Elite Dangerous skippar inledningsvis Oculus Rift och fokuserar på Steam VR

Permalänk
Melding Plague

Elite Dangerous skippar inledningsvis Oculus Rift och fokuserar på Steam VR

Med två stora VR-aktörer på marknaden finns risken för att spelmarknaden ska bli fragmenterad. Nu går utvecklarna bakom Elite: Dangerous ut med att de fokuserar på Steam VR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som det finns stor risk för att VR inte kommer slå igenom. Med tanke på dom priser så lär knappat mer än en handfull köpa fler än ett VR set.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Om det skulle vissa sig att pengar har bytt händer så kommerr jag inte ha någonting att göra med varken valve eller Elite någonsin igen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det här är nog bara början.
Att vara early adopter är lite av en risk för sånt här. Eventuellt står vi med en aktör kvar så småningom eller att de utvecklar en standard till nästa generation. Fram tills dess riskerar man att äga en produkt som blir "värdelös" rätt snart.

Värdet i att köpa första generationen ligger väl snarare i att få vara först på bollen och leka.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nautilus011:

Känns som det finns stork risk för att VR inte kommer slå igenom. Med tanke på dom priser så lär knappat mer än en handfull köpa fler än ett VR set.

Absolut inte 2016 men om priserna går ner i framtiden så är det mycket möjligt.
Men sådana här splittringar hjälper ju inte precis...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Går ju köra Elite Dangerous redan idag genom Steam VR på en Oculus DK2 med 0.8 drivare. Gjorde jag senast i går. Så helt inkompatibelt är det inte i fall man har och satsar på Oculus.

Permalänk

"Elite Dangerous skippar Oculus Rift" lite klickbait endå får jag säga för "skippar" gör dom ju inte.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

" Right now, we've chosen to focus on SteamVR. We haven't cut an exclusivity deal with any VR manufacturer, and we're still working with Oculus on Rift support." Andreas...Hur får du detta till att Elite Dangerous skippar Oculus Rift? Dessutom har de ju redan support för utvecklingskit som släppts hittills?

Permalänk
Medlem

Nu tycker inte jag heller att det låter som att de "skippar" Oculus Rift, mer som att de ger stöd för eventuella extrafinesser som Steam VR kan tänkas ge. Sen är det som redan påpekats en väldigt liten marknad för VR just nu, inte många som kommer köpa de dyra enheterna som kommer nu. Så om ett par år kommer nog Elite ha stöd för alla större aktörer är min gissning.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Det här stämmer ju inte överhuvudtaget. David Braben säger det själv:

"There is no deal to release #EliteDangerous on #SteamVR first. We continue to work closely with #Oculus. Ignore the #Clickbait."

https://twitter.com/DavidBraben/status/690534295887282176

Lite bättre research nästa gång?

Förtydling + Citat
Permalänk
Inaktiv

Elite Dangerous skippar Oculus Rift och fokuserar på Steam VR

Den som bestämt sig för att satsa på Oculus Rift ska dock inte tappa hoppet helt. I en uppföljande kommentar berättar Zac Antonaci att de fortsatt samarbetar med Oculus och att stöd för deras Rift-headset inte ska uteslutas.

va? nu får ni bestämma er.

fan vad SweC har gått nedför sedan sammarbetet (uppköp?) av fz.se, verkligen åt fel håll..

Permalänk
Medlem

Hmm, SteamVR har väl ändå stöd för Oculus Rift? Jag har nog inte sett något som tyder på att VR-marknaden kommer bli fragmenterad, tvärt om verkar alla intresserade av att så inte ska bli fallet...

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Swebladet.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av krilleeee:

"Elite Dangerous skippar Oculus Rift" lite klickbait endå får jag säga för "skippar" gör dom ju inte.

Skrivet av ArtMan:

" Right now, we've chosen to focus on SteamVR. We haven't cut an exclusivity deal with any VR manufacturer, and we're still working with Oculus on Rift support." Andreas...Hur får du detta till att Elite Dangerous skippar Oculus Rift? Dessutom har de ju redan support för utvecklingskit som släppts hittills?

Skrivet av Videoapan:

Nu tycker inte jag heller att det låter som att de "skippar" Oculus Rift, mer som att de ger stöd för eventuella extrafinesser som Steam VR kan tänkas ge. Sen är det som redan påpekats en väldigt liten marknad för VR just nu, inte många som kommer köpa de dyra enheterna som kommer nu. Så om ett par år kommer nog Elite ha stöd för alla större aktörer är min gissning.

Skrivet av Fireflash91:

Det här stämmer ju inte överhuvudtaget. David Braben säger det själv:

"There is no deal to release #EliteDangerous on #SteamVR first. We continue to work closely with #Oculus. Ignore the #Clickbait."

https://twitter.com/DavidBraben/status/690534295887282176

Lite bättre research nästa gång?

Skrivet av anon40704:

Elite Dangerous skippar Oculus Rift och fokuserar på Steam VR

Den som bestämt sig för att satsa på Oculus Rift ska dock inte tappa hoppet helt. I en uppföljande kommentar berättar Zac Antonaci att de fortsatt samarbetar med Oculus och att stöd för deras Rift-headset inte ska uteslutas.

va? nu får ni bestämma er.

fan vad SweC har gått nedför sedan sammarbetet (uppköp?) av fz.se, verkligen åt fel håll..

Det fanns inte plats för att ta upp alla detaljerna i rubriken, det jag syftade på där var att de skippar officiellt stöd för Oculus Rift inledningsvis, hade blivit en lång rubrik om jag tagit med allt där I artikeltexten klargör jag att de inte utesluter fullt stöd längre fram. De jobbade själva aktivt på stöd för Oculus Rift fram till SDK version 0.6, därför finns det demonstrationer av spelet tillsammans med just Oculus Rift från tidigare.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Thursday: Ja här är det Frontier som själva ska fokusera på officiellt stöd för Steam VR och HTC Vive Pre med Elite: Dangerous, så det har ju inte med stöd mellan Steam VR och Oculus Rift att göra. Det kommer nog säkerligen att gå att spela spelet med Oculus Rift, men helhetsupplevelsen är kanske inte lika optimerad där som för HTC Vive Pre.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

trodde jag hade surfat in på aftonbladet av misstag.....

Vad har hänt med sweclockers? Senaste tiden har de inte kollat upp nyheterna de lägger upp..

Permalänk
Medlem

Vad är det som skiljer tillverkarnas tekniker förutom själva displayen och utformningen av headsetets.

Dem flesta jag känner till använder sig av någon form av ljuskänslig kristaller som reflekterar information om headsetets position i förhållande till mottagaren på skrivbordet.

Har varje tillverkare skrivit egen mjukvara för att behandla den informationen? Borde inte vara speciellt svårt att enas om en standard för behandla den typen av signaler.

Lite som att alla joysticks och rattar på marknaden oavsett utformning fungerar i alla spel och plattformar.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

På tal om fragmentering. Eftersom VR är någonting hel nytt, d.v.s. att det inte finns något gediget beprövat "best practices" eller större erfarenhet i branschen så vet ingen exakt hur man ska utforma VR spel på bästa sätt.

Med detta sagt tror jag att, som på mobilspel-sidan när den var ung, att indieutvecklare som testar massa olika spelstilar, tekniker, utföranden, kontrollschema m.m. vilket större utvecklare inte har råd att göra med sina stora titlar; kommer att skapa vägen för VRs framtid.

Dessa indieutvecklare kommer i största del använda Unrealengine och Unity som har stöd för flera VR headsets så fragmentering från och av indie för VR kommer inte att finnas antagligen. Samtidigt tror jag inte på att fragmenteringen av och från större utvecklare på VR sidan kommer att ha någon stor inverkan, iaf inte så länge mindre spelbolag och indie driver VR.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Spawnbadboy: Vad är det du inte tycker att vi har kollat upp? Den här nyheten baseras på ett uttalande från utvecklarna själva.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det fanns inte plats för att ta upp alla detaljerna i rubriken, det jag syftade på där var att de skippar officiellt stöd för Oculus Rift inledningsvis, hade blivit en lång rubrik om jag tagit med allt där I artikeltexten klargör jag att de inte utesluter fullt stöd längre fram. De jobbade själva aktivt på stöd för Oculus Rift fram till SDK version 0.6, därför finns det demonstrationer av spelet tillsammans med just Oculus Rift från tidigare.

Din förklaring är typ definitionen av click bait. Kapa halva nyheten och förklara resten i artikeln. M.a.o man måste klicka för att få veta vad det handlar om.

"Göran Persson körde full..." av glädje inför sitt nya barnbarn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@talonmas: Det var definitivt inte menat som click bait, jag ville bara sätta ihop en rubrik som förmedlar informationen utan att bli ohållbart lång. Men jag kan köpa att den kan misstolkas och vi modifierade den så att den förmedlar att de skippar stödet initialt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@talonmas: Det var definitivt inte menat som click bait, jag ville bara sätta ihop en rubrik som förmedlar informationen utan att bli ohållbart lång. Men jag kan köpa att den kan misstolkas och vi modifierade den så att den förmedlar att de skippar stödet initialt.

Personligen tycker jag att något i stil med "Elite Dangerous fokuserar inledningsvis på SteamVR" eller liknande hade varit ännu bättre. Men det kanske bara är jag.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Jag trodde de olika VR-lösningarna bara var en annorlunda form av bildåtergivare!? Varför inte lösa problemet via grafik-drivrutinerna eller är det massa annat som rörelsespårning som stökar till det?

Varför måste hårdvaran vara så specifikt anpassad till mjukvaran, är inte det ett recept på misslyckande?

Eller är det något jag inte förstår/missförstått?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Jag trodde de olika VR-lösningarna bara var en annorlunda form av bildåtergivare!? Varför inte lösa problemet via grafik-drivrutinerna eller är det massa annat som rörelsespårning som stökar till det?

Varför måste hårdvaran vara så specifikt anpassad till mjukvaran, är inte det ett recept på misslyckande?

Eller är det något jag inte förstår/missförstått?

De leverar skräddarsydd mjukvara för sina headsets för att kompensera förvrängning av både bild och ljusskala som följer av linserna, samt även mjukvara för spårning (och förutsägning ) av huvudrörelser och ge feedback på detta till spelet.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Thursday: Vi uppdaterade rubriken för att återspegla detta i stil med det du föreslog. Jag får ta på mig det, såg inte att rubriken kunde vara missledande när jag skrev den men det är bara korrigera och tänka på till nästa gång.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ZAIZAI: Samtliga VR-headsets fungerar enligt samma grundläggande principer, men hur utvecklare utnyttjar deras funktioner och speciella egenskaper baseras på utvecklarkiten (SDK:s). En utvecklare som har tagit fram stöd för ett VR-headset behöver bara anpassa det för att kunna köra det i grundläggande form på ett annat headset. Men för ett att verkligen dra nytta att dess speciella egenskaper så kräver det mer arbete, och det är väl det Frontier har valt att inte göra med Oculus Rift (inledningsvis). Sedan är det säkerligen så att spelutvecklare som jobbar hårt mot diverse deadlines ogärna lägger energi på två olika plattformar utan satsar på en och gör jobbet bra där, för att sedan lägga till stöd för konkurrenten när spelet lanserats med väl fungerande VR-stöd.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

De leverar skräddarsydd mjukvara för sina headsets för att kompensera förvrängning av både bild och ljusskala som följer av linserna, samt även mjukvara för spårning (och förutsägning ) av huvudrörelser och ge feedback på detta till spelet.

Återigen så borde väl tillverkaren av hårdvaran lösa detta, eller?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Spelar folk fortfarande denna 'krascha ditt rymdskepp inuti en rymdstation och dö' simulator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Spelar folk fortfarande denna 'krascha ditt rymdskepp inuti en rymdstation och dö' simulator?

Du menar Euro Space Truck Simulator 3016?

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om det skulle vissa sig att pengar har bytt händer så kommerr jag inte ha någonting att göra med varken valve eller Elite någonsin igen.

Problemet om man skulle börja bojkotta Valve är att det är många spel man inte skulle få möjligheten att spela (på laglig väg dvs).

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.