

Nu var inte mitt mål att äta 1200-1300 kalorier idag, det bara hände, är det illa om det händer då och då?
Enligt måbra.se samt lifesum.com så ska jag hålla mig runt 2000 kalorier för att gå ner 1kg/v, så då borde min ämnesomsättning vara på runt 3000?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av issue:

Nu var inte mitt mål att äta 1200-1300 kalorier idag, det bara hände, är det illa om det händer då och då?
Enligt måbra.se samt lifesum.com så ska jag hålla mig runt 2000 kalorier för att gå ner 1kg/v, så då borde min ämnesomsättning vara på runt 3000?

Skickades från m.sweclockers.com

Om kalkylen du använder är korrekt så ja, det borde väl stämma.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@issue:

Hej Issue

Ett tips är att strunta i kalori räkningen eftersom du inte har ett datum då någonting ska vara färdigt utan endast ett mål om att gå ner i vikt.
Det du istället gör är att se över vad du stoppar i dig. Ät inte halvfabrikat, skräpmat och godis. Minska på kolhydrater samt fett och ät mer utav protein och grönsaker. Försök kombinera de måltider med mest kolhydrater på dagen i samband med träning då det fungerar som "bränsle".

Vill hu ha mer hjälp så svarar jag gärna på frågor när jag har tid.

Mvh/ Timmy

Lic. Personlig tränare och kostrådgivare.

Permalänk
Medlem

Kan ju köra lite riktiga uppgifter för alla hjälpsamma där ute.

Ålder 31
Vikt 130
Längd 177

Mitt mål med gym är INTE att bygga muskler (även om det är det som kommer att hända), mitt mål är att träna bort mitt onda i skulderblad och rygg, har haft sjukt ont i skulderbladen de senaste 2 åren.

Jag kommer köra lite på crosstrainer för kondis. Sen kommer det bli promenader här och där.

Gym beräknas till 3 dagar per vecka, promenader 1-2 dagar i veckan.

Är ca 2000kalorier om dagen ett bra mål?
Och om jag en dag skulle hamna på 1300 kalorier, bör jag äta något mer då bara för att?

Edit, viktnedgång är inte mål nr1, att slippa ha ont är första målet, tänkte bara tt der kunde vara bra att kombinera dessa två

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jävlar vad folk är snabba på att svara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Vad har du använt för aktivitetsgrad när du räknat ut ditt kaloriintag?
2000 KCal låter högt(när viktnedgången är medräknad) om du inte har ett jobb där du rör dig mycket.

Beräkna ditt energiintag med lägsta aktivitetsfaktorn och att du vill ha energibalans/behålla vikten.
Sedan drar du bort 500 KCal, så får du en viktnergång på strax över 1,5 kilo i månaden, ett underskott på 500 KCal är det man brukar rekommendera för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Bryr du dig inte om muskelmassan så kan du ligga på ett större underskott.

Nu har du fått fram den summa av KCalorier som du skall äta för att gå ner i vikt, tränar du så utökar du din kaloribudget med motsvarande mängd som du tränat.

Om du tränar på gym med normal vila osv på gymmet så ligger du snarare på 200-300 KCalorier.
500 KCalorier kommer du nog bara upp i om du kör utan vila, supersettar mm...

Permalänk
Medlem

@issue:

Börja med 2000kcal och se efter ifall du gå ner i vikt med rätt kost i några dagar genom att väga dig på morgonen från dag 1 och dag 5.

Själv så har jag gått ner i vikt utan gym och har med ganska låg aktivitet behållit muskelmassan samt förlorat fett. Med en kolhydrats-reducerad kost, ökning av nyttigt fett och protein plus sallad.

Från 95kg till 65kg under år 2015 mars-oktober, men gradvis så har jag gått upp och ned medvetet.
(obs! 170cm lång)

Det fungerar om du håller kontroll över dina matvanor. Kalorier in-ut.

Gymmar du så får du säkert bättre resultat och du får äta mer.

Det kan finnas flera vägar till samma mål, i mitt fall var det spela, kolla på film, gå ut ibland,ärenden, lyfta tunga vikter ibland för att öka förbränningen.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av issue:

Jävlar vad folk är snabba på att svara

Skickades från m.sweclockers.com

Yup, det är för att det är ett ämne som rör precis alla och som alla vill tro att de är självlärda experter på (Mig inkluderat)

Men ja du 130kg är ju en hel del att jobba med och du har en sjukt hög förbränning bara när du ligger ner och gör ingenting på cirka 2700 kalorier enligt flera kalkyler och lite över 3000 kalorier om du nu skulle träna så allting under 2700 kalorier om dagen får dig helt klart att gå ner i vikt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Sluta avråda honom/henne från att räkna kalorier. Det är utan tvekan det bästa och effektivaste sättet att gå ner i vikt. Dessutom lättare att följa än bara en anvisning att äta nyttigt.

Och nej, har du ätit 1300 och har dagligt mål på 2000 måste du inte äta 700 till. Men se till att få i dig de vitaminer som du behöver varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Kan ju köra lite riktiga uppgifter för alla hjälpsamma där ute.

Ålder 31
Vikt 130
Längd 177

Mitt mål med gym är INTE att bygga muskler (även om det är det som kommer att hända), mitt mål är att träna bort mitt onda i skulderblad och rygg, har haft sjukt ont i skulderbladen de senaste 2 åren.

Jag kommer köra lite på crosstrainer för kondis. Sen kommer det bli promenader här och där.

Gym beräknas till 3 dagar per vecka, promenader 1-2 dagar i veckan.

Är ca 2000kalorier om dagen ett bra mål?
Och om jag en dag skulle hamna på 1300 kalorier, bör jag äta något mer då bara för att?

Edit, viktnedgång är inte mål nr1, att slippa ha ont är första målet, tänkte bara tt der kunde vara bra att kombinera dessa två

Skickades från m.sweclockers.com

Halvt Off topic och styrka/kondis och reducerad diabetesrisk är aldrig fel men känns som arbetsställning bör vara nåt att tänka på också om det inte redan är avklarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Kan ju köra lite riktiga uppgifter för alla hjälpsamma där ute.

Ålder 31
Vikt 130
Längd 177

Mitt mål med gym är INTE att bygga muskler (även om det är det som kommer att hända), mitt mål är att träna bort mitt onda i skulderblad och rygg, har haft sjukt ont i skulderbladen de senaste 2 åren.

Jag kommer köra lite på crosstrainer för kondis. Sen kommer det bli promenader här och där.

Gym beräknas till 3 dagar per vecka, promenader 1-2 dagar i veckan.

Är ca 2000kalorier om dagen ett bra mål?
Och om jag en dag skulle hamna på 1300 kalorier, bör jag äta något mer då bara för att?

Edit, viktnedgång är inte mål nr1, att slippa ha ont är första målet, tänkte bara tt der kunde vara bra att kombinera dessa två

Tror inte du lär behöva äta mer. Vid 2000 kcal kommer du precis gå ner lite, om du håller det dvs. Promenad för viktnedgång är helt meningslöst imo, dock är det ju bra början som cardio.

Själv lever jag på 1000~ kcal med en/två fusk dag och tränar 6-7 dagar i veckan.
Tappar kring 1kg i veckan och ökar i alla övningar fortfarande.

Skrivet av Sisyfos:

Yup, det är för att det är ett ämne som rör precis alla och som alla vill tro att de är självlärda experter på (Mig inkluderat)

Men ja du 130kg är ju en hel del att jobba med och du har en sjukt hög förbränning bara när du ligger ner och gör ingenting på cirka 2700 kalorier enligt flera kalkyler och lite över 3000 kalorier om du nu skulle träna så allting under 2700 kalorier om dagen får dig helt klart att gå ner i vikt.

Det känns som att såna uträkningar inte stämmer.
När jag vägde 140kg sa alla uträkningar att jag kunde käka närmare 3000 calorier om dagen och gå ner i vikt. Hade jag ätit så mycket hade jag bara gått upp mer i vikt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tror inte du lär behöva äta mer. Vid 2000 kcal kommer du precis gå ner lite, om du håller det dvs. Promenad för viktnedgång är helt meningslöst imo, dock är det ju bra början som cardio.

Själv lever jag på 1000~ kcal med en/två fusk dag och tränar 6-7 dagar i veckan.
Tappar kring 1kg i veckan och ökar i alla övningar fortfarande.

Enligt mig så tycker jag också att promenader är mest bra för att lätta på trycket, öka kondisen, uppfriskande.

Styrketräning ger enorm afterburn och ju mer man belastar kroppen desto större förbränning, det kan pågå i dagar.

Säger det av erfarenhet.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

Jag är för lat för att träna så när jag behöver avfetta mig lite så lägger jag mig på 12-1300 kalorier per dag under några veckor.

Personligen om man inte har all tför brottom så tycker jag det är bättre att softa med träningen och bara ha stenkoll på vad man äter i några veckor. När du närmar dig målvikten ökar du på med träning som du trappar upp succesivt samtidigt som du ökar kaloriintaget.

Detta gör att du snabbt går ner i vikt utan större ansträngning. Du är hungrig första 1 eller 2 veckorna men sen kommer du in i trallen och då börjar även resultaten på vågen visa sig så då blir man sporrad att fortsätta. Detta gör att du tappat onödig vikt som bara sliter på lederna vid träning innan du börjar träna. Sen belönar man sig själv med lite extra mat när man är duktig och tränar samt att med lite fläsk borta ser man snabbare muskelkonturerna vid träning så blir man extra sporrad av det med. Sen så slipper du gasa och bromsa samtidigt vilket man egentligen gör när man drar ner kalorierna samtidigt som man börjar träna.

När jag ligger på 12-1300 kalorier per dag så tappar jag ett kilo i veckan utan ansträngning (192cm). Visst ryker lite muskler samtidigt men om du inte är ute efter att bli MR universe inom 2 månader så spelar det inte så stor roll. Skaffa en app i telefonen där du kan skriva in allt du äter för att hålla koll exakt på kalorierna samt en bordsvåg så du kan väga allt tills du lär dig hur mycket tex 100g flingor är i tallriken (tar ett tag..det är mindre än man tror). Skaffa även en stegräknare och försök gå 6000 steg per dag.

Lycka till

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Använd Harris-Benedict-formeln för att räkna ut ditt dagliga intag, den inkluderar din träning (https://en.wikipedia.org/wiki/Harris%E2%80%93Benedict_equatio...). Sedan har du något ungefärligt värde av ditt dagliga kcal-behov. Av det drar du av 700 kcal för att gå ned 500g per vecka. Vill du gå ned 1kg per vecka bör du alltså dra av 1400 kcal per dag (1395 kcal om man ska vara petig).

500 kcal per 500g är gamla siffror, se http://csus-dspace.calstate.edu/handle/10211.3/139453. Lika bra att känna till.

Sedan kör du på det i några veckor och ser vad som händer. Säg att du börjar på 2000 kcal per dag, går du inte ned så mycket du vill sänker du lite mer. Formlerna är aldrig helt korrekta, det enda sättet att faktiskt veta ditt energibehov är att testa dig fram.

Till sist, om du hamnar på 1300 kcal en dag eller 2500 kcal en annan gör ingenting. Kroppen är inte en dator som registrerar allt exakt, det handlar om ett överlag konsekvent kcal-intag under en längre tid.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medien:

Enligt mig så tycker jag också att promenader är mest bra för att lätta på trycket, öka kondisen, uppfriskande.

Styrketräning ger enorm afterburn och ju mer man belastar kroppen desto större förbränning, det kan pågå i dagar.

Säger det av erfarenhet.

Ja och när folk visar sina stats får man ju inte mer förtroende för promenader =D

(19:21:14) Player1: Det jag loggat i runkeeper, senaste 30 dagarna i snitt 260kcal/dag
(19:21:53) Player1: Dock bara 119km
Afaik så gick personen nästan två timmar om dagen (de dagar tid fanns).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Okok, många svar
Men då fortsätter jag med ca 2000 kalorier per dag (med nuvarande vikt) och låter bli att bli bajsnödig om jag "bara" skulle äta 1200-1300 en dag. Var en vän som sa att det var dåligt att äta för lite för kroppen kommer hamstra energi istället för att förbränna, men det kanske gäller vid ännu lägre kaloriintag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

@issue: Tjena Issue!

Jag är en kille på arton år som i våras så valde att sluta äta allt "onödigt", dvs bullar, kakor, godis, chips, läsk etc, under 2015 har jag gått ned 20 kg.
Jag tränade inte alls under denna tid, gick bara ut på promenader á 5km /dag, i början var det lite kämpigt men efter ett tag är det otroligt skönt att gå ut och gå.
Du måste alltså komma ihåg att viktnedgång är 95% kost, så länge du får i dig färre kalorier än vad du bränner så förlorar du massa.

Jag följde den här guiden nitiskt, den var min bibel, rekommenderar den för alla som vill gå ned i vikt eller lära sig om kost.

Mvh

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Det jag gjorde när jag ville gå ner i vikt (jag var 97Kg, 194cm) var att jag använde myfitnesspal för att få en någorlunda idé om hur många kalorier jag skulle äta sen höll jag koll på vikten och korrigerade allteftersom. Den visade för mycket, skulle jag följt den blint skulle jag aldrig nått mitt mål. Det viktiga är dock att du ser till att få tillräckligt med näring och protein annars kommer du aldrig klara att upprätthålla dieten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av issue:

Var en vän som sa att det var dåligt att äta för lite för kroppen kommer hamstra energi istället för att förbränna, men det kanske gäller vid ännu lägre kaloriintag?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är total bullshit som många tyvärr tror på.

Det enda dåliga med det är väl egentligen att du möjligtvis kan känna dig lite svag beroende på vad du ätit och om du fått i sig för lite protein, du vill bränna fett inte muskler

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tipsar alltid om Scoobys workshop (googla det) i dessa sammanhang. Viktminskning är sååå mycket mer än att räkna kalorier och att träna. Du kan svälta dig och springa som en galning så är du säkert fit till sommaren, men sen kollapsar du och återgår till din ursprungliga övervikt. Du ska förändra din livsstil, inte gå på diet. Det tar lång tid och du måste förvänta dig att det tar tid för att se resultat. Kolla igenom detta klipp som Scooby laddade upp i dagarna. https://youtu.be/EOjsmqo1x8k

Jag kan verkligen inte rekommendera Scooby nog, en av få fitnessprofiler som inte försöker sälja på dig saker, lovar dig 'mad gainz' eller liknande. Läser du på ordentligt på hans sida och tillämpar det i ditt liv så har du dessutom grunden för att bli vältränad när din tid som överviktig är förbI.

Lycka till och ta det lugnt!

Litet tillägg efter HiGrips inlägg. Som han skriver är det superviktigt att inse att en kalori inte alltid är en kalori. Vill du prova lchf så är tex inte bacon och ost, du ska äta nötter och lax. Samma mängd kalorier, lika många gram fett, men näring som gör din kropp gott. Vill du ha hjälp prova Scoobys måltidsplanerare. Www.custommealplanner.com

Nu kanske det låter som jag får provision av Scooby för varje besökare men så är ej fallet. Han har förändrat mitt liv från ostbåge (smal, krokig) till vältränad och hälsosam!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag kör LCHF och räknar inga kalorier, det är inte så enkelt att alla kalorier är likvärdiga så kalori in - ut är ren propagande från tex Coca-cola och andra företag som vill att vi skall vara sockerstinna.

Effekten jag får av LCHF är att jag får mycket mer energi, mitt välbefinnande ökar, jag håller mig frisk,mitt sötsug är helt borta, får bättre hy mm.. jag går dessutom ner ca 1-1.5kg/v utan att gymma, jag har dock ett fysiskt arbete (lantbrukare)

Brorsan är aspirerande bodybuildare, gymmar i princip varje dag och äter "ris och kyckling" som verkar vara standard för dom flesta med det intresset. Han har dock som jag ett väldigt "sötsug" och pendlar väldigt i vikt och klarar inte att förbränna så mycket fett han vill.

Mitt sötsug är som bortblåst sedan jag började med LCHF och jag äter mycket bättre mat nu än vad jag gjorde tidigare, intaget av grönsaker har nog ökat med minst 3000% då jag äter grönsaker vid varje måltid.

Lycka till!

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Tipsar alltid om Scoobys workshop (googla det) i dessa sammanhang. Viktminskning är sååå mycket mer än att räkna kalorier och att träna. Du kan svälta dig och springa som en galning så är du säkert fit till sommaren, men sen kollapsar du och återgår till din ursprungliga övervikt. Du ska förändra din livsstil, inte gå på diet. Det tar lång tid och du måste förvänta dig att det tar tid för att se resultat. Kolla igenom detta klipp som Scooby laddade upp i dagarna. https://youtu.be/EOjsmqo1x8k

Jag kan verkligen inte rekommendera Scooby nog, en av få fitnessprofiler som inte försöker sälja på dig saker, lovar dig 'mad gainz' eller liknande. Läser du på ordentligt på hans sida och tillämpar det i ditt liv så har du dessutom grunden för att bli vältränad när din tid som överviktig är förbI.

Lycka till och ta det lugnt!

Ska kika! Nu klassas säkert kaloriräkning som en diet, men mitt mål är att lära mig hur mycket av varje grupp (protein, kolhydrat m.m) jag kan äta för att må bra och sen fortsätta med det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!