Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Jag kör LCHF och räknar inga kalorier, det är inte så enkelt att alla kalorier är likvärdiga så kalori in - ut är ren propagande från tex Coca-cola och andra företag som vill att vi skall vara sockerstinna.

Effekten jag får av LCHF är att jag får mycket mer energi, mitt välbefinnande ökar, jag håller mig frisk,mitt sötsug är helt borta, får bättre hy mm.. jag går dessutom ner ca 1-1.5kg/v utan att gymma, jag har dock ett fysiskt arbete (lantbrukare)

Brorsan är aspirerande bodybuildare, gymmar i princip varje dag och äter "ris och kyckling" som verkar vara standard för dom flesta med det intresset. Han har dock som jag ett väldigt "sötsug" och pendlar väldigt i vikt och klarar inte att förbränna så mycket fett han vill.

Mitt sötsug är som bortblåst sedan jag började med LCHF och jag äter mycket bättre mat nu än vad jag gjorde tidigare, intaget av grönsaker har nog ökat med minst 3000% då jag äter grönsaker vid varje måltid.

Lycka till!

Jag gick på lchf några månader 2014 och gick ner 16kg, sen hamnade jag på sjukhus och fick operera bort gallblåsan

Håller med om att lchf kändes bra och jag mådde bra, men jag tror på lchf som något för att gå ner fort, inte hålla på med resten av livet.
Jag tror på balanserad kost och det är det jag hoppas lära mig genom att räkna kalorier

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilseledd:

Sluta avråda honom/henne från att räkna kalorier. Det är utan tvekan det bästa och effektivaste sättet att gå ner i vikt. Dessutom lättare att följa än bara en anvisning att äta nyttigt.

Och nej, har du ätit 1300 och har dagligt mål på 2000 måste du inte äta 700 till. Men se till att få i dig de vitaminer som du behöver varje dag.

Tack! Folk har så mycket jävla teorier och sprider en massa bullshit.
OP: Räkna, håll dig på ett rimligt intag och svält dig inte. Ligger du lågt vissa dagar men inte mår dåligt av det: INGA PROBLEM.
Folk tror detta är nån jävla rocket science, det är det inte.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Effekten jag får av LCHF är att jag får mycket mer energi, mitt välbefinnande ökar, jag håller mig frisk,mitt sötsug är helt borta, får bättre hy mm.. jag går dessutom ner ca 1-1.5kg/v utan att gymma, jag har dock ett fysiskt arbete (lantbrukare)

Brorsan är aspirerande bodybuildare, gymmar i princip varje dag och äter "ris och kyckling" som verkar vara standard för dom flesta med det intresset. Han har dock som jag ett väldigt "sötsug" och pendlar väldigt i vikt och klarar inte att förbränna så mycket fett han vill.

Mitt sötsug är som bortblåst sedan jag började med LCHF och jag äter mycket bättre mat nu än vad jag gjorde tidigare, intaget av grönsaker har nog ökat med minst 3000% då jag äter grönsaker vid varje måltid.

Lycka till!

Alla som går på någon diet säger samma sak

Om du t.ex inte åt grönsaker förr är det ju inte konstigt att du mår bättre nu. Du har säkert en överlag balanserad kost nu som ger dig bra med vitaminer och mineraler. Jag har själv käkat ordentligt med grönsaker sen jag var liten (ofta ett mål om dagen med bara sallad/kött/fisk/fågel). Går jag nu t.ex en vecka utan grönsaker och frukt så börjar jag må dåligt.
Utan att följa någon diet så äter jag några kilo grönsaker per vecka

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Man ska inte räkna in det du förbränner genom träning om det inte är extrem träning i flera timmar. Om du räknat ut ditt dagliga behov och räknat bort så mycket som du vill ligga i underskott så bör du hålla dig där omkring. Att äta 1700-1800 är okej men du bör inte svinga så pass mycket då du saktar ner metabolismen i snabbare takt än önskat.

Permalänk

Lycka till med viktminskningen! Jag ska också börja gymma

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag gick på lchf några månader 2014 och gick ner 16kg, sen hamnade jag på sjukhus och fick operera bort gallblåsan

Håller med om att lchf kändes bra och jag mådde bra, men jag tror på lchf som något för att gå ner fort, inte hålla på med resten av livet.
Jag tror på balanserad kost och det är det jag hoppas lära mig genom att räkna kalorier

Skickades från m.sweclockers.com

Då hade du förmodligen gallstenar som "lossnade" när du började använda gallan ordentligt, min svärfar fick problem med gallsten, inflammerad bukspottkörtel samt vätskeansamlig i bukhålan när han började äta fettsnålt..

LCHF handlar inte om att gå ner snabbt (1-1.5kg/v är rätt optimalt, iaf när man har många extra kilon) utan det handlar om att äta mat som vi är gjorda för att äta. Människan skall tex inte äta spannmål då vi inte klarar att bryta ner det, enda anledningen till att vi ens kan bryta ner det lilla vi gör är för att för länge sedan så fick en person ett virus som muterade en könscell som i sin tur ledde till att dennes avkomma fick en förändring i enzymen i saliven.

Anledningen till att vi började äta spannmål var för att det var lätt att odla och man kunde förse många med mat och alla behövde inte jaga osv men inte är det bra för det, förutom för industrins utveckling.

Skrivet av BergEr:

Alla som går på någon diet säger samma sak

Om du t.ex inte åt grönsaker förr är det ju inte konstigt att du mår bättre nu. Du har säkert en överlag balanserad kost nu som ger dig bra med vitaminer och mineraler. Jag har själv käkat ordentligt med grönsaker sen jag var liten (ofta ett mål om dagen med bara sallad/kött/fisk/fågel). Går jag nu t.ex en vecka utan grönsaker och frukt så börjar jag må dåligt.
Utan att följa någon diet så äter jag några kilo grönsaker per vecka

Alltså, jag åt grönsaker förr och jag älskar både matlagning och grönsaker men nu när jag kör LCHF så äter jag ännu mer och provar nya grönsaker som jag aldrig ätit förr. Förutom att jag äter bättre mat som inte innehåller några kemikalier, socker, stärkelse så är mitt sötsug borta så jag äter inget godis, snacks, kakor osv.. när jag äter kolhydrater så klarar jag inte att hålla mig borta från sådant så för mig så är LCHF perfekt. Den enda nackdelen som jag kan komma på är att jag inte kan dricka en riktigt GOD iskall öl på sommaren, det finns low carb öl men då kan det kvitta.. kan iof smutta på en 50 årig cognac istället och det är inte fy skam

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Ska kika! Nu klassas säkert kaloriräkning som en diet, men mitt mål är att lära mig hur mycket av varje grupp (protein, kolhydrat m.m) jag kan äta för att må bra och sen fortsätta med det

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bra att lära sig att hålla koll på vad man äter. Jag gick ner 35kg, främst genom att börja väga mina portioner till 350 gram. Jag räknar inte kalorier och sånt då jag inte orkar hålla på med det, och portionsvägning räckte gott nog för att gå ner i vikt. Det går ju så klart inte att äta 350g av vad som helst, så lite vett får man ha. Även om jag går raka motsatsen mot många dieter genom att äta väldigt mycket pasta då italiensk mat är en stor favorit hos mig. Men det viktigaste av allt är att jag fortsatt att väga portioner, även efter jag nått vikten som jag ville nå. Om man ser det som något temporärt att hålla koll på vad man äter och äta nyttigt så kommer även viktnedgången att vara temporär. Nu tappar jag inte längre vikt på att äta 350g portioner, då 350g inte handlade om att äta för lite och på det sättet gå ner i vikt. Utan om att äta så stora portioner som jag egentligen borde ätit hela tiden för att hålla en bra vikt. Så det är bra att du planerar att fortsätta med det efter och inte ser det som en temporär grej som ska lösa allt

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det är bra att lära sig att hålla koll på vad man äter. Jag gick ner 35kg, främst genom att börja väga mina portioner till 350 gram. Jag räknar inte kalorier och sånt då jag inte orkar hålla på med det, och portionsvägning räckte gott nog för att gå ner i vikt. Det går ju så klart inte att äta 350g av vad som helst, så lite vett får man ha. Även om jag går raka motsatsen mot många dieter genom att äta väldigt mycket pasta då italiensk mat är en stor favorit hos mig. Men det viktigaste av allt är att jag fortsatt att väga portioner, även efter jag nått vikten som jag ville nå. Om man ser det som något temporärt att hålla koll på vad man äter och äta nyttigt så kommer även viktnedgången att vara temporär. Nu tappar jag inte längre vikt på att äta 350g portioner, då 350g inte handlade om att äta för lite och på det sättet gå ner i vikt. Utan om att äta så stora portioner som jag egentligen borde ätit hela tiden för att hålla en bra vikt. Så det är bra att du planerar att fortsätta med det efter och inte ser det som en temporär grej som ska lösa allt

Hur ofta äter du? 350g är ungefär mängden sallad jag har till varje mål =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hur ofta äter du? 350g är ungefär mängden sallad jag har till varje mål =D

haha, frukost(fast där pratar vi snarare 100g) och sen lunch och middag

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Mitt mål med gym är INTE att bygga muskler (även om det är det som kommer att hända), mitt mål är att träna bort mitt onda i skulderblad och rygg, har haft sjukt ont i skulderbladen de senaste 2 åren.

Jag hade tidigare problem med smärta i skulderbladen, det jag fick rekommendation om då var streching av bröstmusklerna och det fungerar sjukt bra för mig!
Fick förklaringen att eftersom bröstmusklerna var för korta så blev det ansträngande för musklerna kring skulderbladen att hålla bak axlarna, sedan börjar dessa krampa och smärtan dyker upp. Genom att töja bröstmusklerna leder det till att musklerna kring skulderbladen blir avslappnade och smärtan försvinner.

Detta är dock inte en quick fix på en eftermiddag utan det är något som måste göras väldigt mycket under en längre period för att avhjälpa problemet sedan underhållas med streching då och då.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

Jag gick på lchf några månader 2014 och gick ner 16kg, sen hamnade jag på sjukhus och fick operera bort gallblåsan

Håller med om att lchf kändes bra och jag mådde bra, men jag tror på lchf som något för att gå ner fort, inte hålla på med resten av livet.
Jag tror på balanserad kost och det är det jag hoppas lära mig genom att räkna kalorier

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ätit LCHF sedan ett år. Jag gick ner 15kg på 6 månader, sedan har jag stått still.

LCHF är inte alls ett sätt att gå ner i vikt snabbt. Snarare skulle jag säga att det är ett system för att äta bra. Vikt handlar ju inte bara om att gå ner, när du väl minskat ska du hålla kontroll på vikten. Det är nog ingen bra idé att tro att du ska använda någon viktminskningsmetod och sedan gå tillbaka till ditt gamla leverne. Då går du upp lika fort.

Grejen med LCHF för mig är att jag inte tycker att jag gör avkall på något som jag måste ha. Jag har inga problem att fortsätta äta LCHF resten av livet om det skulle vara så. Jag är tex ganska glad för vin, men det är tex inga problem. Sedan så är det oftast ganska lätt att bara peta bort de värsta kolhydratbomberna om man blir bjuden på mat. Att bara äta kött och sallad är inget problem. Den positiva effekten jag ser av LCHF är ett mycket jämnare humör och mindre problem med hungerskänslor eller sug efter att småäta.

Nu när jag nått vikten jag ville ner till så har jag börjat släppa på en dag i veckan. Tex äter jag ofta lite godis på lördagar. Det funkar alldeles utmärkt att göra så när man väl kommit in i snurran.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

LCHF är inget jag kommer börja på igen, men jag håller med det ni säger, LCHF fungerade sjukt bra för mig när det gällde allt. Men nu när gallblåsan är bort blir min mage lite upprörd ibland om det blir för mycket fet mat.

angående kaloriförbränning vid träning. Köpte mig en Microsoft Band 2 och hade med mig den till gymmet första gången idag, hade en timme med PT.
nu som sagt så väger jag mycket och är inte van med att röra mig, under 58min (inkl hämta andan pauser) så säger mitt band att jag har förbrännt 1000 kalorier, hade en maxpuls på 162 och snittade 140. är det där rena glädjesiffror eller kan det stämma på mig med min vikt och min tidigare aktivitetsnivå (soffliggare)?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jävlar vad folk är snabba på att svara

Skickades från m.sweclockers.com

Välkommen till sweclockers

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Att räkna kalorier fungerar hur bra som helst. Mitt mål är att gå ner minst 15kg på ett år och har redan gått ner +10kg på ca. 8 månader.

Kör lite hårt just nu för att rivstarta efter julen och har legat på 1200-1300 kalorier om dagen i snart två veckor.

Styrketränar, tar promenader och springer under vår och sommar.

Börja försiktigt i alla fall. 2000 kalorier om dagen är perfekt när man börjar.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Jag kör LCHF och räknar inga kalorier, det är inte så enkelt att alla kalorier är likvärdiga så kalori in - ut är ren propagande från tex Coca-cola och andra företag som vill att vi skall vara sockerstinna.

Nej, kalori är en fastställd standard för energi mängd och ingen propaganda. Det är energimängden som krävs för att värma ett gram H2O en grad C, det varierar lite på hur varmt vattnet är från början men skillnaderna är relativt små. Det spelar ingen roll från vart energin kommer så är den samma mängd 1 kcal dvs 1000 cal = ~4.2 Joule (eller just under), numera ska man dock inte använda kcal utan kJ egentligen men oavsett så är det inte olika energimängd.

Så kallade "tomma" kalorier är enbart i relation till övrigt näringsinnehållet i det du äter, det är kanske samma kalorier i en Coca-cola 33cl (142kcal) som det är i ~600g kokad broccoli men du får betydligt mer av andra saker så som fiber, protein, vitaminer m.m.

Så sammanfattat kalorier är likvärdiga, näringsinnehållet i relation till antalet kalorier är det inte.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Räkna kalorier med hjälp av en våg har varit fantastiskt bra för mig att hålla koll på vikten både då jag ökat och minskat i vikt. Jag har svårt för att gå upp dock. Mental spärr efter att varit överviktig större delen av livet. Men har lyckats lägga på mig ett par kilon nu.

Du får köra ett par veckor och se om 2000kcal ger resultat. Sen får du justera. 1kg i veckan så kommer du tappa muskler utöver fett. Tror inte du kommer göra det vid 2000, men försök att inte gå ner för mycket. Och kom ihåg att du inte kan återgå till din tidigare diet sen för du har lägre behov av kalorier när du gått ner.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Det är tragiskt att fortfarande se kalorier in - ut, kaloriräkning och annat som ett huvudsakligt tema för viktnedgång. Givetvis kan alla svälta sig smala, så att det temporärt fungerar är inte konstigt.
Om det här var effektivt och bra skulle övervikten minska, inte öka.

Nästa gång du (eller någon annan) säger balanserad (eller varierad) kost. Fråga dig/dem vad som egentligen menas. Och varför personen anser att detta är balanserat och jämfört med vad. Råkar det vara ungefär samma sak som de åt under sin uppväxt? Det ligger sällan substans i dessa uttryck.

Din vikt handlar mycket om hormonella effekter på kroppen. Hormoner som insulin och kortisol verkar fettinlagrande exempelvis. Alltså måste man fundera över vad man stoppar i sig, inte bara hur mycket.

Vad många redan vet är att kolhydrater -> högt blodsocker -> högt insulin.
Vad färre verkar ha koll på är att en (för) proteintät kost också leder till högt blodsocker -> högt insulin.

När kroppen utsöndrar insulin sänks blodsockret. Ditt blodsocker dippar och du blir snart hungrig igen.
Alltså är det dubbelt dåligt att äta den typen av kost, man behöver både slåss mot hormonella effekter men även mot sin egen hunger.
Med andra ord, håll ditt blodsocker i schack. Kostmässigt innebär det att du ska få ihop en kost med minimal mängd kolhydrater, "lagom" mycket protein och fylla ut resten med fett.

Men, du kan också påverka din insulinkänslighet med högintensiv intervallträning och/eller periodisk fasta.
Då kommer kroppen behöva skicka ut mindre insulin när blodsockret ligger högt. Mindre fettinlagrande hormon är givetvis en bra grej och det kan i viss mån väga upp för en sämre kost.

Till att börja med. Periodisk fasta är inte samma sak som kalorirestriktion (bantning) eller "svält".
Periodisk fasta: Ökad ämnesomsättning(!), Ökad insulinkänslighet, Ökat tillväxthormon
Kalorirestriktion: minskad ämnesomsättning.

Gillar du inte tanken på periodisk fasta, så kan du försöka att äta färre mål mat per dag, fokuserat över en kortare tid. Ett mål klockan 12 och ett klockan 18 exempelvis. Nu ger du din kropp en chans att sänka blodsockret resterande timmar på dygnet och hålla insulinnivån låg.

Vill du vara extra seriös kan du mäta om du har ketoner i blodet. Det uppstår när du tömt dina glukogen-lager och kroppen går över till fettdrift. Detta kommer du se under periodisk fasta eller strikt LCHF. På det sättet har du en chans att själv mäta effekterna av din kost och hur placering av måltider eller innehåll påverkar.
https://www.apoteket.se/produkt/ketostix-50-st-235939/

Kortisol då? Kortisol är vårt stresshormon. Mycket stress och du kommer lagra in mer fett runt buken. Därför är även vårt mentala välmående en bit som spelar in, hur mjukt och fånigt det än låter.

Slutligen, du har bara en begränsad mängd viljestyrka. Är du trött, utmattad och stressad kommer det vara svårare att leva upp till dina egna mål. Döm inte dig själv när det händer. Förstå varför och se om du kan underlätta omkringliggande faktorer för att komma tillbaka på rätt spår igen.

För övrigt, lita aldrig på en random dude på sweclockers. Det finns massor med modernt material på området. Här är ett par länkar du skulle kunna börja med.
http://news.meta.com/2015/11/05/lowcarb/
https://intensivedietarymanagement.com/caloric-reduction-vs-f...
http://www.jonasbergqvist.se/periodisk-fasta
http://www.kostdoktorn.se/lchf#teori
http://www.kostdoktorn.se/kostdoktor-i-optimal-ketos
http://www.mmsports.se/Artiklar/Prestation-och-Traning/Fettfo...
http://www.mmsports.se/Artiklar/Kost-och-Halsa/Periodisk-Fast...

Avslutningvis.
Självklart kan du gå ner på vilken diet som helst, om du äter för lite. Det är därför man inte ska ta lösa råd utan själv sätta sig in i vilka effekter olika typer av kost har på kroppen. Det är helt enkelt enklare att få den effekt man vill, om man förstår vad som händer och varför, istället för att man sakta svälter sig smal.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@issue:

Hej

med den kroppsvikten fördelat på 177cm har du förmodligen innan denna "resa" legat en bra bit över ditt rekommenderade dagliga intag. säkert en bit över 4000 kcal skulle jag tro. Om du håller dig till en strikt "diet" på 2000 kcal om dagen så lär kilona rasa även utan träning. Med det sagt råder jag dig inte till att inte träna, när du bygger muskelmassa ökar du nämligen din basala förbränning, dvs förbränning i vila vilket kommer att hjälpa dig i din viktnedgång. Ju mer muskelmassa du lägger på dig ju mer "bränsle" gör kroppen av med. tänk bara på att om du inte tränat så mycket eller inte alls innan så gå inte ut för hårt då kroppen är ovan, utan börja lätt med tex din egen kropp som motstånd, sedan bygg på med vikter. Börja med promenader innan du börjar springa osv. Du fattar.

lycka till !

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tja, tänkte kolla en sak om träning och kalorier m.m

Jag har börjat gymma lite samt räkna lite kalorier för att minska lite i omfång, enligt diverse sidor/appar bör jag ligga på ca 2000 kalorier i intag exkl träning för att gå ner lite, nu mina frågor.

Om jag tränar på gym och förbränner typ 500 kalorier, bör jag då äta 2500 kalorier den dagen?

Om jag råkar planerade väldigt snäll kost och säg bara äter 1300 kalorier, mot de rekommenderade 2k, är det direkt dåligt eller ok?
Idag har jag jobbat hemma bara ätit ca 1200 kalorier utan att ha tränat. Bra eller anus?

Hej

Jag har gymmat en hel del och RÄTT mat för träning är AO. Läs på lite om fördelningen proteiner, kolhy, och fett.
Jag, som är ca 190 cm och väger in på strax över 100 kg stoppar i mig ca 3500 kcal/dag. Musklerna ökar i storlek och "omfånget" minskar. Det viktiga är att du äter rätt saker. Att stoppa i sig 2000 kcal pizza jämfört med 2000 kcal kalkon, broccoli och råris är väsentlig!

Går du på gym och äter för dåligt gör du även ett dåligt pass på gymmet då musklerna inte orkar.
Lifesum är en bra app för att få lite koll på hur du ligger till i kalorier, mat och annat.

Tränar du regelbundet får du igång en bra förbränning, genom att även äta regelbundet förstår kroppen vad som gäller.

Äter du 3000 kcal en dag, 1300 kcal nästa dag osv, är risken stor att kroppen reagerar på ett sätt som inte är önskvärt, tex genom att lägga på sig fett då den blir osäker på matrutinerna.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rocklets:

Tränar du regelbundet får du igång en bra förbränning, genom att även äta regelbundet förstår kroppen vad som gäller.

Här är nog den viktigaste nyckeln: Regelbundenhet.

Håller annars med om att man inte ska sikta på en för snabb viktnedgång. Sikta på 0,5kg per vecka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Här är nog den viktigaste nyckeln: Regelbundenhet.

Håller annars med om att man inte ska sikta på en för snabb viktnedgång. Sikta på 0,5kg per vecka.

Hoppas på att få till en vana med PT så jag kör regelbundet efter dessa pass

Synd att det inte finns ett enkelt svar på detta med viktnedgång, träning och kost, folk gillar olika

Till svar till annan i tråden, med blandad kost menar jag att jag vill kunna äta allt, fett/protein/kolhydrater men veta hur mycket av varje jag kan äta för att må bra. Mitt mål i dagsläget är inte att gå ner X kilo och sen hålla mig där, utan jag börjat hålla mig till 2000 kalorier, träna och sen får vi se var det tar mig. Om jag landar på 100kg och sen håller mig där med mina X kalorier och träning kommer jag var nöjd med det med, bättre än 130kg..
Jag hoppas på att detta är en bra början bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej, kalori är en fastställd standard för energi mängd och ingen propaganda. Det är energimängden som krävs för att värma ett gram H2O en grad C, det varierar lite på hur varmt vattnet är från början men skillnaderna är relativt små. Det spelar ingen roll från vart energin kommer så är den samma mängd 1 kcal dvs 1000 cal = ~4.2 Joule (eller just under), numera ska man dock inte använda kcal utan kJ egentligen men oavsett så är det inte olika energimängd.

Så kallade "tomma" kalorier är enbart i relation till övrigt näringsinnehållet i det du äter, det är kanske samma kalorier i en Coca-cola 33cl (142kcal) som det är i ~600g kokad broccoli men du får betydligt mer av andra saker så som fiber, protein, vitaminer m.m.

Så sammanfattat kalorier är likvärdiga, näringsinnehållet i relation till antalet kalorier är det inte.

Du missförstod totalt, hoppas jag iaf. Får därför förtydliga mig så det inre blir fler missförstånd.

Att påstå att det inte spelar någon roll var kalorierna kommer ifrån (tex kalori in - kalori ut) är ren propaganda från livsmedelsföretag som lever på vårat sockerberoende, dom vill att man skall kunna dricka coca-cola, äta snickers osv när man dietar..för det rymms ju i mina 2500 kcal eller hur..

Coca-cola, nordic sugar, mcdonalds mfl står bakom ett forskningsprojekt som säger att man kan inte bli beroende av socker, dom säger också "kalori in -kalori ut" dvs det spelar ingen roll VAD du äter så länge du räknar kalorier. University of california har en video från en föreläsning som handlar om just detta så spana in den om du har nån timme över så förklaras det hur det fungerar, på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HiGrip:

dom vill att man skall kunna dricka coca-cola, äta snickers osv när man dietar..för det rymms ju i mina 2500 kcal eller hur..
Skickades från m.sweclockers.com

Ja och det fungerar så vad är det du vill ha sagt?
Gick ner från 92kg till 70kg (182cm) med en hel del mumsigt där emellan i år och tonvis med kolhydrater, gick hur enkelt som helst när man bara räknade lite och jag är glad att jag började göra det.
Innan det trodde jag att viktnedgång var raketforskning och var bland annat på väg in mot LCHF ett tag.

Jag är inte beroende av socker men gillar lite någon gång i veckan, sen hur andras relation med socker är är väl en annan sak och det är inte Coca Cola eller något annat företags fel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Ja och det fungerar så vad är det du vill ha sagt?
Gick ner från 92kg till 70kg (182cm) med en hel del mumsigt där emellan i år och tonvis med kolhydrater, gick hur enkelt som helst när man bara räknade lite och jag är glad att jag började göra det.
Innan det trodde jag att viktnedgång var raketforskning och var bland annat på väg in mot LCHF ett tag.

Jag är inte beroende av socker men gillar lite någon gång i veckan, sen hur andras relation med socker är är väl en annan sak och det är inte Coca Cola eller något annat företags fel.

Måste hålla med dig där. Så länge man ligger på kaloriunderskott så går man ner i vikt. Det är inte svårare än så. Visst mår man bättre av 2000kcal balanserad kost än av 2000kcal godis men vill man fuska en dag så kan man absolut äta skräp en fredag så länge man inte överstiger vad man gör av med på en dag.

Själv brukar jag tänka veckovis. Då är det inte hela världen om det blir ett felsteg ibland. Nu t.ex. äter jag hälften av vad jag gör av med och det märks varje dag i spegeln. Helt teoretiskt skulle jag kunna smälla i mig 8750kcal idag utan att gå upp i vikt den här veckan.

Brukar annars fuska en dag i veckan men har inte gjort det på ett par veckor nu. Försöker se till att inte överstiga 2500kcal på en fuskdag men ibland blir det lite mer. Har ändå gått ner +10kg sen jag började.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

http://traningslara.se/category/ga-ner-i-vikt/

Otroligt bra läsning, bra forskningar, fakta och källor.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att lär dig hur mycket man kan äta per dygn så slipper du räkna kcal hela tiden! jag ligger imellan 1500-2000 men ligger alltid på underskott!
jag körde lifesum appen väldigt mycket i början av min resa, började min vikt på ca105kg 173lång.

Började träna och äta bra vid februari förra året. med träning menar jag crosstrainer varje dag och lätt styrketräning, i början var det tufft så av 16 motståndssteg körde jag på 4:an länge tills kondisen byggdes upp. augusti så nådde jag mitt mål på 72-73 och har legat där sen dess förmodligen så byts resten av fläsket ut mot muskler...

i september så började jag med tuff styrketräning men minskade inte på crosstrainern och det har get bra resultat på muskelbyggandet!

Så mitt tipps är krossa på crosstrainern det är det bästa redskapet man kan ha hemma!!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Höga ambitioner är bra men...

Skrivet av Zache_:

Viktminskning är sååå mycket mer än att räkna kalorier och att träna. Du kan svälta dig och springa som en galning så är du säkert fit till sommaren, men sen kollapsar du och återgår till din ursprungliga övervikt. Du ska förändra din livsstil, inte gå på diet. Det tar lång tid och du måste förvänta dig att det tar tid för att se resultat.

Detta. Finns hur många exempel som helst på folk som provat en diet/metod och rasat i vikt i några månader, men fem år senare är de tillbaka på noll igen. Man sätter en målvikt och när man nått den belönar man sig själv med att börja äta chips igen. Man pallar helt enkelt inte att hålla på med något som känns konstruerat. Alternativt övertränar man, börjar man springa 7 dagar i veckan och drar på sig stressfrakturer, ledproblem osv., och tappar sugen.

Börja i liten skala och jobba vidare därifrån. Hemlagad mat, regelbunden motion, mindre läsk, godis, snacks och alkohol är en bra grund, men gör det på en nivå som känns hållbar. Du ska väga 70-80 kg om fem år, inte om fem månader. Inför tre-fyra grundprinciper som tillåter dig att vara flexibel och leva ditt liv, och se resten som en bonus. Hitta något som känns rätt för dig, finns många bra förslag här i tråden t ex, men det ska inte kännas som en uppoffring utan snarare som ditt normala sätt att leva.

För min del var första steget att lägga upp maten på tallriken i annan ordning - sallad först, sen kött/fisk/fågel, sist ett par skedar ris/pasta/potatis - sorry, du får inte plats med en massa extra kalorier på tallriken för den är full med sallad, typ. Utan att ändra ett smack tappade jag flera hundra kalorier per dag bara genom att fylla tallriken i en annan ordning. Utöver detta gick jag tillbaka till "lördagsgodis" dvs en fridag i veckan istället för 7, samt införde krav på minst 2x45 min motion per vecka.

Fler principer än så vill jag inte ha, och kraven verkar rätt låga, men de anger en absolut lägsta nivå som jag inte kompromissar med. Ofta blir fridagen rätt så nyttig den med, samt att jag motionerar mer, men livet innehåller många måsten (jobb, familj, bostad, hobby, umgänge osv.) och jag vill inte komma in i ett tänk där det är okej att bryta mot grundprincipen.

TL;DR: Börja med att avveckla osunda vanor och inför gradvis rutiner för kost och motion som håller i längden. Resultaten kommer med tiden!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ja och det fungerar så vad är det du vill ha sagt?
Gick ner från 92kg till 70kg (182cm) med en hel del mumsigt där emellan i år och tonvis med kolhydrater, gick hur enkelt som helst när man bara räknade lite och jag är glad att jag började göra det.
Innan det trodde jag att viktnedgång var raketforskning och var bland annat på väg in mot LCHF ett tag.

Jag är inte beroende av socker men gillar lite någon gång i veckan, sen hur andras relation med socker är är väl en annan sak och det är inte Coca Cola eller något annat företags fel.

Självklart går man ner i vikt när man "svälter sig" men det är knappast hälsosamt eller en långsiktig lösning. Jag påstår att det är bättre att äta bra, nyttig mat tills man är mätt och sen hoppa över allt socker. Detta är speciellt sant för dom av oss (ca 10% av befolkningen) som är sockerberoende och har svårt att säga nej till godis när blodsockret har rasat i botten, det är vetenskapligt bevisat av forskning som Coca-cola inte har betalat för.

Coca-cola och många andra livsmedelsföretag tillsätter socker i olika former i maten, dels för att den skall smaka bättre men även för att snärja dom av oss som får en enormt sockersug när vi äter det, det är ren fakta och om du läser på innehållsförteckningen så kan du se att det finns socker i enormt mycket mat.

Nu när jag äter LCHF så äter jag ren mat, utan kemikalier och andra "gifter" samtidigt som jag får mer energi, går ner 1-1.5kg/v och mår så jäkla bra så det fungerar verkligen för mig och många andra. Givetvis så får var och en bestämma själv vad dom stoppar i sig för det är deras kroppar som får lida pin.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HiGrip:

Självklart går man ner i vikt när man "svälter sig"

Att äta några hundra kalorier under sin förbrukning är inte att "svälta sig" och är nästan rent av kränkande mot folk som faktiskt svälter här i världen.
Så länge man fyller de kalorierna man äter med rätt mat så kommer man inte vara hungrig alls.

Skrivet av HiGrip:

Coca-cola och många andra livsmedelsföretag tillsätter socker i olika former i maten, dels för att den skall smaka bättre men även för att snärja dom av oss som får en enormt sockersug när vi äter det, det är ren fakta och om du läser på innehållsförteckningen så kan du se att det finns socker i enormt mycket mat.

Må så vara men man kan ändå få i sig socker varje dag och ändå gå ner i vikt vilket du säger är propaganda från företagen men det är ju ren och skär fakta.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Att äta några hundra kalorier under sin förbrukning är inte att "svälta sig" och är nästan rent av kränkande mot folk som faktiskt svälter här i världen.
Så länge man fyller de kalorierna man äter med rätt mat så kommer man inte vara hungrig alls.

Må så vara men man kan ändå få i sig socker varje dag och ändå gå ner i vikt vilket du säger är propaganda från företagen men det är ju ren och skär fakta.

Att äta mindre än vad man behöver är per definition att svälta sig, sen kan du kalla det för att banta om du vill.

Du förstår alltså fortfarande inte vad jag säger, du kan äta massvis med socker och ändå gå ner i vikt men det är inte hälsosamt för fem öre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3