Permalänk
Medlem

Intressant tråd.

Det jag kan konstatera är att miljörörelsen fått för sig att dubbdäck är boven i att det är dålig luft i städer (Vilket är fel. Dubbdäck orsakar rätt stora partiklar, medans den stora boven. disel orsakar en jävla massa små partiklar som orsakar smog och dålig luft).

Med det klimat vi har i Sverige nu med stora delar av landet som får snö någon gång under året som smälter, fryser på och att det kan regna på snö/is gör att det är helt vansinne att köra runt med friktionsdäck istället för dubbar.

Om man ska köra friktionsdäck får man räkna med att ställa bilen när det råder halka. Tyvärr gör inte folk det utan ligger istället i diket eller kör 50 på 120 väg.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Intressant tråd.

Det jag kan konstatera är att miljörörelsen fått för sig att dubbdäck är boven i att det är dålig luft i städer (Vilket är fel. Dubbdäck orsakar rätt stora partiklar, medans den stora boven. disel orsakar en jävla massa små partiklar som orsakar smog och dålig luft).

Med det klimat vi har i Sverige nu med stora delar av landet som får snö någon gång under året som smälter, fryser på och att det kan regna på snö/is gör att det är helt vansinne att köra runt med friktionsdäck istället för dubbar.

Om man ska köra friktionsdäck får man räkna med att ställa bilen när det råder halka. Tyvärr gör inte folk det utan ligger istället i diket eller kör 50 på 120 väg.

Har kört med många dubbdäck som bitit sämre på is än friktionsdäcken jag har idag (nokian hakka R2). Har du egen erfarenhet av moderna friktionsdäck?

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kaine_Uro:

Vad har du för däckdimension då?

Jag har 205/60 R16 vintertid... och 1000 kr per däck, inklusive omläggning fick jag ge hos Volvo. Michelin blev det den här säsongen. Alltid kört med Gislaved Nordfrost tidigare.

EDIT: Dubbat givetvis...

Vad tycker du om Gislaveds Nordfrost då? Är det dubb eller M&S?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu har du fått nåt om bakfoten...

M&S betyder att det är vinterdäck, inte att det är dubbfria däck (dubbdäck är också M&S).

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Shimonu: Nja, det var ju lite nojigt men bilen var i hyfsat skick. Kunde köra från platsen men det var inte lönt att laga den.
Lyckades köpa en ny bil i söndags, riktigt kap. Dock inga lyxdäck hängde med bilen, men det var 4x sommar 4x M&S. Samtliga från Gislaved.

Ingen uppfattning om det är bra bildäck eller ej. Har dock inte åk av vägen än och har kört ca 50mil hittills.

Är de hyfsat nya med bra mönsterdjup och skick så är det antagligen okej däck.

En gång i tiden var det Gislaved som var kungar på dubbade vinterdäck (bättre än Nokian), men Continental köpte upp dem för att få know-how. Vet inte riktigt vilken kvalité Gislaveds däck håller idag....

/mats

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Nu var det just Hakkapeliitta 8 vi pratade. 255/35/19 är mina vinterdäck.

Hakkapeliitta 8 i 205/60/16 går på 6000:- för bara däcken, så även dom är dyrare än de 5000:- som @HiGrip nämnde.

Hade en BMW ett tag som det skulle vara 19" lågprofil till. Förutom att däcken var hutlöst dyra så minns jag att det inte fanns någon komfort så fort man kom utanför racingbanan.

Skrivet av DavidtheDoom:

Har endast kört lånebil/företagsbil med odubbat. Dubbat på mina privata.

Gislaveds däck har jag tyckt varit bra. Kan väl inte direkt säga att jag upplever någon större skillnad nu med dessa däcken... är det blankis så är snökedjor eller riktiga isdäck det enda som gäller.

Skrivet av hoski:

Nu har du fått nåt om bakfoten...

M&S betyder att det är vinterdäck, inte att det är dubbfria däck (dubbdäck är också M&S).

Alla vinterdäck ska vara märkta med "M&S" (M+S, M.S, M-S, MS eller Mud and Snow) men det finns även däck med denna märkning som ej är godkända som vinterdäck.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Hade en BMW ett tag som det skulle vara 19" lågprofil till. Förutom att däcken var hutlöst dyra så minns jag att det inte fanns någon komfort så fort man kom utanför racingbanan.

Jag är fortfarande tillräckligt ung för att värdera körglädjen högre än komforten. Glidig lyxsedan får det bli när jag är gammal, tills dess är det stötig sportcoupé som gäller

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jag är fortfarande tillräckligt ung för att värdera körglädjen högre än komforten. Glidig lyxsedan får det bli när jag är gammal, tills dess får det vara lite stötigt

Det blir ju inte per automatik roligare att köra bara för att det blir stötigt. På alla lite sämre vägar får du snarare sämre väghållning. Vägar som är roliga att köra på tycker jag sällan har så bra asfalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rattnalle:

Det blir ju inte per automatik roligare att köra bara för att det blir stötigt. På alla lite sämre vägar får du snarare sämre väghållning. Vägar som är roliga att köra på tycker jag sällan har så bra asfalt.

Nu har jag inte påstått att stötigt = roligt. Menar att rolig sportcoupé med hårda och låga dämpare blir stötigt, och det är en smäll man får ta.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nu har jag inte påstått att stötigt = roligt. Menar att rolig sportcoupé med hårda och låga dämpare blir stötigt, och det är en smäll man får ta.

Det jag var ute efter är snarare att svenska vägar där en sådan bil gör sig bra oftast är ganska tråkiga vägar.

2-3" skillnad i fälgstorlek är knappast avgörande för vägegenskaperna på en i övrigt normal bil heller. Det är så mycket mer som begränsar även om bilen har sportchassi i form av lite styvare dämpning och andra mindre trimningar.

Utseendet är en annan femma. Där finns det inga genvägar. Smaken är också kluven.

Själv kör jag S80 med 15"are och hade gärna haft det ännu följsammare. Satt 19"-are och sänkfjädrar på när jag köpte bilen och om något går det att köra fortare nu eftersom bilen sväljer dåligt underlag bättre utan att påverka vart jag är på väg.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nu var det just Hakkapeliitta 8 vi pratade. 255/35/19 är mina vinterdäck.

Hakkapeliitta 8 i 205/60/16 går på 6000:- för bara däcken, så även dom är dyrare än de 5000:- som @HiGrip nämnde.

Jag köpte mina 205/55 R16 hos Däck365, nu ligger dom på 1218kr/st så dom landar på 5072:- med återvinningsavgift och frakt. Så dom kostar ungefär exakt det jag nämnde, sen om du kollar andra dimensioner är det irrelevant.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Har kört med många dubbdäck som bitit sämre på is än friktionsdäcken jag har idag (nokian hakka R2). Har du egen erfarenhet av moderna friktionsdäck?

Grymma däck. Körde i 20cm tung nysnö i tisdags (Göteborgstrakten). Det var nästan som att köra på räls.

Och isgreppet ska vara suveränt (för att vara dubbfritt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rattnalle:

Det jag var ute efter är snarare att svenska vägar där en sådan bil gör sig bra oftast är ganska tråkiga vägar.

2-3" skillnad i fälgstorlek är knappast avgörande för vägegenskaperna på en i övrigt normal bil heller. Det är så mycket mer som begränsar även om bilen har sportchassi i form av lite styvare dämpning och andra mindre trimningar.

Utseendet är en annan femma. Där finns det inga genvägar. Smaken är också kluven.

Nu är det dels för utseendets skull jag har stora fälgar, men även för bredden...främst på sommaren då. 431 hästar (BMW M4) som ska ner i backen vill ha bra grepp...även om jag inte direkt kör på långa vägar i närheten av bilens potential.
Det finns inte på kartan att ha små fälgar på en sån bil
Nackdelen är att däcken kostar över 4000:-/st.

Visa signatur

///M4

Permalänk

undvik pirelli alla fall, sämsta dubbdäck som existerar..
Visst stannar dom bra men spinner när man ska iväg och glider väldigt lätt på vägarna

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

undvik pirelli alla fall, sämsta dubbdäck som existerar..
Visst stannar dom bra men spinner när man ska iväg och glider väldigt lätt på vägarna

Tydligen så lossnar dubben rätt fort har jag hört på dem nokia hakka vinner i princip alltid så det blir mina nästa vinterdäck

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

Vinterdäck = Nokian & Hankook

Sommar = Continental & Michelin

R-däck = Toyo proxes & Pirelli ev dunlop

Drift-däck = Nankang

Så kör jag

Permalänk
Medlem

@hoski: Olika prioriteringar helt enkelt

Ang. Gislaved så har jag sådana på min bil som vinterdäck. Tillverkningsdatum typ 06 men jag tycker de biter bra än, med 6-7 mm mönster kvar och bara någon enstaka dubb som saknas. Väldigt spårsäkra och trygga i snö.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk

Kör med Nokian Hakka R dubbfria på s8an och jag är mycket nöjd

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rattnalle:

@hoski: Olika prioriteringar helt enkelt

Olika prisklasser snarare...till en S80 skulle jag inte lagt såna summor på hjulen heller
Gissar att du inte smackar på Michelin Pilot Super Sport på sommaren.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

I år valde jag Nokian WR D4, ett europeiskt dubbfria däck.
Jag valde europeiskt för att jag bor i Skåne. Finns knappt snö här, och jag kör till 70% motorväg och 25% stad så där är alltid plogat. Europeiska ska vara stabilare i högre fart vilket passar min frekventa körning på motorväg bra.

Just WR D4 är en ny modell för i år och ska tydligen vara första vinterdäcken med A-klassad bränsleförbrukning. Väldigt tysta är dom också.

Permalänk

Några generella rekommendationer:

1. Är bilen konstruerad för och levereras med sk. Run-Flat Tyre (RFT) sommardäck, så försök hitta vinterdäck som också är av RFT-typ. Inte så mycket för den ökade risken vid punktering, utan mer för att bilens köregenskaper förändras enormt vid byte till icke-däck: ökad spårkänslighet, dragning i sidled vid acceleration/inbromsning, osv. Gäller framför allt vid byte till vinterdäck som är av betydligt mjukare gummiblandning.

2. Använd samma däckdimension(er) som ingår i bilens heltypsgodkännande, dvs. levereras bilen med lågprofils-sommardäck, så försök hitta vinterdäck i samma dimension(er). Den tidigare regeln att vinterdäck ska vara smala med hög profil gäller inte vid normal körning i lagliga hastigheter, utan har mest effekt i kombination med spikdubb på isiga skogsrallysträckor.

Slutsats: Om bilen konstruerats för exempelvis dimensionerna 225/45 R17 och 235/40 R18 och levereras med RFT, så uppnås bäst väggrepp även på vintern genom att använda samma dimension(er) och däckspecifikation. Om man föredrar dubb eller ej är en smaksak, givetvis ökar dubben säkerhetsmarginalerna vid körning på isiga vägar, men är samtidigt sämre på barmark.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liljestig:

1. Är bilen konstruerad för och levereras med sk. Run-Flat Tyre (RFT) sommardäck, så försök hitta vinterdäck som också är av RFT-typ. Inte så mycket för den ökade risken vid punktering, utan mer för att bilens köregenskaper förändras enormt vid byte till icke-däck: ökad spårkänslighet, dragning i sidled vid acceleration/inbromsning, osv. Gäller framför allt vid byte till vinterdäck som är av betydligt mjukare gummiblandning.

2. Använd samma däckdimension(er) som ingår i bilens heltypsgodkännande, dvs. levereras bilen med lågprofils-sommardäck, så försök hitta vinterdäck i samma dimension(er). Den tidigare regeln att vinterdäck ska vara smala med hög profil gäller inte vid normal körning i lagliga hastigheter, utan har mest effekt i kombination med spikdubb på isiga skogsrallysträckor.

Slutsats: Om bilen konstruerats för exempelvis dimensionerna 225/45 R17 och 235/40 R18 och levereras med RFT, så uppnås bäst väggrepp även på vintern genom att använda samma dimension(er) och däckspecifikation. Om man föredrar dubb eller ej är en smaksak, givetvis ökar dubben säkerhetsmarginalerna vid körning på isiga vägar, men är samtidigt sämre på barmark.

Källhänvisning till dina påståenden vore på sin plats.

Man riskerar inte att få onödigt dåligt grepp om man följer specen. Men att man alltid får bäst grepp med specade dimensioner tror jag inte en sekund på.
Bredare däck ger bättre grepp på packad snö, tack vare större kontaktyta. Och smalare bättre i djupare snö och slask.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Olika prisklasser snarare...till en S80 skulle jag inte lagt såna summor på hjulen heller
Gissar att du inte smackar på Michelin Pilot Super Sport på sommaren.

Det är inte en bil som inbjuder den sortens körning att den sortens hjul fyller en funktion till att börja med. På en komfortbil är hög profil helt rätt oavsett prisklass

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av liljestig:

Att det bara är vettigt med smalare däck på rallybilar i skogen vore ju trevligt att få nån form av källa på. Koenigsegg som inte är jordfräsar som kör runt i bark byter ju till smalare bakdäck på vintern. Från 12.5" breda till 9.5" som är en minskning med 25%

Skulle man räkna på det finns det mest troligen ingen generell regel.
För det blir i slutändan
Bredare däck -> större friktionsyta
Smalare däck -> högre tryck
Båda ger positiv inverkan på greppet, men vilken som ger bäst beror på fordonet, friktion, hastighet, hur löst underlaget är osv.

Permalänk
Medlem

Hur usla är åretruntdäck som ofta sitter på SUV-betonade bilar? Jag har köpt en bil bestyckad med Cooper Discoverer S/T Maxx. Hittar inga ordentliga tester annat än hicks på offroadforum i USA.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hur usla är åretruntdäck som ofta sitter på SUV-betonade bilar? Jag har köpt en bil bestyckad med Cooper Discoverer S/T Maxx. Hittar inga ordentliga tester annat än hicks på offroadforum i USA.

I praktiken är åretruntdäck bara ett annat namn på friktionsdäck av europeisk modell. De är betydligt sämre på sommaren än riktiga sommardäck och når inte riktigt fram på vintern heller, speciellt inte i halka och snö.

Så det korta svaret på din fråga är "skräp"

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Som föregående skribent "skräp" för vardagsbilen

Vi har det på vår Defender och den används bara några gånger per år när det är jakt, skönt med flak i aluminium när man kör blodiga vildsvin. Och den körs inte med i några högre hastigheter.
Men gummit blir hårt som satan på vintern och mjukt som sötlakrits på sommaren...
Enda fördelen är att det är billigare med endast en uppsättning däck och att man slipper förvara en extra uppsättning däck av dimensionen "jätte-stora".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Som föregående skribent "skräp" för vardagsbilen

Vi har det på vår Defender och den används bara några gånger per år när det är jakt, skönt med flak i aluminium när man kör blodiga vildsvin. Och den körs inte med i några högre hastigheter.
Men gummit blir hårt som satan på vintern och mjukt som sötlakrits på sommaren...
Enda fördelen är att det är billigare med endast en uppsättning däck och att man slipper förvara en extra uppsättning däck av dimensionen "jätte-stora".

Men använder ni den bara några gånger per år finns risken att däcken alltid är dåliga. Jag har fått lära mig att däck som inte använts på länge får en yta som behöver slitas bort innan de blir ok grepp. Dock påstår jag inte att åretruntdäck är bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men använder ni den bara några gånger per år finns risken att däcken alltid är dåliga. Jag har fått lära mig att däck som inte använts på länge får en yta som behöver slitas bort innan de blir ok grepp. Dock påstår jag inte att åretruntdäck är bra.

Det är säkert sant, men de kommer du inte ifrån vilka däck du än har? Och hur länge är länge?
Bilen används kanske en gång i månaden, lite oftare under jaktsäsong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Det är säkert sant, men de kommer du inte ifrån vilka däck du än har? Och hur länge är länge?
Bilen används kanske en gång i månaden, lite oftare under jaktsäsong

Ne alla däck blir ju sämre av det menade bara att man inte ska döma ut dom pga dåligt grepp om man alltid kör på dom med dålig förhårdnad yta. Men kör ni bilen en gång i månaden eller oftare vet jag inte om de hinner bli så dåliga det är ju mer när man plockar fram dom efter vinter/sommar sesong.
När jag var 18 och fattig/snål köpte jag åretruntdäck till bilen från Goodyear och jag fick faktiskt bättre grepp på vintern med dom än med dubbdäcken (dock budget märke som var slitna) Så i nödfall fungerar dom men nu kör jag alltid dubb.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb