Köpa ny - laga - eller kompromissa?

Permalänk

Köpa ny - laga - eller kompromissa?

Hej, jag har en dator som det varit en del strul med.
Bakgrundsinfo/problematik: Jag trodde först att det var grafikkortet eftersom det var strul med bilden, blev svart och datorn frös, hängde sig, ibland kom varken ikoner eller mus upp - allt i väldigt varierat utbud och kom och gick fläckvis. Jag bytte dock ut grafikkortet nyligen och insåg att viss problematik kvarstod, väldigt långt ifrån allt. Men t.ex. om jag kör en video på andra skärmen via youtube eller twitch kan ljudet lagga, och det ser lite skumt ut när jag tabbar mellan spel och dylikt. Antar att det var modekortet som är paj egentligen och grillade mitt förra grafikkort. Mikrofoningången fungerar inte. Ibland hänger sig vid uppstart. köpt 2012-01-04

Set-up:
MSI P67A-G45 B3, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX, SATA 6Gb/s, U
Intel® Core i5-2500K Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3
NYA Grafikkortet: Zotac Geforce GTX 750ti
Corsair SSD Force Series 3, 90GB
Seagate Barracuda 7200.12 1TB

Min fråga nu är: är det värt att försöka laga datorn eller bättre att köpa en helt ny? Har en budget med tak på 10.000 kr.
- Alternativen då är att jag lagar datorn, och funderar på att köpa en gaming-laptop jag kan ta med till min "särbo", räcker pengarna ens till en vettig speldator? (Om jag håller mig till lol, dota, och starcraft2)
- Bara lagar datorn
- Köper en helt ny dator; i så fall, är det någon stor skillnad på i5-6400 och i5-6500? Eller måste man ha någon Skylake?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Pizzakrydda:
Finns ju några delar. Men du får en väldigt bra dator för 10k i dagsläget. Inget highend men det går en bit. Försök ha kvar processor mobo med mera 1 år till. Köp kanske en ny gpu nu då 750ti inte är på topp.
Annars finns många alt som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pizzakrydda:

Hej, jag har en dator som det varit en del strul med.
Bakgrundsinfo/problematik: Jag trodde först att det var grafikkortet eftersom det var strul med bilden, blev svart och datorn frös, hängde sig, ibland kom varken ikoner eller mus upp - allt i väldigt varierat utbud och kom och gick fläckvis. Jag bytte dock ut grafikkortet nyligen och insåg att viss problematik kvarstod, väldigt långt ifrån allt. Men t.ex. om jag kör en video på andra skärmen via youtube eller twitch kan ljudet lagga, och det ser lite skumt ut när jag tabbar mellan spel och dylikt. Antar att det var modekortet som är paj egentligen och grillade mitt förra grafikkort. Mikrofoningången fungerar inte. Ibland hänger sig vid uppstart. köpt 2012-01-04

Set-up:
MSI P67A-G45 B3, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX, SATA 6Gb/s, U
Intel® Core i5-2500K Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3
NYA Grafikkortet: Zotac Geforce GTX 750ti
Corsair SSD Force Series 3, 90GB
Seagate Barracuda 7200.12 1TB

Min fråga nu är: är det värt att försöka laga datorn eller bättre att köpa en helt ny? Har en budget med tak på 10.000 kr.
- Alternativen då är att jag lagar datorn, och funderar på att köpa en gaming-laptop jag kan ta med till min "särbo", räcker pengarna ens till en vettig speldator? (Om jag håller mig till lol, dota, och starcraft2)
- Bara lagar datorn
- Köper en helt ny dator; i så fall, är det någon stor skillnad på i5-6400 och i5-6500? Eller måste man ha någon Skylake?

Tack på förhand!

Om du anser att du klarar dig med din nuvarande processor och klarar dig utan överklockning så kan du köpa något av dessa moderkort om det är det som är trasigt och behålla datorn som den är i övrigt http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/188762-asus_h... http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/182538-asus_h... eller http://cdon.se/hemelektronik/asus-h61m-g-p35984701?utm_source... du kan även försöka få tag på ett lite bättre moderkort med p67, z68 eller z77 begagnat för att få ett moderkort som klarar av överklockning på processorn (detta är det enda z77 moderkortet som finns tillgängligt nytt http://www.ginza.se/Product/1106244/?ref=prisjakt )

Om du har en gammal ssd eller hårddisk som börjar ge sig kan det också skapa frysningar och problem vid uppstart
Om du har ett äldre nätagg av billigare modell kan det också börja ge sig och ha sönder andra komponenter

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Svårt att bedöma dina delars och dators status utifrån given information.

Har du gjort grundläggande felsökning?
Dvs:
-Kopplat bort oviktiga delar
-kört memtest86+
-Osv

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

@b3h4ppyn0w: tack för input, modekortet verkade väldigt slut bara. Har nog gått ur sortimentet.

Permalänk
Medlem

hmm, kolla om du får samma problem med dvi kablen intryckt i moderkortet, dvs det integrerade grafikkortet på cpun.
om det funkar då så kan det vara nätdelen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Detta problem du beskriver är med stor chans ditt nätaggregats fel.

Vad är det för nätaggregat?

Med tanke på vad du har för gpu skulle jag inte köpa allt nytt. Om du inte behöver en till dator.

Jag had lagt dina pengar på en ny ssd och grafikkort och skärm å headset. Å sparat resten till framtida uppgraderingar. Beroende på vad du spelar såklart.

Permalänk
Entusiast

Hmmm, om nu komponenterna du har fungerade som de skulle så skulle jag ju rekommendera att behålla precis allting eftersom det fortfarande är riktigt bra grejor.

Jag tycker också att du skall köra till exempel Memtest86+, minnen kan ställa till med en jäkla massor konstiga problem.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Pizzakrydda: ändrade mitt förra inlägg.
Hittade några andra billiga modeller som finns tillgängliga nya, detta fanns i lager för några dagar sedan när jag rekommenderade det för en annan så kopierade den länken utan att kolla lagerstatus

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av DST:

hmm, kolla om du får samma problem med dvi kablen intryckt i moderkortet, dvs det integrerade grafikkortet på cpun.
om det funkar då så kan det vara nätdelen.

Fått den här inputen också, men jag har inga ingångar på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Qwal:

Detta problem du beskriver är med stor chans ditt nätaggregats fel.

Vad är det för nätaggregat?

Med tanke på vad du har för gpu skulle jag inte köpa allt nytt. Om du inte behöver en till dator.

Jag had lagt dina pengar på en ny ssd och grafikkort och skärm å headset. Å sparat resten till framtida uppgraderingar. Beroende på vad du spelar såklart.

Nätaggregatet alltså? Första gången jag hör det, och det påverkar så att datorn hänger sig alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Hmmm, om nu komponenterna du har fungerade som de skulle så skulle jag ju rekommendera att behålla precis allting eftersom det fortfarande är riktigt bra grejor.

Jag tycker också att du skall köra till exempel Memtest86+, minnen kan ställa till med en jäkla massor konstiga problem.

Okej, får försöka köra igenom en memtest. Jag vill bara inte riskera att man köper en ny del, och sen ballar det ur i alla fall och jag praktiskt taget köper en ny datorn ändå. Då känns det bättre att vara nollställd med ny garanti, nya delar osv.

Skickades från m.sweclockers.com