Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

När jag var 18 och fattig/snål köpte jag åretruntdäck till bilen från Goodyear och jag fick faktiskt bättre grepp på vintern med dom än med dubbdäcken (dock budget märke som var slitna) Så i nödfall fungerar dom men nu kör jag alltid dubb.

Fast bättre grepp än kassa och slitna dubbdäck säger inget.
Den enda sträcka jag skulle kunna tänka mig att köra med dåliga däck är hemifrån till däckverkstan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Fast bättre grepp än kassa och slitna dubbdäck säger inget.
Den enda sträcka jag skulle kunna tänka mig att köra med dåliga däck är hemifrån till däckverkstan.

Skickades från m.sweclockers.com

Det säger att folk som säger "är det inte dubb i däcken är de skräp" har fel och det finns lägen där dubbfritt kan slå dubb.
Man ska aldrig köra med dåliga däck utan då ser man till att fixa dom långt innan de blir dåliga,Inte göra som vissa och vänta tills det är exakt 1,6mm/3mm. Kan ju likagärna va på väg till däckverkstaden ett barn/älg/bil hoppar ut framför dig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det säger att folk som säger "är det inte dubb i däcken är de skräp" har fel och det finns lägen där dubbfritt kan slå dubb.

Om du med lägen menar när man jämför dubbfritt mot ett utslitet däck så är du ju bara för skön

I vissa lägen går det fortare att gå tre mil till jobbet istället för att ta bilen. Menar ju då givetvis när bilen är så sliten att den inte startar och man måste putta den.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

skrev tidigare i tråden att mina dubbfria fungerade felfritt men fick lära mig när halkan kom att om man kör med dessa däck året runt så tappar de sina egenskaper och smälter ihop av värmen på sommaren så nu när vintern kom fick de bli 4 nya dubbdäck för att köra ihjäl sig! mitt tips är 2 uppsättningar med hjul helt enkelt för vid värme på sommaren förstörs året runt däcken.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Om du med lägen menar när man jämför dubbfritt mot ett utslitet däck så är du ju bara för skön

I vissa lägen går det fortare att gå tre mil till jobbet istället för att ta bilen. Menar ju då givetvis när bilen är så sliten att den inte startar och man måste putta den.

Jag har varit med om folk som påstår att slitna dubbdäck är bättre än nya dubbfria oavsett kvalitet (modell och tillverkare) på dubbdäcken och de dubbfria. De är inte så värdelösa som det verkar om man läser trådar som denna. Men jämför man liknande kvalitet och slitnadsgrad på både dubb och dubbfritt bör de dubbade vara bäst i alla fall på is. Och jag kör själv alltid med dubb på vinter nu för tiden jag är inte dum.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb