Permalänk
Entusiast
Skrivet av HiGrip:

Att äta mindre än vad man behöver är per definition att svälta sig, sen kan du kalla det för att banta om du vill.

Nej det är det absolut inte...

Från Nationalencyklopedin:
"Svält = tillstånd som är följden av uteblivet intag av energigivande och essentiella (livsnödvändiga) näringsämnen under längre tid, till exempel i samband med katastrofer och belägringar."

Det har alltså inte och göra med huruvida några gram av sina fettdepåer blir använda varje dag utan att man saknar vissa mängder av specifika näringsämnen.
Så länge man får i sig de ämnena så spelar det ingen roll om man ligger några hundra kalorier under sitt "behov" för fettet tar hand om det.

Skrivet av HiGrip:

Du förstår alltså fortfarande inte vad jag säger, du kan äta massvis med socker och ändå gå ner i vikt men det är inte hälsosamt för fem öre.

Kanske det men det du sade var ju att det är propaganda från företagen att kunna gå ner i vikt och ändå äta socker och det är det inte för det är sant.
Hälsa är ett helt annat ämne som man kan sitta och diskutera hur länge som helst, veganer har ju till exempel en hel del att säga om LCHF om man säger så.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Att äta mindre än vad man behöver är per definition att svälta sig, sen kan du kalla det för att banta om du vill.

Du förstår alltså fortfarande inte vad jag säger, du kan äta massvis med socker och ändå gå ner i vikt men det är inte hälsosamt för fem öre.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är det tänkt man skall gå ner i vikt om man alltid äter lika mycket eller mer än vad man förbränner?

Permalänk
Medlem

En kropp i svältläge kan inte likställas med en hälsosam kropp som går ned i vikt. Dra loss blicken från kvällstidningar och sensationsmedia. Med andra ord är svält ett felaktigt uttryck för kontrollerad viktnedgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nej det är det absolut inte...

Från Nationalencyklopedin:
"Svält = tillstånd som är följden av uteblivet intag av energigivande och essentiella (livsnödvändiga) näringsämnen under längre tid, till exempel i samband med katastrofer och belägringar."

Det har alltså inte och göra med huruvida några gram av sina fettdepåer blir använda varje dag utan att man saknar vissa mängder av specifika näringsämnen.
Så länge man får i sig de ämnena så spelar det ingen roll om man ligger några hundra kalorier under sitt "behov" för fettet tar hand om det.

Kanske det men det du sade var ju att det är propaganda från företagen att kunna gå ner i vikt och ändå äta socker och det är det inte för det är sant.
Hälsa är ett helt annat ämne som man kan sitta och diskutera hur länge som helst, veganer har ju till exempel en hel del att säga om LCHF om man säger så.

Jag har aldrig sagt att det var propaganda från livsmedelsföretag att kunna gå ner i vikt trots att man äter socker, jag har däremot sagt att livsmedelsföretag har betalt för en forskningsrapport där man säger att man inte kan vara beroende av socker och därför skall man kunna äta socker trots att man kanske inte kan hantera det, sen är socker i dom mängderna man får ifrån tex cola, godis osv direkt skadligt.

Att vara vegan handlar mer om empati för djur än att äta hälsosamt då människan är en allätare som behöver både fett och protein och då är vegetabilier en ineffektiv källa, men vill man bli vegan så fine.. men skaffa då inte hund, katt eller häst om du bor i stan..

Skrivet av Terrell:

Hur är det tänkt man skall gå ner i vikt om man alltid äter lika mycket eller mer än vad man förbränner?

Du citerar mig där jag skriver att det är ohälsosamt att äta massa socker och samtidigt ligga på kaloriunderskott för att gå ner i vikt, dvs ersätta essentiella näringsämnen, vitaminer, mineraler osv med socker.. seriöst?

Skrivet av Yonie:

En kropp i svältläge kan inte likställas med en hälsosam kropp som går ned i vikt. Dra loss blicken från kvällstidningar och sensationsmedia. Med andra ord är svält ett felaktigt uttryck för kontrollerad viktnedgång.

Att äta 1100 kcal om dagen är för mig att svälta sig, sen om ni vill dra det till extrema och likställa svält med hungersnöd så fine, då har vi helt enkelt olika uppfattning om vad svält innebär. För mig innebär det ett stort underskott som tex att äta 1100 kcal när behovet ligger på 2500+ kcal.

För att klargöra min ståndpunkt..

*Socker är onyttigt och beroendeframkallande, därför tillsätts det i livsmedel.

*Man kan ligga på ett kaloriunderskott och gå ner i vikt men ändå vara ohälsosam om man äter dålig mat (socker).

*Man BÖR läsa om andras erfarenheter och vara öppen för nytt och ta till sig information och sedan bilda sig en egen uppfattning, prova olika sätt och sedan så lär man sig vad som fungerar för en själv.

Till sist skall jag tillägga att rädslan för fett är baserad på en korrupt forskares rön som är direkt felaktiga och detta har uppdagats dom senaste åren då, har ni någonsin hört talas om en sjuk eskimå eller nepalier?

Sen vill jag även tillägga att även om styrketräning/cardio inte är magiskt så är det sjukt skönt att gå ut och gå (rensa tankarna, frisk luft osv) och att kötta på gymmet (nuff said).. men viktigast av allt, var nöjd med dig själv och sätt dig själv och din hälsa i första rummet så kommer det andra!!

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så är det en myt att kroppen går in i svältläge...
Läste det på nått kroppsbyggare forum.

svårt att skriva när man plågas på crosstrainern...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite!

Tänkte höra

när är det bäst att träna?

just nu så gymmar jag lite lätt på morgonen och ibland på kvällen

kör cardioträning

Vilka tider ger bäst effekt? kanske inte spelar nån roll?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hej, vet inte om det varit på tal innan men jag kan rekommendera LCHF om du vill få en snabb viktnedgång utan att räkna kalorier.

Själv började med LCHF i Oktober förra året och har gått ner från 106,6kg till 96,3kg. Så cirka 10kg på tre månader. Detta helt utan träning. Nu har jag även lagt på träning för att få den där extra nedgången och må allmänt bättre.

Värt att testa då du inte behöver göra större avkall i livet än att undvika potatis, pasta, ris och givetvis ALLT som är sött.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Jag kör LCHF och räknar inga kalorier, det är inte så enkelt att alla kalorier är likvärdiga så kalori in - ut är ren propagande från tex Coca-cola och andra företag som vill att vi skall vara sockerstinna.

Haha fan vilken bullshit, det är kalorier in<kalorier ut som ALLTID gäller vid endast viktnedgång och vise versa om man är ute efter endast uppgång, kan sätta en månadslön på att jag kan gå upp/ner i vikt genom att bara käka lchf och likaså genom att bara dricka cola och äta choklad. Enda anledningen till att lchf fungerar är att man skippar saker som inte mättar så värst mycket med hög kalorihalt och då blir mättare på maten man äter snabbare, således ligger man på kaloriunderskott. Det går inte att ligga på överskott och gå ner i vikt, var skulle den överblivna energin ta vägen, och likaså varför skulle kroppen ta energi från reserven istället för kaloriöverskottet.

TS, vad är ditt mål? Är du överviktig och vill gå ner eller deffar du inför sommaren? Om du är kraftigt överviktig så kan du köra på ett väldigt lågt kaloriintag, det är farligare att vara överviktig än att ha det låga intaget, det är ju även roligt när det händer saker på vågen, om deffar ska du ta det väldigt långsamt med ett litet kaloriunderskott, ex 500kcal för att bevara så mycket muskelmassa du bara kan, du måste självklart få i dig dina macros i detta fall.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Nu när jag äter LCHF så äter jag ren mat, utan kemikalier och andra "gifter" samtidigt som jag får mer energi, går ner 1-1.5kg/v och mår så jäkla bra så det fungerar verkligen för mig och många andra. Givetvis så får var och en bestämma själv vad dom stoppar i sig för det är deras kroppar som får lida pin.

Du vet att du kan äta ren mat även om du äter saker som pasta och potatis samt även hålla en vettig vikt. Renheten har ingenting att göra med om det finns kolhydrater i eller inte.

Om jag ville leva rent och äta sådant som kroppen verkligen mår bra av skulle det bli någon form av "diet" med låga mängder animaliska produkter i, då mår kroppen topp. Men det skulle jag tycka var väldigt trist så det lär jag inte göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Lånar tråden lite!

Tänkte höra

när är det bäst att träna?

just nu så gymmar jag lite lätt på morgonen och ibland på kvällen

kör cardioträning

Vilka tider ger bäst effekt? kanske inte spelar nån roll?

Den tid på dygnet du presterar och mår som bäst. Enkelt men effektivt och man behöver bara svara på frågan: morgonmänniska eller kvällspigg?

Permalänk
Medlem

Märks att man är ungdom, äter lätt 3500kcal per dag och går ändå ner i vikt, men då är jag på gymmet 7 dagar i veckan och springer 5.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Märks att man är ungdom, äter lätt 3500kcal per dag och går ändå ner i vikt, men då är jag på gymmet 7 dagar i veckan och springer 5.

Det är inte heller riktigt hälsosamt, du bör ha 1-2 dagar vila i veckan för att återhämta dig. Du bygger inte muskler på gymmet utan när du återhämtar dig.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det är inte heller riktigt hälsosamt, du bör ha 1-2 dagar vila i veckan för att återhämta dig. Du bygger inte muskler på gymmet utan när du återhämtar dig.

Beror ju alldeles på hur man tränar, man kan träna enskilda muskelgrupper och vila dom 2 dagar innan man kör på dom igen då hinner dom gått och väl vila upp sig inför nästa pass.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det är inte heller riktigt hälsosamt, du bör ha 1-2 dagar vila i veckan för att återhämta dig. Du bygger inte muskler på gymmet utan när du återhämtar dig.

Mår man fysiskt och psykiskt bra så är det bara fortsätta. Även om praxis är mer vila så finns det ungdomar och vältränade som klarar av bra mycket mer än gemene person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du vet att du kan äta ren mat även om du äter saker som pasta och potatis samt även hålla en vettig vikt. Renheten har ingenting att göra med om det finns kolhydrater i eller inte.

Om jag ville leva rent och äta sådant som kroppen verkligen mår bra av skulle det bli någon form av "diet" med låga mängder animaliska produkter i, då mår kroppen topp. Men det skulle jag tycka var väldigt trist så det lär jag inte göra.

Jag har aldrig påstått att "renheten" är kopplad till kolhydrater, dock är socker (som är kolhydrater) inte speciellt nyttigt för kroppen, lagar man all mat från grunden med bra råvaror (som man mer eller mindre är tvungen till med LCHF) så slipper man alla e-ämnen osv. Människan är inte gjord för att äta pasta och annan spannmålsbaserad föda och är direkt onyttigt och till viss del ökar det risken för autoimmuna sjukdomar.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

Kalorier in minus kalorier ut = viktförändring
Bortsett från motivation och att mat är gott är det inte svårare än så.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Beror ju alldeles på hur man tränar, man kan träna enskilda muskelgrupper och vila dom 2 dagar innan man kör på dom igen då hinner dom gått och väl vila upp sig inför nästa pass.

12 pass i veckan det är inte bara individuella muskelgrupper som spelar roll utan det handlar om ett helt system. Hjärta bland annat behöver oxå perioder av lägre aktivitet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Haha fan vilken bullshit, det är kalorier in<kalorier ut som ALLTID gäller vid endast viktnedgång och vise versa om man är ute efter endast uppgång, kan sätta en månadslön på att jag kan gå upp/ner i vikt genom att bara käka lchf och likaså genom att bara dricka cola och äta choklad. Enda anledningen till att lchf fungerar är att man skippar saker som inte mättar så värst mycket med hög kalorihalt och då blir mättare på maten man äter snabbare, således ligger man på kaloriunderskott. Det går inte att ligga på överskott och gå ner i vikt, var skulle den överblivna energin ta vägen, och likaså varför skulle kroppen ta energi från reserven istället för kaloriöverskottet.

TS, vad är ditt mål? Är du överviktig och vill gå ner eller deffar du inför sommaren? Om du är kraftigt överviktig så kan du köra på ett väldigt lågt kaloriintag, det är farligare att vara överviktig än att ha det låga intaget, det är ju även roligt när det händer saker på vågen, om deffar ska du ta det väldigt långsamt med ett litet kaloriunderskott, ex 500kcal för att bevara så mycket muskelmassa du bara kan, du måste självklart få i dig dina macros i detta fall.

Grejen med LCHF är att när du kör strikt LCHF och äter under 20gr kolhydrater/dag så ställer kroppen sig i ketosläge som innebär att kroppen har extremt hög fettförbränning. Givetvis kan du inte käka 8000 Kcal men då fett är väldigt mättande så blir det automatiskt att man ligger på ett kaloriunderskott och man slipper även blodsocker som toppar och bottnar och det motverkar småätande i sig, sen finns det givetvis personer som misslyckas med detta då dom tror att dom kan äta hur mycket som helst men då är det SBS.

Sen är det inte så enkelt att säga Kalori in kalori ut då man även bör äta hälsosam mat så man kan inte ersätta bra mat med tomma kalorier som tex cola..
Det finns något som kallas för TOFI (Thin on the outside, fat on the inside) som innebär att man bränner det ytliga fettet medans man har fettansamlingar på insidan, runt organen och det är väldigt ohälsosamt och farligt för dig.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Vad jag har läst så är det en myt att kroppen går in i svältläge...
Läste det på nått kroppsbyggare forum.

svårt att skriva när man plågas på crosstrainern...

Kalorirestriktion under längre tid (klassisk bantning) leder till en lägre ämnesomsättning. Om man vill kalla det svältläge.
Däremot, vid periodisk fasta blir det motsatt effekt, högre ämnesomsättning.
https://intensivedietarymanagement.com/caloric-reduction-vs-f...

Skrivet av Spelaspel:

Haha fan vilken bullshit, det är kalorier in<kalorier ut som ALLTID gäller vid endast viktnedgång och vise versa om man är ute efter endast uppgång, kan sätta en månadslön på att jag kan gå upp/ner i vikt genom att bara käka lchf och likaså genom att bara dricka cola och äta choklad.

Studier på ämnet säger annorlunda. Se mitt svar nedan:

Skrivet av Json_81:

Kalorier in minus kalorier ut = viktförändring
Bortsett från motivation och att mat är gott är det inte svårare än så.

Det är svårare än så, eftersom det bortser från hormonell påverkan av hur kalorierna används.
Tidigare i tråden länkade jag en metastudie som visar att lowcarb-dieter är mer effektiva vid viktnedgång, trots samma kalorimängd. Men det finns fler studier som visar samma.

Grovt förenklat går det att förklara med följande:
kolhydratstät kost -> högt blod socker -> insulinpåslag
Insulin är ett fettinlagrande hormon.

Men, givet tillräckligt få kalorier kan alla dietval leda till en viktnedgång.

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.p...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tänkte bara komma in med ett snabbt real-life exempel utan att ha läst allt annat i tråden

Jag körde denna http://www.bodybuilding.com/fun/kris-gethin-12-week-daily-tra... samt några liknande program på samma sida och höll mig ungefär på de kcal nivåer med samma typ av protein/fett/kolhydrat mängder som denna kalkylatorn gav mig http://www.bodybuilding.com/fun/30-days-out-craig-capursos-ex...

Från 96kg med 30+ % kroppsfett till 74kg med ~12% på ett år ungefär.

Började bara med ett schema, skrev ut pdferna som ligger under de videos som finns på trainer sidorna, efter ett par månader om du har tur så är du hooked.

Edit : Det finns vissa saker som påverkar mängden kcal ut, det som vissa verkar skriva om är hur dina thyroid fungerar och mår, det som påvisats i många artiklar är att från normen X kan det skilja 10% eller -5% till +5% i hur mycket kroppen förbränner.

Insulinnivåer och hur många kcal som är kolhydrater påverkar också, men det tar de med i den kalkylatorn som jag länkade till och det pratas det även om i de dagliga videos som finns i trainern.

Du kan helt ignorera detta och bara köra, "kalorier in<kalorier ut" är det som gäller, om du är extremt intresserad så finns http://perfecthealthdiet.com/ de har tagit det mesta som skrivits i djupa artiklar och förenklat/förkortat det!

Lycka till!

thyroid och parfecthealht
Visa signatur

//Gruckel

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Jag har aldrig påstått att "renheten" är kopplad till kolhydrater, dock är socker (som är kolhydrater) inte speciellt nyttigt för kroppen, lagar man all mat från grunden med bra råvaror (som man mer eller mindre är tvungen till med LCHF) så slipper man alla e-ämnen osv.

Jag lagar det mesta från grunden jag med, trots att jag äter balanserat, det har inget med vad man äter att göra utan med inställning. Du slipper definitivt inte alla E-ämnen bara för att du lagar maten själv, hur skulle det gå till menar du? E-ämnen är ju inte nödvändigtvis någonting farligt heller så varför skulle du vilja undvika det?

Skrivet av HiGrip:

Människan är inte gjord för att äta pasta och annan spannmålsbaserad föda och är direkt onyttigt och till viss del ökar det risken för autoimmuna sjukdomar.

Vad är människan gjord för att äta egentligen? Innan vi började äta animaliskt åt vi mest vegetabiler. Det pratas ju även en hel del om att mjöl skall ha varit vanligt förekommande riktigt länge.

Permalänk
Medlem

5-2
Har en gång i tiden bantat bort kalaskulan. Men insåg att jag för att förbli smal fick jag leva hungrig resten av livet. Det var det inte värt så jag valde att leva med stor mage. Sedan kom Michael Mosley med sin 5-2 diet så då testade jag den. Det fungerar för mej. 2 dagar i veckan kan jag vara hungrig för det kommer ju snart bättre dagar. Jag gick snabbt ner ca 10 kg men sedan stabiliserades värdet. Troligen tar jag igen en del dom andra dagarna. Men jag är nöjd nu. Kulan är borta.
Sedan det här med snabba kalorier. Socker och exv. kokt potatis innehåller stärkelse som snabbt bryts ner och lagras i levern och som fett. När det är slut har man överskott på insulin i blodet och det är då man blir tvärhungrig. Det är därför LCHF fungerar för det bryts ner långsamt med litet insulintillskott. Detta lärde jag mig en gång på en utställning om diabeteskost. Jag kan minnas fel på en del saker så rätta mej gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Ska kika! Nu klassas säkert kaloriräkning som en diet, men mitt mål är att lära mig hur mycket av varje grupp (protein, kolhydrat m.m) jag kan äta för att må bra och sen fortsätta med det

Skickades från m.sweclockers.com

Angående protein:
Gammal gym-lära brukar säga ~1g protein per pound av kroppsvikt, vilket är att ta i, vilket väldigt löst brukar översättas till 2g per kilo kroppsvikt, vilket förstås blir ännu mer överdrivet.
Det finns en mängd forskning på detta, men likt all närings/träningsforskning så är det svårt att göra pålitlig statistik, både pga otillförlitlighet i rapporteringar från folk, men även i att vi är väldigt olika individer i metabollik.
Vad som är relevant att ta från detta dock är att det är väldigt liten skillnad i hur mycket protein du behöver oavsett om du tränar eller inte, och oavsett om du vill gå upp eller ner i vikt. Protein är lika viktigt i båda fallen.
Någonstans mellan 1.2-1.8g per kg kroppsvikt brukar resultaten landa på, och ingen av dem nivåerna är farliga, och går du inte över 2g/kg så är det ingen fara, men du tar inte heller någon nytta av det.

Källor:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18577776
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3701462
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22150425

Gällande kolhydrater och fett:
Som du säger själv då du har testat (jag körde LCHF ett par år själv) så är det enormt effektivt, men rent socialt och recept- (och restaurang-)mässigt så är det väldigt svårt att hålla det för all framtid.
Att räkna kalorier fungerar också, men äter du tex enbart din TDEE i kolhydrater så kommer du vara extremt hungrig och trött och generellt må dåligt.
Det enda råd jag brukar ge om någon frågar är att den bästa dieten är den som funkar för dig.
Låt säga att hypotetiskt LCHF är den mest effektiva, låt oss sätta den som index 100, men man orkar bara upprätthålla den i x dagar, eller 50% av tiden, då är den plötsligt inte så effektiv längre. Medan att räkna kalorier och äta lite vad man vill är 70% så effektiv som LCHF, men det är en diet man kan följa "för evigt" så är det den som är den bästa (för dig).

Angående din fråga om att äta 12-1300kcal på en dag någon gång då och då, så kommer jag in på IF (intermittent fasting) som även också är populärt inom vissa kretsar, och som jag även det kört i ett par år. Istället för att fråga VAD man äter så handlar det istället där om NÄR man äter detta. Det finns givetvis olika rön även här, och det brukar landa på att i bästa fall är viss fördel med IF till att i värsta fall så är det ingen skillnad från "vanligt" måltidsschema.
Vad som dock är intressant är att TDEE är ett medel över åtminstone upp till 3 dagar, så att äta över eller under din TDEE en dag är inget problem så länge du kompenserar åt andra hållet de kommande dagarna.
Så ett TDEE på 2000kcal och äta 1200 en dag och 2800 dagen efter är inte sämre än att du kanske har lite dåliga/oreglerliga vanor, men kroppen anpassar sig till det.

Skrivet av Bärrich:

Lånar tråden lite!

Tänkte höra

när är det bäst att träna?

just nu så gymmar jag lite lätt på morgonen och ibland på kvällen

kör cardioträning

Vilka tider ger bäst effekt? kanske inte spelar nån roll?

Det är inte många faktorer som gör att kroppen vet vad klockan är, mer än sol/D-vitamin/etc. Således, tiden på dygnet spelar inte så stor roll. Som någon sagt tidigare, en faktor är när du själv känner dig starkast/mest peppad, vilket då ger bättre resultat. Det finns gamla rön som sagt att det är bättre att träna på morgonen, då man oftast har högre värden av growth hormones då och högre insulinkänslighet. Det har dock aldrig haft att göra med att det är morgon eller inte, utan snarare när du vaknar så har du inte ätit på ~12 timmar, och har således "fastat". Betänk ordet för frukost på engelska: "break fast".
Källor:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC329619/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11147801

Mitt tips är antingen att göra det innan din dags första mål och äta efter träningen, eller bara göra det när på dagen det funkar för dig. Det är magnituder mer viktigt att hitta ett schema som du kan bibehålla i längden än att försöka min/max-optimera marginalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag lagar det mesta från grunden jag med, trots att jag äter balanserat, det har inget med vad man äter att göra utan med inställning. Du slipper definitivt inte alla E-ämnen bara för att du lagar maten själv, hur skulle det gå till menar du? E-ämnen är ju inte nödvändigtvis någonting farligt heller så varför skulle du vilja undvika det?

Vad är människan gjord för att äta egentligen? Innan vi började äta animaliskt åt vi mest vegetabiler. Det pratas ju även en hel del om att mjöl skall ha varit vanligt förekommande riktigt länge.

Du har helt rätt om e-ämnen, tex syre är E948, C-vitamin är E300 och lycopen (rött karoten i tomat, vattenmelon, papaja, etc) är E160d. Den generella E-nummer-fobin är ytterst fånig.

Angående "naturlig" föda så är mjöl/bröd kanske 30000 år gammalt, vilket kan låta mycket, men inte vägt mot att människan funnits i 100M år. Någon evolution på 30k år för att anpassa oss till spannmål har med all rimlighet inte skett. Uppenbarligen kan vi äta det då det varit ganska centralt i vår diet i tusentals år nu, men är det naturligt? Utan några konkreta vetenskapliga underlag så skulle jag utifrån det jag läst och erfarit säga att vi mår mycket bättre utan det. Vegetabilier och rimlig mängd kött täcker alla våra näringsbehov mer än nog.

Edit: Blev rättad av Nioreh83 om mitt ute-och-cyklar-påstående om människans ålder. 200k år ska det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Den tid på dygnet du presterar och mår som bäst. Enkelt men effektivt och man behöver bara svara på frågan: morgonmänniska eller kvällspigg?

Skrivet av croon:

Det är inte många faktorer som gör att kroppen vet vad klockan är, mer än sol/D-vitamin/etc. Således, tiden på dygnet spelar inte så stor roll. Som någon sagt tidigare, en faktor är när du själv känner dig starkast/mest peppad, vilket då ger bättre resultat. Det finns gamla rön som sagt att det är bättre att träna på morgonen, då man oftast har högre värden av growth hormones då och högre insulinkänslighet. Det har dock aldrig haft att göra med att det är morgon eller inte, utan snarare när du vaknar så har du inte ätit på ~12 timmar, och har således "fastat". Betänk ordet för frukost på engelska: "break fast".
Källor:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC329619/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11147801

Mitt tips är antingen att göra det innan din dags första mål och äta efter träningen, eller bara göra det när på dagen det funkar för dig. Det är magnituder mer viktigt att hitta ett schema som du kan bibehålla i längden än att försöka min/max-optimera marginalerna.

Härligt att höra

Ja tyvärr har jag fått höra väldigt mkt att man ska träna på morgonen.

Men dock så tycker jag hittills att morgon passen har varit skönast!
Inte nog med det så tycker jag att man får en skön känsla resten av dagen.

tack för svaren.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Härligt att höra

Ja tyvärr har jag fått höra väldigt mkt att man ska träna på morgonen.

Men dock så tycker jag hittills att morgon passen har varit skönast!
Inte nog med det så tycker jag att man får en skön känsla resten av dagen.

tack för svaren.

Jag avundas dig som kan sätta igång kroppen under morgontimmarna. En annan är seg som sirap ;).

Det är lätt att folk överkomplicerar det här med träning och kost. Men i grund och botten är det simpelt, om man inte elitsatsar, dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Du har helt rätt om e-ämnen, tex syre är E948, C-vitamin är E300 och lycopen (rött karoten i tomat, vattenmelon, papaja, etc) är E160d. Den generella E-nummer-fobin är ytterst fånig.

Precis min åsikt.

Skrivet av croon:

Angående "naturlig" föda så är mjöl/bröd kanske 30000 år gammalt, vilket kan låta mycket, men inte vägt mot att människan funnits i 100M år. Någon evolution på 30k år för att anpassa oss till spannmål har med all rimlighet inte skett. Uppenbarligen kan vi äta det då det varit ganska centralt i vår diet i tusentals år nu, men är det naturligt? Utan några konkreta vetenskapliga underlag så skulle jag utifrån det jag läst och erfarit säga att vi mår mycket bättre utan det. Vegetabilier och rimlig mängd kött täcker alla våra näringsbehov mer än nog.

Ja det är just det. De flesta rapporter jag läst om ämnet verkar ju hävda att vi har bara varit köttätare av rang sedan 70 000 år tillbaka och det är ju inte heller någon längre tid i sammanhanget. Även om de pratar om att vi förmodligen ätit kött betydligt längre än så handlar det inte alls om en större del i dieten. Sanningen verkar vara att vi historiskt alltid ätit allt vi kommer över med fokus på vegetabiler. Det jag ställde mig frågande till var varför en diet med fett och kött skulle vara mer naturlig än mjöl osv, båda är relativt moderna påfund.

Mycket forskning idag visar ju dessutom på vinster med att äta inget kött alls och begränsat med animaliska produkter i allmänhet och att äter man bara tillräckligt med diversifierat inom vegetabilerna så täcks näringsbehovet då med så med det resonemanget är ju köttätandet onödigt det med. Speciellt när mer och mer forskning verkar tyda på negativa effekter i tarmsystemet av vad många idag tänker sig är ett normalt intag av rött kött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Angående "naturlig" föda så är mjöl/bröd kanske 30000 år gammalt, vilket kan låta mycket, men inte vägt mot att människan funnits i 100M år. Någon evolution på 30k år för att anpassa oss till spannmål har med all rimlighet inte skett.

Så du menar att vi samexisterade med dinosaurier? Så jäkla gammal är inte människan.

Sen har vi nordeuropeer utvecklat möjligheten att dricka mjölk i vuxen ålder för inte mer än 10000 år sedan. Så det är inte alls ett orimligt antagande.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Kalorirestriktion under längre tid (klassisk bantning) leder till en lägre ämnesomsättning. Om man vill kalla det svältläge.
Däremot, vid periodisk fasta blir det motsatt effekt, högre ämnesomsättning.
https://intensivedietarymanagement.com/caloric-reduction-vs-f...

Studier på ämnet säger annorlunda. Se mitt svar nedan:
Det är svårare än så, eftersom det bortser från hormonell påverkan av hur kalorierna används.
Tidigare i tråden länkade jag en metastudie som visar att lowcarb-dieter är mer effektiva vid viktnedgång, trots samma kalorimängd. Men det finns fler studier som visar samma.

Grovt förenklat går det att förklara med följande:
kolhydratstät kost -> högt blod socker -> insulinpåslag
Insulin är ett fettinlagrande hormon.

Men, givet tillräckligt få kalorier kan alla dietval leda till en viktnedgång.

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.p...

Sant, det tillkommer lite vetenskap, men man bör starta med vad jag skrev för det är tillräckligt om man inte ska tävla etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

och jag har gått ner 15kg på 3 veckor det är fan bra + jag ute och går 1-2 timmar om dagen varje dag allså utan att fuska. slutat dricka massa coca cola och massa godis. dricker mkt vatten och ser över vad man äter. viktigaste är ju att röra på sig / motionera mycket regelbundet

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.